Jump to content
IGNORERAD

För oss flygnördar


Kenneth4618

Recommended Posts

54 minuter sedan, skrev apknug:

Mobiler? Det fanns inte när jag var på Saab fabriken, berget var riktigt intressant. De hade bland annat analoga väderklockor på väggarna.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
 

Hade min första mobil 1992 en Technophone! Pratade i mobil redan 1985 första gången!image.jpeg.e2107e6166ca3ef9f163fe95f366924d.jpegimage.jpeg.e2107e6166ca3ef9f163fe95f366924d.jpeg

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Scandinavian_Airlines_Flight_751

 

Slutsatsen blev ändå att olyckan orsakats av att SAS inte hade tillfredsställande rutiner för kontroll av att isbeläggning ej fanns på vingarna. Därtill ansåg haveriutredningen att SAS brustit genom att inte studera de manualer som flygplanstillverkaren levererat till SAS där ATR fanns ingående beskrivet. SAS hade inte noterat detta och informerat samt utbildat piloterna på detta system. Det slogs också fast att om dragkraften minskats ytterligare på den först felande motorn och inte ökats på den andra motorn hade planet sannolikt kunnat återvända till Arlanda.

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minutes ago, Nineteen68 said:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Scandinavian_Airlines_Flight_751

 

Slutsatsen blev ändå att olyckan orsakats av att SAS inte hade tillfredsställande rutiner för kontroll av att isbeläggning ej fanns på vingarna. Därtill ansåg haveriutredningen att SAS brustit genom att inte studera de manualer som flygplanstillverkaren levererat till SAS där ATR fanns ingående beskrivet. SAS hade inte noterat detta och informerat samt utbildat piloterna på detta system. Det slogs också fast att om dragkraften minskats ytterligare på den först felande motorn och inte ökats på den andra motorn hade planet sannolikt kunnat återvända till Arlanda.

ganska svårfluget helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev Nicholas:

ganska svårfluget helt enkelt.

Tänkte mest på denna rad, om du har läst inlägget 6 steg upp!!

 

"Därtill ansåg haveriutredningen att SAS brustit genom att inte studera de manualer som flygplanstillverkaren levererat till SAS där ATR fanns ingående beskrivet"

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Nineteen68:

Tänkte mest på denna rad, om du har läst inlägget 6 steg upp!!

 

"Därtill ansåg haveriutredningen att SAS brustit genom att inte studera de manualer som flygplanstillverkaren levererat till SAS där ATR fanns ingående beskrivet"

 

Ja, visst skulle de studerat manualen. Men utgången hade blivit densamma, då det inte fanns någon switch att stänga av systemet. Även om kapten Rasmussen så brutit ner gasreglaget med spett så hade systemet gett gas och motorerna hade pumpat sönder ändå. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Har för mig att Kapten Rasmussen aldrig mera flög som pilot igen efter det.

Cockpiten från det planet finns numera hos flygsamlingarna på Arlanda

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

En jäkligt fegt skriven haveriutredning. Lilla Sverige vågade inte peka ut det livsfarliga icke utkopplingsbara systemet som med vållande till olyckan.

I fallet med 737 Max nu så kommer inte tillverkaren undan återstår och se hur hård domen kommer att bli.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Det som är förbluffande är vilka skitsystem dom släpper ut.

Systemeringsarbetet utfört av en 5åring.
Super dåligt.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Har för mig att Kapten Rasmussen aldrig mera flög som pilot igen efter det.

Cockpiten från det planet finns numera hos flygsamlingarna på Arlanda

 

Stämmer Stefan Rasmussen försökte länge komma tillbaka, psykologer, simulatorer men han litade aldrig på sig själv och planet igen. 

 

Finns både TV dokumentär och P3-radiodokumentär om krashen. Där de pratar om att han aldrig flög igen. 

 

Ulf Cedermark, styrman på SK751 är idag kapten på A330/A340 och jobbar för SAS. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev samet:

 

Ja, visst skulle de studerat manualen. Men utgången hade blivit densamma, då det inte fanns någon switch att stänga av systemet. Även om kapten Rasmussen så brutit ner gasreglaget med spett så hade systemet gett gas och motorerna hade pumpat sönder ändå. 

 

...hehe det är inte det som är poängen med mitt inlägg!! Men vi lägger det åt sidan. Kanske någon som...😁

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

Uråldrig teknik i 737 Max: ”Inte ett bra flygplan”

Många av de viktigaste systemen i Boeings stoppade 737 Max har inte ändrats i grunden sedan den första 737:an såg dagens ljus 1967, rapporterar New York Times.

– Det var toppmodernt då, men det var 50 år sedan. Det är inte ett bra flygplan för den nuvarande flygmiljön, säger ingenjören Rick Ludkte som var med och designade Max-planens cockpit.

Flygdatorerna är lite nyare men har ändå inte mer processorkraft än hemdatorer på 1990-talet, skriver New York Times. Boeing strategi har hela tiden varit att uppdatera planet i stället för att designa ett helt nytt – på så vis sparas pengar och piloterna slipper ny utbildning.

Men det betyder samtidigt att 737 Max saknar funktioner som är standard i andra moderna plan. En funktion som saknas är ett elektroniskt varningssystem som meddelar vad som är fel. I stället är piloterna hänvisade till en pappersmanual.

Tillfälliga lösningar har också behövts för att behålla flygegenskaperna när planet uppdaterats. En sådan lösning, det automatiska överstegringssystemet som skulle kompensera för de starkare motorerna, tros ligga bakom flygolyckorna i Etiopien och Indonesien.

 

https://omni.se/uraldrig-teknik-i-737-max-inte-ett-bra-flygplan/a/XgMXMg

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-04-08 at 10:55, skrev audirs2:

Hade min första mobil 1992 en Technophone! Pratade i mobil redan 1985 första gången!image.jpeg.e2107e6166ca3ef9f163fe95f366924d.jpegimage.jpeg.e2107e6166ca3ef9f163fe95f366924d.jpeg

Min första lur också!  NMT 900, grym räckvidd kunde stå På Jylland i Danmark och ringa på det svenska nätet!

Funkade även som hammare och bollträ!

Hade 3 batterier till den, men 1 räckte hyfsat länge, fick extra batterierna gratis, när jag köpte luren.

 

Ge

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Efraim Barkbit
On 2019-04-09 at 13:49, skrev Tallviking:

Uråldrig teknik i 737 Max: ”Inte ett bra flygplan”

Många av de viktigaste systemen i Boeings stoppade 737 Max har inte ändrats i grunden sedan den första 737:an såg dagens ljus 1967, rapporterar New York Times.

– Det var toppmodernt då, men det var 50 år sedan. Det är inte ett bra flygplan för den nuvarande flygmiljön, säger ingenjören Rick Ludkte som var med och designade Max-planens cockpit.

Flygdatorerna är lite nyare men har ändå inte mer processorkraft än hemdatorer på 1990-talet, skriver New York Times. Boeing strategi har hela tiden varit att uppdatera planet i stället för att designa ett helt nytt – på så vis sparas pengar och piloterna slipper ny utbildning.

Men det betyder samtidigt att 737 Max saknar funktioner som är standard i andra moderna plan. En funktion som saknas är ett elektroniskt varningssystem som meddelar vad som är fel. I stället är piloterna hänvisade till en pappersmanual.

Tillfälliga lösningar har också behövts för att behålla flygegenskaperna när planet uppdaterats. En sådan lösning, det automatiska överstegringssystemet som skulle kompensera för de starkare motorerna, tros ligga bakom flygolyckorna i Etiopien och Indonesien.

 

https://omni.se/uraldrig-teknik-i-737-max-inte-ett-bra-flygplan/a/XgMXMg

No shit!! Kanske dom får lite mer fart på 797?

 

1 timme sedan, skrev Tommy:

Min första lur också!  NMT 900, grym räckvidd kunde stå På Jylland i Danmark och ringa på det svenska nätet!

Funkade även som hammare och bollträ!

Hade 3 batterier till den, men 1 räckte hyfsat länge, fick extra batterierna gratis, när jag köpte luren.

 

Ge

Åh fxxn, trodde du va här pga din kunskap an flygdesign 🥃

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Efraim Barkbit:

No shit!! Kanske dom får lite mer fart på 797?

 

Åh fxxn, trodde du va här pga din kunskap an flygdesign 🥃

Sug mej?

Och lär dej svenska...

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Efraim Barkbit
16 minuter sedan, skrev Tommy:

Sug mej?

Och lär dej svenska...

 

MVH

😝 trodde du skulle reagera på an, men icke 🥃 

se ovan

Ändrades av Efraim Barkbit
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Äntligen kan vi flyga miljövänligt

2019748489_Miljflyg.JPG.e64a58d6378cfcfc6517497f8afabb9d.JPG

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Läge för lite planespotting i Uppsala 

IMG_20190412_133733.jpg.f555aba8fda6de042e4bcaa4a136c6d5.jpg

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Nu skall jag inte märka ord... men B747-motorer??? Något sådant finns väl inte... 

 

Motorerna kommer visserligen från två slaktade B747-400, men motorerna heter PW4000 och är av märket Pratt & Whitney.

 

 

 

 

The carrier plane will be powered by six Pratt & Whitney PW4000, 205–296 kN (46,000–66,500 lbf) thrust-range jet engines, sourced from two used 747-400s that were cannibalized for engines, avionics, flight deck, landing gear and other proven systems to reduce initial development costs.

Ändrades av samet
Komplettering
Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev samet:

 

Nu skall jag inte märka ord... men B747-motorer??? Något sådant finns väl inte... 

 

Motorerna kommer visserligen från två slaktade B747-400, men motorerna heter PW4000 och är av märket Pratt & Whitney.

 

 

 

 

The carrier plane will be powered by six Pratt & Whitney PW4000, 205–296 kN (46,000–66,500 lbf) thrust-range jet engines, sourced from two used 747-400s that were cannibalized for engines, avionics, flight deck, landing gear and other proven systems to reduce initial development costs.

Du missade att lägga in länken...😂

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...