Jump to content
IGNORERAD

Här har man rätt att köra på en mamma med barn i famnen

Magrood

Recommended Posts

Att med bilen knuffa på en gravid kvinna med ett litet barn i famnen för att få denna att flytta på sig låter som ett jävligt olämpligt uppträdande. Sådana trafikanter borde helt klart få körkortet indraget under en tid.

Men jag tror nog dessvärre Swippe har rätt, fallet läggs antagligen ner direkt i brist på bevis. Du fick inga skador som kan dokumenteras så ord kommer står mot ord.

Fast om det finns vittnen till händelsen så kan det kanske vara ide att anmäla.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

• Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Magrood

17

• evert 1

5

• Welder

3

• Serath

3

Mest aktiva i denna tråd

Jag är som sagt osäker som man i Sverige fick göra så som jag gjorde.

Men nu vet jag att man inte får och jag skäms att jag var så kaxig som stod kvar även om jag gjorde fel. (Men då visste jag inte att det var fel)

Man lär sig så länge man lever.

:::

Jag blir inte frustrerad om polisen lägger ned fallet direkt. Det sa han jag pratade med. Och jag sa hellre det än att det inte bli någon anmälan ändå.

Jag ville ha det dokumenterad ändå.

Men det är nog ingen ide.

I natt tänkte jag.

Vad tjänar Liam på att jag gör försöker få polisen att ta emot anmälan?

- Inget.

Vad tjänar han på om jag struntar i det.

- Några extra timmar som inte slösas bort hos polisen.

Men efter en god natt sömn känns det lite läskigt nu när jag tänker gå ned i tvättstugan nu och även kolla i tavlan på bottenvåning om han har nära anknytning här.

Att han kunde göra som han gjorde igår vet man aldrig vad kan han få för sig mer - i fall han kommer hit ofta på grund av hans anknytning. Det är väl att ta i - tänker män kanske.

Men rädslan kryper in ibland ologiskt.

Men men - det går över snart.

Efter ett par års hotsamtal blir man lite härdad och till slut kunde vända ilskan till omtanken om personen istället. Det var inte dåligt. :-)

Morsning korsning på er!

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Dela på andra sajter

Hej Magrood.

Jag tycker absolut att du ska göra en anmälan även om den troligtvis läggs ner.

Du skrev i ditt första inlägg att polisen undrade vad syftet med en anmälan skulle vara och vad du skulle tjäna på det.

En otroligt korkad kommentar från en polis, även om det sannolikt inte var någon ”riktig” polis. På Polisens kontaktcenter, som man kommer till när man ringer 114 14, sitter det civilanställd personal. (Vilket inte ursäktar den klumpiga kommentaren på något vis.)

Korkade människor är ju inte någon bristvara direkt men de bör kanske inte vara anställda inom Polisen, ens som civilanställda.

Anledningen till att jag tycker att du ska stå på dig och göra en anmälan är för att få det dokumenterat, om inte för din egen skull så för andras. Så vill polisen där jag bor att vi gör, inget brott eller misstanke om brott är för litet för att anmälas säger de. Så länge det sker inom rimliga gränser.

Just den här mannen du råkade ut för kanske har för vana att köra på gravida kvinnor som står och har ”paxat” lediga parkeringsrutor eller göra andra liknande saker.

Kommer det in anmälningar mot honom så kan polisen efter ett tag se ett mönster i hans beteende. Då är det inte längre frågan om någon enstaka händelse och då kan de behandla ärendet utifrån samtliga anmälningar.

Även om det inte anses vara korrekt att ”paxa” platser så försvarar inte det på något vis hans beteende. Så gör man ju bara inte oavsett vem det är som står i vägen så är det inte tillåtet.

Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om Polisens kontaktcenter (PKC)

Lycka till.

Mvh Welder

Dela på andra sajter

Vad är det som får en del snälla hyggliga Svenssons att bli helvilda tokar när dom sätter sig i förarsätet på en bil ?

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

GammalDansken

Hej Magrood.

Just den här mannen du råkade ut för kanske har för vana att köra på gravida kvinnor som står och har ”paxat” lediga parkeringsrutor eller göra andra liknande saker.

Mvh Welder

Är Magrood gravid igen?

Typisk invandrare. smiley.gif

Det räcker tydligen inte med en smiley här.

Svampen tror man menar allvar och delar ut minuskarma.

Spara den Svamp till dom som förtjänar den !

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

Är Magrood gravid igen?

Typisk invandrare. smiley.gif

Det räcker tydligen inte med en smiley här.

Svampen tror man menar allvar och delar ut minuskarma.

Spara den Svamp till dom som förtjänar den !

Visst är vi produktiva, eller hur? :dance1:

Om någon undrar om vi inte gör något annat än barn så kan jag säga att vi visst äter och sover också.

:D

Vi vill ha två gemensamma barn och jobbar bra på det!

Sicka målmedvetna människor, eller hur?

Tog en tur med Liam till polishuset när han ändå behövde köras i vagnen för att somna bra.

Han hade barnvakt idag den tiden han brukade sova - så det blev lite svårt.

Hade ingen förväntning om ärendet. Såg det som en rutingrej. Går det så går det. Går det inte så är det ok.

(Känner mig nästan upplyst när jag kan vara så lugn.)

De var snälla där och sa 11414 inte hade rätt att bestämma om de skulle lägga ned fallet eller inte, utan det är förundersökningsledaren. De ska ta emot anmälan.

Jag kunde göra anmälan på plats i Uppsala men de hade bara en anmälningsupptagare så det kunde ta lång tid.

Eftersom det inte var någon skada kunde jag göra det på 11414 - då det inte behövs dokumentera skadan.

De sa att om 11414 inte vill ta emot anmälan får jag säga till de att de visste ska göra det.

De sa att det inte faller under olaga hot. Men trakasseri skulle det dock kunna klassas som.

Men jag sa att jag kunde komma tillbaks och vänta på polishuset. (Då har nog Liam somnat)

Jag var säker att jag blev kopplat till Uppsala igår. Men det var inget viktigt.

Under promenaden med Liam längst Fyrisån ringde jag 11414 igen.

Han (som råkade ha samma namn som polisen jag pratade med igår) ville inte ta emot anmälan i början.

Jag berättade om mötet med poliserna i Uppsala.

Han bad mig att vänta för han skulle prata med "förundersökningsledare".

Efter ett bra tag kom han tillbaks och tog emot anmälan. Han sa att det kommer att läggas ned.

Jag sa att det var ok.

Han sa att det blev rubricerat som ofredande.

Jag bad om kopia på anmälan. Kommer att få det inom 5 arbetsdagar.

Då är saken avklarad.

Har full respekt även om de lägger ned fallet direkt.

Det är bättre att de lägger ned tid och resurs till allvarligare fall.

Tackar för råd och stöd!

Hade jag inte fått råd och stöd här så hade jag inte tänkt om och försöka göra ett nytt försök att anmäla händelsen.

Och mannen min kommer hem idag efter en tjänsteresa.

Har inte vågat berätta för honom. Ville ju inte att han ska vara orolig när han är så långt borta.

Mvh

Magrood

Ändrades av Magrood

Dela på andra sajter

Äger man som privatperson rätt att hindra någon bilist från att köra in på en offentlig parkeringsplats? Jag skulle i alla fall ligga lågt för att inte åka på en motanmälan.

Detta ofog med att paxa gäller juridiskt sett inte.

Dela på andra sajter

Evert,

oavsett vilket får du inte köra på någon, inte om de står på en p-plats och inte ens om de springer ut på vägen precis framför dig har du rätt att köra på någon.

Bilägaren ska nog passa sig för att göra en motanmälan (Har svårt att tänka mig vilken rubricering?) för då erkänner han ju indirekt att han kört på en annan person.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Finns det inga påvisbara skador kommer ändå ord att stå mot ord och bevisligen har hon hindrat en bilist från att nå en "tom" parkeringsplats eller

Ja dömer ingen men ibland kan det vara bättre att svälja stoltheten än att ställe till ett elände för både sig själv eller andra och skit samma vem som har rätten på sin sida. Troligtvis är risken inte försumbar att det är anmälaren själv som riskerar att förlora mest.

Bevisligen har hon hindrat en bilist att nå sin parkeringsplats - ja hon har ju själv erkänt detta, själv tror jag detta inte är riktigt rätt och riktigt, hur lagligt eller olagligt detta är kan säkert någon jurist förklara om det nu går så långt - förhoppningsvis inte.

Så mycket vet jag i alla fall att om jag medvetet hindrar någon annan trafikkant i trafiken från att komma dit han eller hon vill så är det straffbart, även om trafikkanten kommer att göra en trafikförseelse.

Finns det inga vittnen finns det inte en enda åklagare som vill ödsla någon tid på en sådan här skitsak, det är bara till att svälja stoltheten och gå vidare eller att bryta ihop.

Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

...

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

Magrood är inte ensam om att försökt paxa en parkeringsplats, denna olat förekommer då och då på kundparkeringar framför stora köpcentra, tydligen inte alltför ovanligt eftersom jag lagt märke till det några ggr och jag bor inte på någon parkering.

Det är ett oskick att paxa likväl som det är ett oskick att erövra en s.k. paxad parkering, allt handlar om brist på hänsyn och respekt för andra. Varför inte behandla andra som du själv vill bli behandlad eller är det bara det egna egot som ska gå i första hand.

Dela på andra sajter

Varför inte behandla andra som du själv vill bli behandlad eller är det bara det egna egot som ska gå i första hand.

Den frågan bör nog ställas till den felande bilföraren. :huh:

Dela på andra sajter

Welder är tydligen både åklagare och domare, själv skulle jag vänta med att dömma tills jag hört båda parterna eller tills något vittne berättat HUR det verkligen gick till, dessutom håller jag för troligt att det kan vara olagligt att hindra någon från att nå en parkeringsplats.

Om någon jurist ser detta skulle det vara upplysande om han eller hon skulle vilja ge ett uttalande - vägledning.

Dela på andra sajter

Welder är tydligen både åklagare och domare, själv skulle jag vänta med att dömma tills jag hört båda parterna eller tills något vittne berättat HUR det verkligen gick till, dessutom håller jag för troligt att det kan vara olagligt att hindra någon från att nå en parkeringsplats.

Om någon jurist ser detta skulle det vara upplysande om han eller hon skulle vilja ge ett uttalande - vägledning.

Nej då, verkligen inte. Däremot är jag utrustad med en normal dos av folkvett och hyfs och ingen av de egenskaperna säger mig något annat än att bilföraren gjorde fel.

Dessutom väger Magroods egna ord ganska tungt i min bedömning.

Att kalla någon annan för åklagare och domare i en nedsättande ton är lite märkligt av någon som tidigare kom med den här kommentaren kan jag tycka. :whistle:

Så mycket vet jag i alla fall att om jag medvetet hindrar någon annan trafikkant i trafiken från att komma dit han eller hon vill så är det straffbart, även om trafikkanten kommer att göra en trafikförseelse.

Ett lika märkligt som fel påstående.

Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott

"Om någon vid förande av motordrivet fordon eller spårvagn gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, döms för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år. Lag (1994:1416)."

Dela på andra sajter

Fraga,,

gåta,,,,,,,,,, magrood rätt?=

juridiskt rätt ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,NEJ

OMFORMULERAD RÅGA ,,JA!!!!!!!!!

Dela på andra sajter

Finns det inga påvisbara skador kommer ändå ord att stå mot ord och bevisligen har hon hindrat en bilist från att nå en "tom" parkeringsplats eller

Ja dömer ingen men ibland kan det vara bättre att svälja stoltheten än att ställe till ett elände för både sig själv eller andra och skit samma vem som har rätten på sin sida. Troligtvis är risken inte försumbar att det är anmälaren själv som riskerar att förlora mest.

Bevisligen har hon hindrat en bilist att nå sin parkeringsplats - ja hon har ju själv erkänt detta, själv tror jag detta inte är riktigt rätt och riktigt, hur lagligt eller olagligt detta är kan säkert någon jurist förklara om det nu går så långt - förhoppningsvis inte.

Finns det inga vittnen finns det inte en enda åklagare som vill ödsla någon tid på en sådan här skitsak, det är bara till att svälja stoltheten och gå vidare eller att bryta ihop.

Jag har inte försvarat min handling. Som jag skrev i början att jag inte visste hur man ser på det i Sverige.

Men nu vet jag att man inte brukar göra så i Sverige (fel enligt oskrivna regler i alla fall) och jag erkände tidigare i tråden att jag skäms för det.

Så det handlar inte om att jag inte ser mitt eget fel och är för stolt för att erkänna det.

Jag har också skrivit att jag inte har några förväntningar om att det ska leda någon vart.

Jag tycker det är bättre att de lägger ned tid på de allvarliga fall som barnmisshandel och andra brott än mitt fall.

Men jag vill som sagt har det dokumenterat.

Han har nära anknytning till personer i det här huset. Han kan komma ut och in här - antar jag.

Och om man kan med att medvetet köra på en gravid kvinna med ett litet barn i famnen - alltså köra på 3 personer samtidigt om man ska ta i - istället för att diskutera eller göra det på ett annat sätt - så vet man inte vad denne person är kapabel att göra. Man vet aldrig.

Så mycket jag vet så är det brott att uppsåtligen med ord eller handling framkallar fruktan hos andra.

Och så mycket jag vet så kan man inte skylla ifrån att man blivit provocerad. Det är fortfarande ett brott - men det tillkommer mildrande omständigheter.

Vittnen finns om man vill lägga ned resurser på det - vilket varken jag eller polisen vill av den anledning att jag inte har blivit skadad och det är bättre att de lägger ned resurs där det behövs bättre.

Mvh

Magrood

Dela på andra sajter

Kenneth4618

Att man paxar en parkering kan ju bero på flera saker, man håller på att flytta, ska lasta eller lossa tunga saker mm

så en dialog vore bättre än att försöka köra på någon.

Själv så skulle jag pyst ur luften i 2 till 3 däck för i..ngreat.gif

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Det är alltid olagligt att medvetet köra på någon! Så glöm det tramset med att det är olagligt att stå på en parkeringsplats det är trams den som inbillar sig sådan saker bör nog sluta framföra fordon!

Du får bli hur arg du vill men reglerna är solklara det är alltid oavsett orask olagligt att medvetet köra på någon!

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Dela på andra sajter

När det gäller trafik och trafikregler har ingen några rättigheter endast skyldigheter. Självklart får ingen köra på någon likväl som ingen får hindra någon från att komma fram. Det är heller aldrig ens fel att två träter, visst den ena kan vara mer skyldig än den andra men man måste vara minst två för att bli oense.

I normala fall kan folk alltid komma överens men när det gäller trafik och sånt som hör till detta är det som om folk blir alldeles från vettet, då slutat sunt förnuft att råda.

Reglerna är nog lika solklara när någon hindrar någon från att köra in på en tom parkeringsplats, försök bara att parkera en cykel på en parkeringsplats för bilar får du allt se vilken straffpåföljd det kan bli.

Personligen skiter jag i vilket för jag lever efter devisen behandla andra som du själv vill bli behandlad, sen vad som är rätt och riktigt löser sig alltid.

Dela på andra sajter

När det gäller trafik och trafikregler har ingen några rättigheter endast skyldigheter. Självklart får ingen köra på någon likväl som ingen får hindra någon från att komma fram. Det är heller aldrig ens fel att två träter, visst den ena kan vara mer skyldig än den andra men man måste vara minst två för att bli oense.

I normala fall kan folk alltid komma överens men när det gäller trafik och sånt som hör till detta är det som om folk blir alldeles från vettet, då slutat sunt förnuft att råda.

Reglerna är nog lika solklara när någon hindrar någon från att köra in på en tom parkeringsplats, försök bara att parkera en cykel på en parkeringsplats för bilar får du allt se vilken straffpåföljd det kan bli.

Personligen skiter jag i vilket för jag lever efter devisen behandla andra som du själv vill bli behandlad, sen vad som är rätt och riktigt löser sig alltid.

Det är heller aldrig ens fel att två träter, visst den ena kan vara mer skyldig än den andra men man måste vara minst två för att bli oense.

Japp, det håller jag helt med. Har inte påstått något annat.

Har även sagt till polisen att jag efter händelsen och efter att ha kollat på internet har förstått att det jag gjorde var fel. Även om jag har bott i Sverige i tio år så finns det saker som jag behöver lära mig.

Det är inte så att jag försökte förringa eller försköna min egen del av händelsen.

Han har lika rätt som jag att göra en anmälan eller en motanmälan. Och jag får acceptera det.

Jag tror att det är just det som är problemet.

Många gånger uppstår missförstånd och bråk från att man tror att den andra skulle ha betett sig som man själv skulle ha betett sig mot den andra i den omvända situationen.

Hade det varit han som stod där först och jag körde in efter så hade jag förstått att han ville ha den platsen. Jag skulle ha kört vidare.

Jag hade inte valt att köra på honom om han nu kunde vara gravid och hålla ett barn i famnen - och trodde inte att han skulle kunna göra så.

Men - man har olika bakgrunder.

Det som jag tyckte var självklart var kanske inte självklart för honom.

Och det som han tyckte var självklart var kanske inte så självklart för mig.

Man man lär sig något nytt varje dag.

Och nu vet jag att det är oacceptabelt i Sverige att göra så som jag gjorde. Och jag tror inte jag kommer att upprepa det. För min grundinställning är att anpassa mig till det svenska samhället när jag nu har valt att leva här ett par decennier framöver.

Mvh

Magrood

Dela på andra sajter

Detta fallet är enkelt. En bilist får absolut inte köra på dig, detta är självklart ett allvarligt brott och bilisten ifråga skulle jag ville beteckna som störd. Samtidigt har jag aldrig hört talas om en svensk som paxar en parkeringsplats, ett helt nytt fenomen enligt mig. Samtidigt, när du nu stod i rutan är det inte heller likt en svensk att bråka om detta utan han/hon hade i normala fall kört vidare till nästa plats och undvikit konflikt, precis som en thailändare.

Dela på andra sajter

Detta fallet är enkelt. En bilist får absolut inte köra på dig, detta är självklart ett allvarligt brott och bilisten ifråga skulle jag ville beteckna som störd. Samtidigt har jag aldrig hört talas om en svensk som paxar en parkeringsplats, ett helt nytt fenomen enligt mig. Samtidigt, när du nu stod i rutan är det inte heller likt en svensk att bråka om detta utan han/hon hade i normala fall kört vidare till nästa plats och undvikit konflikt, precis som en thailändare.

:bag::bag::bag:

Så fel kan det bli när en icke svensk bor i ett svenskt land. :-)

Mvh

Magrood

Dela på andra sajter

Sjukt resonemang.

Det blev parkeringsbråk.

Jag kanske gjorde fel. Det vet jag inte hur man ser det i Sverige.

Åkte bil med min svenska mamma och Liam.

Lastade av saker från bilen på andra sidan gatan.

Det finns en parkeringsplats med ca 5 platser framför vår lägenhet.

Den är full.

Mamma kör iväg för att leta efter parkeringsplats.

Jag står kvar för att passa sakerna med Liam.

Ca en halv minut efter det ser jag att en parkerad bil är på väg att lämna en plats.

Jag gick över gatan med Liam och ställer mig där för att ta platsen och ringer efter mamman.

Här kan jag har gjort fel.

Men kanske inte får göra så i Sverige.

Jag vet inte.

Inte vet jag heller men stött på sånna som dig 2 ggr,springer ut och "tar"platsen med sin egen kropp

kör jag absolut på försiktigt , du har fan ingen rätt till platsen om du ställer dig där,,,,,,,,läs

vv

Dela på andra sajter

Vad du skulle tänkt på är att satt dig på rumpan och skrikigt " Jag protesterar detta är min plats" i och för sig så skulle Liam kanske börjat gråta eller spärrat upp sina ögon och funderat om hans mamma var riktigt frisk.

Sedan skulle jag vilja se denna bilägares agerande :dance:

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...