Jump to content
IGNORERAD

Tycker Inte Om När Man Pratar Thai


Snucke

Recommended Posts

Ett tips i all välmening till alla er som tillbringar tid i Thailand:

Att lära sig thailändska språket är inte fel. Usch va jobbigt tycker säkert de flesta, men nu menar jag inte att ni ska prata språket flytande. Börja med lite basic ord/fraser och bygg sedan på efterhand. Träna på uttalet, säg fel ett par gånger och bjud på ett par goda skratt. Praktisera, praktisera och till sist kan ni klara er hyggligt och en helt ny VÄRLD öppnar sig!!!!

Ni slipper känna er bittra, slipper många missförstånd etc. Allt blir så mycket enklare och ni kan ta till er så mycket mer från den thailändska kulturen.

Att thai skulle uppfatta det negativt att ni kan språket var något av det löjligaste jag hört på länge!!!!

Chook dee

Khun Somtam

Tack för tipset

Jag inser att du har rätt, mrn det är ju ganska jobbigt att ta sig tid att lära sig, när man bor i Sverige och bara besöker Thailand ett par veckor ibland.

Är ju gift med en Thai, men eftersom hon behöver träna på sin Svenska så blir det ju mest det som pratas hemma.

Försöker hänga på lite när hon lär vår son

Några bra tips på böcker, programvara etc. som kan hjälpa till?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 309
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • svarten

    29

  • Herr Chang

    23

  • Kim

    17

  • broder tuk tuk

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jamen kära nån...

Jag tvivlar inte på att de flesta thailändare gillar att man kan prata thai.

Men vissa sorter gillar det inte, bland annat vissa bararbetare. Så varför skulle det var fel att nämna barer i denna tråd?

Det är ju precis motviljan mot att faranger förstår thai bland annat i barer tråden handlar om?

Herr Chang har talat.

Inget personligt påhopp na kha.

Men det känns mycket förvirrande för mig som en thailändska. Samtidigt är det skönt också att veta att ni "INNERST INNE" vet att vissa beteende eller beteendemönster bara framkommer hos visse kretsar. Tyvärr så framgår inte den här typen av "självklarheten/INSIKTEN" i de trådarna där "THAILÄNDSKA TJEJER/thailändare" framstår eller skrivs om som hemska varelser.

Jag misstänker att de flesta som har tendens att skriva bara negativa saker om Thailand och dess folk även har positiva tankar som landet också. Men det verkar som om man har valt en roll att spela och så fastnar man där - som BTT, kanske. Inte riktigt så illa. Men om alla tycker likadant så blir det ingen debatt - och så blir det ett tyst forum. som många resonerar.

Även om jag har mina misstankar som att de flesta här har både negativa och positiva erfarenheter av landet så tar tyvärr den här typen av tråden upp mycket utrymme - så att det blir en "Sanning" istället av en del av sanningen. Det presenterar inte Thailand som helhet, tycker jag. Men eftersom man gärna (medvetet eller omedvetet) utelämnar att man egentligen vet att vissa beteende handlar mest om vissa kretsar så tolkas det hela som om det handlar om hela befolkningen.

Svaret på frågan är egentligen väldigt enkelt.

"Har man något att dölja - så känner man sig besvärad av den som man vill dölja något för kan språket".

Men de som inte har något att dölja eller som inte har något i baktanke har nog ingen anledning att ogillar när farang pratar thai.

Sen är det som HerrChang säger att om en farang medvetet döljer att han kan thailändska så kan man blir arg.

Det förstår jag. Jag skulle också känna så mest på grund av att den andra inte spelar med öppna kort. Var har hon/han för avsikt?

Sen håller jag helt med att "inte tappar ansiktet" är ett stort problem bland thailändare.

Man kan gå väldigt långt för att behålla sitt "stora" ansikte.

Och det är väldigt synd.

Jag tror själv att det är en faktor som gör att vi inte har kommit längre i utvecklingen.

:::

Det är kanske bl.a. därför jag trivs bättre på den svenska arbetsplatsen. ;)

:::

Jag tycker det är mycket bra att många deltar i den här tråden och säger vad de upplever. Det blir en balanserad motvikt som kanske till slut lyckas får fram den där meningen som jag länge saknat utan att jag visste att jag saknade förrän nu.

Exempelvis detta:

Jag tvivlar inte på att de flesta thailändare gillar att man kan prata thai.

Men vissa sorter gillar det inte, bland annat vissa bararbetare. Så varför skulle det var fel att nämna barer i denna tråd?

Det är ju precis motviljan mot att faranger förstår thai bland annat i barer tråden handlar om?

Hoppas fler kliver fram och delar med sig sina erfarenheter i andra trådar också.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Somtam

Tack för tipset

Jag inser att du har rätt, mrn det är ju ganska jobbigt att ta sig tid att lära sig, när man bor i Sverige och bara besöker Thailand ett par veckor ibland.

Är ju gift med en Thai, men eftersom hon behöver träna på sin Svenska så blir det ju mest det som pratas hemma.

Försöker hänga på lite när hon lär vår son

Några bra tips på böcker, programvara etc. som kan hjälpa till?

Mai pen rai,

Det är ju naturligt och helt rätt att ni koncentrerar er på svenskan i ert fall, men ni kan ju slå två flugor i en smäll (lite grann i varje fall).

Börja med glosor med hjälp av en thai/svensk ordbok, på detta sätt kan din fru lära sig det svenska ordet och du lär dig motsvarande ord på thai. Sedan kan ni förhöra varandra och samtidigt så får ni en trevlig stund med många roliga uttalsfel i början. Ni båda är ju motiverade av att lära respektive språk och på detta sätt blir det en riktig win-win situation. Så småningom börjar du bilda meningar och helt plötsligt lossnar det ordentligt!

Chook dee (Lycka till!)

Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

Birger LKPG

Så som jag har uppfattat det så är det bara positivt att prata Thai och förstå lite Thai i Thailand, däremot så

är det inte lika positivt här hemma i Svergie att du förstår/kan lite Thai. Å då menar jag inte att min flickvän

inte tycker det är bra,men när det kommer vänner och äter och dricker så blir dom lite sura om du förstår vad dom

pratar om,fast det har väll med att dom ska göra dumheter :)

Birger LKPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Mai pen rai,

Det är ju naturligt och helt rätt att ni koncentrerar er på svenskan i ert fall, men ni kan ju slå två flugor i en smäll (lite grann i varje fall).

Börja med glosor med hjälp av en thai/svensk ordbok, på detta sätt kan din fru lära sig det svenska ordet och du lär dig motsvarande ord på thai. Sedan kan ni förhöra varandra och samtidigt så får ni en trevlig stund med många roliga uttalsfel i början. Ni båda är ju motiverade av att lära respektive språk och på detta sätt blir det en riktig win-win situation. Så småningom börjar du bilda meningar och helt plötsligt lossnar det ordentligt!

Chook dee (Lycka till!)

Khun Somtam

Kap khun kap (Tack...)

Mycket bra förslag

Bara att ta fram ordboken och börja på sidan 1. :whistle:

Nä vi tar nog ord som kommer upp i vardagen

Tycker det är lättare om man har någon koppling till ordet

I stället för att bara plugga in glosor som man gjorde i skolan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset

Jag inser att du har rätt, mrn det är ju ganska jobbigt att ta sig tid att lära sig, när man bor i Sverige och bara besöker Thailand ett par veckor ibland.

Är ju gift med en Thai, men eftersom hon behöver träna på sin Svenska så blir det ju mest det som pratas hemma.

Försöker hänga på lite när hon lär vår son

Några bra tips på böcker, programvara etc. som kan hjälpa till?

Jag har testat lite olika böcker och programvaror och den absolut bästa kurs jag hittat är:

HighSpeedThai

Inte gratis, inte ens billig, men väldigt omfattande och pedagogisk. Fler synpunkter kan läsas på Thaivisa(Det var där jag hittade den)

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magrood,

Jag håller med om att det finns en benägenhet att när man beskriver ett visst beteende man noterat hos en del thailändare så blir det lätt så att man slarvigt insinuerar att alla thailändare är sådana.

Jag gör mig själv skyldig till detta!

Men ska försöka formulera mig lite tydligare i fortsättningen...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra tips för er som har barn med en thailändska.

Be mamman att prata thai med barnet/barnen.

Det är en stor fördel för barnet/barnen.

Sen kan ni fånga upp några enstaka ord lite här och var.

Själv har jag fångat upp engelska uttryck som man använder med barn från när Svarten pratar med Liam.

Och han fångar upp nya thailändska (eller nygamla ord) från när jag pratar med Liam.

:::

Då får man 3 flugor på en smäll.

:::

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Pingislover

Jag ska citera mig själv, en gång för några år sen var Nobuzz

och jag ute på helrolig kväll. Vi besökte en 10-12 barer och

skojade lite med tjejerna :drinks:

Farang mai rue, dii maak = Utlänning inte veta, mycket bra

Farang rue maak, mai dii = Utlänning som vet mycket, inte bra

Farang kinjao mai dee = Snål utlänning, inte bra

Och en annan bra mening att kunna

Mii mea leow mea doo krap = Jag har fru redan, och frugan ser allt

Pingis som hade en rolig kväll med Nobuzz för nått år sen

vi gick runt på barerna och sa att vi kommit

til Thailand för första gången igår...

Sen efter ½ timma så började vi prata Thai med tjejérna

det var ömsom vin ömsom vatten, en del skrattade

en del vart förbannade och stack blixtsnabbt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magrood,

Jag håller med om att det finns en benägenhet att när man beskriver ett visst beteende man noterat hos en del thailändare så blir det lätt så att man insinuerar att alla thailändare är sådana.

Jag gör mig själv skyldig till detta!

Men ska försöka formulera mig lite tydligare i fortsättningen...

Herr Chang har talat.

Stor karl tål synpunkter.

Det tycker jag är stort HerrChang.

:drinks:

:::

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej GammalDansken!

Bra synpunkter där!

Men jag förstår fortfarande inte varför jag inte kan hävda trovärdigt att jag har träffat minst en thailändare som är aktiv och givmild samt minst en svensk som är lat och girig. Som jag skrev tidigare tar jag hänsyn till alla människors bedömning av individer som är trevliga, sura, arbetsamma, osv. oavsett observatörens vistelsetid i landet, utbildning, osv. Lite fel bedömning blir det förstås lite då och då. Varför kan jag då med min breda erfarenhet inte anses vara trovärdigt för att slå fast att jag har träffat minst en thailändare som arbetar och delar med sig?

Hälsning

Svarten

Hej Mankan!

Jag tycker att det är jättebra med minuskarma! Vi behöver ständigt påminnas om inte vad som är bra OCH dålig med våra tankar och skrivsätt. Det är det som kallas utveckling!

Men minuskarma fungerar inte om mottagaren inte förstår. Jag har fått kritik av dig och flera andra för mitt uttalande om att tack vore mitt stora umgänge med nästan enbart thailändare i Thailand samt min begränsade thailändska kan jag komma på många exempel av personer som inte är giriga, snåla, lata, sträcker ut händer och lurendrejare.

Fruns farfar har till exempel aldrig bett något från oss. Han blev nästan 90 år och dog som följd av att han envisades att jobba och sparkades av sin ko. Magrood ville ge honom lite godare mat, cigaretter, osv. under sina besök men lyckades bara ibland. Han tyckte att det var onödigt att kasta bort pengar på sådant. Hans sade nej till sjukhusets begäran att få operera hans njure. Han tyckte att det var slöseri med statens pengar även operationen möjligen hade kunnat förlänga hans liv.

Bara detta exempel kastar omkull alla påståenden om ALLA thailändare är lata, giriga, osv. Men jag har många fler exempel som omfattar de allra flesta thailändare som jar har lärt känna. Därtill har andra skribenter ett obegränsat antal liknande antal.

De kunskaper som jag har fått om mina exempel beror på mina långvariga besök samt mina begränsade kunskap. Om jag hade hävdat att t.ex. farfar inte är lat och girig efter att ha träffat honom i 2 minuter hade jag väckt ännu mer irritation på forum. Om jag aldrig hade pratat med honom och i stället drack öl med vita hela dagarna hade jag väckt ramaskri på forumet med påståendet att jag vet att han inte är lat.

Självklart har jag mycket svårt att förstå då hur någon annan vet bättre än mig och hävdar att alla thailändare är lata. Gör inte du det?

Vad är det exakt som du reagerar över med mina skriverier om min ”integration” i Thailand?

Nog kan man väl ändå hitta åsikter eller beteenden som förekommer mer frekvet hos vissa grupper.

Jag tycker thai är mer royalistiska än vad svenskar är. Tycker du att jag har fel?

Thailänskor gillar stark mat. Fel där igen eller?

Thai ler mer än vad svenskar gör. Kanske fel men det är som jag upplever det.

Hej Mankan!

Nu skulle jag gissa att du hoppade mitt in i debatten utan att läsa vad den egentligen handlar om! Det som du har skrivit ovan är exakt det som jag försöker komma fram till inte bara i denna tråd utan i flera trådar under de senaste åren. Man ska tala i relativa termer och inte absoluta; det finns alltid någon thailändare eller invandrare som inte är lata, giriga, luktar illa och så vidare. Vidare måste man kunna jämföra med Sverige för att konstatera att fenoménet verkligen är mer eller mindre. Detta utan att anklagas av moderatorerna för att starta upp förbjudna debatter om Sverige politik.

Det finns en hel del skribenter här som inte talar om frekvenser som du, jag och de flesta andra gör. Det heter ”thailändare är lata och giriga” och heter inte ”Jag uppfattar att thailändare är latare och girigare än svenskar”. Debatten i denna tråd började för min del med att en moderator skriver att man inte ska tala om svenska lurendrejare eftersom den inte har något med trådtiteln att göra. Vidare upprepar samma moderator om att diskussioner om vissa svenskars beteende är svensk politik vilket inte får diskuteras på MPR.

Förbudet att prata svensk politik som till exempel ”min fru och hennes omgivning arbetar lika flitigt och tvättar sig lika ofta som svenskar” innebär att sådana konstaterande som du gjorde ovan inte är möjliga. For kunna använda jämförande termer som ”mer än” och ”mindre än” behövs ju ”svensk politik” som det kallas här.

Hälsning

Svarten

Hej Magrood,

Jag håller med om att det finns en benägenhet att när man beskriver ett visst beteende man noterat hos en del thailändare så blir det lätt så att man slarvigt insinuerar att alla thailändare är sådana.

Jag gör mig själv skyldig till detta!

Men ska försöka formulera mig lite tydligare i fortsättningen...

Herr Chang har talat.

Hej Herr Chang!

Mycket bra inlägg! Det var verkligen modigt skrivet!

Jag hoppas att vi också kan tillåtas att jämföra förekomsten av dessa beteenden i Thailand med motsvarande i Sverige. Att inte få tala om de lata svenska punkarna, skinnskallarna, haschrökarna, osv. eller de enorma lemmeltågen av svenskar som planerar att genomföra brott i t.ex. Köpenhamn,Amsterdam,Pattaya,.. samtidigt som invandrarna och thailändarna finkammas för varje minsta lilla fel känns lite fel. Det känns som diskussionerna om skalpering i USA. Den vanligaste versionen av historien är ju att de stackars engelsmännen och amerikanarna blev skalperade av indianerna helt utan anledning. De flesta vet inte ens att de "vita" skalperade i minst lika stor utsträckning och kan t.o.m. vara den sida som började skalpera. Detta pga att starka personer lyckas tysta varje försök till offentligt upplysning om de vitas roll i denna historiska epok.

Om det är så att jag inte får skriva t.ex. ”Min fru och hennes omgivning sträcker ut händerna, latar sig och luras lika sällan som svenskar” pga förbudet mot svensk politik” får vi väl förbjuda motsvarande ”thailändsk politik” också.

Vi får också hjälpa varandra att be om källor eller något annat belägg för påståenden om beteendet hos olika etniska grupper. Det är ju helt omöjligt att på egen hand veta något óm beteendet hos 63 miljoner olika individer! Jag tänker på hur lustigt det var under mina år i USA. Jag fick ständigt höra av "vita" att de "svarta" är lata och giriga; att "latinamerikanare" är lata och giriga av de "svarta samt att de "vita" är lata och giriga av "latinamerikanerna". Det var inte så lätt att räkna ut att ingen av dessa hade belägg samt att samtliga har fel!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Herr Chang!

Mycket bra inlägg! Det var verkligen modigt skrivet!

Jag hoppas att vi också kan tillåtas att jämföra förekomsten av dessa beteenden i Thailand med motsvarande i Sverige. Att inte få tala om de lata svenska punkarna, skinnskallarna, haschrökarna, osv. eller de enorma lemmeltågen av svenskar som planerar att genomföra brott i t.ex. Köpenhamn,Amsterdam,Pattaya,.. samtidigt som invandrarna och thailändarna finkammas för varje minsta lilla fel känns lite fel. Det känns som diskussionerna om skalpering i USA. Den vanligaste versionen av historien är ju att de stackars engelsmännen och amerikanarna blev skalperade av indianerna helt utan anledning. De flesta vet inte ens att de "vita" skalperade i minst lika stor utsträckning och kan t.o.m. vara den sida som började skalpera. Detta pga att starka personer lyckas tysta varje försök till offentligt upplysning om de vitas roll i denna historiska epok.

Om det är så att jag inte får skriva t.ex. ”Min fru och hennes omgivning sträcker ut händerna, latar sig och luras lika sällan som svenskar” pga förbudet mot svensk politik” får vi väl förbjuda motsvarande ”thailändsk politik” också.

Vi får också hjälpa varandra att be om källor eller något annat belägg för påståenden om beteendet hos olika etniska grupper. Det är ju helt omöjligt att på egen hand veta något óm beteendet hos 63 miljoner olika individer! Jag tänker på hur lustigt det var under mina år i USA. Jag fick ständigt höra av "vita" att de "svarta" är lata och giriga; att "latinamerikanare" är lata och giriga av de "svarta samt att de "vita" är lata och giriga av "latinamerikanerna". Det var inte så lätt att räkna ut att ingen av dessa hade belägg samt att samtliga har fel!

Hälsning

Svarten

Hej Svarten,

På vilket sätt hade du då belägg för att ingen av de andra hade belägg för sina påståenden? Samt att de dessutom alla hade fel? Dessutom finner jag dessa etniska s.k. diskussioner synnerligen tråkiga och tröttsamma.

Sedan kan jag för egen del säga att det enbart har gett positiva erfarenheter att någorlunda kunna prata thailändska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Tycker de blir ganska förtjusta om man stilar med några fraser "khmer" (som man säger på svenska), men det är ju i Sa Keao och inte Surin. Fast det är klart, det gäller ju att ha klart för sig att de där Kambodjanerna inte riktigt är folk på samma sätt som Thailändare.

de där Kambodjanerna inte riktigt är folk på samma sätt som Thailändare ????

Tjejen som pratar Khmer säger att det är stor skillnad på Kambodjas Khemr språk och Surin's Khmer språk. Hon sa att hon skulle kunna göra sig förstådd till 50% i Kambodja. Vad vet jag ? Någon som vet mer om denna "Dialekt/språk" ? Hur mycket skiljer den sig från Kambodjanskan?

MVH:Beer Chang

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Somtam

Kap khun kap (Tack...)

Mycket bra förslag

Bara att ta fram ordboken och börja på sidan 1. :whistle:

Nä vi tar nog ord som kommer upp i vardagen

Tycker det är lättare om man har någon koppling till ordet

I stället för att bara plugga in glosor som man gjorde i skolan

Kanonbra att borja med ord fran vardagslivet da det ar lattare att relatera till.

Detta i kombination med ordboken blir nog super.

Lycka till :)

Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Somtam

Språkmotståndet i barerna och på övriga platser.

Många gånger beror nog detta motstånd på att de faranger som sitter där och försöker snacka thai i ett mer eller mindre berusat tillstånd också saknar en vettig skolning i det Thailändska språket. De har på sina barrundor och i samtal med sina nattliga sänggäster snappat upp lite ord och fraser som de tycker vara användbara. Kontentan blir ofta ett ganska grovt och burdust vokabulär som i sin nyansfattigdom gör att de låter som förhärdade tivoliarbetare.

SM

förhärdade tivoliarbetare, du kan uttrycka dig du :dance1: , KLOCKREN analys :)

Mer av dessa uttryck tack, helt underbara! Jag forsoker se ovanstaende konversation framfor mig, herrejisses vilka missforstand :dance1:

Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

Svarten

Jag vet inte om jag har missat debaten här som du påstår men jag har nog ändå läst tråden i från början. Känns nog lite som den debatt du driver inte riktigt har med denna tråd att göra. Om nu någon verkligen har påstått som du säger att ALLA thai är giriga och lata så har jag nog även missat det.

Tråd titeln "Tycker inte om när man pratar thai" är ju bara en rubrik. Det flesta verkar väl ändå tolka det som man inte menar ALLA utan att det är vanligt förekommande. Nu verkar det dock som de flesta i tråden dementerar att det skulle vara vanligt förekommande men det är ju en anna sak.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pingislover

förhärdade tivoliarbetare, du kan uttrycka dig du :dance1: , KLOCKREN analys :)

Mer av dessa uttryck tack, helt underbara! Jag forsoker se ovanstaende konversation framfor mig, herrejisses vilka missforstand :dance1:

Khun Somtam

Nu kastar ni "Sten" på en stolt yrkesgrupp :kort::kort:

Tivoliarbetare är ett seriöst arbete, så inget

mer påhopp på oss som sköter karusellerna. :dance:

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla sköter inte karusellerna,en del cashar bara in :ironi: Mvh Måne som gärna hade sett dig följa med till götet men men :drinks:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjejen som pratar Khmer säger att det är stor skillnad på Kambodjas Khemr språk och Surin's Khmer språk. Hon sa att hon skulle kunna göra sig förstådd till 50% i Kambodja. Vad vet jag ? Någon som vet mer om denna "Dialekt/språk" ? Hur mycket skiljer den sig från Kambodjanskan?

MVH:Beer Chang

Språket khmer har på thailändsk sida av gränsen inte haft likadan utveckling som i Kambodja och därför lever t ex en hel del gamla ord som unga kambodjaner inte längre använder kvar på thailändsk sida av gränsen, och alla nyare ord kommer istället från thailändskan. Möjligen får de flesta nya orden även ett uttal som bättre passar in på khmerspråk. Och när språkutvecklingen har varit särade i 60-70 år, som i Surin, så blir det större och större skillnad. Se på isländska och svenska. för 1000 år sedan var språken gemensamma, nu förstår vi knappt ett ord av varandra.

Men helt klart förstår kambodjanska khmerer och thailändska khmerer fortfarande varandra i området runt vår gränsby, vimlar av människor från båda sidor på marknader och dylikt.. Det är nog så att ju äldre personerna som talar med varandra, desto mer liknar deras språk och ord varandra, yngre personer har större problem att förstå varandra.

Ps Svarten, det är inte förbjudet att skriva om svensk politik i jämförelse med Thailands. Vad vi inte vill ha på Mpr är trådar eller inlägg där enbart svensk politik diskuteras eller inlägg där huvudsyftet är att uttrycka sin svenska politiska ståndpunkt. Vi har dålig erfarenhet av detta eftersom folk helt enkelt blir förbannade på varandra av att diskutera svensk politik vilket sänker stämningen på forumet i ett ämne som detta inte är rätt forum för.

Att skriva om skillnader eller beröringspunkter mellan svensk och thailändskt är inte förbjudet. Inte ens om det innehåller svenska politiska åsikter.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Somtam

Nu kastar ni "Sten" på en stolt yrkesgrupp :kort::kort:

Tivoliarbetare är ett seriöst arbete, så inget

mer påhopp på oss som sköter karusellerna. :dance:

:dance1::dance1::dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Somtam

Somtam! som du ser så var stormen endast tilfällig!

Yep, den drog nog vidare till sillastryparna i Gotet

Mvh

Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Svarten,

På vilket sätt hade du då belägg för att ingen av de andra hade belägg för sina påståenden? Samt att de dessutom alla hade fel? Dessutom finner jag dessa etniska s.k. diskussioner synnerligen tråkiga och tröttsamma.

Sedan kan jag för egen del säga att det enbart har gett positiva erfarenheter att någorlunda kunna prata thailändska.

Hej Emulov!

Bra fråga! Det är ganska vanligt att folk tror att de själva har rätt och alla andra har fel! Sådant ska alltid ifrågasättas!

Jag förstår om det kan uppfattas att jag tycker att jag har rätt och andra har fel. Jag är inte någon bra skribent som har lätt att uttrycka sig. Jag tenderar att spotta ut många långa inlägg i stället för att skriva ett fåtal korta kvalitativa inlägg.

Egentligen är mina krav för att veta sanningen extrema. Jag brukar tänka i termer av sannolikhet. Det närmaste sanningen man kan komma är 99,99 % tror jag. Det finns alltid ju en liten risk att man har fel.

Själv tycker jag att jag vet nästan ingenting. Jag är ju ganska liten i denna värld där det lever nästan 7 miljarder och har levt flera biljoner människor. Jag är helt beroende av andra. Mest litar jag på vetenskapen. Miljoner forskare presenterar transperanta uppgifter som hårdgranskas av varandra samt av alla andra som har lust. De rapporter som klarar granskningen och där kritiken bemötts tycker jag är ganska trovärdiga. Detta förstås om jag känner igen mig från mina och andras observationer. Pa detta forum hjälper inte alltid vetenskap då många frågor inte har utretts. Då skapar jag någon typ av genomsnitt bland allas observationer. BTT har t.ex. varit av oerhört nytta till mig. Nu vet jag att solochvårare knappast är något unikt västerländsk företeelse.

För att svara din fråga kan jag säga att att anklaga en etnisk grupp för att vara ”lat” och/eller ”girig” är samma sak som att anklaga en individ för snatteri eller annat ”skumt” beteende. I det senare fallet måste man tala vad som har stulits och när. En anklagelse av etnisk lättja eller girighet måste kompletteras med uppgifter om vilken andel som är ”lata” och ”giriga” i både den egna gruppen och i den andra gruppen. Sådana försök har jag aldrig sett i forumets många diskussioner om att beteende och etnicitet hör ihop.

Att jag hävdar att alla som har fördomar i t.ex. USA är felaktiga beror på ren logik. Det är inte möjligt att de ”vita”, de ”svarta” och ”latinamerikanerna” alla hör till den etnisk grupp som är mest överlägset, arbetsam och generös samtidigt som den är den grupp som är den mest underlägsen, lat och girig!

Hälsning!

Svarten

Svarten

Jag vet inte om jag har missat debaten här som du påstår men jag har nog ändå läst tråden i från början. Känns nog lite som den debatt du driver inte riktigt har med denna tråd att göra. Om nu någon verkligen har påstått som du säger att ALLA thai är giriga och lata så har jag nog även missat det.

Tråd titeln "Tycker inte om när man pratar thai" är ju bara en rubrik. Det flesta verkar väl ändå tolka det som man inte menar ALLA utan att det är vanligt förekommande. Nu verkar det dock som de flesta i tråden dementerar att det skulle vara vanligt förekommande men det är ju en anna sak.

Hej Mankan!

Du har rätt att jag har svängt ifrån det ursprungliga ämnet! Det började med att jag upplever att jag blev felaktigt anklagad för att svänga ifrån ämnet. Som vanligt påpekade jag att vi måste jämföra lurendrejarnas motstånd till att offren lär sig språket med motsvarande fenomen i Sverige. Jag blev då tillsagd från moderationen att jag inte höll mig till trådtiteln. I senare inlägg fick jag läsa jag att referenser till beteendemönster betraktas här som svensk politik vilken är förbjuden på forumet. Jag tycker att detta är helt tokigt då trådtitlarna ofta heter något i stilen med ”thailändare är lata”, ”thailändare luktar illa”, osv.

Jag hade kanske fel att föra denna diskussion i denna tråd. Men alternativet är inte heller så lätt. Att starta en ny tråd hade mycket möjligen lett till en lång och jobbig debatt. Jag har dessutom inte tid att titta efter ev. långa och jobbiga trådar som jag ansvarar för då jag väntar barn när som helst och har mycket jobb att göra. Jag valde i detta fall med ett klart påpekande av vad jag tycker!

Det är klart att de allra flesta har övergivit 30-talets pseudovetenskapliga formuleringar om att grupper har deterministiska egenskaper som snålhet, flitighet, lättja, osv. Men jag har faktiskt varit med om många diskussioner på TT/MPR under de senaste sex åren där ”mitt Thailand” där jag trivs utmärkt och där förekomsten av prostitution, lättja, girighet, snålhet, illaluktande, osv. inte skiljer sig från ”mitt Sverige” har ifrågasatts mycket kraftigt av vissa skribenter!

Hälsning!

Svarten

Ändrades av svarten
Link to comment
Dela på andra sajter

Så Svarten

Vilken etnicitet är egentligen latast?

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Så Svarten

Vilken etnicitet är egentligen latast?

/SatanG

Hej LuciferC!

Jag har en mycket ovanlig etniskt blandning. Jag är kanske den enda med just denna kombination. Detta innebär 100% lättja inom min etnisk grupp!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...