Jump to content
IGNORERAD

Arbeta på distans. Tips om uppkoppling?


Posten Berit

Recommended Posts

Posten Berit

Hejsan!

Ska för första gången testa att jobba på distans mot Sverige från Thailand. För att detta ska praktiskt fungera för mig måste jag koppla upp min egen laptop mot jobbet i Sverige.

Ni som gjort detta tidigare, hur har ni löst det med en hyfsad uppkoppling?

Finns det någon ok 3G-uppkoppling i Pattis/Phuket nuförtiden?

Wifi?

Internetcafé dit man kan ta sin egen dator och som har BRA uppkoppling?

Är vanliga ADSL-uppkopplingar av tillräckligt hög kvatitet?

Min erfarenhet av hotellnät är att de oftast är rätt kassa.

/MLK

Ändrades av Mr Lao Kao

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Posten Berit

    12

  • andrejsdenruskige

    7

  • noBuzz

    5

  • BBJ

    3

Mest aktiva i denna tråd

Beställde detta hem till byn förra året 3,5 Mb ADSL http://www.3bb.co.th/

Fick ca 1 Mb hem till Sverige och det fungerade då Ok att köra fjärrskrivbord

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Undvik TOT, jag har dem och det funkar men är väldigt långsamt ibland, som kvällar och helger.

Har hört bra saker om 3bb, som Enis länkar till i sitt inlägg.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör på Premier 3Mb. Funkar 100% som det ska. Egen lina istället för dessa Indy som är delat på 10 personer/uppkopplingar.

Ett billigt pris för vad man får i jämförelse.

Hade Indy förut och du kan ju tänka dig om 10 pers. sitter och laddar ner film hela dagarna, så får du max en tiondel av det som du betalar för.

Med Premier är du den enda som har denna uppkoppling och du har max hela tiden.

1.21 Mbps senast nyss uppmätt mot Stockholm och 1.80 Mbps mot Malmö. Ping variera mellan 700 och 300 ms.

http://www.3bb.co.th/product/adsl/bandwidth.php

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Beställde detta hem till byn förra året 3,5 Mb ADSL http://www.3bb.co.th/

Fick ca 1 Mb hem till Sverige och det fungerade då Ok att köra fjärrskrivbord

/Enis

Dom går att få till min by också och har hyfsad pris om jag kommer ihåg rätt.

Ändrades av Mr Lao Kao

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Bodde på Bay Breeze i Pattaya, http://www.baybreezepattaya.com/ senast jag var nere en sväng, och måste säga att deras Wifi var utomordentligt bra :great:

Varje våning hade sin egen station med eget nätverk, jag bodde på 5e våningen och kunde logga in på vån 3-6 utan problem.

OK, hotellet var knappast fullbelagt av surfare, men nätet var snabbt, det bästa jag testat i Thailand.

Koden för att logga in är 12345678 har jag för mig (kan ha vart lite kortare eller längre men inte mycket), har ni vägen förbi Soi 11 på second road så kan ni ju testa!

Det finns cafe och bar alldeles utanför, hotellets egen bar var billig, så varför inte slå er ner där med en Chang eller ett en cola och surfa fritt, så tjänar ju de en slant också? :wai:

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Undvik TOT, jag har dem och det funkar men är väldigt långsamt ibland, som kvällar och helger.

Har hört bra saker om 3bb, som Enis länkar till i sitt inlägg.

MVH Tommy

Tack för tipset! Ska se upp med dom.

Är inte Tot = död på tyska? Kanske förklaringen :)

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har under ett antal år jobbat på distans från Thailand mot just Sverige.

Hade från början TOT, funkar bra var tredje dag, men osäkerheten i uppkopplingen gjorde att jag var tvungen att byta.

Bytte då till TToT, samma visa igen, bara det att detta bolag hade en oerhört dålig syn på sina kunder och på service, rent ut sagt, de sket i att hjälpa till när det inte funkade.

Bytte då igen till ett betydligt dyrare alternativ.

CAT företagsuppkopling a 3000 bht/månad, och vipps hade jag samma fart på grejorna som min ADSL uppkoppling i Sverige, kunde streama filmer och allt annat som kräver lite fart.

Visst kostar det lite mer, men har talat med många i liknande situation och de tycks ha upplevt samma sak som jag, så jag kan varmt rekommendera CAT

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Kör på Premier 3Mb. Funkar 100% som det ska. Egen lina istället för dessa Indy som är delat på 10 personer/uppkopplingar.

Ett billigt pris för vad man får i jämförelse.

Hade Indy förut och du kan ju tänka dig om 10 pers. sitter och laddar ner film hela dagarna, så får du max en tiondel av det som du betalar för.

Med Premier är du den enda som har denna uppkoppling och du har max hela tiden.

1.21 Mbps senast nyss uppmätt mot Stockholm och 1.80 Mbps mot Malmö. Ping variera mellan 700 och 300 ms.

http://www.3bb.co.th...l/bandwidth.php

Pingen är rätt hög, men jag antar att det går att leva med om man ändå får så pass bra hastighet.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Jag har under ett antal år jobbat på distans från Thailand mot just Sverige.

Hade från början TOT, funkar bra var tredje dag, men osäkerheten i uppkopplingen gjorde att jag var tvungen att byta.

Bytte då till TToT, samma visa igen, bara det att detta bolag hade en oerhört dålig syn på sina kunder och på service, rent ut sagt, de sket i att hjälpa till när det inte funkade.

Bytte då igen till ett betydligt dyrare alternativ.

CAT företagsuppkopling a 3000 bht/månad, och vipps hade jag samma fart på grejorna som min ADSL uppkoppling i Sverige, kunde streama filmer och allt annat som kräver lite fart.

Visst kostar det lite mer, men har talat med många i liknande situation och de tycks ha upplevt samma sak som jag, så jag kan varmt rekommendera CAT

Är det en ADSL-uppkoppling eller har du fiber till och med?

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Det är ingen av er som testat de trådlösa historierna som finns i tätorterna?

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Själv har jag med åren skapat med distans till arbete överhuvudtaget.

Till det behövs det ingen internet uppkoppling. crazy.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Själv har jag med åren skapat med distans till arbete överhuvudtaget.

Till det behövs det ingen internet uppkoppling. crazy.gif

Vi har en ny BanArne på forumet tror jag !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Vi har en ny BanArne på forumet tror jag !

... och två lappar som klagar på'n?

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Vi har en ny BanArne på forumet tror jag !

Ny och ny vet jag inte.

Och någon Ban99Arne är jag inte.

Men den kommentaren tar jag som en komplimang

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör 3bb liksom Enis, vi bor i Korat och det fungerar tillräckligt bra tycker jag. 620 THB/månad.

Mvh

BBJ

jap.gif

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle gärna vilja ha ADSL men tror inte att det är någon vits där jag bor. Vår fasta telefon fungerar väldigt sporadiskt. Kan gå bra en vecka eller två sedan borta en vecka eller tre är så jäkla less så vi har haft abonnemanget vilande sista tiden.

Är det någon vits att prova ADSL under sådana förutsättningar?

Köpte nyss ett 3G modem för Telia kontant som jag tänkte låsa upp och ta med ner och prova, finns det någon chans att det ska lyckas?

Har förståt att mobila modem kostar skjortan i LOS. I Sverige kostar de låsta 199 eller 299kr så går de att använda i LOS skulle man spara en del. Värt att prova i varje fall. Går de inte där nere tar man tillbaka dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

gubben4906

Skulle gärna vilja ha ADSL men tror inte att det är någon vits där jag bor. Vår fasta telefon fungerar väldigt sporadiskt. Kan gå bra en vecka eller två sedan borta en vecka eller tre är så jäkla less så vi har haft abonnemanget vilande sista tiden.

Är det någon vits att prova ADSL under sådana förutsättningar?

Köpte nyss ett 3G modem för Telia kontant som jag tänkte låsa upp och ta med ner och prova, finns det någon chans att det ska lyckas?

Har förståt att mobila modem kostar skjortan i LOS. I Sverige kostar de låsta 199 eller 299kr så går de att använda i LOS skulle man spara en del. Värt att prova i varje fall. Går de inte där nere tar man tillbaka dom.

Jag tog ner mitt Tele 2(Comviq) när jag var nere nu i Maj, det funkade inte enligt datakillen på tuc.com i Pattaya, han sa att det inte varkombatibelt eller vad det nu heter. Ett likadant Thailändskt skulle kosta från 2888 THB enligt honom. Mitt modem i Sverige betalade jag bara 99 kronor i månaden för, upplåst enligt försäljaren. Jag tror han menade inom EU.

gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog ner mitt Tele 2(Comviq) när jag var nere nu i Maj, det funkade inte enligt datakillen på tuc.com i Pattaya, han sa att det inte varkombatibelt eller vad det nu heter. Ett likadant Thailändskt skulle kosta från 2888 THB enligt honom. Mitt modem i Sverige betalade jag bara 99 kronor i månaden för, upplåst enligt försäljaren. Jag tror han menade inom EU.

gubben

Du vet inte vilken typ det var du hade? Mitt är ett Huawei E1750. HSPA USB stick står det också.

Huawei är väldigt vanligt förekommande. Men jag vet inte något om de olika typerna. Det borde väl vara så att man borde kunna ta med sig grejorna mellan olika länder o roama på samma sätt som man gör med mobilen. Även om det blir dyrt att roama på det viset så är det säkert folk som vill ha den möjligheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Arbetar med support i dagsläget men tänkt bege mig till Thailand ett år för att studera så kommer ta tjänstledigt från jobbet.

Dessvärre fanns inte möjligheten för mig att som ni, arbeta på distans men det hade onekligen varit en dröm att Kunna det.

Vad jobbar ni med? Har ni nåbra tips på jobb man skulle kunna söka (om ni ev. Vet om att det företaget ni själva arbetar på

behöver personal) och är det inte väldigt ovanligt att företag Låter sina anställda arbeta på distans?

Tack på förhand

Mvh

Tomelius

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan vi fixade ADSL så körde jag Huawei inköpt i Sverige, fungerade alldeles utmärkt förutom att det gick långsamt. Köpte SIM i Thailand men kommer ej ihåg vad det kostade, det var 12Call iaf.

Mvh

BBJ

jap.gif

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Pingen är rätt hög, men jag antar att det går att leva med om man ändå får så pass bra hastighet.

Pingen är hög eftersom avståndet är rätt långt.

Mycket trafik tar omvägen över USA och därav den höga pingen.

Här i Pattis finns gott om valmöjligheter vad gäller hotell, eller månadshyrda condos, med tillgång till wifi

med acceptabel uppkoppling om man bara utför "normalt" jobb a la mailande, dokumenthantering o.s.v.

Sitter man och skyfflar lite större filer fram och tillbaka så funkar det med men bra alternativ minskar.

3BB Premier som P3 kör med tar ca 2-3v att få levererat så om du ska stanna lite längre skulle jag absolut

rekommendera det. 3G är på väg i Pattis, men har varit så i snart ett år och när det egentligen landar

vet ingen.

I centrala delar av Pattis finns det gott om hotspots och även wifitjänster med större täckning/upptagningsområden.

Hastigheten är dock inte den bästa och de är ofta lite kostsammare då man betalar per timme.

GPRS finns ju men är begränsat till ungefär 256kbps i bästa fall.

I vilket fall som helst kan du glömma att sitta att köra CS mot någon svensk server. smile.gif

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

du kan ju alltid gå till Lolitas iPattis och använda deras Wifi, skall tydligen vara gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Hej

Arbetar med support i dagsläget men tänkt bege mig till Thailand ett år för att studera så kommer ta tjänstledigt från jobbet.

Dessvärre fanns inte möjligheten för mig att som ni, arbeta på distans men det hade onekligen varit en dröm att Kunna det.

Vad jobbar ni med? Har ni nåbra tips på jobb man skulle kunna söka (om ni ev. Vet om att det företaget ni själva arbetar på

behöver personal) och är det inte väldigt ovanligt att företag Låter sina anställda arbeta på distans?

Tack på förhand

Mvh

Tomelius

Jag jobbar som systemutvecklare. Hos mitt företag, ett stort börsnoterat svenskt företag, är det ok att jobba på distans i lagom mängd. Rätt fritt så länge man inte går till överdrift och sköter sina uppgifter.

Normalt så gillas det inte att man jobba längre perioder på distans, typ från Thailand. Nu är det så att jag är pappaledig samtidigt som det är både personal- och tidspress på jobbet, så jag är "schysst" och ställer upp några dagar eller veckor på deltid, men kravet är att jag gör det från Thailand, annars får dom klara det på annat sätt.

Ändrades av Mr Lao Kao

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Pingen är hög eftersom avståndet är rätt långt.

Mycket trafik tar omvägen över USA och därav den höga pingen.

Här i Pattis finns gott om valmöjligheter vad gäller hotell, eller månadshyrda condos, med tillgång till wifi

med acceptabel uppkoppling om man bara utför "normalt" jobb a la mailande, dokumenthantering o.s.v.

Sitter man och skyfflar lite större filer fram och tillbaka så funkar det med men bra alternativ minskar.

3BB Premier som P3 kör med tar ca 2-3v att få levererat så om du ska stanna lite längre skulle jag absolut

rekommendera det. 3G är på väg i Pattis, men har varit så i snart ett år och när det egentligen landar

vet ingen.

I centrala delar av Pattis finns det gott om hotspots och även wifitjänster med större täckning/upptagningsområden.

Hastigheten är dock inte den bästa och de är ofta lite kostsammare då man betalar per timme.

GPRS finns ju men är begränsat till ungefär 256kbps i bästa fall.

I vilket fall som helst kan du glömma att sitta att köra CS mot någon svensk server. smile.gif

Hahahaha... CS slutade jag med för flera år sen. Ungefär när jag insåg att flera års erfarenhet inte hjälpte mot snorvalparna.

Tack för alla tipsen. Ska väl hitta nåt ställe med tillräcklig lina.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...