B747 Inlagd Oktober 5, 2013 Dela Inlagd Oktober 5, 2013 En undran är inte Arlanda klassat som skyddsobjekt med generellt fotoförbud utanför de allmänna områdena? Ja det bör det väl naturligtvis vara.Jag har sett skyddsobjekt skyltar där då jag tänker efter. PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Murre Inlagd Oktober 5, 2013 Dela Inlagd Oktober 5, 2013 Ja det bör det väl naturligtvis vara.Jag har sett skyddsobjekt skyltar där då jag tänker efter. Vill inte förstöra en intressant tråd för woff2, kör på vi lovar att inte berätta det för nån Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Oktober 5, 2013 Dela Inlagd Oktober 5, 2013 Fota utifrån och innåt e väl förbjudet, inom området är väl en annan femma? Måste ringa en hemvärns chef, han borde veta. Vi gjorde B-styrka mor Arlanda för 10 år sedan och då var det skarpa order: fota inget, berätta inget!! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Oktober 5, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 5, 2013 (ändrad) När jag jobbade där var det inget fotoförbud....men det var mååååånga år sedan Brukar stå folk och fota flygplan lite överallt bla på utsiktskullen Ändrades Oktober 5, 2013 av Kenneth4618 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
woffe2 Inlagd Oktober 5, 2013 Dela Inlagd Oktober 5, 2013 Vid tankning av vissa Airbuss 319, 320, och 321 så står man på höger sida, men för det mesta på vänster sida som de flesta stora kärror. På Boeing 737 står man alltid under vingen på höger sida och trängs med Knasen och jänget, och då kan det bli ganska trångt om det är kort turnaround 30-35 min. Och våra bilar är direkt anpassade för 737:an, och vi kör in framifrån nära motorn och viker ut under vingen för att stå så lite i vägen som möjligt för lastarna. Tankluckan sitter under vingen ca: 3 meter utanför motorn, den och avluftningen från tanken i vingens spets som vi inte får stå i närheten av styr vår tankpossition. En 737:a kan ta 7800 kg i varje vinge "maintank" plus 13000 kg i centertank, och Ethiopian kommer till Addis Abeba på det, vi får en vikt av kapten och ställer in på tankpannel eller stänger tankarna vid rätt vikt. Säkerheten är hög när vi tankar, i handen har man ett dödmansgrepp som stoppar tankningen på ett par sekunder om man skulle drabbas av någonting, och det måste aktiveras varje 2 minuter. Och det första man gör är att jorda kärran i bilen sedan bilen i marken, sen kan man koppla slangar, brunnen öppnas med tryckluft från bilen, och kan stängas med en katastrofvire och sedan finns det ett nöd stopp vid varje gate som stänger hela hydranten. I början på varje tankning tar man ett vattenprov för att eliminera förkomst av just vatten, och då får man också densitet ca: 0.800 och temperatur. Woffe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
woffe2 Inlagd Oktober 5, 2013 Dela Inlagd Oktober 5, 2013 Finns inget fotoförbud på plattan, däremot depån är skyddsobjekt och således fotoförbud och mobilförbud. Och en personbil tankar vi på 1,8 sekunder, och en personbilstank spränger vi på 1,9 sekunder. Woffe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Oktober 5, 2013 Dela Inlagd Oktober 5, 2013 RIP folkan min! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dandic Inlagd Oktober 5, 2013 Dela Inlagd Oktober 5, 2013 Vid tankning av vissa Airbuss 319, 320, och 321 så står man på höger sida, men för det mesta på vänster sida som de flesta stora kärror. På Boeing 737 står man alltid under vingen på höger sida och trängs med Knasen och jänget, och då kan det bli ganska trångt om det är kort turnaround 30-35 min. Och våra bilar är direkt anpassade för 737:an, och vi kör in framifrån nära motorn och viker ut under vingen för att stå så lite i vägen som möjligt för lastarna. Tankluckan sitter under vingen ca: 3 meter utanför motorn, den och avluftningen från tanken i vingens spets som vi inte får stå i närheten av styr vår tankpossition. En 737:a kan ta 7800 kg i varje vinge "maintank" plus 13000 kg i centertank, och Ethiopian kommer till Addis Abeba på det, vi får en vikt av kapten och ställer in på tankpannel eller stänger tankarna vid rätt vikt. Säkerheten är hög när vi tankar, i handen har man ett dödmansgrepp som stoppar tankningen på ett par sekunder om man skulle drabbas av någonting, och det måste aktiveras varje 2 minuter. Och det första man gör är att jorda kärran i bilen sedan bilen i marken, sen kan man koppla slangar, brunnen öppnas med tryckluft från bilen, och kan stängas med en katastrofvire och sedan finns det ett nöd stopp vid varje gate som stänger hela hydranten. I början på varje tankning tar man ett vattenprov för att eliminera förkomst av just vatten, och då får man också densitet ca: 0.800 och temperatur. Woffe Kul information. Så 1 liter flygbränsle väger då ca 8 hekto? om jag fattat rätt? Jag har för mig om att det är samma vikt på vanlig bensin till bilar. Vad skiljer Jet A1 från bensin? Kanske en dum fråga, men... mvh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
woffe2 Inlagd Oktober 5, 2013 Dela Inlagd Oktober 5, 2013 Nu ska vi se dandic, Jet A1 är ju flygfotogen och har en annan flammpunkt än bensin "temperatur då den börjar evge gas" som ju är det som brinner, bensin är för farligt vid alla normala yttertemperaturer. Medans Jet A1 är i det närmaste ofarligt på vintern men farligt en het sommardag. På sommaren väger Jet A1 ca: 780 g/lit och på vintern ca; 810 g/lit. Woffe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dandic Inlagd Oktober 5, 2013 Dela Inlagd Oktober 5, 2013 (ändrad) Jag läser lite då och då på Airliners.net Där beskrev nån att, det fina med en jetmotor är att den kan förbränna nästan vad fan som helst. Problemet är bara verkningsgraden. Man kanske måste gå ner o tanka 5 gånger mellan Stockholm - Bangkok. Detta var angående framtida bränsle. mvh Ändrades Oktober 5, 2013 av dandic Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jrk Inlagd Oktober 5, 2013 Dela Inlagd Oktober 5, 2013 Nu ska vi se dandic, Jet A1 är ju flygfotogen och har en annan flammpunkt än bensin "temperatur då den börjar evge gas" som ju är det som brinner, bensin är för farligt vid alla normala yttertemperaturer. Medans Jet A1 är i det närmaste ofarligt på vintern men farligt en het sommardag. På sommaren väger Jet A1 ca: 780 g/lit och på vintern ca; 810 g/lit. Woffe Hatten av för all info. jrk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
woffe2 Inlagd Oktober 5, 2013 Dela Inlagd Oktober 5, 2013 Airbuss satte ju världsrekord med sin specialbyggda A340, när dom flög jorden runt nonstop på en tankning, med jag tror 3 besättningar för tre år sedan tror jag. Woffe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dandic Inlagd Oktober 5, 2013 Dela Inlagd Oktober 5, 2013 Mer inlägg av den här sorten woffe2 :14: Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mangokid Inlagd Oktober 5, 2013 Dela Inlagd Oktober 5, 2013 Mkt intressant, cred till Woffe2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ellim63 Inlagd Oktober 6, 2013 Dela Inlagd Oktober 6, 2013 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
1609offe Inlagd Oktober 6, 2013 Dela Inlagd Oktober 6, 2013 En rolig flygvideo av Serebo Machina på tuben Skulle in gärna va med på den flihten ( Musik ) De har gjort en där dom kör bil Mama Ljuba ( Lover ) Offe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Oktober 8, 2013 Dela Inlagd Oktober 8, 2013 Turbulent för nöje i luften Visst kan det vara ganska skönt att luta sig tillbaka i flygplansstolen och se en film under resan. Men var ska du se den: På en inbyggd skärm i planet eller på din egen datorplatta? Den snabba teknikutvecklingen gör det svårt för flygbolagen att välja väg. http://www.svd.se/naringsliv/digitalt/turbulent-for-noje-i-luften_8591548.svd Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Foxen Inlagd Oktober 8, 2013 Dela Inlagd Oktober 8, 2013 Jag jobbar "eller har min inkomst" på flygtankningen Arlanda, och folk blir alltid förvånade när man förklarar hur det går till, så det här får bli ett "så funkar det" inlägg. Och det här är lite riktat till dig Knasen så att du förstår varför vi "alltid" står i vägen. Bränslet flygfotogen typ "JET A1" kommer till Bristaverken i Märsta med järnväg från Gävle på nätterna, och pumpas i pipeline till Bränsledepån Arlanda som lagrar 15000 kubik i 3 cisterner, 1 cistern står tom för säkerhets skull. Från depån pumpas bränslet ut i en ringledning "hydrant" som rymmer 1200 kubik och går runt alla terminaler och som har ett tryck på upp till 10 kg, Mindre kärror tankas med tankbil som kan ta upp till 40 kubik och fylls upp i depån, medan de stora tankas med Dispenser som tar bränslet från Hydrantledningen. Dispenser finns i 3 storlekar, lowflow 1200 lit/min, middleflow 2500 lit/min, och highflow på upp till 4000 lit/min, och fungerar som trycksänkare 3,5 kg, vattenfillter och räkneverk. Vi har datorer i bilarna där vi får uppgifter om nästa tankning, flightnr, destination, avgångstid, gate, registrering, vilket bolag som vill ha betalt, bränslemängd och flygplanstyp. Woffe Hej Woffe! kul att du vill dela med dig av dina kunskaper,mera sånt Kan rätta dig lite angående transporten av bränslet från Gävle till brista, jag är ju en av dom som kör dessa tåg från Gävle och vi levererar två tåg per dag (inte ett) till depån i brista, ett tåg på morgonen (c:a 1400 m3) och ett på kvällen lika mycket. Bruttovikten Per/tågsätt är c:a 1650 ton. Jet a1 eller fotogen heter egentligen kerosin. Ja då har jag ochså bidragit lite till denna tråd,kul //M //M Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Oktober 8, 2013 Dela Inlagd Oktober 8, 2013 Mera mera mera! Typ går tåget med el eller diesel, tänker på brand/gnist faran? Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Foxen Inlagd Oktober 8, 2013 Dela Inlagd Oktober 8, 2013 Mera mera mera! Typ går tåget med el eller diesel, tänker på brand/gnist faran? Ok trycker in lite till då Tåget dras med el lok, lossningplatsen i brista görs strömlöst under anslutning/lossning, området är "E klassat" så all elektronisk utrustning måste vara "E klassat". lossningen tar c:a 3 timmar så det är rätt bra tryck i pumparna. //M //M Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Oktober 8, 2013 Dela Inlagd Oktober 8, 2013 Alitalia är på nytt på väg mot en konkurs, ev inom 4 dagar http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/varning-for-alitalia-konkurs_8594446.svd Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
woffe2 Inlagd Oktober 8, 2013 Dela Inlagd Oktober 8, 2013 Tack Foxen, den mesta infon man får är ju muntlig, och där får man ju solla lite, trodde 2 tåg bara var vid toppar. Woffe. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Oktober 9, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 9, 2013 (ändrad) Att flyga på "riktigt" Ändrades Oktober 9, 2013 av Kenneth4618 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
woffe2 Inlagd Oktober 14, 2013 Dela Inlagd Oktober 14, 2013 Här va re (h)jul, Airbuss 340 från SAS på Arlanda, normalt på Köpenhamn, tydligen teknik på 330´n Woffe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
woffe2 Inlagd Oktober 14, 2013 Dela Inlagd Oktober 14, 2013 Stämningsbild. Woffe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu