Jump to content
IGNORERAD

Tycker Inte Om När Man Pratar Thai


Snucke

Recommended Posts

Sek Losos uncle

Jag har försökt med privatlektioner på AUA i Chiang Mai. Jag tröttnade när jag skulle försöka memorera uttalsregler vad gäller konsonantgrupper kombinerade med vokalgrupper... 18 kombinationer blev för mycket för min Beer Chang indränkta hjärna!

Herr Chang har talat.

=Inklusive att läsa på direkten?

Iofs kan det nog gå fortare att nå en väldigt hög nivå på lång sikt på det sättet,

men det blir väldigt trögstartat, gissar jag.

Själv tänker jag bara försöka att i stort sett lära mig ord först, och sedan inte bry mig så mycket om ifall jag sätter ihop dem i fel ordning bara det blir begripligt. För ett tag sedan fick jag ihop min första mening:

Jiyada róo maak dee

(Jiyada vet/kan mycket bra, i samtal gällande studieresultat).

Blev förstått, men är nog snarare som en tvååring pratar :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 309
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • svarten

    29

  • Herr Chang

    23

  • Kim

    17

  • broder tuk tuk

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ja SLU, jag hade höga ambitioner 2003. Privatlektion en timme varje måndag, onsdag och fredag eftermiddag. Plus en massa hemläxor!

Min tanke var att lära mig thailändska alfabetet i första hand, hellre än en massa glosor. Det sägs ju att man kan lära sig mycket själv bara man kan alfabetet och vissa uttalsregler. Det blev dock lite mer komplicerat än jag väntat mig, så jag la ner det. Skulle kanske gått bättre om jag fokuserat på konversation.

Men jag lärde mig alfabetet! Fast det är väl som bortblåst nu ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet tillägg:

Min lärare på AUA var mycket noga med att lära ut officiell riksthai eller vad man ska kalla det. Hon frågade om jag hade en thailändsk flickvän, och jag svarade ja. Då vill hon träffa fru Chang...

Så då följer fru Chang med på nästa lektion, och får följande förmaningar:

"Du får inte prata slang med Herr Chang!"

"Prata alltid korrekt thai med Herr Chang så han kan lära sig!"

"Chiang Mai dialekt duger inte! Inga jao tack!"

Fru Chang blev lite förvånad, men gjorde väl så gott hon kunde.

Herr Slang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge du sköter dig och stålarna rullar in, och en del kan

skickas till LOS, så är det för det mesta lungt.

-Men det är klart, att om farangen pratar och

förstår thai, så är det störande, att påstå

nåt annat är bara nonsens.

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Så länge du sköter dig och stålarna rullar in, och en del kan

skickas till LOS, så är det för det mesta lungt.

-Men det är klart, att om farangen pratar och

förstår thai, så är det störande, att påstå

nåt annat är bara nonsens.

U-C

55555

Link to comment
Dela på andra sajter

-Men det är klart, att om farangen pratar och

förstår thai, så är det störande, att påstå

nåt annat är bara nonsens.

U-C

Jag har förstått och talat thai i runt 10 år vid det här laget och jag har enbart positiva erfarenheter av att praktisera den kunskapen bland thailändare. Var kommer dina erfarenheter av att det upplevs störande från?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför anses det störande? JAG skulle bli förbannad om min sambo skulle tycka det vara störande. Har dom nåt att dölja eller? Själv tycker JAG det är skitjobbigt att inte kunna tillräckligt bra thai, då man vill slänga käft med hennes bröder utan hon eller grabben behöver tolka i tid och otid.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Ja SLU, jag hade höga ambitioner 2003. Privatlektion en timme varje måndag, onsdag och fredag eftermiddag. Plus en massa hemläxor!

Min tanke var att lära mig thailändska alfabetet i första hand, hellre än en massa glosor. Det sägs ju att man kan lära sig mycket själv bara man kan alfabetet och vissa uttalsregler. Det blev dock lite mer komplicerat än jag väntat mig, så jag la ner det. Skulle kanske gått bättre om jag fokuserat på konversation.

Men jag lärde mig alfabetet! Fast det är väl som bortblåst nu ;)

Herr Chang har talat.

Innan jag hade några thai att fråga, så försökte jag förstå mig på thaialfabetet tillräckligt för att lista ut vad några platsnamn stod för, men jag gav upp då jag såg att så många bokstäver såg nästan likadana ut.

Sedan började jag lära mig lite mer som småbarn gör.

[quote name='Udon-Charlie'}

Så länge du sköter dig och stålarna rullar in, och en del kan

skickas till LOS, så är det för det mesta lungt.

-Men det är klart, att om farangen pratar och

förstår thai, så är det störande, att påstå

nåt annat är bara nonsens.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har förstått och talat thai i runt 10 år vid det här laget och jag har enbart positiva erfarenheter av att praktisera den kunskapen bland thailändare. Var kommer dina erfarenheter av att det upplevs störande från?

Förstår vad du menar, jag uppfattar det också ofta positivt

att jag kan kommunicera en del på thai.

-Vad jag menar är, att som du säkert vet, så

snattras det och skvallras det en hel del,

det snackas om status, om vem som har det

bäst, och vem som har mest stålar.

-Om då farangen kan förstå vad det

pratas om, så uppfattas det många gånger

som störande.

Och det är bättre han dricker sin

öl och är tyst. :)

U-C

Ändrades av UDON-CHARLIE
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ser att många skriver 55555, vad menas med det?

U-C

hahahahaha på thai

femfemfemfemfem på svenska

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det snattras och skvallras är inget speciellt särdrag hos de damer som är av thailändsk börd. Det är snarare en kvinnlig åkomma skulle jag vilja påstå och tror inte att jag sticker ut hakan allt för långt med det påståendet.

Som man är man inte bara intim med sin fru eller sambo, det är naivt att tro det och dessutom felaktigt.

Du är lika intim med hennes närmaste väninnor om än via snattrande och skvaller.

Nu kanske någon protesterar och påstår att "min fru-sambo skulle aldrig avslöja några pikanta saker för någon annan. Vi respekterar varandra så mycket och håller sådant för oss själva".

Till dem vill jag bara säga "pyttsan!" såvida du inte behandlar henne som Josef Fritzl behandlade sin fru.

Har hon bara en väninna så vet den väninnan det mesta om vad som försiggår i de mest intima stunderna. Sannolikt har hon fler väninnor och då är de lika införstådda och delger sina snattrande systrar sina egna erfarenheter med mannen i sitt liv.

Inget är för grovt eller för intimt för att inte delge sina medsystrar den egna mannens fördelar och tillkortakommanden. Inget.

De delar också med sig en del till dig som vet i vilka förhållanden det knakar lite i och andra mer allmänna saker som pågår i de övrigas relationer.

De smaskiga bitarna behåller de för sig själva och för min del är det inte något att avundas. De får gärna behålla så mycket som möjligt enligt mig. Jag varken vill eller behöver veta något. Är jag nyfiken har jag mål i mun och kan fråga.

Det sker inte öppet inför oss, men sätt en grupp damer tillsammans så kan de inte låta bli att bli förtrogna med varandra. Inget ämne är tabu och även om de inte erkänner det så vet ni som läst det här hur det egentligen ligger till.

Fråga henne vid tillfälle och pressa henne lite vid behov så kryper sanningen snart fram även om hon bara talar med er i generella termer. Ni är ju inte en del av deras kvinnliga vänkrets och därför kan hon inte avslöja allt för er.

Men det har ju jag gjort nu så att ni slipper fundera på vad det är de skrattar och har så roligt åt.

Det är åt dig. Tro inget annat.

Mvh Welder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det snattras och skvallras är inget speciellt särdrag hos de damer som är av thailändsk börd. Det är snarare en kvinnlig åkomma skulle jag vilja påstå och tror inte att jag sticker ut hakan allt för långt med det påståendet.

Som man är man inte bara intim med sin fru eller sambo, det är naivt att tro det och dessutom felaktigt.

Du är lika intim med hennes närmaste väninnor om än via snattrande och skvaller.

Nu kanske någon protesterar och påstår att "min fru-sambo skulle aldrig avslöja några pikanta saker för någon annan. Vi respekterar varandra så mycket och håller sådant för oss själva".

Till dem vill jag bara säga "pyttsan!" såvida du inte behandlar henne som Josef Fritzl behandlade sin fru.

Har hon bara en väninna så vet den väninnan det mesta om vad som försiggår i de mest intima stunderna. Sannolikt har hon fler väninnor och då är de lika införstådda och delger sina snattrande systrar sina egna erfarenheter med mannen i sitt liv.

Inget är för grovt eller för intimt för att inte delge sina medsystrar den egna mannens fördelar och tillkortakommanden. Inget.

De delar också med sig en del till dig som vet i vilka förhållanden det knakar lite i och andra mer allmänna saker som pågår i de övrigas relationer.

De smaskiga bitarna behåller de för sig själva och för min del är det inte något att avundas. De får gärna behålla så mycket som möjligt enligt mig. Jag varken vill eller behöver veta något. Är jag nyfiken har jag mål i mun och kan fråga.

Det sker inte öppet inför oss, men sätt en grupp damer tillsammans så kan de inte låta bli att bli förtrogna med varandra. Inget ämne är tabu och även om de inte erkänner det så vet ni som läst det här hur det egentligen ligger till.

Fråga henne vid tillfälle och pressa henne lite vid behov så kryper sanningen snart fram även om hon bara talar med er i generella termer. Ni är ju inte en del av deras kvinnliga vänkrets och därför kan hon inte avslöja allt för er.

Men det har ju jag gjort nu så att ni slipper fundera på vad det är de skrattar och har så roligt åt.

Det är åt dig. Tro inget annat.

Mvh Welder.

Oj, allt det här pallar jag inte läsa idag.

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Ser att många skriver 55555, vad menas med det?

U-C

Svart humor: -5

Roligare än vanligt (t.ex. om du är lagom full): 666666

osv

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det snattras och skvallras är inget speciellt särdrag hos de damer som är av thailändsk börd. Det är snarare en kvinnlig åkomma skulle jag vilja påstå och tror inte att jag sticker ut hakan allt för långt med det påståendet.

Som man är man inte bara intim med sin fru eller sambo, det är naivt att tro det och dessutom felaktigt.

Du är lika intim med hennes närmaste väninnor om än via snattrande och skvaller.

Nu kanske någon protesterar och påstår att "min fru-sambo skulle aldrig avslöja några pikanta saker för någon annan. Vi respekterar varandra så mycket och håller sådant för oss själva".

Till dem vill jag bara säga "pyttsan!" såvida du inte behandlar henne som Josef Fritzl behandlade sin fru.

Har hon bara en väninna så vet den väninnan det mesta om vad som försiggår i de mest intima stunderna. Sannolikt har hon fler väninnor och då är de lika införstådda och delger sina snattrande systrar sina egna erfarenheter med mannen i sitt liv.

Inget är för grovt eller för intimt för att inte delge sina medsystrar den egna mannens fördelar och tillkortakommanden. Inget.

De delar också med sig en del till dig som vet i vilka förhållanden det knakar lite i och andra mer allmänna saker som pågår i de övrigas relationer.

De smaskiga bitarna behåller de för sig själva och för min del är det inte något att avundas. De får gärna behålla så mycket som möjligt enligt mig. Jag varken vill eller behöver veta något. Är jag nyfiken har jag mål i mun och kan fråga.

Det sker inte öppet inför oss, men sätt en grupp damer tillsammans så kan de inte låta bli att bli förtrogna med varandra. Inget ämne är tabu och även om de inte erkänner det så vet ni som läst det här hur det egentligen ligger till.

Fråga henne vid tillfälle och pressa henne lite vid behov så kryper sanningen snart fram även om hon bara talar med er i generella termer. Ni är ju inte en del av deras kvinnliga vänkrets och därför kan hon inte avslöja allt för er.

Men det har ju jag gjort nu så att ni slipper fundera på vad det är de skrattar och har så roligt åt.

Det är åt dig. Tro inget annat.

Mvh Welder.

Håller med till 100% vad du skriver.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Ser att många skriver 55555, vad menas med det?

U-C

Nu börjar jag förstå anledningen till din skeptiska inställning till thaitjejerna.

Du trodde hela tiden dom ville ha pengar.

Mycket pengar.

55555 baht.

Å dom bara skrattade.

Åt dej :-)

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara hålla med herr Chang.

Ett sk tonspråk är sannerligen inte lätt att lära sig och särskilt inte när man kommit över 40.

Sedan finns det ju ingenting att haka upp minnet på.

Att lära sig ett språk ur samma språkgrupp är lättare för då har man åtminstone ord som ser någotsånär likadana ut.

Känns ganska meningslöst att ens börja försöka lära sig thailändska när man är nästan 50.

Sedan finns det ju ingen direkt anledning för herr Chang att lära sig thai eftersom han och fru Chang befinner sig i Sverige större delen av året.

När thaidamerna börjar babbla är det bara att le och nicka och se glad ut så löser allt sig till det bästa.

BTT

Vilken drömtillvaro!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det snattras och skvallras är inget speciellt särdrag hos de damer som är av thailändsk börd. Det är snarare en kvinnlig åkomma skulle jag vilja påstå och tror inte att jag sticker ut hakan allt för långt med det påståendet.

Som man är man inte bara intim med sin fru eller sambo, det är naivt att tro det och dessutom felaktigt.

Du är lika intim med hennes närmaste väninnor om än via snattrande och skvaller.

Nu kanske någon protesterar och påstår att "min fru-sambo skulle aldrig avslöja några pikanta saker för någon annan. Vi respekterar varandra så mycket och håller sådant för oss själva".

Till dem vill jag bara säga "pyttsan!" såvida du inte behandlar henne som Josef Fritzl behandlade sin fru.

Har hon bara en väninna så vet den väninnan det mesta om vad som försiggår i de mest intima stunderna. Sannolikt har hon fler väninnor och då är de lika införstådda och delger sina snattrande systrar sina egna erfarenheter med mannen i sitt liv.

Inget är för grovt eller för intimt för att inte delge sina medsystrar den egna mannens fördelar och tillkortakommanden. Inget.

De delar också med sig en del till dig som vet i vilka förhållanden det knakar lite i och andra mer allmänna saker som pågår i de övrigas relationer.

De smaskiga bitarna behåller de för sig själva och för min del är det inte något att avundas. De får gärna behålla så mycket som möjligt enligt mig. Jag varken vill eller behöver veta något. Är jag nyfiken har jag mål i mun och kan fråga.

Det sker inte öppet inför oss, men sätt en grupp damer tillsammans så kan de inte låta bli att bli förtrogna med varandra. Inget ämne är tabu och även om de inte erkänner det så vet ni som läst det här hur det egentligen ligger till.

Fråga henne vid tillfälle och pressa henne lite vid behov så kryper sanningen snart fram även om hon bara talar med er i generella termer. Ni är ju inte en del av deras kvinnliga vänkrets och därför kan hon inte avslöja allt för er.

Men det har ju jag gjort nu så att ni slipper fundera på vad det är de skrattar och har så roligt åt.

Det är åt dig. Tro inget annat.

Mvh Welder.

Visst är det så. Jag gör mig inga illusioner om att fru Chang skulle vara diskret angående våra personliga förhållande. Varje gång det är samling med thaiväninnorna hemma hos oss så får man lite konstiga blickar och märkliga leenden. Inte alltför svårt att lista ut varför...

Min hämnd blir att skriva om fru Chang på detta forum ;)

Men det ska väl också sägas att detta skvaller inte bekymrar mig nämnvärt. Jag skiter väl i vad andra thaidamer tycker om vår relation?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det snattras och skvallras är inget speciellt särdrag hos de damer som är av thailändsk börd. Det är snarare en kvinnlig åkomma skulle jag vilja påstå och tror inte att jag sticker ut hakan allt för långt med det påståendet.

Som man är man inte bara intim med sin fru eller sambo, det är naivt att tro det och dessutom felaktigt.

Du är lika intim med hennes närmaste väninnor om än via snattrande och skvaller.

Nu kanske .

.

.

.

. Tro inget annat.

Mvh Welder.

Mycket bra uttryckt, Welder.

I början tyckte jag att det var jobbigt och försökte få frugan att sluta. Ganska snart insåg jag det meningslösa i att försöka påverka dessa skvaller gener. Min medicin kändes inte riktigt nog stark. När man slutligen insett detta och inte längre bryr sig om hur många av hennes vänninnor man varit intim med, känns det mycket bättre. ;)

Tycker mig dock ha märkt att det förekommer mindre av denna typ av skvaller när vi är i Thailand. Om det beror på att man har så mycket annat att prata om eller om det är någon annan anledning, tänker jag ej spekulera i. Det kan också bero på att man inte märker det lika mycket när man är i LOS.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra uttryckt, Welder.

I början tyckte jag att det var jobbigt och försökte få frugan att sluta. Ganska snart insåg jag det meningslösa i att försöka påverka dessa skvaller gener. Min medicin kändes inte riktigt nog stark. När man slutligen insett detta och inte längre bryr sig om hur många av hennes vänninnor man varit intim med, känns det mycket bättre. ;)

Tycker mig dock ha märkt att det förekommer mindre av denna typ av skvaller när vi är i Thailand. Om det beror på att man har så mycket annat att prata om eller om det är någon annan anledning, tänker jag ej spekulera i. Det kan också bero på att man inte märker det lika mycket när man är i LOS.

Man märker det mer i Thailand!

Vad jag observerar i främst Chiang Mai är att det via mobil ges rapporter till fru Chang av diverse beskäftiga thaidamer: "Vet du att Herr Chang just nu befinner sig ensam på Night Bazaar?"

Ja, det vet fru Chang redan. Detta fenomen noterar vi tack och lov inte i Göteborg.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det snattras och skvallras är inget speciellt särdrag hos de damer som är av thailändsk börd. Det är snarare en kvinnlig åkomma skulle jag vilja påstå och tror inte att jag sticker ut hakan allt för långt med det påståendet.

Som man är man inte bara intim med sin fru eller sambo, det är naivt att tro det och dessutom felaktigt.

Du är lika intim med hennes närmaste väninnor om än via snattrande och skvaller.

..

Jag, som varandes svensk kvinna ber att få inflika att jag aldrig någonsin vare sig fått höra något intimt om någon annans relation eller förmedlat något intimt kring min egen när jag har att göra med västerländka kvinnor. Jag och mina väninnor brukar ha bra mycket intressantare saker att tala om än våra respektive karlar kan jag lova!

Däremot har jag fått höra massvis med intima detaljer från karlar här nere om deras flickvänner. Som man känner sig själv tror man sig känna andra, eller ...? ... eller så är det bara förutfattade meningar... *ler*

Ändrades av Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker Welder överdriver omåttligt i sin beskrivning av fruntimmers skvallrande. Visst skvallras det både mellan män och kvinnor, inte tu tal om det. Skvaller fyller faktiskt en nedärvd funktion.

Men att det bland kvinnor skulle skvallras vitt och brett, utan hämningar, om partnerns och egnas misslyckanden i parsexlivet håller jag inte med om.

De exempel jag beskrev, som väl startade diskussionen, handlade för övrigt inte om skvaller som jag ser det utan om förtroenden. Man tar upp något man upplever som ett problem i sitt samliv med sin väninna för att så att säga få en "second opinion".

Om väninnan väljer att föra detta vidare till sina vänninor utan att den som talade om det i första hand är med så kallas det sedan skvaller.

Och det jag upplever är att thailändska tjejer har mycket lättare att ta upp privatintima misslyckande till diskussion än vad t ex svenska tjejer har.

I Sverige, speciellt bland män, så skäms man nog på tok för mycket över sådana misslyckanden att man hellre håller dom för sig själv. Att man skryter över allt som är bra i ens eget sexliv och hur många tjejer man satt på mm är dock väldigt vanligt bland svenska män. I det fallet finns ingen blygsel. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...