Jump to content
IGNORERAD

Tåg till Asien


phitsanulok

Recommended Posts

Vet att frågan var uppe på TT, men tänkte ändå kolla lite här.

Det kan ju tänkas att man skulle få obegränsat med tid, är det då realistiskt att åka tåg till Thailand,

lång resa förvisso men förmodligen intressant.

Finns här några gamla rallare med kunskap om spårvidd etc, har för mig att krånglar lite nerigenom, tex vietnamn.

Hur lång tid kan det tänkas ta att göra detta, om det nu är möjligt, vilket det förmodligen är, även om det kanske är väldigt omständigt.

Kanske rent av nån som har gjort resan ifråga.

Skriv gärna och berätta vad ni vet.

mvh Walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant fråga!

Själv är jag också nyfiken med hur många visum som behövs etc. Man lär ju ha ett per land man passerar?!

En polare till mig tog den transibiriska järnvägen och lät medella att det var riktigt häftigt. Kanske kan ta den och sedan hoppa av i höjd med Thailand? Bara tåga igenom Kina o rakt ner kanske?

Låter dyrt och tidskrävande iofs att ta tåget ner?

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena,

Jag har gjort delar av den här resan... vart övertalig på jobbet i maj och fick 7månadslöner och fick ett annat jobb som jag skulle böjra i september så min första tanke var att åka med båt, tåg och buss till Bangkok.

Nu kom första problemet ... transebiriska järnvägen var fullbokad resten av sommaren och inte ens 1st class cabins gick och boka. Okey tänkte jag då flyger jag till Peking och kör där ifrån.

transebiriska järnvägen tar annars 9 dagar nonstop till Peking men man kanska vill stanna på några platser och ta nästa tåg så räkna med 14 dagar.

Väl i peking så började min resa med buss och tåg genom Kina där jag besökte några städer och åkte på gula floden i några dagar. Totalt var jag i kina runt 30dagar (hade inte längre visa) för att fortsätta ifrån china söder ut så får man välja att åka in i laos eller vietnam ... tyvärr får man inte åka in i burma ifrån kina som jag förstår det.

jag valde rutten över laos .. bummer .. när jag väl kommer till laos gränsen efter 23timmar i en buss så berättar den kinesiska gränspolisen att dom har stängt gränsen och den kommer inte öppna på 5dagar för att i Laos så pågår någon asian conf. och ingen får komma in eller ut ur landet. bullshit tyckte jag och försökte muta mig ut ur landet men massa dollar .. dom bara skratta åt mig och bad mig dra där ifrån innan dom vart arga på riktigt. vid det här laget var jag riktigt pissed och var nästan på väg att knalla genom skogen för att komma till laos men efter någon öl på en bar så kommer jag på att det nog finns massa ormar och minor runt gränsen så jag får sätta mig på en buss och efter 16timmar så kommer jag till en stad där man kan flyga till Bangkok ifrån.

detta kanske inte svara på din fråga men jag tror stockholm - Bangkok borde man klara på 20dagar om gränsen är öppen i laos och man stressar på lite. fast det finns ju mycket och se efter vägen så 2mån skulle nog vara roligare =)

.-' henke

Link to comment
Dela på andra sajter

Mkt bra fråga. Min brorsa gör nästan på sig när han flyga så han har efterlyst tåg dit.

Ser fram emot om någon har något bra svar  :)

Anong Thaimassage

71/28 Moo 3 Luangphochuan Road

Karon Beach, 83100 Phuket, Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

heno!

Är det inresevisum 30 dagar i samtliga länder på vägen man nyttjar?

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Pontus >>> osäker på ryssland efter som jag inte bokade den långa tripen. I Kina så fixa jag visa i sthlm och där kunde man välja 1, 2 eller 3 mån har jag för mig.

Laos är väl 30dagar nu mera... hörde något om 15dagar förut men det kanske bara är en ekonomisk fråga hos gränspolisen.

Vietnam har jag tyvärr ingen koll på men efter lite quick and dirty google så fick jag upp 30 dagar på gränsen.

Men jag lär ha ett bra svar till dig om 130 dagar eller så ... då blir det Isaan, Laos och Cambodia och kanske även Vietnam om tiden räcker.

.-' henke

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

då blir det Isaan, Laos och Cambodia och kanske även Vietnam om tiden räcker.

Respect!

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

De verkar va en spännande resa :thumbsup: men 9 dagar på Tåg :D

Då blir man väl galen ;D

Varför bygger dom inte snabbtåg :thumbsup: bra för miljön

& så många som reser numera :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

come on! här reser man genom värsta vodka bältet... vodka, vodka och lite mera vodka skulle jag lägga min tid på under dessa 9 dagar till Beijing

.. NO SLEEP TO BEIJING! ..

har hört om resor som går ifrån Beijing till Moscow och det är mest aussies och kiwis som det är ett jävlaparty på. dom abonerar en hel vagn lassar på vodka och sen är det party. healthy ?? duno .. fun ?? hell yeah

.-' henke

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

De kan inte vara sant, vem pratar om

tåg till asien, skulle bli  :ahh:

jag pratar om tåg till asien ;D
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tjena,jag åkte den vægen en gång,først tranisbiriska till Bejing,sen tåg genom kina,sen var det meningen att vi skulle in i vietnam,men polarn sumpade sitt visakort och vi vågade inte skicka in pengar i kina så vi drog till Hong kong o væntade på pengar dær.sen blev det filipinerna istællet o dærifrån till Bankok.men vi hade ordnat alla visa i sverige,Ryskt,kinesiskt,vietnamesiskt o hade alltklart nær vi åkte.Reste med någon svensk-kinesisk resebyrå somspecialicerat sig på transibiriska jærnvægen,detta var før 10år sen,resan var helt okey.man bytte køk på tåget efter vægen beroende på vilket land man va i.Vi åkte 1:a klass 2sængar och en fotølj,delade dusch med en annan kupe,Vi hade jættebra på resan mycke party med olika natonaliteter,Bunkra gærna med lite røkt korv.varma koppen o såna saker.mørkt brød,mm.før tåget stannar bara ca 20min på varje station o missar man det får man venta en vecka på næsta.Jag skulle gærna gøra om det før det var en fin upplevelse :yipi:

SANDRAGGARE PÅ COCOSMALLIS

Link to comment
Dela på andra sajter

พี่ตา

Hela vägen går inte med tåg.

Men från Beiing kan du ta tåg till Hanoi, därifrån kan du ta dig antingen till Vientiane via buss (en bussresa på ca 27h, iallafall 2004 när jag gjorde den) eller

ta tåg vidare till Ho Chi Min city, där blir det buss till Phnom Phen, sedan tåg till Battambang, buss till Ayunaprahtet, tåg till Bangkok.

Karta över tåglinjer i sydostasien  http://www.seat61.com/Map-SEAsia.htm

Varför inte cykla iställer?  Det är en trip som jag väldigt sugen på själv någongång, men kräver ju en del tid mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Fullständigt idi*tiskt att sitta och ricka på ett tåg i flera veckor när man kan åka till Los på 10 timmar med direktflyg.

Dessutom blir det säkert dyrare att ta sig dit landvägen.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej BTT,

idi*tiskt? Tja, kanske om man gör så varje gång man ska till Thailand. Men jag kan tänka mig att det vore en intressant upplevelse åtminstone en gång. Finns säkert mycket sevärt längs vägen. Som man inte ser från flygplanet.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske ska överväga valalternativen lite innan man dömmer ut dem.

Är det resan eller målet som är huvudorsaken.

Har åkt buss ganska långa sträckor just för att uppleva närheten till landet/områden man besöker, inte bara flygplatser, hotell och mångbesökta turistattraktioner.

Har man ett fast mål, eller tror man, att allting ser likadant ut, luktar lika dant eller att det inte finns traditionell kultur så faller naturligtvis alla andra alternativ än flyg.

Senaste långsemestern tillbringades 67 timmar i flyg, 31 dagar i buss, 4 dagar i tåg , 4 dagar till sjöss samt ett antal timmar i minibussar, kan utan att överdriva säga att flyget var det minst minnesvärda alternativet.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och tre tjejkompisr åkte transibiriska 1985. Det tog 6 dagar på tåg från Moskva till Beijing via Mongoliet.

Vi hade en fyrbäddskupé och där var det kalas varje dag. Alla runt om kom och umgicks med oss... Kan ha berott på att det fanns tjejer där...! Man fick vänner för livet. En av tjejerna träffade sin blivande man på resan.

Ombord fanns ej någon sprit, med undantag av odrickbar sk konjak. Nåväl, vi hade bunkrat i Moskva dock...

Helt fantastiska vyer i Mongoliet. Kan ej upplevas i ett flygplan.

Från Beijing åkte vi tåg först till Shanghai och jag flög sedan till Hongkong. Tjejerna tog båt till HK.

Från HK flög jag hem via 2 veckor i Thailand.

Det finns mycket att berätta om denna resa och den har lämnat ett outplånligt härligt minne.

Bilder finns men ej digitalt.

Om ni har möjlighet så gör en sådan resa, det är en upplevelse för livet.

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...