Jump to content
IGNORERAD

För oss flygnördar


Kenneth4618

Recommended Posts

Efraim Barkbit
On 2019-03-29 at 22:18, skrev Efraim Barkbit:

Mycket fyllon som tror väldigt mycket.

tycker för en gång skull att du har ett o annat att bidra här. Annars beter du/ni mest som ett aber ( googla det)

utredingen måste få ta sin gång, 1-2 gånger beror inte på bara enskilda händelser utan sker av en serie av saker. MCAS är 1 av dem

Fuck, skulle bara ändra txt men här e en bild 574B4FD7-D2A1-43A1-A3AA-B8C38537935E.jpeg.3a9389da7c80165bd0de6e5ef9a2eb66.jpeg

Ändrades av Efraim Barkbit
Radera
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Efraim Barkbit:

Fuck, skulle bara ändra txt men här e en bild 574B4FD7-D2A1-43A1-A3AA-B8C38537935E.jpeg.3a9389da7c80165bd0de6e5ef9a2eb66.jpeg

Man får fan inte step dansa på motorn men den tål några hundra ton annars!:oh:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen rök utan eld

Många reportrar har redan påstått att det just kan vara något fel med två fartgivare som inte samarbetar.

M.a.o. någon måste sagt något eller är det bara en skröna.

Å andra sidan här är ett ypperligt skäl till att INTE börja med förarlösa flygplan, däremot borde alla incidenter som uppkommer rapporteras och dokumenteras så att nästa pilot blir förvarnad om vad som ibland kan hända.

Hur sant det sedan är rapporteras det i alla fall om att just Max planen tidigare fått för sig att själva vilja dyka lite då och då.

Ska finnas en avstängningsknapp för detta system , dock något alla piloter inte blivit informerade om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här finns en mycket bra och illustrerad beskrivning av problemen hos Boeing 737 MAX 8
Det har inte med fartgivare att göra utan det är MCAS systemet som endast tar in en av två alfa-givare
Om denna ger ett tokigt värde kompenserar MCAS systemet en möjlig stall, som alltså inte är fallet, utan det blir en dyk maöver som resultat.
Programuppdatering är på gång enligt Boeing och FAA

https://www.nytimes.com/interactive/2019/03/29/business/boeing-737-max-8-flaws.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Här finns en mycket bra och illustrerad beskrivning av problemen hos Boeing 737 MAX 8
Det har inte med fartgivare att göra utan det är MCAS systemet som endast tar in en av två alfa-givare
Om denna ger ett tokigt värde kompenserar MCAS systemet en möjlig stall, som alltså inte är fallet, utan det blir en dyk maöver som resultat.
Programuppdatering är på gång enligt Boeing och FAA

https://www.nytimes.com/interactive/2019/03/29/business/boeing-737-max-8-flaws.html
Lösningen låter som rena rama b-lösningen.
Plåster, tejp, gem och tuggummi.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

När ett flygplan är pass flygodugligt (instabilt) att en dator måste sköta de olika rodren har det nog gått väl långt, tänker nu närmast på Jasplanen

Vid kraschen i Etiopien gjorde piloten tydligen allt rätt ändå gick det åt helvete.

Definitivt flygförbud på den typen av plan är enda lösningen - återköp av Boeing

Planet är bevisligen felkonstruerat - de får väl flytta tillbaka motorerna till sin rätta plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev evert 1:

När ett flygplan är pass flygodugligt (instabilt) att en dator måste sköta de olika rodren har det nog gått väl långt, tänker nu närmast på Jasplanen

Vid kraschen i Etiopien gjorde piloten tydligen allt rätt ändå gick det åt helvete.

Definitivt flygförbud på den typen av plan är enda lösningen - återköp av Boeing

Planet är bevisligen felkonstruerat - de får väl flytta tillbaka motorerna till sin rätta plats.

Dom får bygga in en gigantisk air bag på planet så när den dimper ner så studsar den i all evighet!

Ändrades av audirs2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev audirs2:

Dom får bygga in en gigantisk air bag på planet så när den dimper ner så studsar den i all evighet!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev audirs2:

Dom får bygga in en gigantisk air bag på planet så när den dimper ner så studsar den i all evighet!

Bildresultat för aeroplane airbag

Link to comment
Dela på andra sajter

Efraim Barkbit
On 2019-04-02 at 22:37, skrev audirs2:

Man får fan inte step dansa på motorn men den tål några hundra ton annars!:oh:

Så vida ingen tvingar den att stänga av 😜

Link to comment
Dela på andra sajter

Efraim Barkbit
On 2019-04-03 at 09:55, skrev acarls:

Här finns en mycket bra och illustrerad beskrivning av problemen hos Boeing 737 MAX 8
Det har inte med fartgivare att göra utan det är MCAS systemet som endast tar in en av två alfa-givare
Om denna ger ett tokigt värde kompenserar MCAS systemet en möjlig stall, som alltså inte är fallet, utan det blir en dyk maöver som resultat.
Programuppdatering är på gång enligt Boeing och FAA

https://www.nytimes.com/interactive/2019/03/29/business/boeing-737-max-8-flaws.html

En kort sammanfattning. MCAS avstängningsfunktion var ofullständig i bånges användarmanual för 737-800 max var inte up to scratch för att vara snäll. Oftas i en flygolycka finns det mer en 1 faktor, så även här. Mina 2 cent är att max lever en stund men skrotas därefter för att ersättas med en ny design. PS 737 kom ut 1967/3 hade dom certifierat dörrarna idag hade dom aldrig gått igenom, tänk på det 😊

10 timmar sedan, skrev evert 1:

När ett flygplan är pass flygodugligt (instabilt) att en dator måste sköta de olika rodren har det nog gått väl långt, tänker nu närmast på Jasplanen

Vid kraschen i Etiopien gjorde piloten tydligen allt rätt ändå gick det åt helvete.

Definitivt flygförbud på den typen av plan är enda lösningen - återköp av Boeing

Planet är bevisligen felkonstruerat - de får väl flytta tillbaka motorerna till sin rätta plats.

Förstår att det är intressant att spekulera, men ibland är tala silver o tiga guld. Om ja va dig skulle ja sikta på guld

Ändrades av Efraim Barkbit
Link to comment
Dela på andra sajter

Efraim Barkbit

Liten intresse tråd för mig. Ursäkta alla ja trampa på tårna, om ni har ont skaffa er en ryggrad o ett par kulor så kommer ni förstå hur det är o va man.

Nr 1 planet vart ostabilt från början.

Nr 2 gammal designe av landningsställ o vingar.

Nr 3 planet är lågt.’

åtgärder

Nr 1 inplentera MCAS

Nr 2 jacka up landningsställ 

NR 3 flytta fram motorerna o rubba balansen i hela flygplanet, göm all dokumentation på nr 1 samt 3 och tyck att våra gubbar o gummor kan revidera allt så kör vi vidare o faa behöver inte bry sig.

PS vi går ut och säger vi fixat det, trots att  ingen utav världens luftfartsmyndigheter sagt att dom är okay med fixen.

det här kommer att ta tid. Fjollfjanten Kjos gick ut o sa MAX är okay? Va ska df säga? Han har massa i beställning, han går väl för fxxn inte ut o säger flyg inte med oss?

Nop happy flying 🥃

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick det här på mailen nyss.

Bästa flygbolaget blev Singapore igen.

 

https://www.tripadvisor.com//TravelersChoice-Airlines-a_Mode.expanded

 

// Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Efraim Barkbit:

Liten intresse tråd för mig. Ursäkta alla ja trampa på tårna, om ni har ont skaffa er en ryggrad o ett par kulor så kommer ni förstå hur det är o va man.

Nr 1 planet vart ostabilt från början.

Nr 2 gammal designe av landningsställ o vingar.

Nr 3 planet är lågt.’

åtgärder

Nr 1 inplentera MCAS

Nr 2 jacka up landningsställ 

NR 3 flytta fram motorerna o rubba balansen i hela flygplanet, göm all dokumentation på nr 1 samt 3 och tyck att våra gubbar o gummor kan revidera allt så kör vi vidare o faa behöver inte bry sig.

PS vi går ut och säger vi fixat det, trots att  ingen utav världens luftfartsmyndigheter sagt att dom är okay med fixen.

det här kommer att ta tid. Fjollfjanten Kjos gick ut o sa MAX är okay? Va ska df säga? Han har massa i beställning, han går väl för fxxn inte ut o säger flyg inte med oss?

Nop happy flying 🥃

Det var nog inget bra att inplentera MCAS. Dom skulle nog implementerat istället.

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Efraim Barkbit
1 timme sedan, skrev biker:

Det var nog inget bra att inplentera MCAS. Dom skulle nog implementerat istället.

 

mvh

biker

 

Det är alltid lätt att vara efterklok, det är inte så lätt att vara där o nu.

tror inte bånge hade för avsikt att feldesigna Macs osv, sen att upp-managen var stressade pga 32.. neo kan man diskutera vidare

motorn sitter för långt fram, ej certifierad, rubbad balans? Macs ej uppdaterad samt inkomplett utbildning som bånge försökt undvika? 

Är några av många mer frågor som finns, men lyssna inte på dessiformationen o tro mig, många lyssnar på den o delar dén också.

ja o många med mig hoppas att det löser sig ink Joe sutter(tror chefsdesignern hette så) men ibland måste en 50 årig design gå i graven

 

Ändrades av Efraim Barkbit
Link to comment
Dela på andra sajter

Planets konstruktion i sig är det inget fel på. Det är enbart givare och datorsystem som behöver uppdateras.

Att jämföra med Jas som har negativt tyngdpunkt visar bara på okunskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om datorn i ett jas fallerar och det är ju omöjligt och köra utan så kan man alltid skjuta ut sig.

När ett passagerarplan litar blint på systemet så är det illa.

Men det är väl framtiden?

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar hur många av forats medlemmar som besökt Jas fabriken? Jag har gjort detta som hemvärnsman 1995. Intressant tur var det!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev audirs2:

Undrar hur många av forats medlemmar som besökt Jas fabriken? Jag har gjort detta som hemvärnsman 1995. Intressant tur var det!

Check

 

 

98090804.JPG

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Tallviking:

Check

 

 

98090804.JPG

Vi fick inte fota alls!🙄

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev audirs2:

Vi fick inte fota alls!🙄

Inte vi heller. Man måste lämna in mobilerna i receptionen.
Bilden är tagen när jag jobbade på Farnbourugh-mässan och flygplanet på bilden är en specialbyggd NATO-anpassad version med lufttankningsförmåga

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

FAKTA: BOEING 737 MAX 8

Amerikanska Boeings flygplansmodell 737 Max 8 används för kort- och medeldistansflygningar. Modellen är en utveckling av världens vanligaste passagerarflygplan 737 och anses vara världens mest tekniskt avancerade trafikflygplan.

Sedan lanseringen 2017 har över 5 000 exemplar beställts och omkring 370 levererats världen över.

Det som främst skiljer den aktuella modellen från andra flygplan är det digitaliserade nödsystemet, kallat Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS).

Nödsystemet, som ingår i planets styrsystem, är ett slags hjälpsystem som träder in och tar över styrningen när det får signaler om att planet har för låg fart – om piloterna inte kvitterar, det vill säga följer checklistan som finns. Nödsystemet sänker då planets nos automatiskt så att flygplanet sjunker och farten ökar.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

FAKTA: BOEING 737 MAX 8

Amerikanska Boeings flygplansmodell 737 Max 8 används för kort- och medeldistansflygningar. Modellen är en utveckling av världens vanligaste passagerarflygplan 737 och anses vara världens mest tekniskt avancerade trafikflygplan.

Sedan lanseringen 2017 har över 5 000 exemplar beställts och omkring 370 levererats världen över.

Det som främst skiljer den aktuella modellen från andra flygplan är det digitaliserade nödsystemet, kallat Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS).

Nödsystemet, som ingår i planets styrsystem, är ett slags hjälpsystem som träder in och tar över styrningen när det får signaler om att planet har för låg fart – om piloterna inte kvitterar, det vill säga följer checklistan som finns. Nödsystemet sänker då planets nos automatiskt så att flygplanet sjunker och farten ökar.

Påminner lite om ATR-systemet Boeing installerade i DC-9 (utan att piloterna visste om det) och bidrog starkt till kraschen i Gottröra

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...