Jump to content
IGNORERAD

Ljusskygga damer!


Rospigg

Recommended Posts

Tog en kortsemester till Skara sommarland med ungar och frugan. Efter en stått i en enorm kö så blev vi till slut insläppta. Snabbt gällde det att hitta en så skuggig plats som möjligt för frugan som är överdrivet löjlig när solen lyser. Det är varmt, det är varmt klagar hon som är uppvuxen i Thailand och borde vara van med värme. Själv trivs jag som en fisk i vattnet.

Hittade en plats på en kulle mellan några björkar som skuggade lite. Jag tänkte att det här är väl en passande plats för en ljusskygg Thailändare med långärmad blus, slokhatt, solglasögon och ett halvt kilo solkräm i ansiktet.

Jag kunde väl knappast ha mera rätt. På andra sidan kullen låg ett gäng på en sex till åtta Thaidamer och försökte samsas under ett blått parasoll. Uteslutningsförmågan sade mig att de var Thai då de tycktes vara stöpta i samma tråkiga form som min fru. Badlakan blev sista utvägen för en del att hålla framför de spacklade ansiktena.Detta under större delen av dagen. Till vilken nytta och nöje var de där?  ???

Muslimsk Burka vore nog populärt att hyra. Där låg de och kved och pinades som maskar på en metkrok, ungefär som min fru.

Vad gör man åt denna överdrivna solräddsla. Barnen tycker att det är jättetråkigt att mamma inte badar med dem. Thailändare som påstås älska barn så mycket. -Skitsnack, det är vad det är. 

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Rospigg

    7

  • Magrood

    6

  • Babysnake

    2

  • crazyswede

    2

Mest aktiva i denna tråd

Jag håller bara med detta med att undvika solen kan gämföras med mitt eget betend att söka efter Sex, naket och sprit så på vissa sätt är vi lika.

Var köper man en Burka detta skall min Fru få omgånde som en rolig gåva.

Då behöver hon inte lägga ner någon tid på makupp.

Kom nu går vi tar max 5 min så kan man vara utan för dörren.

Och under kan hon ha på sig raffset räker för mig att tänka så känns det roligt att komma hem.

Efter denna tanken blev dessa burka brudar genast mera intressant!

Frågan är väl om man vill gå omkring med en burka brud men det är mera pinsamt när hon som Thailändare klagar på värmen och ställer till med väsen utan att man fattar varför.

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

janneludenfot

Har bara en liten fundering över de Thailänska damernas ovilja att vistas i sol.

Hade vi i Sverige haft ständig sol och 35 grader året om, hade säkert vi också sökt

oss till en skuggig plats.

MVH

Ludenfot

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Tror ni inte att det ändras med tiden, min fru kan numera ligga i en baden baden i bikini och hon avänder sololja också.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är olika på damer... vissa är förbenat rädda för solen pga det thailändska "vita idealet" och andra skiter helt i det.

Men det där klagandet är lite intressant...

Samma är det när de käkar. Slänger i överdrivet mycket chili och sen sitter de och säger pet maaak (starkt) minst 10 gånger när de äter.

SÄTT MINDRE CHILI DÅ NÄSTA GÅNG !!!

Men nej, samma visa igen.

Visst är de söta, de små liven :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Burken

Chili så förbaskat mycke, dom hostar, fräser

hela tiden, ta lite mindre säger man,

inte så starkt säger hon, no pet  :rolleyes3:

Link to comment
Dela på andra sajter

Förklarade för frugan hur solskydssfaktor 15 fungerar, och hux-flux gick det finfint att vistas i solen både i Sverige (+33 den dagen) och nu när vi är tillbaka i Thailand

Som bonus luktade ju även solkrämen gott :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lägger fram en teori...

Det är fint att vara vit för då har man inte varit ute på fältet och jobbat.

Ungefär lite som våra valkar i händerna förr, hade man valkar så var man

bara en simpel knegare. Så en "vit" thaidam är en "fin" thaidam, medans

en solbränd thaidam är en simpel knegare  :wai:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Farang

Det stämmer som du säger, och tvärtom är det här, här är det fint att vara brun på vintern och det är status att ha råd att vara brun, där nere har jag hört mång klaga på att man solar och blir brun för att man då ser ut som en fattig bonde.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

Kan det vara så att "finare" damer från staden inte vill bli bruna för att slippa jämförelsen med

"fattigare" damer från landsbyggden?  :rolleyes3: Inget illa menat.men kanske iaf!

Min sambo är en "blandning" som tillbringat ungdomen i Roi Et, en liten by utanför.

Senare i vuxen ålder flyttade hon till Bangkok, och gillar definitivt inte solen numera.  ;D

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

"vita idealet"

Men det där klagandet är lite intressant...

Samma är det när de käkar. Slänger i överdrivet mycket chili och sen sitter de och säger pet maaak (starkt) minst 10 gånger när de äter.

SÄTT MINDRE CHILI DÅ NÄSTA GÅNG !!!

Men nej, samma visa igen.

Visst är de söta, de små liven :thumbsup:

Helt rätt i det vita idealet!  :thumbsup:

Med Chili - ja... det är inte så sällan man vaknar med en öm magen. Ibland svider det även där... :crazy: om man ska vara ärlig.  :rolleyes3:

Men att säga till en thai att lägga i mindre chili är nog att säga till en bakis att sluta dricka eller dricka mindre nästa gång.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vad gör man åt denna överdrivna solräddsla. Barnen tycker att det är jättetråkigt att mamma inte badar med dem. Thailändare som påstås älska barn så mycket. -Skitsnack, det är vad det är. 

Rospigg, hur länge har din fru bott i Sverige?

I mitt fall försvann solrädslan efter ett par tre år i Sverige. Min girighet att jobba året runt och inte tog semester försvann också.

En gång kom jag hem från thailandresan någon gång i december. Jag gick till jobbet som vanligt. När jag kom fram till rummet där mina arbetskamrater satt och åt frukost med fritidsbarnen i mörkret. (Konstigt att svenskar vill ha det ännu mörkare inne på vinter. Själv föredrag jag starkt ljus för att motverka vinterdepression.) Jag trodde att det var spöken som satt där. De satt där i mörkret, bleka som spöken.

Då förstod jag svenskarnas strävan att bli brunn.

Sommaren därpå slutade jag vara rädd för att bli brunn.

Men förra helgen när vi var och badade i Dalarna satt jag i skuggan ändå. Men inte på grund av rädslan att bli brunn. Jag tycker bara det är jobbigt att sitta i starkt solsken. Det känns som om man sitter på grillen.

---

På tal om att älska sitt barn. Man visar det nog på olika sätt. Och sen är man lite egoistisk också i vissa avseenden.

Själv njöt jag aldrig riktigt av att gå på Liseberg med mitt ex och hans son. Jag kände mig tvungen att åka det ena och det andra. Det var inte kul att åka något bara för att man vet att man förväntas att göra det. Men efter jag sagt att jag ville separera och han inte kunde tvinga mig till något längre åkte vi till Skara Sommarland. Vad jag njööööööt - av att kunna välja själv vad, när och hur jag ville åka olika attraktioner.

---

Jag åt fortfarande Plaraa fast jag vet att man inte ens får äta gravad lax under gravidideten. Jag är egoistisk mot barnet. Men jag hittade på svepskäl att mina förfäder i Isaan alltid ätit Plaraa under graviditeten och det gick ju bra.

Sen fick jag ett mejl från en kompis som löd "att vara mamma är att göra många offringar, en av dem är att låta bli att äta rå plaraa".

Hon hade helt rätt - så jag slutade äta rå plaraa. Syndade dock igår efter ett 4-timmars lång stressigt uppdrag.

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ibland svider det även där... :crazy: om man ska vara ärlig.  :rolleyes3:

Svarten tycks vara bestyckad med en riktig het chili !    

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Svarten tycks vara bestyckad med en riktig het chili !    

Aja, baja... inte tänka för långt na ka.  :crazy:

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magrood. Du frågade hur länge min fru har varit i Sverige. Vet inte säkert eftersom vi träffades här. Då hade hon varit här som långturist hos en " finare " familj ett par år och hjälpt till. Tror att det är femton år.

Hon gillar inte värme och klagar ofta på det i Thailand och vill inte gärna gå ut. Skyller också på att hon har känslig hy och har lätt att kunna se ut som en groda. Det är sådana där solfläckar som en del har. Altså inte att förväxlas med det som blir hudcanser.

Självklart skall man inte överdriva sitt solande, men att inte knappast kunna vistas ute alls verkar överdrivet. OK, min fru kan vara ute kortare stunder om hon smörjer in sig ,har solglasögon och långärmad blus i Thailand liksom i Sverige, men det tar emot, och då skall det vara något viktigt. Bada är definitivt inte viktigt.

Detta att hon inte kan/ vill vara ute i solen är ett stort problem tycker jag, som tycker om att resa omkring i Thailand. Och även de första veckorna gärna njuter av strandliv ( dock inte typ Pattaya ).

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Rospigg

Jag förstår. Kan det vara så att din fru har problem med ฝ้า - mörkbrunna fläckar i ansiktet som en del thailändska tjejer har problem med. I Thailand säger man att man får det av solen. Det verkar stämma, men jag har ingen erfarenhet av det.

Att göra saker tillsammans är ju roligare än att göra det ensam.

Vi brukar säga att i ett förhållande får man se mellan fingrarna ibland.

Inte ens jag kan göra mig själv nöjd alltid - hur skulle någon annan kunna göra det.

Kan inte ni gå ut tillsammans och hon får ha kläder och skydd som hon vill. Det är ju hennes kropp som värms upp - inte din. Men du har i alla fall sällskap.

Själv gör vi inte alltid saker tillsammans. Ibland vill min man gå ut, men jag är för trött eller inte har lust. Då går han ut med sina kompisar. Ibland följer jag med, men jag stannar tills jag börjar bli trött och han fortsätter.

I Thailand åkte min man med mina bröder till en djurpark medan jag sprang till butiker och shoppade ensam. Han tog promenad vid kanalerna i Bkk medan jag shoppade och handlade böcker. Sen träffades vi för att äta en god middag tillsammans. Jag tycker det fungerar bra.

På mitt första jobb satt jag med paraply som jag kallade för parasol när jag var ute med fritidsbarnen. Föräldrarna undrade vad jag höll på med och skrattade vänligt. Men då förklarade jag bara att jag och många th-are inte gillar att bli brunn eller grillas i solskenet.  ;D

Mvh

Magrood

- som är så slö och lat och bara hänger på olika webbsidor idag -

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får således inte mycket hjälp med saker utomhus kanske jag kan tillägga. Plocka svamp i skogen går däremot bra för då hon måste ha en massa kläder på sig mot mygg och annat elände. Ändå lyckas hon få besök av de mindre trevliga fästingarna på några av de mer intima ställena. Hur kan det komma sig? Tar hon av sig kläderna i skogen  ;D ??

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag får således inte mycket hjälp med saker utomhus kanske jag kan tillägga. Plocka svamp i skogen går däremot bra för då hon måste ha en massa kläder på sig mot mygg och annat elände. Ändå lyckas hon få besök av de mindre trevliga fästingarna på några av de mer intima ställena. Hur kan det komma sig? Tar hon av sig kläderna i skogen  ;D ??

He he he - det kan man undra.

Man har alltid tid till det man vill.  ;D

Jag som inte tycker om att plocka svamp - kanske ska lära känna frugan din.  ;D

Förra veckan drömde jag förresten att vår 1 dagsgammal bebis har precis likadana tänder som du.

Undrar hur det kom sig.

Svarten säger att det var en mardröm.  :crazy:

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Magrood. Visst är du välkommen att hälsa på frugan eller tvärt om. Det finns ett bra badhus i närheten som vi har besökt och kan besöka igen en mulen dag så barnen kan bada inomhus när det börjar bli lite kallare. Perfekt för en ljusskygg dam, nu på 40+ enligt passet.

Att den lille bebisen har tänder som liknar mina är lite av ett mysterium. Vad jag vet så har jag inte låtit storken flyga till dina hemtrakter, inte medvetet i alla fall. Att Svarten får mardrömmar av det är beklagligt. Jag som är så stilig... ;D

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi är inte rädda för och bli bruna men och ligga och lida direkt under en stark sol .

Jag finner inget nöje i det trots att jag är en västerlänning och söker ett träds skugga automatiskt när vi går till standen.

lite brun blir man ju alltid av att vistas ute men det är ju borta efter ett par månader så varför exponera extermt ???

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Galten.

Som jag skrev i inlägg #16, man behöver inte överdriva sitt solande men därifrån till att knappast kunna vara ute när solen lyser är överdriven rädsla åt fel håll. Var ute och ha roligt.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...