Jump to content
IGNORERAD

Bangkok till kusten


Cilia

Recommended Posts

Ska vara ca 2 veckor i Bangkok men funderar på om jag ska ta en avstickare ner mot kusten ett par dagar.

Vilken ort skulle ni rekomendera som är bland de närmaste och ändå trevlig. Behöver inte vara så mycket hålligång för min del mer rent och trevligt med ok hotell (ingen backpacker).

Hur tar man sig bäst och enklast ner dit på ett relativt bekvämt sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Koh Samed!

Tar inte lång tid med en Taxi-meter och inte alltför dyrt heller. Det finns AC bussar också men dom har jag aldrig testat själv.

Buisness Air Center på Sukhumvit soi 11 kan ordna det mesta åt dig såg jag när jag var där och bokade frugans barns biljetter till Sverige för ett par veckor sedan.

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Cilia

Jag och tanten åkte till Rayong, hotellet vi bodde på

var helt ok, 300 bath/dag, gick över vägen

ner till stranden, tog taxi från Bangkok till

Rayong, två stopp på vägen, 1200 bath

för resan, helt ok  :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, ska leta upp ställena. Låter bekvämt att ta taxi.

Är det värt att göra en avstickare på några dagar eller bör jag spendera tiden i Bangkok istället och ställen runt omkring där?

Pattaya var roligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tack, ska leta upp ställena. Låter bekvämt att ta taxi.

Är det värt att göra en avstickare på några dagar eller bör jag spendera tiden i Bangkok istället och ställen runt omkring där?

Pattaya var roligt.

Klart att det är värt att göra en avstickare! Koh Samet är fint, eller Koh Chang som ligger lite längre bort.

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju kust bara rakt nedanför Bangkok men det är ingen som nämner orterna där. Är det inte stränder där alls eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okey för att vara lite seriös då... Koh Chang är min favorit ö i Thailand.

Du kommer lätt till Koh Chang med bussen ifrån Ekamai station till Trat och det kostar 183bath då ingår lite dricka på bussen och en macka tror jag det var. Tar ungefär 4-5timmar.

Efter du kommit till Trat så kommer moppe maffian och tar ned dig till båten som tar dig över till Koh Chang kostar 50 bath att åka med dom men dom börjar på 100bath. kommer inte ihåg på rak arm vad båten över kostar men det finns flera färjor som går över men den sista går dock vid 7pm ... men tipset är att ta en tidig buss ifrån Bangkok så man kommer till ön runt noon.

Har tagit en minibuss dit en gång och det kommer jag aldrig göra igen. Bussen jag berätta om går tydligen på en toll road medans minibusses går på non toll roads för att göra mera pengar. Tog nog 8 timmar för oss att komma ifrån Trat till Bangkok plus att det var mycket dyrare.

Den första beachen heter White Sand beach och är helt ok =) bott där några gånger och du har allt ifrån pot heads till family resorts sen finns det fina stränder längs hela ön.

Mera info finns på http://www.kohchang.se/ och http://www.koh-chang.com/

Have a good one!

.-' henke

Link to comment
Dela på andra sajter

Cilia

"Är det värt att göra en avstickare på några dagar eller bör jag spendera tiden i Bangkok"

Två veckor i avgaserna och trafikkoaset i Bankok ?   :kort:

Se Dig omkrig !

En avstickare till Ayutthaya ( = min hemstad ) ,endast 70 km från Bangkok, och Du kommer att få se mer tempelruiner än Du något önskat dig i hela ditt liv   :thumbsup:

Ja bara som ett alternativ till badliv. Annars ligger Hoa Hin faktiskt bara tre timmar taxi från Bangkok.

Kalim

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Kalim, intressant utflyktsmål. Är defenitivt på listan nu. Såg att man kan åka båt dit med och sen hyra cykel på plats.

Kollade inlite hotell och det verkar som om jag är ute ganska sent. Det mesta verkar bokat. Nu kanske det finns en del billigare alternativ på plats, eller? Tittar främst på Hoa Hin och Cha-am. Hittade ett norskt guesthouse som jag har mailat. Annars får det bli dagsturer. Startar man tidigt får man ju en bra dag på stranden.

Kalim, jag hoppas att jag inte ska uppleva Bangkok som så hemskt som du beskriver det. Målet är att jag inte ska ha så ont om tid heller utan kunna uppleva staden i lugn och ro för att inte drabbas av hettan för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Cilia

Bangkok har ju en del att erbjuda som Grand Palace, marknaderna, och varför inte åka båt till Ayutthaya det är en fin tur som vi gjorde för 1.5 år sedan, flodturerna är bland det bästa man kan göra Bangkok, svalare och bättre luft och fina vyer.

När det gäller bad så skulle jag rösta på Koh Samed som är lite mer paradisisk än stranden i t.ex Hua hin, även kusten mellan

Ban Phe och Mae Phim är fin och värd ett besök. Hua Hin är mer en stad och Koh Samed är en national park.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...