Jump to content
IGNORERAD

För oss flygnördar

Kenneth4618

Recommended Posts

Snygg video på A380 som landar i San Francisco

Verkade lite spänd kaptenen på Luftwaffe planet, hans kompis hade säkert flugight Zessna förut! :crazy: Att dom hänger med i tugget från CTRL helt ofattbart? :not_i:  

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

• 3 veckor senare...

God helg på Er!

Här är Norrbaggarnas "Mardrömmare" på Arlanda idag.

Det är väl långtidsparkeringen den är på.

Det var dock uniformerad personal i cockpit och på andre styrmans plats satt en väldigt snygg blondin med hästsvans.

Observera Thor Heyerdahl på stjärtfenan. Jag tror han korsade Atlanten med RA II fortare än "Mardrömmen".

Var så goda och sup ner Er från och med nu. Det är ju äntligen Fredag.??

Raggarn

post-4064-0-65059300-1378489228_thumb.jp

Dela på andra sajter

Mitt absoluta favvo plan, 787 släng dig i marken :) just d du står ju redan där :)

http://www.youtube.com/watch?v=-1250fZuhUg

Vad är det för seat pitch på den? Är det fria drinkar? Finns det nån speldosa?

Fast vad spelar det för roll, den korsar väl Atlanten på en kvart eller nåt... ;)

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

Dela på andra sajter

Vad är det för seat pitch på den? Är det fria drinkar? Finns det nån speldosa?

Fast vad spelar det för roll, den korsar väl Atlanten på en kvart eller nåt... ;)

ostbricka? ???? ????

Dela på andra sajter

Seatpitchen är håll i hatten, flygvärdinnan heter Lena Handén, middan är direktlevererad från No ploblem.

With best regards yours Captain L-ost

Ändrades av snömannen

Some folks are so protective over their mini-status symbol. No need to justify it. Does it do what you want it to do.Great, move on..Because who cares??

Dela på andra sajter

Lite kul grej när jag kollade på flyg till Göteborg från El Stockholmo, billigaste biljetten kostade ca 880.- från Arlanda, fanns ingen från Bromma!

Sedan kostade den dyraste biljetten 26000.-!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det planet gick via Bryssel-Köpenhamn och sedan till Göteborg!!!! Även via Finland kunde man åka till Göteborg!

Hur tänkte dom här då???? Allt detta Flygresor.se!

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Världens kortaste flygrutt

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Jag jobbar "eller har min inkomst" på flygtankningen Arlanda, och folk blir alltid förvånade när man förklarar hur det går till, så det här får bli ett "så funkar det" inlägg.

Och det här är lite riktat till dig Knasen så att du förstår varför vi "alltid" står i vägen. :crazy:

Bränslet flygfotogen typ "JET A1" kommer till Bristaverken i Märsta med järnväg från Gävle på nätterna, och pumpas i pipeline till Bränsledepån Arlanda som lagrar 15000 kubik i 3 cisterner, 1 cistern står tom för säkerhets skull.

Från depån pumpas bränslet ut i en ringledning "hydrant" som rymmer 1200 kubik och går runt alla terminaler och som har ett tryck på upp till 10 kg,

Mindre kärror tankas med tankbil som kan ta upp till 40 kubik och fylls upp i depån, medan de stora tankas med Dispenser som tar bränslet från Hydrantledningen.

Dispenser finns i 3 storlekar, lowflow 1200 lit/min, middleflow 2500 lit/min, och highflow på upp till 4000 lit/min, och fungerar som trycksänkare 3,5 kg, vattenfillter och räkneverk.

Vi har datorer i bilarna där vi får uppgifter om nästa tankning, flightnr, destination, avgångstid, gate, registrering, vilket bolag som vill ha betalt, bränslemängd och flygplanstyp.

Woffe

post-5367-0-59243400-1380978998_thumb.jp

Dela på andra sajter

Så här ser en middleflow bil ut under tankning av SK 945 till Chicago, som vill ha 61700 kg, och dom brukar ha mellan 3000 och 6000 kg kvar när dom landar.

Och här ser man också hur mycket han tar emot i lit/min för tillfället, beroende på hur många tankar som är öppna, en tankning av USA kärrorna tar ca: 40-50 minuter.

Woffe

post-5367-0-04992000-1380980155_thumb.jp

post-5367-0-21841500-1380980243_thumb.jp

post-5367-0-48796900-1380980310_thumb.jp

Dela på andra sajter

Jag jobbar "eller har min inkomst" på flygtankningen Arlanda, och folk blir alltid förvånade när man förklarar hur det går till, så det här får bli ett "så funkar det" inlägg.

Och det här är lite riktat till dig Knasen så att du förstår varför vi "alltid" står i vägen. :crazy:

Bränslet flygfotogen typ "JET A1" kommer till Bristaverken i Märsta med järnväg från Gävle på nätterna, och pumpas i pipeline till Bränsledepån Arlanda som lagrar 15000 kubik i 3 cisterner, 1 cistern står tom för säkerhets skull.

Från depån pumpas bränslet ut i en ringledning "hydrant" som rymmer 1200 kubik och går runt alla terminaler och som har ett tryck på upp till 10 kg,

Mindre kärror tankas med tankbil som kan ta upp till 40 kubik och fylls upp i depån, medan de stora tankas med Dispenser som tar bränslet från Hydrantledningen.

Dispenser finns i 3 storlekar, lowflow 1200 lit/min, middleflow 2500 lit/min, och highflow på upp till 4000 lit/min, och fungerar som trycksänkare 3,5 kg, vattenfillter och räkneverk.

Vi har datorer i bilarna där vi får uppgifter om nästa tankning, flightnr, destination, avgångstid, gate, registrering, vilket bolag som vill ha betalt, bränslemängd och flygplanstyp.

Woffe

Om jag kommer in med Wolksvagen passaten lite senare, får jag lite Jet A1 då? :crazy:  Annars bra tråd för oss teknik nördar! :thumbsup:

Dela på andra sajter

Om jag kommer in med Wolksvagen passaten lite senare, får jag lite Jet A1 då? :crazy:  Annars bra tråd för oss teknik nördar! :thumbsup:

Och jag har en Saab 95.De ä ju värsta jas planet asså. :crazy:

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Dela på andra sajter

En undran är inte Arlanda klassat som skyddsobjekt med generellt fotoförbud utanför de allmänna områdena? 

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...