Jump to content
IGNORERAD

ICA MasterCard - Vilken växelkurs gäller vid ATM-uttag?


Singha711

Recommended Posts

Uppfattningen att det är ALLTID MasterCards växelkurs som gäller vid ATM-uttag i Thailand verkar fortfarande vara väldigt spridd även bland gamla thairävar.

Läser man på ICA-bankens hemsida om valutaväxling får man även här intrycket att den utländska banken OFTAST debiterar MasterCard i utländsk valuta, dvs. överlåter själva växlingen till MasterCard. Man påpekar dock att det finns ATM där den utländska banken låter kunden välja om växlingen ska genomföras på den utländska banken eller ej.

Detta gäller säkert för alla inköp (i affärer, hotell etc) där det alltid är MasterCards växelkurs som används men för växling via ATM-uttag är historien oftast en helt annan. I synnerhet i Thailand där det OFTAST inte finns möjlighet att välja (tror jag) om växlingen ska skötas av den thailändska banken eller genom MasterCards växelkurs.

Det uppenbara faktum att olika bankers ATM ger olika växelkurser för uttag gjorda under samma dag och sedan (efter ca 3-4 dagar) slutavräknade även samma dag är ett tvingande bevis att de flesta thailändska bankerna använder sina egna växelkurser vid växling via ATM. Så mycket jag förstår är detta ett regelbrott gentemot MasterCards internationella överenskommelser där man åtminstone kräver att kunden på det eller andra sättet kan välja på vilket sätt växlingen sköts.

Dessutom motiverades införandet av 150 THB i växlingsavgift med att man inte fick tillräckligt med kompensation vid växling via MaterCards växelkurs. Nu tar man i de flesta bankerna dessa 150 THB i avgift och ger samtidigt en i vissa fall avsevärd sämre kurs som ytterligare plockar minst lika mycket pengar vid större uttag, tex 20000 THB. M.a.o. elementär thai-matematik hur man vinner på gungor och karuseller.

Visserligen finns det thailändska banker, tex Kasikorn, som erbjuder vissa valmöjligheter vid ATM-uttag. Men de är formulerade (både på engelska och thai) så pass kryptiska och vilseledande att man i de flesta fall väljer den av thaibanken förslagna första alternativet med en betydligt sämre växelkurs.

I Kasikorns fall får man tex beloppet som debiteras i SEK istället för den aktuella växelkursen som beslutshjälp. Detta nödvändiggör att man själv måste beräkna den bakomliggande växelkursen för att avgöra om förslaget är rimligt eller ej. Och vem bär med sig en kalkylator till en ATM för att få fullständig information?

Men vad som är värre är att man inte får någon som hest information över vad som erbjuds som alternativ om man inte accepterar det av banken föreslagna växlingsförfarandet. Man kan då avbryta hela transaktionen eller tacka nej till bankens första förslag. Tackar man nej växlas pengar 'utan kommentar' och man kan först några dagar senare konstatera att det är MasterCards växlingskurs som tydligen har tillämpats. Det kallar jag inte precis rak och tydlig kundinformation och inom EU skulle detta förfarande vara regelvidrigt och därmed olagligt så det skriker.

Nu tillhör Kasikorn de få bankerna där det åtminstone finns en chans att välja den mera fördelaktiga MasterCard kursen, om än mycket motvilligt. De flesta andra thailändska bankerna ger dock inte den möjligheten utan växlar helt efter eget huvud, dvs via egen, ofta klart sämre växelkurs vid ATM-uttag.

Nu är jag inte 100% säker på alla detaljer och vissa erfarenheter som mina evtl påståenden grundar sig på ligger en bit tillbaks i tiden. Det händer ju ständigt förändringar i bank- och valutavärlden. Därför undrar jag hur det verkligen förhåller sig idag och vilka banker använder vilka växelkurser vid ATM-uttag. Jag tror därför att den samlade erfarenheten på detta forum behövs för att bekräfta eller avliva ryktet om att det är MasterCards växelkurs som gäller vid ATM-uttag i Thailand med ett MasterCard-kort, naturligtvis exklusive eventuella avgifter&pålägg som de svenska bankerna tar.

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Aeon och Citi ger alltid Mastercards kurs i sina ATMer.

De andra bankerna har jag inte använt på några år, men jag är ganska säker på att det krävs att man godkänner om de ska växla åt en (d.v.s. belasta kortet i SEK). Jag vet att många som inte läser vad som står på skärmen (eller inte förstår vad de gör) har låtit banken växla. Den kursen är då väldigt dålig (i nivå vad man för för kontanter).

Vid köp i butiker har jag alltid fått Mastercards kurs. (Detta gör jag flera gånger i veckan)

Mastercards växling är en historia för sig. Det belopp som reserveras vid uttaget är ofta lägre än vad som dras tillslut. Jag är ganska misstänksam mot hur Mastercard sätter sina slutkurser, då de verkar bli sämre ju mer volatil växelkursen är. Så jag vet inte om de ger den sämsta kursen de kan komma undan med eller om de har någon säkerhetsmarginal som baseras på volatiliteten. Jag tycker att de borde kunna sköta de hela i realtid och ge kunderna den kurs om gäller vid köpet/uttaget.

Men det ska ändå sägas att GEM-/ICA-mastercard i kombination med AEON och Citi är ett av de bästa sätten att växla på för oss icke institutionella valutahandlare.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som är lite rolig är att Bank of Ayuttaya (De gula ATMerna) ,bara några månader innan 150 THB-avgiften infördes, uppmanade utländska kunder att använda deras ATMer och om man lämnade in 15 kvitton (tror jag det var) så fick man en tygpåse (miljökasse). Detta rimmar ju ganska dåligt med att de skulle förlora på uttag med utländska kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta gäller säkert för alla inköp (i affärer, hotell etc) där det alltid är MasterCards växelkurs som används men för växling via ATM-uttag är historien oftast en helt annan.

Jag har faktisk bott på ett hotell i Bangkok i somras, där slipen från kreditkortet var debiterad i svenska kronor, vilket gjorde mig mycket förvånad :( (var iof inte Matercard utan Visa)

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...