Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Surin P3

Lufttryck i moppedäcken?

Recommended Posts

Surin P3

Ja, vad ska man ha för lufttryck i däcken på moppen?

En vanlig Yamaha Mio är det, men det är väl ganska samma i alla dessa småmoppar.

Tycker de som fyller på och lagar mina däck oftast bara knackar med en skruvmejsel eller nåt på däcket och tycker det blir bra.

Jag vill ha lite mera koll än så.

Nån som vet?

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Guest Forden34

Å så är den stötig som f-n när man lämnar moppechoppen då det brukar vara 3-3,5 kilo i dom

Jag brukar ha i ca.1,8kg beroende på vilken slags väg man åker på

Ca:1,8-2 kg

Naam jai

njaaaa rent generellt så gäller väl rätt hårt vid torrt väglag å mindre tryck vid regn...men det skulle ju bli ett jävla pumpande...så meken har nog rätt

..det får bli på "kännsla"...själv vill jag inte ha för hårt, blir så jäkla stötigt...kanske någon har exacta psi´n .

Guest Forden34

Kom att tänka på långaffeln jag hade så körde jag med 2 kg fram å ett 0,7 kilo bak för å ha nån form av fjädring på 225/50-15

men så böt jag däck varje år då däcket vart för varmt på sidorna å käkades upp

så för lite luft är inte heller bra att köra med

stjp8729

Hej :)

Liknande moppe (Hond Click) kör enligt instruktionsboken:

Fram 29 Psi

Bak 36 Psi

Ha en gör bra dag!

:wai:

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

husse

Beror ju lite på vad föraren / passageraren-arna väger också :not_i:

normalt bör det väl räcka med 2 kg, men med några fripassagerare så sticker det fort upp till 3 kg

Guest Forden34

Hej :)

Liknande moppe (Hond Click) kör enligt instruktionsboken:

Fram 29 Psi

Bak 36 Psi

Ha en gör bra dag!

Jag har en honda click å jag anser att det är för hårt på farmarvägarna, när man skjutsar det ok

stjp8729

Jag har en honda click å jag anser att det är för hårt på farmarvägarna, när man skjutsar det ok

Hej Forden34 :)

Det innebär att du är en soft rider, och jag en hard rider ;) Gasa mera... :)

Ha en kanonbra dag!

Nypan

Så låg profil som 45-50, bör ha på en bil vet jag 2,8 -3.2. Hojen min skall ha 2,6 bak och då är det 180-70-15 så du låg lågt under medelvärdet.

Det som sker med lågprofil då det är för lite luft är att det blir en slungeffekt på mittensektionen på däcket, så man kan säga att det träffar vägbanan 2-3 ggr per varv, lite svårt att förklara. Körbanan blir som en rund boll om man tittar på den från sidan.

Det bildas g- krafter i mitten körbanan på däcket.

maakaao

Jag brukar ha 2,5 bak och 2 fram annars blir det för stötigt på mindre belagda vägar.

post-3878-0-21263000-1340641608_thumb.jp

post-3878-0-21263000-1340641608_thumb.jp

nikkala

En ska redigt och bra med luft i d

erik-sson

står det inte rek. lufttryck på däcket??

Guest Forden34

Jo det kan det göra men då är det upp till bilens vikt

Guest Forden34

Så låg profil som 45-50, bör ha på en bil vet jag 2,8 -3.2. Hojen min skall ha 2,6 bak och då är det 180-70-15 så du låg lågt under medelvärdet.

Det som sker med lågprofil då det är för lite luft är att det blir en slungeffekt på mittensektionen på däcket, så man kan säga att det träffar vägbanan 2-3 ggr per varv, lite svårt att förklara. Körbanan blir som en rund boll om man tittar på den från sidan.

Det bildas g- krafter i mitten körbanan på däcket.

Så låg profil som 45-50, bör ha på en bil vet jag 2,8 -3.2.

Det tycker jag var å ta i i tryck 2,4 max på dom däcken annars blir dom livsfarliga

Jobbat med däck i 3,5 år

Nypan

Så låg profil som 45-50, bör ha på en bil vet jag 2,8 -3.2.

Det tycker jag var å ta i i tryck 2,4 max på dom däcken annars blir dom livsfarliga

Jobbat med däck i 3,5 år

Hade på min BMW /740 2000, tror det var 280x45x 18 med specialfälg för att få plats i huset.

Min handlare sa minimum 2,8 -30 annars syns vi snart igen, för då är dom slut.

Som jag skrev i förra inl. att breda däck ger en slungeffekt som sliter ut däcken, själv gillar jag att åka lite mjukare, men då kostar det. Har på Hoj följt tillv, rek, 2,2 fram 2,6 bak vikt 280 kg.

Fram 110x 70x18 bak 170 x 80 x 15

• Similar Content

• lasseiudon
      By lasseiudon
      Jag tycker att vår "moppe" drar för mycket bensin och undrar vad man skulle kunna göra åt det? Moppen i fråga är en Honda Click, automat med några år på nacken. Sist när frugan skulle serva den hos Honda bad jag henne klaga på att den drog mycket soppa. Hon kanske glömde fråga för inget verkar ha hänt. Finns det något att "skruva" på för att minska bensinförbrukningen? Jag har inte mätt bensinförbrukningen men tycker att vi tankar hela tiden och ibland har man haft andra moppar som verkar gå betydligt längre på en tank.
    • Gustav
      By Gustav
      Kom över den här av en slump. Big Bore Kit 200cc ,lite allmänt trimmad, ombyggd till koppling ej halvautomat. Låter som fan, går som fan.
      Tänkte att det skulle bli nått projekt av den när jag är klar med huset.  
      Vad tycker den samlade MPR eliten man ska göra av den. Rat Bike, Sleeper, Race, Lowrider....... ?
      Behöver inte falla in i något fack, bara man kan åka på stan utan att få ordningsmakten på sig. Så lite ideer skulle va skoj

• Guest
      By Guest
      Säljes Honda Click fem år gammal, har rullat 17 000 km Servat och underhållet väl.
      Pris 17 500 THB Hjälmboxen ingår inte i affären utan diskuteras separat. PM eller 0925016295 ( moppen är inte min men jag kan översätta, om behövs)
      Direckt till säljaren Heikki 0852191940 pratar bara finska! Finns i Pattaya / Jomtien

• swedenfarang
      By swedenfarang
      Vilken väg brukar ni köra om ni befinner er på Soi LK/Soi Diana om ni ska till Jomtien? Via Pattaya beach road och sedan upp mot Tappraya? Skulle vilja mottaga tips på en alternativ och smidigare väg.
    • Gustav
      By Gustav
      Usch vad jag tjatar säger gumman. Nåja jag får väl tjata här då! Någon som kanske kan komma med tips.
      Jag letar efter nått roligt fortskaffningsmedel helst manuell eller halvautomat.
      Lite större motor. Inte för hög för jag är gammal och stel. Inte för dyr för jag är fattig.
      Hittade dom här hojarna  Vad tror ni vågar man köpa udda märken? Eller?

Den här är jag sugen på. Kina hoj säger dom men det finns fabrik i Rayong. Säljaren visste mindre om hojen än vad jag gjorde.
      Stallion  150cc 59900thb

Den här är väl en kopia på Phantom? kostar också 59900

Begagnat skulle vara fint, men var tusan hittar man sånt. Letat på internet och åkt runt utan att lyckas hitta nått kul.
      En Honda Shadow elller som den ibland heter här Honda Steed. skulle inte vara dumt det heller för rätt peng. Eller en Phantom Fire av sista årsmodellen

//Gustav

NYTT INNEHÅLL

• Create New...

Important Information

Privacy policy