Jump to content
IGNORERAD

Förbjuder din partner dig att skriva vad du vill här?

Herr Chang
 Dela

Spelar det någon roll vad man skriver på ett svenskt forum?  

100 röster

1. 1. Tillåter din partner att du skriver om thaisläkten?

• Nej, det är inte bra
      4
    • Nja, bara om det är anständigt och ingen tappar ansikte
      9
    • Ja, det är inga problem
      27
    • Min thaipartner vet inte vad jag skriver på detta forum
      22
    • Det har aldrig varit aktuellt att skriva om thaisläkten
      14
    • Jag avstår självmant av hänsyn till min thaipartner
      13
    • Har ingen thaipartner
      11

Recommended Posts

Det slog mig just att jag har lust att skriva om del märkligheter i fru Changs släkt. Fru Chang har dock förbjudit mig att skriva om det som är intressant... jag får dock skriva om oskyldiga (ointressanta) saker. Så jag får väl nöja mig med denna tråd ;)

Undrar bara hur vanligt det är att thaipartnern inlägger veto om skriverier om thaisläkten? Å ena sidan kan man ju hävda att det är mycket osannolikt att thaisläkten får veta att det skrivits något på detta forum, å andra sidan finns det ju en del thailändare i Sverige som via sin svenska partner får veta detta och mycket gärna vidarebefordrar det skrivna till den tidigare ovetande thaipartnern.

Fru Chang känner starkt obehag när detta händer, och det är också så att en del massagekunder följer forumet och gärna kommenterar när dom läst något om fru Chang eller hennes släkt. Så jag får väl avstå...

I rättvisans namn får jag medge att jag inte skulle vara road av att fru Chang skrev om min släkts egenheter på ett thailändskt forum.

Så, hur gör ni?

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

• Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Herr Chang

4

• ban99arne

2

• måne

2

• Magrood

2

Mest aktiva i denna tråd

Ett hinder är att en Thai kan inte tycka fritt i Thailand och ni som vill veta vad er fru eller släkt verkligen tycker skall absolut inte skriva eller tala om det.

Den frispråkighet som vi är vanavid existerar inte i Thailand.

Svarade att det aldrig har varit aktuellt att skriva om släkten med anledning av ovan.

PS. Jag förstår Fru Chang mycket väl men varför skriver du inte under något annat nick.

Moo

Dela på andra sajter

Guest Atom

Jag har ju skrivet att min svärfar stoder Thaksin och pinsammare än så kan väl inget bli smile.gif .

Dela på andra sajter

Jag avstår självmant av hänsyn till min fru och hennes släkt...

som sagt jag sållar bland mygg och kameler.

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

Guest wille

Liksom Enis sa sjalvcensurerar jag - funderar pa vad jag skulle vilja att hon skrev osv. Dock ar hon pigg pa att jag lagger ut foton. Tror att om hon fick for sig att borja saga at mig vad jag "far och inte far" gora och darmed inte litar pa mitt omdome skulle jag saker skriva nagra drapliga anekdoter i ren trots!

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det har förekommit förmaningar när jag skriver ändå undviker jag självmant att skriva om vissa saker.

Hon är också orolig att man ska skriva något om saker i Thailand som man inte får kritisera som hon vet att jag gärna skulle vilja.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Mja, nog är det märkligt att pinsamheter endast finns på di grenar av släktträdet som växa i Thailand.

Undertecknad har en svåger som är stockholmare och pinsammare människa finns ju inte bland di nu levande, i alla fall.

Släktforskaren Arne

Dela på andra sajter

Eftersom hustrun inte läser eller förstår svenska har hon ju ingen aning, men det skulle aldrig falla mig in att skriva ofördelaktiga saker om henne eller hennes familj bara för det, dock skulle det inte vara några problem med en eller annan lustifikation om det funnits nån jag fått reda på och som jag upplevde skulla vara intressant för omvärlden.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Självcensur är nog det som gäller här också.

Sen får jag ju erkänna att det ibland blir lite ”jag har en kompis”…

//bob

Dela på andra sajter

//bob

Ja, "jag har en kompis" är ju en möjlighet. Dessutom att skriva under annat nick (vilket är förbjudet!).

Men bifogar man bilder lär det ju ändå inte fungera...

Lite tråkigt detta. Jag har så många intressanta historier att berätta som jag av naturliga skäl måste avhålla mig från. En möjlig lösning är att temporära nick tillåts om man vill berätta om något känsligt. Kräver dock att man är kapabel att ändra sin stil att skriva just för dessa inlägg så att andra medlemmarna inte känner igen en.

Å andra sidan lär ett nyreggat nick mötas med viss misstro (troll!)... ack ja, inte lätt detta.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

//bob

Jag håller med signatur ”Bob” om att man ibland kan nödgas hänvisa till att säga

”- jo, jag känner faktiskt en kompis som råkade ut för följande . . . ha ha”.

- Herregud självklart har både jag själv och frugan och hennes släkt trampat i klaveret ett flertal gånger,

men det är ju inte värre än att man får försöka rätta till det som går galet

och sedan försöka skratta åt eländet som en lustig anekdot.

Eller också kan man ju i Herr Changs fall välja att öppna ett extrakonto på Mpr och skriva under ett annat namn.

På så vis skapar man en sedonym som inte upprör släkt och vänner. Namn på inblandade personer kan man ju ändra i självcensurens namn, men det är ju tråkigt om man inte kan få berätta och dela med sig av olika dråpliga historier som de flesta av oss har varit inblandade i.

Allt dumt behöver ju inte vara thailändarnas fel när det uppstår knasigheter, för vi faranger lyckas också i vår ”välvilja” krångla till det för oss ibland, och det kan ju i och för sig vara lite pinsamt att berätta om man här på forumet öppet visat vem man är.

Sedan finns det ju på Mpr även individer som alltid positivt ska överdriva om sin frus eller släktens fantastiska och näst intill utopiska förträfflighet där det aldrig går något på tok, och alla inblandade utmålas som osjälviska och perfekta individer som idogt arbetar och studerar tills de nästa spricker av påmålad präktighet. ;)

När jag läser sådant här på Mpr så anar jag snarare att läget för vederbörande är

precis tvärt om och ganska prekärt för stunden (stingsligheten skvallrar också om en del underliggande problem).

Det eviga mantrat att ”jag känner verkligen inte igen mig i några av era negativa beskrivningar”

verkar inte särskilt trovärdigt om man i åratal säger sig ha rest runt i landet och sett det mesta.

Snarare är nog det eviga familjeskrytet bara skribentens egna skygglappar och ett sätt att skyla över eventuella äktenskapliga sprickor, samt viljan att censurera bort faktiskt förekommande fejder och avundsjuka bland de inblandade thailändska släktingarna.

Därför tror att det är jättenyttigt om man i stället för att dölja obehagligheter,

istället väljer att faktiskt skriva av sig,

och då berätta den ibland obehagliga sanningen.

Vill man rädda det egna ansiktet så går ju lika bra att göra det under sedonym som under sitt verkliga jag. :D

Dela på andra sajter

Som sagt vissa saker kan man skriva om och vissa inte, jag har skrivit att min tjejs syster är lebb och bor ihop med en tjej.

Men dom verkar öppna med sitt förhållande så jag tror det inte är så farligt, men vissa saker som om nån i släkten sprang över ån för vatten (otrohet)

Det verkar vara mera känsligt i Los i alla fall i min släkt, kan tala om ett ex. då det hände.

Jag åkte till Bkk och där står min tjej och väntar på mig på flygplatsen, men en släkting som alltid brukar vara med en kille som jag brukar ha kul ihop med.

Han och jag har lärt känna varandra bra fast han är dålig på engelska, men på nåt konstigt förstår vi varandra men hjälp av olika tecken samt så börjar han lära sig engelska.

Men denna gång var han inte där, jag fråga och då sa hon att han jobba hmm tänkte jag det har inte stoppat han förut.

Kom till släkten i Bkk, checka in på hotellet för att sedan gå till släktrestaurangen för att hälsa på alla.

Det kom fram Öl (Leo) och vi satt och prata och hade roligt, jag fråga efter personen ifråga vart han var.

Då blev det som tyst och lite konstiga blickar och grabbarna/gubbarna titta på min tjej och sa en massa på thai

Varpå min tjej sa som det var att han hade butterfly, med en tjej under en längre tid men han hade gjort slut med den tjejen.

Så han var liksom i karatän tyckte jag att det verka som, okey jag förstod att dom var arga på han.

Men efter en stund dök han upp tror att hövdingen ringde till han, han satt och drack lite öl med mig och dom andra men han var tyst och sa inte så mycket.

Verka som han skämdes, sedan åkte jag och tjejen till korat efter ett par dagar så ringde dom från Bkk och fråga om vi skulle med till Hembyn i kaset wisai.

Och vi sa ja, vi samla ihop dom släktingarna i Korat som skulle med och dom från BKK dök upp och vi slog följe ner till hembyn.

Vi kom fram vid 9 tiden på kvällen till hembyn, dom satt och vänta på oss och först var det mest bara grabbar/gubbar som satte oss på verandan med mat och dryck.

Dom snacka en hel del på thai bla. med denna grabb som gått över ån, sedan snacka dom med mig och byhövdingen fick översätta till mig.

Men efter ett tag förstod jag att det var som en liten rättegång om butterfly, då tyckte jag att det var lite pinsamt för dom ville ha min åsikter också.

Och vad ska man säga, jag fösökte vara lite av diplomat och sa att alla är värda en andra chans men så tänker vi sverige la jag till.

Vill helst inte lägga mig denna lilla rättegång, hur som haver så efter några både hårda och lugna ord där grabben satt mest tyst och titta mest i backen så var det hela över.

Då kommer tjejerna och sätter sig och då börjar festen, alla är glad men inte grabben rätt som det är kommer grabbens mamma och jag lovar vilken lavett han fick och vilken utskällning.

Och mamman grät och skrek på han, men lika fort som det hände så krama hon om grabben och då verka allt vara glömt.

För sedan blev grabben en med festen och vi hade roligt, hela helgen och ingen har tagit upp denna grej nån mer gång.

Har frågat min tjej om det, men hon säger att det var länge sedan och han har lugnat ner sig och vill helst inte prata om det.

Så som sagt är det vissa saker man kan prata om hur vanligt som helst, som när min tjej och hennes systrar pratar om hur vi grabbar är i sängen.

Fast det har hon sagt till mig i förtroende, och får aldrig nämnas eller yppas om mellan grabbarna skulle tro att systrarna även sagt till sina men i förtroende.

Och som vissa påpekar så kommer jag aldrig att tala om för min tjej att jag har berättat om denna sak i ett forum, likaväl som hennes sytrar skulle berätta för mig vad min tjej sagt om mig.

Så visst kan jag skriva om släkten men man döljer namnen, man blir varken bättre eller finare genom att dölja släktens dåliga sidor och genom det försöka vara finare än vad man är.

mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Dela på andra sajter

Mja, kan tillägga att även min syster är för dråplig, skulle kunna skriva spaltmeter om alla di pinsamheter som kantar hennes liv.

Ja hela släkten är i princip ena riktiga oduglingar med Fabror Bosse i en klass för sig själv.

Undertecknad verkar vara den enda stjärnan i vårt släktträd, fullt av ruttna päron.

Duglingen Arne

Dela på andra sajter

I västerländska ögon är det väl kanske inte så mycket frågan om pinsamheter, snarare frågan om personlig integritet. Som sagt är väl fru Changs släkt egentligen inte värre än min släkt, men man vill väl förstås inte ha det utfläkt på internet. Oavsett hur intressant vi finner det ur rent antropologisk synpunkt.

Tråkigt nog blir väl bland annat problemet deltagande på forumträffar. Man visar sig och blir fotograferad. Om man tidigare skrivit känsliga saker och sen vill delta i en forumträff blir det ju lite besvärligt. Speciellt om man skrivit om frugan som också är med på forumträffen...

Nu hoppas jag väl att alla medlemmar är gentlemen nog att inte göra sig lustiga i detta läge, men man vet ju aldrig.

Tilläggas kan att om man befinner sig i denna situation går det alldeles utmärkt att ljuga om sitt nick på åtminstone våra forumträffar i Göteborg.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Jag utövar självcensur över dom erfarenheter och intryck av tjejer som jag skaffade som resenär till Thailand under dom nästan 6 år av resor som förflöt innan jag mötte frugan. Och det gäller även dom flesta bilder jag tog på dessa resor.

Vad gäller hennes släkt så finns det nog inte så mycket jag inte skulle kunna skriva om, om jag nu hade lust att göra det.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Du är en riktigt diplomat du Kim och det måste jag oxå försöka vara,men hur jag än skulle skriva så är nog jag värst i.a.f(dom kommer aldrig upp i min klavertrampsklass)alla har vi väl "rötägg"i släkten(inte IL men)och det är bara att gilla läget eller.Mvh Måne :friends:

Måne

Dela på andra sajter

Jag drar vida och ibland omskrivna berättelser för närmsta släkten och vännerna. Dvs de som man vet håller pinsamma saker inom släkten. Men det återstår och se vad släkten säger till damen när de börjar träffas mer reguljärt. Kanske få äta upp en del saker senare. :whistle:

På internet skriver man väl så lite som möjligt som kan vara pinsamt senare om sina närstående.

Dela på andra sajter

Nä Frugan förbjuder inte mig att skriva vad jag vill men det gör MODERATORERNA! :ironi:

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Dela på andra sajter

Du är en riktigt diplomat du Kim och det måste jag oxå försöka vara,men hur jag än skulle skriva så är nog jag värst i.a.f(dom kommer aldrig upp i min klavertrampsklass)alla har vi väl "rötägg"i släkten(inte IL men)och det är bara att gilla läget eller.Mvh Måne :friends:

I min släkt finns inte plats för mer än ett ägg, ett STORT, han kallas för Baa. :drinks:

I hustruns släkt har man anammat detta, därför inga storys.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

För något år sedan ringde min darling lilla syrra ville ha hjälp hon hade träffat en Svensk kille. Då tänkte jag på mitt skrivande har ville inte ställa till med problem :diablo: för min darling. Nu slut med Svenska killen hon har Tysk, bra tycker jag och min darling ingen som ringer vill ha tolk :kort: hjälp mitt natten.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Dela på andra sajter

Guest wille

Nä Frugan förbjuder inte mig att skriva vad jag vill men det gör MODERATORERNA! :ironi:

Jo visst, men bara sedan din fru och hennes slakt kontakta oss och bad oss halla lite extra koll pa dig.

Dela på andra sajter

Om du vill ha ett ärligt svar så har jag funderat lite på ert förhållande - men det var då innan vi fick träffa er på riktigt.

Om jag var fru Chang skulle jag inte bli så glad att bli omnämnd som en person som är galen i guld av min egen man på ett öppet forum. För det första man gör när man träffar henne är att kolla efter hennes guld av nyfikenhet.

Om jag var henne skulle jag nog inte vilja att min pappas beteende bli ett diskussion om det var korruption på ett öppetforum. Även om det är utbrett med det - men det är ändå känsligt att ta upp det på det sättet.

Om jag var henne skulle jag nog inte vara glad att mina släktingar omskrivs som "lustiga och mindre begåvade" på ett öppet forum där man träffar andra medlemmar och inte är anonym.

Jag skulle ha respekt för min partners integritet på ett öppet forum och vidta självcensur. Så han behöver inte förbjuda eller tala om för mig vad jag får och inte får skriva.

Men man själv uppfattar inte sin egen text så korrekt alla gånger.

:::

Är det icke yttrandefrihet, eller är det bara vanligt familjtabu?

Men

Det är roligt att läsa dina berättelse, trots ovannämnda punkter.

Kallas det för dubbelmoral?

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Dela på andra sajter

Visst Magrood, nog för att jag senare ångrat en del jag skrivit om fru Chang och hennes släkt. Men det var så dags då...

Jag tycker dock jag är mer försiktig nuförtiden, och frågar i regel henne först om det är något som kan tänkas vara känsligt.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...