Jump to content
IGNORERAD

Tycker Inte Om När Man Pratar Thai


Snucke

Recommended Posts

Har samma inställning.

Har hört flera personer som sagt liknande saker och får uppfattningen att det här är något som hör till "thailandsveteraner" att tycka.

Alltså, om man "kan" lite Thai så kan man minsann förstå vad som sägs... och bartjejerna.. oj oj oj.. de är då inte snälla av sig.

Om folk bara visste vad de egentligen sade.. då jävlar.. etc etc. :)

Måste ha haft otur eftersom jag själv suttit och lyssnat många gånger i flera år nu och väldigt sällan hör dessa uttryck.

Tur för mig det antar jag. (eller så är jag väl helt enkelt varken ful, skrävlig eller snål etc etc) :)

Och därför, precis som du säger, har jag slutat lyssna.

Och ändå hade vi skitroligt på vår barrunda för några år sen

då lyssnade vi med stora öron, och en tjej rodnade efter

att du kallat henne Thäääää...4-5 gånger. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 309
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • svarten

    29

  • Herr Chang

    23

  • Kim

    17

  • broder tuk tuk

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej, jag anar att du tolkade min lilla ordkavalkad som en pajkastning mot Thailand och thailändskor. Fy på lilla mig . . . he he

Inte har jag väl kommenterat din ordkavalkad? Och inte har jag tolkat det du skrivit som någon pajkastning heller.

Bara reflekterat lite över det ointressanta i att "tjuvlyssna" på barsnack eftersom du nämde det. Så inget "fy på dig" alltså.

Inte brukar jag basunera ut att jag förstår thai på alla ställen jag sätter mig ned i och ändå kan jag inte påminna mig om att jag brukar höra tjejer som sitter och kommenterar gästerna. Visst händer det säkert men inte är det det vanliga samtalsämnet tjejerna emellan som en del faranger tycks ha fått för sig. Nej det är oftast det helt vanliga ointressanta tjejsnacket som inte är ett dugg intressant att tjuvlyssna på.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

och en tjej rodnade efter att du kallat henne Thäääää...4-5 gånger. :crazy:

Det kommer vi inte ihåg. cool.gif:)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner även till uttrycket Farang Kii ssenödig vilket betyder en Farang som druckit för många öl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Några av er är väl så välkända att alla vet att ni förstår thai ? :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Några av er är väl så välkända att alla vet att ni förstår thai ? :)

Som tur är så ser man ut som vilken överviktig, tunnhårig och stornäsad farang som helst så i mitt fall är jag näst intill anonym i folksamlingarna i Pattis.

Det som skiljer mig från mängden är väl att mina tofflor ät trasiga medans alla andra har nya skinande 179-bahts-sandaler från Big-C.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
broder tuk tuk

Inte en chans att BTT och Arne skulle vara samma person.

BTT är inte i närheten av den verbala kapacitet som krävs för att leverera Arnes typ av kommentarer.

Vilket den taskiga imitationen i den här tråden också glasklart visar. :)

Ser att bussens motor har börjat gnissla och hacka igen.

Det enda du levererar till forumet är ju twitters och gnäll.

Du är inte i närheten av någon form av verbal kapacitet.

För några år sedan kunde du åtminstone vara lite snitsig i dina spydigheter och utkräkningar.

Numera går du på rejäl tomgång.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser att bussens motor har börjat gnissla och hacka igen.

Det enda du levererar till forumet är ju twitters och gnäll.

Du är inte i närheten av någon form av verbal kapacitet.

För några år sedan kunde du åtminstone vara lite snitsig i dina spydigheter och utkräkningar.

Numera går du på rejäl tomgång.

BTT

Att en hel veckas prosaiskt snickrande kan generera sådan positiv lyrik!

Du måste verkligen ha funderat på detta dagligen sedan den 31:a. :)

Välkommen tillbaka!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Att en hel veckas prosaiskt snickrande kan generera sådan positiv lyrik!

Du måste verkligen ha funderat på detta dagligen sedan den 31:a. :)

Välkommen tillbaka!

Fast en eloge ska du ändå ha för din ironi som fortfarande biter emellanåt.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla förståsigpåare. Några enkla reflektioner: bland det första jag brukar säga till de nyanlända thailändskor jag ibland träffar och pratar med: försök aldrig svära på svenska. Det kräver en språkförståelse som förutsätter decenniers övning i svenska! Och jag föreställer mig att det är precis samma sak på thai. Skall man " pod thalung" så skall man nog kunna språket.

På barerna brukar jag föredra engelska, men gör diskret klart för omgivningen att jag förstår vad dom säger och då behöver ju ingen göra bort sig.

Sist: efter något decennium med thaifruar (13år, två styck) har jag äntligen lyckats lära mig såpass att det blivit ett fungerande språk (nån sorts Rinkebythai) och när jag sist var nere upptäckte jag till min förvåning att jag faktiskt kunde klara mig själv! Lättnad för frugan, besvikelse för den tolkande grannfrun som tappade jobbet som tolk och visst var det en ny värld som öppnade sig. Plötsligt börjar man förstå sammanhang man aldrig fattat osv och plötsligt är Thailand inte ett främmande land längre. För att inte tala om hur mycket glädje man sprider med sina språkgrodor. Så visst skall man lära sig Thai. Jag har heller aldrig märkt att någon skulle ha något emot saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej alla förståsigpåare. Några enkla reflektioner: bland det första jag brukar säga till de nyanlända thailändskor jag ibland träffar och pratar med: försök aldrig svära på svenska. Det kräver en språkförståelse som förutsätter decenniers övning i svenska! Och jag föreställer mig att det är precis samma sak på thai. Skall man " pod thalung" så skall man nog kunna språket.

På barerna brukar jag föredra engelska, men gör diskret klart för omgivningen att jag förstår vad dom säger och då behöver ju ingen göra bort sig.

Sist: efter något decennium med thaifruar (13år, två styck) har jag äntligen lyckats lära mig såpass att det blivit ett fungerande språk (nån sorts Rinkebythai) och när jag sist var nere upptäckte jag till min förvåning att jag faktiskt kunde klara mig själv! Lättnad för frugan, besvikelse för den tolkande grannfrun som tappade jobbet som tolk och visst var det en ny värld som öppnade sig. Plötsligt börjar man förstå sammanhang man aldrig fattat osv och plötsligt är Thailand inte ett främmande land längre. För att inte tala om hur mycket glädje man sprider med sina språkgrodor. Så visst skall man lära sig Thai. Jag har heller aldrig märkt att någon skulle ha något emot saken.

Hej Birger,

jag ser att vi tycker ungefär lika i denna språkfråga.

Se mitt tidigare inlägg om att svära på ett främmande språk.

Mvh

SiamNilsson

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hej NoBuzz!

Jag är säkert att vi är överens att det inte finns något beteende som varje individ i en s.k. etniskgrupp uppvisar. Något sådant samband har aldrig hittats bland de 10 000 folkslagen som är kvar idag trots mycket engagerade försök fram till cirka 1940-talet. Det som givetvis diskuteras är att följande typ av påstående:

Min folkgrupp är mindre lat än alla andra folkgrupper.

Om vi skulle försöka testa denna hypotes skulle vi kanske få följande resultat:

27 % av thailändare är lata

48 % av svenskar är lata

där lättja definieras som andel arbetslösa som tar ett jobb som betalar hälften av landet BNP/kapita.

Enligt dig finns det beteenden som representerar hela grupper. Vilka påståenden skulle du då hävda utifrån ovanstående påhittade resultat? Man kan inte säga är lättja kännetecknar svenskar och flitighet kännetecknar thailändare då 52 % av svenskar inte skulle vara lata samt att 27 % skulle vara lata. Då måste man säga att lättja och flitighet kännetecknar både den svenske och den thailändske etniska gruppen. När detta är sagt vad har man då konstaterat för något?

Vad är det förresten som gör att din etniska grupp skiljer sig från svenskar? Jag har inte märkt något. När jag tänker på den definitionen på invandrare som flera på forumet har på invandrare tycker inte jag att något stämmer. Du är en trevlig turist, du vill jobba och lära språket där du vistas, du luktar inte illa, du är mycket generös och givmild, du begår inte ständigt massor av brott i utlandet, osv. Är det så att det finns annorlunda beteende mönster bland ditt folk men att forumteoretikerna har fel?

Hälsning

Svarten

Hær beskriver du væl effektiviteten...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Fick mig ett gott sktatt i går, jag meddelade frugan att jag tänkte hoppa på en ABF/folkuniversitetet/medborgarskolan eller något liknande kurs i Thai.

Då tyckte frugan att det inte inte var någon bra ide för hennes kompisar vill inte prata med henne pga att jag redan förstår för mycket av vad dom pratar om, så dom är rädda att jag får höra något om alla "dummheter" som dom håller på med. :kort:

L" because it has a Led Ling in the flont

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick mig ett gott sktatt i går, jag meddelade frugan att jag tänkte hoppa på en ABF/folkuniversitetet/medborgarskolan eller något liknande kurs i Thai.

Då tyckte frugan att det inte inte var någon bra ide för hennes kompisar vill inte prata med henne pga att jag redan förstår för mycket av vad dom pratar om, så dom är rädda att jag får höra något om alla "dummheter" som dom håller på med. :kort:

Ett generellt gott råd blir - byt vänskapskrets om den vill hålla dig utanför och oförstående. Känns inte som något bra omen.

Fast å andra sidan kanske dom bara känner sig blyga för att du ska överhöra dom många intima diskussionerna som, till min förvåning, förekommer ganska frekvent bland thaivänninor. Dom bangar t ex inte för att tala om problem i sitt parsexliv med varandra, det kan vara klagomål på att mannen aldrig tar initiativ till sex, att en annan har kommit på sin man att sitta och runka och besvikelsen hon känner över det etc etc.

Känns i alla fall för mig som att dom oftare än vad vi svenska killar gör, tar upp privat intima misslyckanden till diskussion med varandra. Och sådant snack kanske man inte alltid vill att svenska männen ska få höra.

Men det känns som att sådant kan dom väl snacka om när dom är ensamna - så mitt råd kvarstår, dvs byt bekantskapskrets.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim, egna erfarenheter eller?

Nä, jag har aldrig upplevt att min närmaste omgivning inte vill att jag ska förstå vad dom talar om. Dom som inte tycker det är bra att jag förstår thai undviker jag att bli bekant med.

Fast nu behöver inte bullerobang ta mitt råd så allvarligt, är nog mest skämtsamt skrivet ska väl tilläggas. Endast han och ingen annan känner ju sin egen situation och sina egna bekanta. Det är väl ganska troligt att dom bara skojar med honom att det inte är bra att han förstår vad dom talar om. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara skojade Kim, min fråga var närmast menad till de sexuella kommentarerna om otillfredställda damer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara skojade Kim, min fråga var närmast menad till de sexuella kommentarerna om otillfredställda damer!

Nja, vad frugan nämner för intima detaljer om mig eller vårat sexliv för sina väninnor har jag ingen aning om, det snacket tillåts jag nog inte överhöra. ;)

Men jag håller det inte för otroligt att vänninorna vet mer än vad jag skulle känna mig bekväm med. Så det är nog bäst att inte veta :)

Däremot så vet jag i många fall mer än jag egentligen borde om andra pars privata relationsproblem.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja frugans bekanta får hon sköta själv, jag tycker det bara är roande att att dom har förståt att endel faranger kanske förstår vad dom säger så dom lär sig att man kanske inte ska prata om vad som helst med vem som helst och att frugan kanske inte ska skryta med att jag förstår endel thai specielt som jag själv tycker att jag inte kan så mycket.

L" because it has a Led Ling in the flont

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte mycket thai, men det är ju uppenbart att fru Chang diskuterar en del privata saker med sina thaiväninnor. Ibland får man ett illmarigt leende från dom...

När fru Chang gnäller om att jag lägger ut bilder på henne på detta forum... då säger jag att jag kan sluta om hon slutar prata om mig med sina thaibekanta. Och då var det slut på den diskussionen ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte mycket thai, men det är ju uppenbart att fru Chang diskuterar en del privata saker med sina thaiväninnor. Ibland får man ett illmarigt leende från dom...

När fru Chang gnäller om att jag lägger ut bilder på henne på detta forum... då säger jag att jag kan sluta om hon slutar prata om mig med sina thaibekanta. Och då var det slut på den diskussionen ;)

Herr Chang har talat.

Lägger du ut bilder utan fruns medgivande?? modigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägger du ut bilder utan fruns medgivande?? modigt!

Fru Chang är trött på mitt frågande, och har numera gett mig allmän amnesti!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Jag förstår inte mycket thai, men det är ju uppenbart att fru Chang diskuterar en del privata saker med sina thaiväninnor. Ibland får man ett illmarigt leende från dom...

När fru Chang gnäller om att jag lägger ut bilder på henne på detta forum... då säger jag att jag kan sluta om hon slutar prata om mig med sina thaibekanta. Och då var det slut på den diskussionen ;)

Herr Chang har talat.

:)

Bra svar.

En annan lösning kan vara att du börjar lära dig thai :) Tänker du aldrig försöka?

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

:)

Bra svar.

En annan lösning kan vara att du börjar lära dig thai :) Tänker du aldrig försöka?

Jag har försökt med privatlektioner på AUA i Chiang Mai. Jag tröttnade när jag skulle försöka memorera uttalsregler vad gäller konsonantgrupper kombinerade med vokalgrupper... 18 kombinationer blev för mycket för min Beer Chang indränkta hjärna!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Jag har försökt med privatlektioner på AUA i Chiang Mai. Jag tröttnade när jag skulle försöka memorera uttalsregler vad gäller konsonantgrupper kombinerade med vokalgrupper... 18 kombinationer blev för mycket för min Beer Chang indränkta hjärna!

Herr Chang har talat.

Kan bara hålla med herr Chang.

Ett sk tonspråk är sannerligen inte lätt att lära sig och särskilt inte när man kommit över 40.

Sedan finns det ju ingenting att haka upp minnet på.

Att lära sig ett språk ur samma språkgrupp är lättare för då har man åtminstone ord som ser någotsånär likadana ut.

Känns ganska meningslöst att ens börja försöka lära sig thailändska när man är nästan 50.

Sedan finns det ju ingen direkt anledning för herr Chang att lära sig thai eftersom han och fru Chang befinner sig i Sverige större delen av året.

När thaidamerna börjar babbla är det bara att le och nicka och se glad ut så löser allt sig till det bästa.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...