Jump to content
IGNORERAD

Lösning på problemet med thai som försöker sätta dit en i trafiken.


Guest Lappen

Recommended Posts

Guest Lappen

Har sett att det börjar komma flera filmer där fordon har så kallad "dashcam"

En kamera som sitter vid backspegeln och filmar förloppet vid en olycka.

Hittade denna film där en person har en sådan kamera på hjälmen.

Enligt texten klarade han sig efter polisen hade tittat på filmen och gjort bedömningen att han var oskyldig.

Har sett andra filmer också där bilister stannat eller stått i bilköer och helt sonika börjat backa.

Och sen försökt hävda att dom blivit påkörda bakifrån men tystnat ganska så kvickt när dom insett att dom är filmade.

Som den här tex

http://www.liveleak.com/view?i=610_1329353569

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kenneth4618

    5

  • Nypan

    5

  • Soengsang

    4

  • mekong

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Har själv torskat på en scam på en BIG-C parkering.

När jag ska backa ut ut rutan så kollar jag att det är tomt bakom men när jag börjar backa så börjar bilen bakom mig parkerad på motsatta sidan rulla ut tyst med släckta ljus (på kvällen) vi bumpar ihop lätt, på min pegga 406 inte en skråma men på hans truck med sådana där cow-bars fram så har ju dom blivit helt skrynkliga trots att dom sitter så högt att dom inte ens kunde nå min bil.

Stor diskussion uppstod innan jag blev av med dom för 1000 bath.

Så då lärde jag mig ett scam till och backar numera inte utan att ha blicken limmad bakåt och långsammare än vad som skulle ha skett i svedala (där något dylikt aldrig har hänt)

Dom sitter i sin bil helt enkelt och väntar på att man ska backa ut så dom kan skrida till verket.

Det är så lite falanger i Lampang så jag tror det är riktat mot vem somhelst och inte emot falanger.

/Nicholas

Link to comment
Dela på andra sajter

Trucken i den där videon smyger ju fram i korsningen i slow-motion så att då krocka med den verkar ju helt ... osmart och ohälsosamt.

/Nicholas

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Trucken i den där videon smyger ju fram i korsningen i slow-motion så att då krocka med den verkar ju helt ... osmart och ohälsosamt.

/Nicholas

Den filmen kanske inte är det bästa exemplet på där thai försöker sätta åt en.

Peter som äger Eldorado på Koh Samui skulle behövt en kamera när han blev påkörd i Chaweng.

Dom kom åkandes flera mc i rad och bilisten girade över på motsatta körfältet i syfte att köra på dom.

Den första mc missade han med Peter körde in i fronten och flög över styret.

Thaikillen hoppade snabbt ur bilen och ryckte ur nycklarna ur mc.

Kommer inte ihåg hur mycket han fick betala men det hade garanterat inte blivit tal om pengar ifall en kamera hade funnits med i bilden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har faktiskt varit inne på att köpa en sådan där "car camera recorder"

Här finns många olika varianter

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

FemmeDeFatale

Jag tyckte att det såg ut som att han gjorde det med flit, enbart för att han hade kameran...hmmm...nån som anar ugglor i mossen? (moppekrachen i Karon alltså)

Måste själv installera en i bilen, mycket bra idé! :thumbsup:

Ändrades av FemmeDeFatale

Kriga för fred är som att knu**a för oskulder...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte att det såg ut som att han gjorde det med flit, enbart för att han hade kameran...hmmm...nån som anar ugglor i mossen?

Måste själv installera en i bilen, mycket bra idé! :thumbsup:

Bilen står ju också i det närmaste stilla, samt så kommer den ju från vänster.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Har faktiskt varit inne på att köpa en sådan där "car camera recorder"

Här finns många olika varianter

Nu kör inte jag så många mil per år men ändå uppstår konstiga situationer som andra ställer till med.

Hade jag däremot jobbat som yrkeschaufför hade jag nog köpt en med tanke på hur många mil dom kör och råkar ut för.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Tycker iofs att mopeden borde hinna stanna och undvika kollision. Bra idé med kamera på hjälmen dock. :)

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Jag tycker att moppe hade hunnit gott o väl stannat innan kracshen, fattar inte i vilken syfte Han körde på, oavsett vem som har rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Är det lagligt med en sådan kamera i bilen ?

Smilet

Varför skulle det inte vara det?

Jag får t.o.m stå utan för ditt fönster och ta bilder eller filma in i ditt hus.

Det känns fel men inget olagligt i det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det lagligt med en sådan kamera i bilen ?

Smilet

Varför skulle det inte vara det?

Jag får t.o.m stå utan för ditt fönster och ta bilder eller filma in i ditt hus.

Det känns fel men inget olagligt i det.

Lite gränsfall är det nog när den är fast monterad i vindrutan...skulle inte förvåna mig om den jämnställs med övervakningskamera då?

Bäres en kamera av en människa är det nog helt ok.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Lite gränsfall är det nog när den är fast monterad i vindrutan...skulle inte förvåna mig om den jämnställs med övervakningskamera då?

Bäres en kamera av en människa är det nog helt ok.

Det är därför som man INTE har den fast monterad utan den går att plocka ut när man inte kör som gör det lagligt :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är därför som man INTE har den fast monterad utan den går att plocka ut när man inte kör som gör det lagligt :)

Så kan det mycket väl vara, vore ju tokigt om det skulle räknas som ett fast montage när den sitter med tex sugpropp.

Men då kan man ställa sig frågan, kan alla som vill ha en övervakningskamera sått upp en sådan vart som helst bara den inte är fast monterad, utan endast magnet, sugpropp etc etc... och på så sätt gå runt de tillstånd som behövs?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så kan det mycket väl vara, vore ju tokigt om det skulle räknas som ett fast montage när den sitter med tex sugpropp.

Men då kan man ställa sig frågan, kan alla som vill ha en övervakningskamera sått upp en sådan vart som helst bara den inte är fast monterad, utan endast magnet, sugpropp etc etc... och på så sätt gå runt de tillstånd som behövs?

Tänker du sverige nu, så är det garanterat förbjudet att filma allt som kan vara negativt för buset. I sverige är lagen ungefär så att där ska du hålla käft och hjälpa till att bära ut dina ägodelar så att tjuven inte behöver bli överansträngd, skulle han få ont i ryggen så kommer du garanterat att bli ersättningsskyldig. Här i Thailand har man lite mer rätt att skydda sej

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kan det ju vara så att ny lösningar på problem skapar nya problem.

Tänk om frun kan gå ut och vittjar kameran för att se var man varit med bilen någonstans?

Kanske inte alltid man vill att det ska ske :crazy:

Mvh Janne

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kan det ju vara så att ny lösningar på problem skapar nya problem.

Tänk om frun kan gå ut och vittjar kameran för att se var man varit med bilen någonstans?

Kanske inte alltid man vill att det ska ske :crazy:

Mvh Janne

Ytterligare en anledning till att kameran inte ska vara fast monterad

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Sen kan det ju vara så att ny lösningar på problem skapar nya problem.

Tänk om frun kan gå ut och vittjar kameran för att se var man varit med bilen någonstans?

Kanske inte alltid man vill att det ska ske :crazy:

Mvh Janne

Låter som ett sunt förhållande där du måste smyga för din fru :whistle::wink:

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som ett sunt förhållande där du måste smyga för din fru :whistle::wink:

Nu har ju inte jag en sån kamera. Så det är nog ett ickeproblem än så länge.

Men det finns ju andra som tänkt sig skaffa en? :wink:

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som ett sunt förhållande där du måste smyga för din fru :whistle::wink:

Ja? Han menade såklart tillfällen när han t.ex var ute och handlade överraskning till frugan, vad trodde du? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men, nu är väl dessa kameror utrustade med nån sorts minneskort som man efter en förhoppningsvis olycksfri tripp helt sonika raderar, eller?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

En del bilar (kommer inte ihåg var jag läste det och vilken bil de gällde, men jag tror det var Isuzu) i Thailand kan man ju få med kamera monterad både fram o bak från fabrik, men de har ju ingen inspelningsfunktion iofs men det kan väl fixas rätt lätt av rätt person/verkstad. Smart grej iaf, speciellt i Thailand, en del vill ju gärna sätta åt oss faranger. Man får ju nästan hjärtstillestånd ibland av de dårar som finns ute på vägarna här nere :ahh: de finns i Sverige också men här vimlar det av dem. Att då ha deras vansinnesfärd inspelad vore ju guld värt om det går åt h*lvete. :thumbsup::police:

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...