Tallviking Inlagd September 13, 2021 Dela Inlagd September 13, 2021 3 timmar sedan, skrev Mankan: Det verkar inte alla flygbolag bry sig i. Sedan förstår jag inte riktigt vad säkerhetsrisken består i om jag inte kan visa upp mitt kreditkort. https://www.finnair.com/fi-sv/vanliga-frågor/incheckning-och-ombordstigning/måste-jag-visa-upp-det-kreditkort-som-jag-använde-för-att-betala-för-biljetten-när-jag-checkar-in--1873126 Det är en av många regler som var väldigt hårda när dom kom men som sedan mjukas upp över åren eftersom folk inte klart ser något syfte med dom För 20 år sedan var det säkert en bra tanke men verkligheten idag är att många använder andra betalningssätt än kredikort Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd September 13, 2021 Dela Inlagd September 13, 2021 Någon som vad detta är för plan? Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd September 13, 2021 Dela Inlagd September 13, 2021 (ändrad) 38 minuter sedan, skrev audirs2: Någon som vad detta är för plan? J11 - Fiat CR42 https://www.flygvapenmuseum.se/samlingar/flygplan/flygvapenmuseum-linkoping/j-11--fiat-c.r.42 Ändrades September 13, 2021 av Tallviking Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd September 14, 2021 Dela Inlagd September 14, 2021 Ett Café en bit utanför Bangkok med flygtema, Niagara N Garden Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd September 23, 2021 Dela Inlagd September 23, 2021 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd September 27, 2021 Dela Inlagd September 27, 2021 Tiger Air ? Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd September 29, 2021 Dela Inlagd September 29, 2021 Thai Airways säger att det kommer att börja sälja platser på flyg till högvaccinerade destinationer från och med 1 oktober. Den kämpande nationella transportören förväntar sig att återuppta flygningar till Storbritannien, Frankrike och Tyskland samt Japan och Australien. Flygbolagscheferna tog beslutet efter att flera destinationer rapporterade vaccinationsnivåer på cirka 70%. Flygbolagets talesman sa att flygbolaget också förväntar sig att lägga till Kina i sitt schema från och med nästa år. Han sa att Thai Airways ekonomi har förbättrats efter försäljning av vissa tillgångar och lossning av investeringar i Bangkok Aviation Fuel Services Plc och Nok Air. Enligt Bangkok Post arbetar Thai Airways med att minska upp till 53 miljarder baht i investeringskostnader till slutet av 2022. Hittills har de sparat 44 miljarder, till stor del till följd av över 600 åtstramningar och kostnadsbesparande åtgärder. Nedskärningar har gjorts i arbetskraften, som har minskat med 48%, från 29 500 anställda för 2 år sedan till 15 300 idag. Transportören har också sålt eller håller på att sälja 42 av sin 100 plan stora flotta, och all försäljning förväntas vara klar i slutet av detta år. Innan Covid-19 hade Thai Airways 12 flygplanstyper i sin flotta och kommer att sluta med 5. Av de 6 Airbus A380-flygplanen i Thai Airways flotta har 2 sålts. De andra 4, som är uthyrda, återlämnas. https://thethaiger.com/news/business/thai-airways-to-resume-flights-to-countries-with-high-vaccination-rates Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd September 29, 2021 Dela Inlagd September 29, 2021 Här åxå nåra som "sämpar" på! https://svenska.yle.fi/a/7-10006594 Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd September 29, 2021 Dela Inlagd September 29, 2021 25 minutes ago, audirs2 said: Här åxå nåra som "sämpar" på! https://svenska.yle.fi/a/7-10006594 Jag flyger 100 gånger hellre med Finnair än Thai. Billigt flyga till Bangkok med dom nu. Under 5000 tur och retur som billigast. Har dom som 1:a alternativ nu. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Oktober 4, 2021 Dela Inlagd Oktober 4, 2021 Jäkla sjukt flyg,,,öh plan! Föregångaren till jetmotorn? Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lasseiudon Inlagd Oktober 5, 2021 Dela Inlagd Oktober 5, 2021 (ändrad) 19 timmar sedan, skrev audirs2: Du menar väl föregångare till J29 Tunnan? Ändrades Oktober 5, 2021 av lasseiudon La till en mening Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
NorLyx Inlagd Oktober 6, 2021 Dela Inlagd Oktober 6, 2021 On 2021-09-13 at 14:32, skrev audirs2: Någon som vad detta är för plan? Propellerplan 🤔 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Oktober 6, 2021 Dela Inlagd Oktober 6, 2021 48 minuter sedan, skrev NorLyx: Propellerplan 🤔 Du har fan gått i den högre skolan! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrco Inlagd Oktober 6, 2021 Dela Inlagd Oktober 6, 2021 Jag har för mig att det ska finnas en app som gör att om man riktar mobilen mot ett flygplan i luften så får man info om vilken flight det är. Stämmer det och vilken app är det i såna fall? // mrco Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
NorLyx Inlagd Oktober 8, 2021 Dela Inlagd Oktober 8, 2021 On 2021-10-06 at 22:39, skrev audirs2: Du har fan gått i den högre skolan! Du är nog mer välutbildad än jag. Ser att du gått 7-år. Mig sparkade man ut efter 6-år. Sen blev det livets hårda skola. Men får väll säga trots allt att det har gått hyggligt. Trevlig helg/NorLyx Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Luke the Drifter Inlagd Oktober 18, 2021 Dela Inlagd Oktober 18, 2021 Vi är några gubbar som med ojämna mellanrum brukar åka runt till olika historiska och intressanta platser och det blir ganska ofta olika museer. Igår så besökte vi flygmuseet i Västerås och det var ett mycket trivsamt besök som alla var helnöjda med. https://www.flygmuseum.com/ Ett unikt museum där de flesta flygplanen är i luftvärdigt skick. Vi har dessutom en fantastisk fin simulatoravdelning med ett flertal realistiska flygsimulatorer. Den unika hangaren där verksamheten bedrivs byggdes på 1930-talet för Flygvapnets räkning. Den otroliga träkonstruktionen gör den till ett museum i sig självt. Öppet söndagar kl. 11 - 16. Här har vi två av gubbarna som var med på den här utflykten Det var ett plan som fångade min blick direkt och det var en Piper PA-34 Seneca, en snygg liten kärra som började tillverkas redan på sjuttiotalet. Seneca Forts... Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Luke the Drifter Inlagd Oktober 18, 2021 Dela Inlagd Oktober 18, 2021 Vi var tre kisar som åkte från Stockholm och vi skulle möta upp två kisar som hade kört från Östra Aros och det blev ett kul möte. Man får nog lov att säga att vi fick till en liten MPR-träff helt plötsligt Jag hörde hur det bullrade till utanför hangaren och jag pilade iväg till hangarporten för att se vad som var på gång. Det var en liten kärra som hade slagit igång maskinen för att värma upp den inför en flygtur och det var trivsamt att stå där och lyssna på motorn som tuffade på något förhöjd tomgång. I bakgrunden så kan man se en Douglas DC-3 (Daisy) som är fullt körklar. https://www.flygandeveteraner.se/ Vi tog en rundtur i hangaren och tittade bland annat på alla militära plan som finns uppställda för betraktelse. Det går att kika närmare på bland annat Lansen, Tunnan och Viggen. Undrar om man skulle kunna tråckla sig ner i cockpit? Forts... Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Oktober 18, 2021 Dela Inlagd Oktober 18, 2021 32 minuter sedan, skrev Luke the Drifter: Vi var tre kisar som åkte från Stockholm och vi skulle möta upp två kisar som hade kört från Östra Aros och det blev ett kul möte. Man får nog lov att säga att vi fick till en liten MPR-träff helt plötsligt Jag hörde hur det bullrade till utanför hangaren och jag pilade iväg till hangarporten för att se vad som var på gång. Det var en liten kärra som hade slagit igång maskinen för att värma upp den inför en flygtur och det var trivsamt att stå där och lyssna på motorn som tuffade på något förhöjd tomgång. I bakgrunden så kan man se en Douglas DC-3 (Daisy) som är fullt körklar. https://www.flygandeveteraner.se/ Vi tog en rundtur i hangaren och tittade bland annat på alla militära plan som finns uppställda för betraktelse. Det går att kika närmare på bland annat Lansen, Tunnan och Viggen. Undrar om man skulle kunna tråckla sig ner i cockpit? Forts... Bra batteri på kameran! Synd bara att våran middag på 83 meters höjd blev inställd, dom hade inte öppet på söndagar och jag som kollade detta på en onsdag tycket att det stod öppet, ja på en onsdag men inte på söndag! Kul att träffa Alla igen! Nästa resa får vi se vart vi hamnar! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Luke the Drifter Inlagd Oktober 18, 2021 Dela Inlagd Oktober 18, 2021 Det här var en tuff liten kärra! North American AT-16, troligen tillverkad i början på fyrtiotalet Nu tycker jag att det är dags att peta in en bild från Thailand för det här är ju trots allt ett Thailandsforum Några gånger per år så brukar jag åka till Prachuap Khiri Khan och då är ett besök på militärflygbasen Wing 5 ett måste. Inne på basen så kan man titta på några gamla kärror och här är en av de gamla trotjänarna. Sådär, då fick vi in lite Thailand här! Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Oktober 24, 2021 Dela Inlagd Oktober 24, 2021 Och här lite film från samma place! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd November 2, 2021 Dela Inlagd November 2, 2021 Nu kan du beställa ett eget "plan". Som alla kan flyga. Verkar finnas en kvar att beställa. Om du skyndar dig. https://www.jetsonaero.com/ En mille tycks inte vara så blodigt, då man ser alla som gjort en beställning..... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd November 2, 2021 Dela Inlagd November 2, 2021 On 2021-10-24 at 20:43, skrev audirs2: Och här lite film från samma place! Denna tuben är hyfsat intressant! Flygvapnet räddar en SR-71 under kalla kriget. MVH "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JohanB Inlagd November 13, 2021 Dela Inlagd November 13, 2021 (ändrad) Finns det något reellt bakom dessa skapelser. Dom spammar witt och brett och visar bara existerande fosilplan, som läsaren ska förledas att tro är elektriska, samt i bland tecknade fantasiplan, men jag tror dom lurar politiker att tro att dessa fantastiska "elplan" som visas på så många bilder redan finns. Sök på: "Wright Electric Launches the Wright Spirit" Undrar om det är en stor ekonomisk bluff med att sälja aktier........ https://www.businesswire.com/news/home/20211108005950/en/Wright-Electric-Announces-Details-of-Powertrain-Development-for-the-Wright-Spirit-Aircraft Ändrades November 13, 2021 av JohanB Assumption is the mother of all fuck-ups Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JohanB Inlagd November 13, 2021 Dela Inlagd November 13, 2021 Byta ut existerande jet-fläkt till elmotorer i BAe146 ..??? Är det 1april redan? https://www.cleanfuture.co.in/2021/11/09/wright-electric-electric-liner/ Assumption is the mother of all fuck-ups Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd November 23, 2021 Dela Inlagd November 23, 2021 Efterlängtade långlinjeflyg från Arlanda Nu öppnar Finnair upp fem nya direkta långdistanslinjer till USA och Thailand. Det rör sig om linjer till Bangkok, Phuket, Los Angeles, Miami och New York som avgår från Arlanda i Stockholm. Etableringen fyller många viktiga funktioner. Både för privatresenärer och för svensk import och export. USA är Sveriges tredje största handelspartner och att handelsutbytet fungerar smidigt är en förutsättning för att det ska fortsätta vara så. Och Sverige har den tionde största thailändska diasporan i världen. Det finns alltså en hög efterfrågan på goda förbindelser, som gör det möjligt att träffa släkt och vänner vid exempelvis högtider. – De interkontinentala linjerna bidrar till ökad tillgänglighet och fler godstransporter, vilket i sin tur är viktigt för tillväxten. Inte bara i Stockholm utan hela landet: för export, import, investeringar, näringsliv, besöksnäring och inte minst för resor till vänner och familj. Flyget gör det möjligt för människor att mötas, säger Charlotte Ljunggren 2020 blev Swedavias egen flygplatsverksamhet helt fossilfri och sedan flera år tillbaka sker ett ambitiöst hållbarhetsarbete. Att transporter och resor kan ske på ett mer hållbart vis är en förutsättning för framtiden. FAKTARUTA: Finnair etablerar en ny bas på Stockholm Arlanda Airport och lanserar fem nya direkta långdistanslinjer inför vintersäsongen. Bangkok (BKK), Phuket (HKT), Los Angeles (LAX) och Miami (MIA) startade den senaste månaden och New York-linjen (JFK) invigs den 7 december. Även SAS flyger direkt till Miami och New York (EWR) och öppnar Chicago (ORD) i december. Thai Air flyger non-stop till Bangkok (BKK) och Phuket (HKT) från Arlanda. Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu