Jump to content
IGNORERAD

För oss flygnördar

Kenneth4618

Recommended Posts

Guest Matilda
1 minut sedan, skrev Knasen:

Två enkla sätt att skilja dem åt är A350 har winglets till skillnad mot 787 som har en rakare vingtipp som inte sticker upp samt att 787 har "sågtänder" i bakkant av motorkåpan vilket inte A350 har. 

Sharklet_of_Airbus_A350_XWB.jpg.8ffd54b31ea48139c24933221a6d1dc7.jpg

Wingtip.jpg.bfbf839d9eeb0842ca2934bb2c94a2c1.jpg

787.jpg.dafa32a0ae3e1d536cf1189f6135fda2.jpg

121599586-singapore-february-4-2018-the-rolls-royce-trent-xwb-engine-of-an-airbus-a350-1000-xwb-in-airbus-fact.thumb.jpg.e7a56b34dc9e03199ae6ef8976695e23.jpg

Tack ! 😃 

Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Knasen:

Två enkla sätt att skilja dem åt är A350 har winglets till skillnad mot 787 som har en rakare vingtipp som inte sticker upp samt att 787 har "sågtänder" i bakkant av motorkåpan vilket inte A350 har. 

Wingtip.jpg.bfbf839d9eeb0842ca2934bb2c94a2c1.jpg

Fan vilken fräck bild, 5 av 5 möjliga Trocadero på den!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Soengsang:

Fan vilken fräck bild, 5 av 5 möjliga Trocadero på den!

Tyvärr lånad från nätet, även om jag hade kunnat tagit hundratals sådana där själv om jag bara hade orkat :D 

Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Knasen:

Tyvärr lånad från nätet, även om jag hade kunnat tagit hundratals sådana där själv om jag bara hade orkat :D 

När vi var på Arlanda med hemvärnet år 2000 så var det fotoförbud ute på plattan, är detta borta nu?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Knasen:

Men ser väl ut som Arlandas torn i bakgrunden, så trodde nästan du tagit bilden?

Skulle lätt kunnat byta jobb med dig några veckor!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev audirs2:

När vi var på Arlanda med hemvärnet år 2000 så var det fotoförbud ute på plattan, är detta borta nu?

Avbildningsförbud/fotoförbud

Stockholm Arlanda Airport är ett civilt skyddsobjekt. Inom skyddsobjektet, som omfattar terminaler och alla ytor inom flygplatsstaketet, samt ytor i anslutning till dessa, råder avbildningsförbud fastställt av länsstyrelsen.

Swedavia väljer tillsvidare att ha ett undantag från regeln om avbildningsförbud på alla platser utom på de ytor där säkerhetskontroller genomförs.

Vid behov, exempelvis vid händelser som hotar säkerheten, kan undantaget hävas med mycket kort varsel. Då råder avbildningsförbud inom hela eller angivna delar av flygplatsen. När avbildningsförbudet aktiveras meddelas detta genom skyltning på aktuell plats samt på denna webbplats.

Foto och film (kommersiell produktion)

För kommersiell produktion som exempelvis reklamfoto eller filminspelning hänvisas till Airport Visitor Service.

https://www.swedavia.se/arlanda/press/#gref

Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Soengsang:

Men ser väl ut som Arlandas torn i bakgrunden, så trodde nästan du tagit bilden?

Skulle lätt kunnat byta jobb med dig några veckor!

Nog är det Arlanda allt, men bilden kan jag inte ta åt mig äran för. 

Dela på andra sajter

Guest Matilda
On 2019-10-20 at 09:06, skrev Naam kaeng:

Läste denna artikel på aftonbladet och kom att tänka på din artikel https://www.aftonbladet.se/tv/a/298962/har-landar-passagerarplanet-efter-rekordflygningen

Har ett svagt minne av en rekordflygning i början på 00-talet... London - Sydney på 22 timmar, hittar dock ingen källa på den.

Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Matilda:

Läste denna artikel på aftonbladet och kom att tänka på din artikel https://www.aftonbladet.se/tv/a/298962/har-landar-passagerarplanet-efter-rekordflygningen

Har ett svagt minne av en rekordflygning i början på 00-talet... London - Sydney på 22 timmar, hittar dock ingen källa på den.

https://www.stuff.co.nz/travel/news/65545996/the-qantas-plane-that-flew-london-to-sydney-non-stop

Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Knasen:

Nog är det Arlanda allt, men bilden kan jag inte ta åt mig äran för. 

Det har ju aldrig hindrat Btt så du behöver inte vara blyg du heller. 😎

Dela på andra sajter

Thai Air är konkursmässigt, tur för dem att det är ett statligt bolag...

Inte så märkligt om man ser till deras enorma administration (de har lärt sej av SAS...).

Och om någon minns Atoms påstående om 10%-are (viktiga thai, som flyger för 10% av priset när fan de vill) så är det inte så märkligt.

https://www.di.se/live/thai-airways-i-kris-gick-back-2-miljarder-under-forsta-halvaret/

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

On 2019-10-07 at 21:45, skrev Kenneth4618:

När de landar på ett hangarfartyg slår de full på gas när de tar "mark" ifall kroken inte fastnar.  Då de kan komma upp i luften igen. 

Njae ere riktigt? 

Min personliga teori är att gummisnodden som fastnar i planet e så stark så den fjongar tillbaka planet bakåt å för att inte hamna i drickat så e piloten tvungen å gasa som faen.

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev C-dude:

Njae ere riktigt? 

Min personliga teori är att gummisnodden som fastnar i planet e så stark så den fjongar tillbaka planet bakåt å för att inte hamna i drickat så e piloten tvungen å gasa som faen.

C;D

Jo det är riktigt som K4618 säger, det har nämnts i div dokumentärer om hangarfartyg, på bla Discovery.
Så fort hjulen tar däck så ger de full throttle. 

Det är ingen ”gummisnodd/wire” som fjädrar tillbaka, vajern eller vajrarna(sitter 4st  där) fjädrar med hydraulik och spänns sen tillbaka när planets fångkrok lossats.

Dela på andra sajter

Guest Matilda

Lite bilder från Borås år 2013. Jag hörde från någon att biltema slutat att ställa upp på flygvisningar,,,, vilken förlust.... Motorljudet från warbirds från 30,40,50-talet är ju helt underbart. 

Hughes 369D (SE-JPE) 2.JPG

Hughes 369D (SE-JPE) 5.JPG

Klemm 35 (SE-BPT) 2.JPG

North American Noorduyn AT-16-ND Harvard IIB Sk 16A (SE-FUD och SE-FUZ) 1.JPG

North American Noorduyn AT-16-ND Harvard IIB Sk 16A (SE-FUD) 1.JPG

North American Noorduyn AT-16-ND Harvard IIB Sk 16A (SE-FUD) 3.JPG

North American Noorduyn AT-16-ND Harvard IIB Sk 16A (SE-FUD, SE-FUZ och SE-FVU) 3.JPG

Supermarine 361 Spitfire LF16E (SE-BIR - RW386) 1.JPG

Supermarine_361_Spitfire_LF16E_(SE-BIR_-_RW386)_2.JPG

Supermarine 361 Spitfire LF16E (SE-BIR - RW386) 7.JPG

Supermarine 361 Spitfire LF16E (SE-BIR - RW386) 8.JPG

Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev ellim63:

Vaeh, en flygande ubåt?:lipa:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

Guest Matilda
8 timmar sedan, skrev ellim63:

Helt otroligt att de fick henne att lyfta. Fick mig att tänka på Gee Bee. 🤗

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Matilda:

Helt otroligt att de fick henne att lyfta. Fick mig att tänka på Gee Bee. 🤗

Samma tanke .. Som modellflygare som ja e  e inte Gee Bee  rekommenderat äns till modellflyget...😉

Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev wavis:

Samma tanke .. Som modellflygare som ja e  e inte Gee Bee  rekommenderat äns till modellflyget...😉

Nää...

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...