Tujtuj Inlagd Juni 4, 2010 Dela Inlagd Juni 4, 2010 Tanten, som precis har blivit klar med SFI, kom hem för någon månad sedan och upplyste mig om att hon tänkte läsa något som heter yrkesvux under ytterligare två år. Min första tanke; jaha, två år till med ansträngd ekonomi. Vi har, utan framgång, under det senaste året försökt få semester samtidigt tillräckligt länge för att kunna åka på semester till Thailand... Jag har sedan ca 6 mån tillbaks pluggat juridik på distans paralellt med mitt jobb vilket har utgjort ett ständigt stressmoment. För en vecka sedan la bilen av, och uppgiften från bilverksta'n var; "detta kommer att kosta en slant." Idag kom tantens besked ifrån CSN vilket sade att hon kommer få 6.300 kr/mån under studietiden! Häromdagen fick jag bekräftelsen och våran E-ticket på resan till Thailand som blir av i december - betald o klar! Idag skrev jag klart och lämnade in den sista tentan i juridikkursen som jag läser! Idag fick jag tillbaka bilen som, efter testrundan fungerar perfekt - betalt & klart! Därför är det idag, enligt mig, världens bästa fredag, en sån dag som man önskar man fick uppleva lite oftare. Detta firas med ett par kalla Chang på balkongen. Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
RoiET Inlagd Juni 4, 2010 Dela Inlagd Juni 4, 2010 Jag förstår känslan! Just nu är min fru iväg på sitt första betalda arbetspass(i Sverige alltså). Hon har fått sommarjobb på vårdboendet där hon praktiserade under våren på sin sista SFI-termin. I höst blir det omvårdnadsutbildning med svenska som andraspråk och hon fick brev från CSN igår http://www.maipenrai.se/forum/t/23687-konto-för-brännskadade-pop/#entry665085 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wwax Inlagd Juni 4, 2010 Dela Inlagd Juni 4, 2010 Grattis på Fredagen! Och skål! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BBJ Inlagd Juni 4, 2010 Dela Inlagd Juni 4, 2010 Jag vill inte förta glädjen. Men tänk på att inte låta era damer/herrar arbeta för mycket på sina lov (eller kvällar/helger) när de får bidrag från CSN. En vän till min dam fick återbetalningskrav från CSN på över 30.000 pga att hon "tjänat för mycket". Hon arbetade extra på en restaurang kvällar och helger. Mvh BBJ Nytt år - nya möjligheter! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd Juni 4, 2010 Dela Inlagd Juni 4, 2010 Jag vill inte förta glädjen. Men tänk på att inte låta era damer/herrar arbeta för mycket på sina lov (eller kvällar/helger) när de får bidrag från CSN. En vän till min dam fick återbetalningskrav från CSN på över 30.000 pga att hon "tjänat för mycket". Hon arbetade extra på en restaurang kvällar och helger. Mvh BBJ Hej BBJ, Nu blir jag nyfiken... är det bidragsbiten eller lånebiten man kräver tillbaka? Om det är lånet så är det väl inte så mycket att bli upprörd över? Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tujtuj Inlagd Juni 5, 2010 Trådstartare Dela Inlagd Juni 5, 2010 Jag har varit med om samma. Det är hela bidragsdelen och delar av lånet + ränta de kräver tillbaks. Jag fick betala tillbaks 22.000, p.g.a krångel som uppstod då jag arbetade alldeles för mycket en sommar, vilket ju var surt just då. Å andra sidan var det ju pengar man fått, så man fick se det som ett lån med fördelaktig ränta. Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rebnel Inlagd Juni 5, 2010 Dela Inlagd Juni 5, 2010 Hej BBJ, Nu blir jag nyfiken... är det bidragsbiten eller lånebiten man kräver tillbaka? Om det är lånet så är det väl inte så mycket att bli upprörd över? Herr Chang har talat. Hej, Man behöver bra betala tillbaka om bruttolönen blir större än ~50000 per halvår. Len Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag. # Len Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BBJ Inlagd Juni 5, 2010 Dela Inlagd Juni 5, 2010 Hej BBJ, Nu blir jag nyfiken... är det bidragsbiten eller lånebiten man kräver tillbaka? Om det är lånet så är det väl inte så mycket att bli upprörd över? Herr Chang har talat. Det var ju bidraget (damens väninna sökte aldrig något lån), det var detsamma med min son när han gick på gymnasiet (han startade om gymnasiet och fick därför studiebidrag från CSN då han var >18) han jobbade extra och höll på att glida över inkomstgränsen men vi upptäckte det i tid. Han fick avstå från mer arbete den terminen. Len, jag känner ju inte till exakt hur reglerna ser ut för det du nämner, men för min son (se ovan) så var det olika mycket han kunde tjäna på höst- och vår-terminen pga olika antal studiedagar. Nu kommer jag inte ihåg summorna, men det är iofs ointressant då det var några år sen. Mvh BBJ Nytt år - nya möjligheter! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baabar Inlagd Juni 5, 2010 Dela Inlagd Juni 5, 2010 Tanten, som precis har blivit klar med SFI, kom hem för någon månad sedan och upplyste mig om att hon tänkte läsa något som heter yrkesvux under ytterligare två år. Min första tanke; jaha, två år till med ansträngd ekonomi. Vi har, utan framgång, under det senaste året försökt få semester samtidigt tillräckligt länge för att kunna åka på semester till Thailand... Jag har sedan ca 6 mån tillbaks pluggat juridik på distans paralellt med mitt jobb vilket har utgjort ett ständigt stressmoment. För en vecka sedan la bilen av, och uppgiften från bilverksta'n var; "detta kommer att kosta en slant." Idag kom tantens besked ifrån CSN vilket sade att hon kommer få 6.300 kr/mån under studietiden! Häromdagen fick jag bekräftelsen och våran E-ticket på resan till Thailand som blir av i december - betald o klar! Idag skrev jag klart och lämnade in den sista tentan i juridikkursen som jag läser! Idag fick jag tillbaka bilen som, efter testrundan fungerar perfekt - betalt & klart! Därför är det idag, enligt mig, världens bästa fredag, en sån dag som man önskar man fick uppleva lite oftare. Detta firas med ett par kalla Chang på balkongen. Visst e det underbart me fredagar, besikta min Ford -66 igår o utan anmärkningar drog den igenom besiktningsmännens grova händer.. gött att saker löser sej... CHAANG THEE NANG Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rebnel Inlagd Juni 6, 2010 Dela Inlagd Juni 6, 2010 Det var ju bidraget (damens väninna sökte aldrig något lån), det var detsamma med min son när han gick på gymnasiet (han startade om gymnasiet och fick därför studiebidrag från CSN då han var >18) han jobbade extra och höll på att glida över inkomstgränsen men vi upptäckte det i tid. Han fick avstå från mer arbete den terminen. Len, jag känner ju inte till exakt hur reglerna ser ut för det du nämner, men för min son (se ovan) så var det olika mycket han kunde tjäna på höst- och vår-terminen pga olika antal studiedagar. Nu kommer jag inte ihåg summorna, men det är iofs ointressant då det var några år sen. Mvh BBJ Hej BBJ, Utdrag CSN regler: Först om du fått permanent uppehållstillstånd (PUT) av Migrationsverket, har du normalt rätt till svenskt studiestöd. 20 poäng per vecka ger rätt till studiemedel för heltidsstudier. Om du exempelvis söker studiemedel för heltidssstudier på komvux i 20 veckor, måste du alltså läsa kurser på minst 400 poäng (20 x 20 poäng). Du får ha inkomster upp till ett visst belopp under ett kalenderhalvår utan att dina studiemedel minskas. Detta belopp kallas fribelopp. Fribeloppet varierar beroende på hur många veckor du har studiemedel under ett kalenderhalvår. Fribeloppet blir högre ju kortare studietid du har. om du studerar på heltid eller deltid. Fribeloppet ökar om du studerar på deltid. Tänk på att detta även gäller för dig som bara har bidragsdelen.http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiemedel/hur-mycket-kan-du-fa/inkomst-fribelopp När du beräknar inkomsten, tänk då på att räkna inkomsten före skatt räkna din inkomst per kalenderhalvår (1 januari-30 juni och 1 juli-31 december) ta upp inkomster av tjänst när pengarna betalades ut - inte när du tjänade in dem Len Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag. # Len Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Arkiverad
Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.