Jump to content
IGNORERAD

För oss flygnördar


Kenneth4618

Recommended Posts

Kom och tänka på en dokumentär om Ängelholm , där en lirare borsta av sig dammet efter crashen, åkte hem till flickvännen och ursäktade sig för att han var lite sen.

 

Undrar hur många som reste vidare samma dag efter gottröra. 

 

Ursäkta sig att man kom sent till mötet. 

 

 

Screenshot_20211228-100441_Chrome.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Nicholas:

Mitt minne är att kaptenen inte fick någon ära, ínte ens när det begav sig. 

 

Var väl nån annan som var rådig. 

 

Gottröra utenfor Stockholm. Begge motorene til SAS-maskinen Dana Viking stopper like etter avgang. Blant passasjerene er flykaptein Per Holmberg. Han bidrar til at samtlige 129 mennesker om bord overlever havariet.

Per Holmberg var SAS-kapteinen som satt bak i kabinen, løp fram til cockpiten da han skjønte at noe var alvorlig galt og fant etter eget utsagn en handlingslammet kaptein som trengte all hjelp han kunne få for å ta flyet trygt ned på bakken. At det gikk så bra som det gikk skyldtes en usedvanlig porsjon flaks, for pilotene var aldri blitt trent i å lande en MD-80 uten motorer.

 

https://www.klikk.no/produkthjemmesider/vimenn/angrer-pa-at-jeg-reddet-129-liv-3130085

 

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Broskan:

Gottröra utenfor Stockholm. Begge motorene til SAS-maskinen Dana Viking stopper like etter avgang. Blant passasjerene er flykaptein Per Holmberg. Han bidrar til at samtlige 129 mennesker om bord overlever havariet.

Per Holmberg var SAS-kapteinen som satt bak i kabinen, løp fram til cockpiten da han skjønte at noe var alvorlig galt og fant etter eget utsagn en handlingslammet kaptein som trengte all hjelp han kunne få for å ta flyet trygt ned på bakken. At det gikk så bra som det gikk skyldtes en usedvanlig porsjon flaks, for pilotene var aldri blitt trent i å lande en MD-80 uten motorer.

 

https://www.klikk.no/produkthjemmesider/vimenn/angrer-pa-at-jeg-reddet-129-liv-3130085

 

//Broskan

Så jag menade, inte ordinarie kapten / pilot. 

 

Ganska raskt marscherat om hela flighten tog 3 minuter? 

 

Efter 1 minut smäller första motorn. 

Strax efter nummer 2.

Du sitter i kabin och hinner fram och hjälpa till. 

 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tallviking:

Snarare mycket duktiga piloter som gjorde allt rätt och därmed räddade alla ombord från en säker död

Nja, så var det inte alls. Olyckan orsakades av brist på kompetens. Kapten var

helt oförstående vad som hände, än mindre hur de skulle avhjälpa problemen.

 

Miraklet består i att alla överlevde en olycka som aldrig borde hänt.

 

Den som är intresserad kan läsa haverikommisionens slutrapport. 

 

https://www.havkom.se/assets/reports/English/C1993_57e_Gottrora.pdf

 

Eller kolla på t.ex. Mentour Pilot, Petter Hörnfeldt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev mooton:

Men kapten gjorde bort sig med att inte avisa planet innan start.

Jo avvisning skedde men då var inte instruktionen att avisningspersonalen skulle känna med fingrarna så isen verkligen var borta. Den instruktionen ändrades efter olyckan.....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev apknug:

 

Isen ledde till att motorerna stallade. Liknande som om man skulle flygit in i en fågel. 

 

Fast motorerna skulle inte ha stallat / pumpat sönder om inte flygplanstillverkaren hade skruvat in ett system, ATR, Automatic Thrust Restoration, som inte gick att stänga av på SAS kärror. Detta gjorde att gasen automatiskt drogs på igen trots att Per Holmberg drog av gasen för att återställa kompressor stallen. Holmberg var van vid kompressor stall från att ha flugit Viggen. 

 

Jag menar att Mcdonell Douglas bär huvudansvaret.

 

 

Som med de flesta stora olyckor är det en lång rad olika fel som inträffar vid fel tillfälle och i fel kombination. ATR och brist på utbildning på den var bara en av många bidragande faktorer till Gottröra-kraschen.
Den troligen största och det som startade hela felutfallskedjan var nog bristande avisning som gjorde att den kvarvarande klar-isen på vingarna inte tags bort men redan där finns flera faktorer som påverkar just den delen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

CA3BF147-C0A8-4DAD-95EC-9E9D51E814AD.jpeg.b9c74e3dbc176025d360b9a07bafe670.jpeg

 

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

För den som vill veta mer 😉

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Praktiserade en dag som flygkapten på en B737-800NG 👨‍✈️  Flygstyrman var Jessica som kommer från Finland men jobbar som pilot på Icelandair till vardags.

Började med att landa på starta och landa på Arlanda

1293001800_StartArlanda.thumb.jpg.6a99a59e73b703af730acce174a00fc0.jpg

90014613_landaArlanda.thumb.jpg.7658b0564d10923007cb60781bbc1339.jpg

 

Tog sedan en tur till Thailand och gjorde en touch and go på Don Muang innan vi flög till Suvan

DMK.thumb.jpg.6f451dd167e7ca774f067ced69088289.jpg

Suvan.thumb.JPG.9f8b394038e6bb11b398618f2aabcd4a.JPG

 

Sedan ett snabbt hopp till Öresundsbron och en landning och start på Kastrup 

493333844_Kpenhamn.thumb.jpg.ea8e8b013c971b0d48561e6d70e5081b.jpg

2106524040_resundsbron.thumb.jpg.5eb0d672bb4f7f74e58750109197fa52.jpg

 

Vi tog även en tur till New York men där var det så dimmigt att bilderna får utgå.

Kul som fan var det iallafall.

IMG_20210702_101522.thumb.jpg.9e4c0e2e6330d25b2685fc9d9301bbe3.jpg

IMG_20210702_101530.thumb.jpg.cd095f4f330134cfbb471216bdc23186.jpg

IMG_20210702_113423.thumb.jpg.91c83ce45585c6a53ccaccd989ca0422.jpg

 

 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Praktiserade en dag som flygkapten på en B737-800NG 👨‍✈️  Flygstyrman var Jessica som kommer från Finland men jobbar som pilot på Icelandair till vardags.

Började med att landa på starta och landa på Arlanda

1293001800_StartArlanda.thumb.jpg.6a99a59e73b703af730acce174a00fc0.jpg

90014613_landaArlanda.thumb.jpg.7658b0564d10923007cb60781bbc1339.jpg

 

Tog sedan en tur till Thailand och gjorde en touch and go på Don Muang innan vi flög till Suvan

DMK.thumb.jpg.6f451dd167e7ca774f067ced69088289.jpg

Suvan.thumb.JPG.9f8b394038e6bb11b398618f2aabcd4a.JPG

 

Sedan ett snabbt hopp till Öresundsbron och en landning och start på Kastrup 

493333844_Kpenhamn.thumb.jpg.ea8e8b013c971b0d48561e6d70e5081b.jpg

2106524040_resundsbron.thumb.jpg.5eb0d672bb4f7f74e58750109197fa52.jpg

 

Vi tog även en tur till New York men där var det så dimmigt att bilderna får utgå.

Kul som fan var det iallafall.

IMG_20210702_101522.thumb.jpg.9e4c0e2e6330d25b2685fc9d9301bbe3.jpg

IMG_20210702_101530.thumb.jpg.cd095f4f330134cfbb471216bdc23186.jpg

IMG_20210702_113423.thumb.jpg.91c83ce45585c6a53ccaccd989ca0422.jpg

 

 

Vart var denna sim?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev audirs2:

Vart var denna sim?

Uppsala hos Carbonair.

Finns även en likadan i Göteborg på Aeroseum som man kan boka

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Uppsala hos Carbonair.

Finns även en likadan i Göteborg på Aeroseum som man kan boka

Finns en I Gävle om ni vill flyga, hm, Viggen tror jag det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev rolba:

Finns en I Gävle om ni vill flyga, hm, Viggen tror jag det är.

 Här är några exempel på ställen, Göteborg och Västerås är  de som har flest att välja på

http://www.soderhamnflygmuseum.se/flygsimulator.html

https://www.flygmuseetf21.se/simulatorn.htm     Luleå

https://www.flygmuseum.com/simulatorer           Västerås

https://aeroseum.se/simulatorer/                           Göteborg

 

http://nordicsimulator.com/                                     Göteborg

 

https://flygvapenmuseum.se/jas-gripensimulator/     Linköping

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev apknug:

Jag hade kontakt med dem via Line förra året men det rann ut i sanden ska kolla om de kör i år också!

 

Screenshot_2022-01-05-16-09-58-719_jp.naver_line.android.thumb.jpg.3938c078f8fb25d275388c8b1fc3a008.jpg1641373953669.jpg.5b007ac1c770e6f84e56addfcd0eb184.jpg

Nu blev man allt lite sugen på en B747

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Nu blev man allt lite sugen på en B747

Vi skulle ha kört lite i somras,,,,,,,,nej förra sommaren när vi var i V-ås!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev audirs2:

Vi skulle ha kört lite i somras,,,,,,,,nej förra sommaren när vi var i V-ås!

Kanske i Göteborg någon gång

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick testa att flyga JAS39-simulatorn hos SAAB i Linköping när vi hade projektmöte där. Klart häftig upplevelse

 

Testade att flyga en SH-60 SeaHawk-simulator hos Sikorsky i USA men lyckades krascha in i fabrikens huvudentré istället för att landa på plattan framför fabriken. Flyga helikopter är svårt.....

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Kanske i Göteborg någon gång

Ja Säve kan man åka till varje dag!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂

ALLVARLIG KRITIK MOT TRAFIKPILOTUTBILDNING I STÖDE!

- Efter Transportstyrelsens inspektion har Stöde ärlajns pilotutbildning fått allvarlig kritik på flera punkter.

Bland annat visade läraren aldrig själv praktiska moment i flygning, säger en anonym flygelev, som kört sopbil i 20 år innan han började utbilda sig till pilot.

- Transportstyrelsen fann också brister i ämnesområdena start och landning. Enligt eleverna behövde de aldrig flyga, men blev ändå godkända.

Eleverna vittnar om att största delen av utbildningen gick ut på att de skulle titta i kurslitteraturen.

image.png.8ee75c1e976ef0afaaa1ba8a150c32d9.png

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev Broskan:

Cool pilot brud väldigt pratglad. 

 

 

//Broskan

Grymt asså, bara åka i väg på en fika typ 200 km åt nått håll och sedan hem igen för att ja,,,,,,göra nått annat!😄

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...