Pele Inlagd Maj 12, 2010 Dela Inlagd Maj 12, 2010 Hej, Två frågor 1. Jag har gammal träpanel på väggarna i källaren. Den är smutsig och inte så snygg, men gedigen i grunden. Hur gör man för att den ska bli fin igen? Tvätta ren med vatten och såpa? Och sedan behandla med något flytande? Säkert någon här som kan detta? 2. Farstubrons trägolv behöver fräschas upp. Har med tiden fått ful färg av tramp, regn och snö. Hörde någon gång att man kan lägga på tapetklister över en natt och sedan tvätta av och olja in så blir den som ny. Någon som tror på detta eller har en bättre idé? Tacksam för svar Pele PianoPele En darrning vid ögonens möte www.thaitribes.com Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
omarama Inlagd Maj 12, 2010 Dela Inlagd Maj 12, 2010 Varför inte lite sandpapper före inoljning,borde väl räcka så. And that's all I have to say about that Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pele Inlagd Maj 12, 2010 Trådstartare Dela Inlagd Maj 12, 2010 Varför inte lite sandpapper före inoljning,borde väl räcka så. antar att det är punkten 1 du menar. Ja det kanske räcker så! PianoPele En darrning vid ögonens möte www.thaitribes.com Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lenno Inlagd Maj 12, 2010 Dela Inlagd Maj 12, 2010 På punkten 2 finns det trallrengöringsmedel i fackhandeln men om det får träet att se ut som nytt, är nog tveksamt. Skulle nog kolla upp en tålig ljusgrå utomhuslasyr för att sätta lite färg på tillvaron. Every saint has a past and every sinner has a future. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pele Inlagd Maj 13, 2010 Trådstartare Dela Inlagd Maj 13, 2010 På punkten 2 finns det trallrengöringsmedel i fackhandeln men om det får träet att se ut som nytt, är nog tveksamt. Skulle nog kolla upp en tålig ljusgrå utomhuslasyr för att sätta lite färg på tillvaron. PianoPele En darrning vid ögonens möte www.thaitribes.com Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Maj 13, 2010 Dela Inlagd Maj 13, 2010 Har du högtrycktstvätt så köp en trallrengöringssats Köp ett trallrengöringsmedel och låt dra in ordentligt innan du kör med högtrycket Låt sedan torka ordentligt och olja in Jag kör det varannat år på min stora altan och är jättenöjd http://www.familjeliv.se/Forum-5-166/m42848347.html Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gnagarn1891 Inlagd Maj 13, 2010 Dela Inlagd Maj 13, 2010 (ändrad) På punkt2. Har du fått någon mossbeklädnan på trägolvet råder jag till dig att tvätta däcket med "moss o alg tvätt" först och sedan högtryckstvätta, annars växer det tillsig snabbt igen, och som Tallviking säger så oljar du in det med träolja Punkt 1. tvätta med målartvätt, ej högtryck , måla sedan med panellack, finns i olika glansenheter. Lycka till! Ändrades Maj 13, 2010 av gnagarn1891 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pele Inlagd Maj 13, 2010 Trådstartare Dela Inlagd Maj 13, 2010 Har du högtrycktstvätt så köp en trallrengöringssats Köp ett trallrengöringsmedel och låt dra in ordentligt innan du kör med högtrycket Låt sedan torka ordentligt och olja in Jag kör det varannat år på min stora altan och är jättenöjd http://www.familjeliv.se/Forum-5-166/m42848347.html Har ingen högtryckstvätt.Bra länk. Tack Punkt 1. tvätta med målartvätt, ej högtryck , måla sedan med panellack, finns i olika glansenheter. Lycka till! Låter som en bra ide PianoPele En darrning vid ögonens möte www.thaitribes.com Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Maj 13, 2010 Dela Inlagd Maj 13, 2010 Har ingen högtryckstvätt.Bra länk. Tack Låter som en bra ide Ingen granne eller kompis du kan låna en högtryckstvätt från ? Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evert 1 Inlagd Maj 13, 2010 Dela Inlagd Maj 13, 2010 Man ska ALDRIG använda olja på ett trallgolv, oljan ger nämligen mat till alger och mossa. Skura bara med vanlig grönsåpa, så gör de på marinens båtar och där växer det ingen mossa eller alger. Absolut inte fel om du också blandar in lite citron (bakteriedödande) i din tvättlösning. Gör du på detta sätt kommer du att till slut att ha ett slätt och ljusgrått trallgolv, använder du olja är risken att golvet återigen blir svart. Detta gäller trä som ligger utomhus utan något skydd för regn eller vind. Inomhus kan man blanda in lite färg i oljan och sen stryka på, olja är där betydligt bättre än lack. Detta är mina personliga erfarenheter och det har fungerat för oss, vi har nämligen en oskyddad altan och en pensionärskuvös. Man bör veta att när man köper olja så är det väldigt stor skillnad från märke till märke, vissa innehåller nästan bara lösningsmedel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jlh66 Inlagd Maj 13, 2010 Dela Inlagd Maj 13, 2010 Min syster har en ångtvätt och den rengjorde hon bastu lav och panelen med,den var otroligt effektiv och bastun blev riktigt fräsch. Så om du har tillgång till ångtvätt kan det nog funka o testa i båda dina fall. En verklig vän är en person som firar vintersemester på en soldränkt strand och inte skickar vykort... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pele Inlagd Maj 13, 2010 Trådstartare Dela Inlagd Maj 13, 2010 Man ska ALDRIG använda olja på ett trallgolv, oljan ger nämligen mat till alger och mossa. Skura bara med vanlig grönsåpa, så gör de på marinens båtar och där växer det ingen mossa eller alger. Absolut inte fel om du också blandar in lite citron (bakteriedödande) i din tvättlösning. Gör du på detta sätt kommer du att till slut att ha ett slätt och ljusgrått trallgolv, använder du olja är risken att golvet återigen blir svart. Detta gäller trä som ligger utomhus utan något skydd för regn eller vind. Inomhus kan man blanda in lite färg i oljan och sen stryka på, olja är där betydligt bättre än lack. Detta är mina personliga erfarenheter och det har fungerat för oss, vi har nämligen en oskyddad altan och en pensionärskuvös. Man bör veta att när man köper olja så är det väldigt stor skillnad från märke till märke, vissa innehåller nästan bara lösningsmedel. Såpa får det bli! Tack. Så var det bara inomhuspanel kvar då. Verkar som om bästa metoden där är såpatvätt och sedan ev en lätt linoljeblandning. Ingen granne eller kompis du kan låna en högtryckstvätt från ? nix ingen ångtvätt heller! PianoPele En darrning vid ögonens möte www.thaitribes.com Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Nobody Inlagd Maj 13, 2010 Dela Inlagd Maj 13, 2010 För punkt 2 prova med en bruten olja. Själv har jag en ljusgrå som är riktigt snygg år efter år... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gnagarn1891 Inlagd Maj 13, 2010 Dela Inlagd Maj 13, 2010 Men tänk på att grönsåpa tar ALDRIG död på befintliga sporer av alger eller mossa, sporerna måste dö annars ligger dom kvar osynligt för ögat. alg o moss tvätt inehåller klor som är efektivt mot just detta. Har du mycket växtlighet runt ditt hus så kommer du aldrig ifrån detta problem, ser på din bild att ditt golv är helt klart oljbart. Att olja skulle vara mer mumma för sporerna vet jag inte, utan en årlig tvätt av huset är en investering, du har även föroreningar och närhet av hav(om du bor) som bryter ner din behandlig av huset. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gnagarn1891 Inlagd Maj 13, 2010 Dela Inlagd Maj 13, 2010 Du kan hyra en högtryckare på hyrfirmorna, kostar inte så mycket för en dag Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pele Inlagd Maj 13, 2010 Trådstartare Dela Inlagd Maj 13, 2010 Men tänk på att grönsåpa tar ALDRIG död på befintliga sporer av alger eller mossa, sporerna måste dö annars ligger dom kvar osynligt för ögat. alg o moss tvätt inehåller klor som är efektivt mot just detta. Har du mycket växtlighet runt ditt hus så kommer du aldrig ifrån detta problem, ser på din bild att ditt golv är helt klart oljbart. Att olja skulle vara mer mumma för sporerna vet jag inte, utan en årlig tvätt av huset är en investering, du har även föroreningar och närhet av hav(om du bor) som bryter ner din behandlig av huset. hela träfasaden på huset är full med svarta sporer av något slag. Hur tar man bort detta då? PianoPele En darrning vid ögonens möte www.thaitribes.com Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gintonicman Inlagd Maj 13, 2010 Dela Inlagd Maj 13, 2010 Din veranda ser rätt välmående ut , ovanligt lite sprickor för att att vara utomhus . I ditt fall behövs en ordentlig skurborste och sen några soldagar för att sen oljas in med en kvalitetsolja . Och det handlar inte om mängden lösningsmedel som Evert tror utan en bra olja ! = lite dyrare än Rustas ( man får vad man betalar för ) Evert nämde Marinens båtar , vilket inte riktigt har med saken att göra då nästan alla båtar på våra hav använder Teak eller någon annan typ av (hardwood) på däck . Det trallvirke som vi har idag är oftast av något snabbodlat skrotmatrial och då måste det oljas . Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gnagarn1891 Inlagd Maj 13, 2010 Dela Inlagd Maj 13, 2010 (ändrad) Du kan fylla en trädgårds spruta med alg o mögeltvätt som du pumpar upp trycket på, spreja en sida åt gången och låt det verka ett tag, är det hårt angripet så brukar jag använda en lämpligt mjuk borste på skaft för att lösa upp skiten, sedan spolar du med vatten...du kan använda högtryckarn men tänk på avståndet så vattnet inte tränger in i trät, går bra med vanlig vatten slang, kör så på var sida. Antar att vissa sidor på huset är mindre angripet så där kan det räcka med spreja och skölj. När du fått kläm på det så är det inte så jobbigt att göra detta varje år, då förlänger du tiden till nästa om målning...sparar ju pengar som kan gå till semester Lycka till! Ändrades Maj 13, 2010 av gnagarn1891 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gintonicman Inlagd Maj 14, 2010 Dela Inlagd Maj 14, 2010 Gnagarn är inne på helt rätt spår , Dessa pumpsprutor brukar jag även använda just för inoljning , så slipper man stå på knä med en pensel . Men som jag nämnde tidigare använd en kvalitetsolja , den billigare sätter igen sprutmunstycket efter en stund . Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pele Inlagd Maj 15, 2010 Trådstartare Dela Inlagd Maj 15, 2010 Du kan fylla en trädgårds spruta med alg o mögeltvätt som du pumpar upp trycket på, spreja en sida åt gången och låt det verka ett tag, är det hårt angripet så brukar jag använda en lämpligt mjuk borste på skaft för att lösa upp skiten, sedan spolar du med vatten...du kan använda högtryckarn men tänk på avståndet så vattnet inte tränger in i trät, går bra med vanlig vatten slang, kör så på var sida. Antar att vissa sidor på huset är mindre angripet så där kan det räcka med spreja och skölj. När du fått kläm på det så är det inte så jobbigt att göra detta varje år, då förlänger du tiden till nästa om målning...sparar ju pengar som kan gå till semester Lycka till! Tack för tipsen. Precis som jag tänkt. PianoPele En darrning vid ögonens möte www.thaitribes.com Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu