audirs2 Inlagd April 8, 2019 Dela Inlagd April 8, 2019 54 minuter sedan, skrev apknug: Mobiler? Det fanns inte när jag var på Saab fabriken, berget var riktigt intressant. De hade bland annat analoga väderklockor på väggarna. Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk Hade min första mobil 1992 en Technophone! Pratade i mobil redan 1985 första gången! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nineteen68 Inlagd April 8, 2019 Dela Inlagd April 8, 2019 https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Scandinavian_Airlines_Flight_751 Slutsatsen blev ändå att olyckan orsakats av att SAS inte hade tillfredsställande rutiner för kontroll av att isbeläggning ej fanns på vingarna. Därtill ansåg haveriutredningen att SAS brustit genom att inte studera de manualer som flygplanstillverkaren levererat till SAS där ATR fanns ingående beskrivet. SAS hade inte noterat detta och informerat samt utbildat piloterna på detta system. Det slogs också fast att om dragkraften minskats ytterligare på den först felande motorn och inte ökats på den andra motorn hade planet sannolikt kunnat återvända till Arlanda. BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd April 8, 2019 Dela Inlagd April 8, 2019 12 minutes ago, Nineteen68 said: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Scandinavian_Airlines_Flight_751 Slutsatsen blev ändå att olyckan orsakats av att SAS inte hade tillfredsställande rutiner för kontroll av att isbeläggning ej fanns på vingarna. Därtill ansåg haveriutredningen att SAS brustit genom att inte studera de manualer som flygplanstillverkaren levererat till SAS där ATR fanns ingående beskrivet. SAS hade inte noterat detta och informerat samt utbildat piloterna på detta system. Det slogs också fast att om dragkraften minskats ytterligare på den först felande motorn och inte ökats på den andra motorn hade planet sannolikt kunnat återvända till Arlanda. ganska svårfluget helt enkelt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nineteen68 Inlagd April 8, 2019 Dela Inlagd April 8, 2019 45 minuter sedan, skrev Nicholas: ganska svårfluget helt enkelt. Tänkte mest på denna rad, om du har läst inlägget 6 steg upp!! "Därtill ansåg haveriutredningen att SAS brustit genom att inte studera de manualer som flygplanstillverkaren levererat till SAS där ATR fanns ingående beskrivet" BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
samet Inlagd April 8, 2019 Dela Inlagd April 8, 2019 7 minuter sedan, skrev Nineteen68: Tänkte mest på denna rad, om du har läst inlägget 6 steg upp!! "Därtill ansåg haveriutredningen att SAS brustit genom att inte studera de manualer som flygplanstillverkaren levererat till SAS där ATR fanns ingående beskrivet" Ja, visst skulle de studerat manualen. Men utgången hade blivit densamma, då det inte fanns någon switch att stänga av systemet. Även om kapten Rasmussen så brutit ner gasreglaget med spett så hade systemet gett gas och motorerna hade pumpat sönder ändå. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd April 8, 2019 Trådstartare Dela Inlagd April 8, 2019 Har för mig att Kapten Rasmussen aldrig mera flög som pilot igen efter det. Cockpiten från det planet finns numera hos flygsamlingarna på Arlanda “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd April 8, 2019 Dela Inlagd April 8, 2019 En jäkligt fegt skriven haveriutredning. Lilla Sverige vågade inte peka ut det livsfarliga icke utkopplingsbara systemet som med vållande till olyckan. I fallet med 737 Max nu så kommer inte tillverkaren undan återstår och se hur hård domen kommer att bli. Skickat från min VTR-L29 via TapatalkDet som är förbluffande är vilka skitsystem dom släpper ut.Systemeringsarbetet utfört av en 5åring.Super dåligt.Skickat från min SM-N950F via Tapatalk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
samet Inlagd April 8, 2019 Dela Inlagd April 8, 2019 25 minuter sedan, skrev Kenneth4618: Har för mig att Kapten Rasmussen aldrig mera flög som pilot igen efter det. Cockpiten från det planet finns numera hos flygsamlingarna på Arlanda Stämmer Stefan Rasmussen försökte länge komma tillbaka, psykologer, simulatorer men han litade aldrig på sig själv och planet igen. Finns både TV dokumentär och P3-radiodokumentär om krashen. Där de pratar om att han aldrig flög igen. Ulf Cedermark, styrman på SK751 är idag kapten på A330/A340 och jobbar för SAS. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nineteen68 Inlagd April 8, 2019 Dela Inlagd April 8, 2019 5 timmar sedan, skrev samet: Ja, visst skulle de studerat manualen. Men utgången hade blivit densamma, då det inte fanns någon switch att stänga av systemet. Även om kapten Rasmussen så brutit ner gasreglaget med spett så hade systemet gett gas och motorerna hade pumpat sönder ändå. ...hehe det är inte det som är poängen med mitt inlägg!! Men vi lägger det åt sidan. Kanske någon som...😁 BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd April 9, 2019 Dela Inlagd April 9, 2019 Uråldrig teknik i 737 Max: ”Inte ett bra flygplan” Många av de viktigaste systemen i Boeings stoppade 737 Max har inte ändrats i grunden sedan den första 737:an såg dagens ljus 1967, rapporterar New York Times. – Det var toppmodernt då, men det var 50 år sedan. Det är inte ett bra flygplan för den nuvarande flygmiljön, säger ingenjören Rick Ludkte som var med och designade Max-planens cockpit. Flygdatorerna är lite nyare men har ändå inte mer processorkraft än hemdatorer på 1990-talet, skriver New York Times. Boeing strategi har hela tiden varit att uppdatera planet i stället för att designa ett helt nytt – på så vis sparas pengar och piloterna slipper ny utbildning. Men det betyder samtidigt att 737 Max saknar funktioner som är standard i andra moderna plan. En funktion som saknas är ett elektroniskt varningssystem som meddelar vad som är fel. I stället är piloterna hänvisade till en pappersmanual. Tillfälliga lösningar har också behövts för att behålla flygegenskaperna när planet uppdaterats. En sådan lösning, det automatiska överstegringssystemet som skulle kompensera för de starkare motorerna, tros ligga bakom flygolyckorna i Etiopien och Indonesien. https://omni.se/uraldrig-teknik-i-737-max-inte-ett-bra-flygplan/a/XgMXMg Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd April 11, 2019 Dela Inlagd April 11, 2019 @Jolo Hade ju lite synpunkter ang SAS Man kan fundera på om @Herr Chang sadlat om till pilot? https://www.aftonbladet.se/resa/a/Wbvnag/piloter-saknade-rutt--landade-i-fel-stad Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nineteen68 Inlagd April 11, 2019 Dela Inlagd April 11, 2019 https://www.svd.se/faa-lat-boeing-certifiera-sina-egna-plan Ungefär lika smart som att låta elever skriva sina egna betyg... BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd April 11, 2019 Dela Inlagd April 11, 2019 On 2019-04-08 at 10:55, skrev audirs2: Hade min första mobil 1992 en Technophone! Pratade i mobil redan 1985 första gången! Min första lur också! NMT 900, grym räckvidd kunde stå På Jylland i Danmark och ringa på det svenska nätet! Funkade även som hammare och bollträ! Hade 3 batterier till den, men 1 räckte hyfsat länge, fick extra batterierna gratis, när jag köpte luren. Ge "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Efraim Barkbit Inlagd April 11, 2019 Dela Inlagd April 11, 2019 On 2019-04-09 at 13:49, skrev Tallviking: Uråldrig teknik i 737 Max: ”Inte ett bra flygplan” Många av de viktigaste systemen i Boeings stoppade 737 Max har inte ändrats i grunden sedan den första 737:an såg dagens ljus 1967, rapporterar New York Times. – Det var toppmodernt då, men det var 50 år sedan. Det är inte ett bra flygplan för den nuvarande flygmiljön, säger ingenjören Rick Ludkte som var med och designade Max-planens cockpit. Flygdatorerna är lite nyare men har ändå inte mer processorkraft än hemdatorer på 1990-talet, skriver New York Times. Boeing strategi har hela tiden varit att uppdatera planet i stället för att designa ett helt nytt – på så vis sparas pengar och piloterna slipper ny utbildning. Men det betyder samtidigt att 737 Max saknar funktioner som är standard i andra moderna plan. En funktion som saknas är ett elektroniskt varningssystem som meddelar vad som är fel. I stället är piloterna hänvisade till en pappersmanual. Tillfälliga lösningar har också behövts för att behålla flygegenskaperna när planet uppdaterats. En sådan lösning, det automatiska överstegringssystemet som skulle kompensera för de starkare motorerna, tros ligga bakom flygolyckorna i Etiopien och Indonesien. https://omni.se/uraldrig-teknik-i-737-max-inte-ett-bra-flygplan/a/XgMXMg No shit!! Kanske dom får lite mer fart på 797? 1 timme sedan, skrev Tommy: Min första lur också! NMT 900, grym räckvidd kunde stå På Jylland i Danmark och ringa på det svenska nätet! Funkade även som hammare och bollträ! Hade 3 batterier till den, men 1 räckte hyfsat länge, fick extra batterierna gratis, när jag köpte luren. Ge Åh fxxn, trodde du va här pga din kunskap an flygdesign 🥃 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd April 11, 2019 Dela Inlagd April 11, 2019 (ändrad) 10 minuter sedan, skrev Efraim Barkbit: No shit!! Kanske dom får lite mer fart på 797? Åh fxxn, trodde du va här pga din kunskap an flygdesign 🥃 Sug mej? Och lär dej svenska... MVH Ändrades April 11, 2019 av Tommy "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Efraim Barkbit Inlagd April 11, 2019 Dela Inlagd April 11, 2019 (ändrad) 16 minuter sedan, skrev Tommy: Sug mej? Och lär dej svenska... MVH 😝 trodde du skulle reagera på an, men icke 🥃 se ovan Ändrades April 11, 2019 av Efraim Barkbit Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Raggarn Inlagd April 11, 2019 Dela Inlagd April 11, 2019 Solnedgång på Örnlanda ikväll. Pics by Ajfåån Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd April 12, 2019 Trådstartare Dela Inlagd April 12, 2019 Äntligen kan vi flyga miljövänligt “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
acarls Inlagd April 12, 2019 Dela Inlagd April 12, 2019 Lite nostalgi Saab J35 Draken gör en kobra ca 1.50 in i tuben Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd April 12, 2019 Trådstartare Dela Inlagd April 12, 2019 Läge för lite planespotting i Uppsala “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd April 14, 2019 Dela Inlagd April 14, 2019 6 st B747-motorer låter nog häftigt https://www.bangkokpost.com/news/world/1661476/worlds-largest-plane-makes-first-test-flight Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
samet Inlagd April 14, 2019 Dela Inlagd April 14, 2019 (ändrad) 10 timmar sedan, skrev Tallviking: 6 st B747-motorer låter nog häftigt https://www.bangkokpost.com/news/world/1661476/worlds-largest-plane-makes-first-test-flight Nu skall jag inte märka ord... men B747-motorer??? Något sådant finns väl inte... Motorerna kommer visserligen från två slaktade B747-400, men motorerna heter PW4000 och är av märket Pratt & Whitney. The carrier plane will be powered by six Pratt & Whitney PW4000, 205–296 kN (46,000–66,500 lbf) thrust-range jet engines, sourced from two used 747-400s that were cannibalized for engines, avionics, flight deck, landing gear and other proven systems to reduce initial development costs. Ändrades April 15, 2019 av samet Komplettering Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest JJC Inlagd April 15, 2019 Dela Inlagd April 15, 2019 Prototyp på stå stolar till eko nomiklass i lågprisbolag Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nineteen68 Inlagd April 15, 2019 Dela Inlagd April 15, 2019 8 timmar sedan, skrev samet: Nu skall jag inte märka ord... men B747-motorer??? Något sådant finns väl inte... Motorerna kommer visserligen från två slaktade B747-400, men motorerna heter PW4000 och är av märket Pratt & Whitney. The carrier plane will be powered by six Pratt & Whitney PW4000, 205–296 kN (46,000–66,500 lbf) thrust-range jet engines, sourced from two used 747-400s that were cannibalized for engines, avionics, flight deck, landing gear and other proven systems to reduce initial development costs. Du missade att lägga in länken...😂 BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd April 15, 2019 Dela Inlagd April 15, 2019 Nu kan du köpa en äkta Concorde-motor med efterbrännkammare https://drivetribe.com/p/for-sale-an-original-concorde-jet-fq3BSJbmQHuE7e9SY37V1Q?iid=I9YhKYrXSm2P_q7sYXiRfg Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu