Jump to content
IGNORERAD

För oss flygnördar

Kenneth4618

Recommended Posts

45 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

En First är alltid tråkig att få inställd även om man kanske inte tänkt åka. 
Hoppas det dyker upp en annan First senare. 

Är ju LH Business MUN-GOT som är inställd och ombokad till MUN-FRA-GOT ca 12h senare... ANA First är fortfarande i bokningen. Men räknar inte med att kunna åka.

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev M33:

Är ju LH Business MUN-GOT som är inställd och ombokad till MUN-FRA-GOT ca 12h senare... ANA First är fortfarande i bokningen. Men räknar inte med att kunna åka.

Tittade lite slarvigt

Dela på andra sajter

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Captain Eric "Winkle" Brown!

En mycket sevärd dokumentär om Storbritaniens bäste flygare genom tiderna och han makalösa liv.

Från att flugit med tyska WW1 näst bäste flygaress efter Manfred von Richthofen och sedan flugit nästan alla existerande plan ända in på 70-talet så har han rekordet i antal olika flygplanstyper han flugit 487 stycken! Ett rekord som troligen aldrig kommer att slås.

Han har även rekordet i antal landningar på hangarfartyg 2407 stycken!

Han liv och vad han har upplevt är nästan så man tror att det inte är sant.

Se dokumentären om denna man och hans otroliga liv.

Dela på andra sajter

Efter åtta års försening – nu öppnar hånad flygplats

Utskrattad, jättedyr och kraftigt försenad. Turerna kring Berlins nya internationella flygplats har varit många men i morgon lördag landar det första flygplanet på ”BER”, som den har kommit att kallas.

Flygplatsen har kostat sex miljarder euro, mer än tre gånger så mycket som planerat. Den började byggas 2006 och var tänkt att vara klar 2012 – men har försenats gång på gång.

När den nu till slut öppnar sker det under en pandemi då flygtrafiken är på den lägsta nivån sedan andra världskriget. Det tror flyganalytikern Cord Schellenberg kan vara en fördel.

– Ingen skulle komma på idén att öppna en ny flygplats nu. Men det är kanske en fördel – den får en mjuk inledning och kan se till att allt fungerar som det ska, säger han till Bloomberg.

https://omni.se/efter-atta-ars-forsening-nu-oppnar-hanad-flygplats/a/KyyjVM

bild.thumb.png.9cf65bb2e926cfb7cdf0cd7b7b7c56d5.png

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Thai Airways auktionerar ut 34 begagnade passagerarflygplan

Mitt i kampen mot konkurs auktionerar Thai Airways ut 34 gamla passagerarflygplan som är ungefär 12 till 30 år gamla och säljs i befintligt skick.
Flygbolaget har ont om kontanter och som en del av en skuldrehabiliteringsplan accepterade nästan 5 000 anställda – en fjärdedel av Thai Airways personal – en frivillig avgång. Med en minskning i resor på grund av pandemin har företaget blivit kreativt för att få in kontanter. På deras huvudkontor i Bangkok började Thai Airways sälja sina måltider på marken med “flygvärdinnor” som betjänar kunder som sitter i återanvända flygplatssäten. Flygbolaget började också erbjuda flygsimulatorpaket till allmänheten, som vanligtvis endast användes för pilotutbildning.

Flygbolaget tillkännagav nyligen ett speciellt ”himmelskt” flyg som ska starta den 30 november. Flygplanet kommer att flyga över 99 heliga platser i Thailand och passagerare kommer att sjunga buddhistiska sånger medan de är i luften.

https://thethaiger.com/news/national/thai-airways-to-auction-off-34-used-passenger-aircrafts

bild.thumb.png.e8f6079745ce34c4a2f009c5c134f658.png

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Thai Airways auktionerar ut 34 begagnade passagerarflygplan

Mitt i kampen mot konkurs auktionerar Thai Airways ut 34 gamla passagerarflygplan som är ungefär 12 till 30 år gamla och säljs i befintligt skick.
Flygbolaget har ont om kontanter och som en del av en skuldrehabiliteringsplan accepterade nästan 5 000 anställda – en fjärdedel av Thai Airways personal – en frivillig avgång. Med en minskning i resor på grund av pandemin har företaget blivit kreativt för att få in kontanter. På deras huvudkontor i Bangkok började Thai Airways sälja sina måltider på marken med “flygvärdinnor” som betjänar kunder som sitter i återanvända flygplatssäten. Flygbolaget började också erbjuda flygsimulatorpaket till allmänheten, som vanligtvis endast användes för pilotutbildning.

Flygbolaget tillkännagav nyligen ett speciellt ”himmelskt” flyg som ska starta den 30 november. Flygplanet kommer att flyga över 99 heliga platser i Thailand och passagerare kommer att sjunga buddhistiska sånger medan de är i luften.

https://thethaiger.com/news/national/thai-airways-to-auction-off-34-used-passenger-aircrafts

bild.thumb.png.e8f6079745ce34c4a2f009c5c134f658.png

Första April redan?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

• 3 veckor senare...

Saknar man att flyga kan man göra som den här norrmannen.

Dock tror jag att det finns dom som tycker att bonusprogrammet är i sämsta laget. 😁

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/saknade-att-resa-byggde-en-flygplanskabin-i-sitt-eget-kok

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Dela på andra sajter

R.I.P Chuck Yeager

En legendar inom flygvärlden har tagit sin sista flygning

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/aPGjQ7/legendariske-piloten-chuck-yeager-har-avlidit

Den legendariske piloten Chuck Yeager har avlidit, 97 år gammal. Det uppger hans hustru Victoria Yeager på Twitter.

"Det är med djup sorg jag tvingas meddela att mitt livs kärlek, general Chuck Yeager, har gått bort", skriver Victoria Yeager.

Chuck Yeager, eller Charles Elwood Yeager som han var döpt till, blev den 14 oktober 1947 den förste att spränga ljudvallen. Den flygningen och dess roll i USA:s rymdprogram låg till grund för Tom Wolfes bok "Rätta virket" från 1979 och den film med samma namn som kom 1983.

Yeager deltog som stridspilot under andra världskriget och deltog senare även i Vietnamkriget. Han tjänstgjorde i det amerikanska flygvapnet under mer än 30 år och pensionerades 1975, då som general

Dela på andra sajter

Nu kan man flyga hemifrån, med kallingar på sig. finnair. / Virtual Holiday Flight

Man köper hem flygplansmat (går att köpa i Finland i vissa varuhus) och njuter av resan. Blir man trött kan man pausa o ta en tupplur. GT har man fixat också. Ha en trevlig tripp till min hemstad.  Virtual Flight HEL - RVN 25.12.2020 19.00 EET

Livet är fullt av val, jag valde Ford

Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Amigo:

Nu kan man flyga hemifrån, med kallingar på sig. finnair. / Virtual Holiday Flight

Man köper hem flygplansmat (går att köpa i Finland i vissa varuhus) och njuter av resan. Blir man trött kan man pausa o ta en tupplur. GT har man fixat också. Ha en trevlig tripp till min hemstad.  Virtual Flight HEL - RVN 25.12.2020 19.00 EET

DÅ är man flygnörd , själv kikar jag på någon större RC kärra igen till sommaren, dåligt med flygdagar här bara , annat var det i Pattis, tror jag flög minst 5 dgr i veckan under två år i Pattis  

Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Bike:

DÅ är man flygnörd ,

Dessutom blir man lätt medlem i 10 000 m klubben, om man har partner hemma. Ensam räknas inte.

Livet är fullt av val, jag valde Ford

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
Precis nyss, skrev Raggarn:

Jäkligt balla två sista inlägg. 
Från en fd RC Pilot och Flygnörd

Menade tre sista inlägg med

”The Vodka Burner”👍

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...