Jump to content
IGNORERAD

Tänk på Barnen!


Joints

Recommended Posts

Tilläggas bör kanske att det finns internationella skolor i Thailand med europeisk lärarplan och europeiska kvaliteter och värderingar som är fullgoda de svenska skolorna (eller t.o.m bättre).

Det jag tänker på är de skolor som erbjuder IB-programmet (numera finns iofs IB tillgängligt för allmänheten i Sverige med genom ett 20-tal gymnasieskolor).

De internationella skolorna med vissa engelskspråkiga lärare, men utan internationell läroplan, är däremot ungefär lika kassa som de Thailändska i att lära ut europeiska värderingar och internationellt "tänk".

Problemet i Thailand är naturligtvis att det är lite dyrt med de bra skolorna.

Men!.. i Thailand kan man alltså få bra skola och bra omgivning.

I Sverige kan man få bra utbildning men måste vara väldigt resursstark för att kunna ha tid för sina barn och familj.

Ett jäkla dilemma jag själv brottas med jättemycket.

Det som däremot gör att det väger över, till förmån för sverige, i mitt fall - är den sociala tryggheten i Sverige.

Om det händer mig något vill jag veta att familjen klarar sig hyffsat iaf.

Och därför lutar det åt hemgång för vår del.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    4

  • noBuzz

    2

  • ban99arne

    2

  • Gnarparn

    2

Mest aktiva i denna tråd

GammalDansken

De flesta inläggen i denna tråd (som jag f:ö. tror berör många) handlar om valet mellan

att flytta hem till Sverige eller att låta bli, men ger lika mycket till de som funderar på att flytta till Thailand.

Och det är det ju många som funderar på enligt inlägg överallt på forum'et.

Har själv bara ett barn i (gymnasie)pliktig ålder men väl funderingar i linje med Buzzens avslutande ord:

Den sociala tryggheten för hela familjen.

Viktigt för vårt beslut (hittills) är även risken att råka ut för nånting därborta.

Visst finns det mycket som kan göras bättre av svensk polis, men riktigt så illa som det verkar vara i Thailand,

där frugan vid något tillfälle fann det nödvändigt att skaffa sig pistol, lär det inte bli på ett tag här.

Och det fast hon har nån VIP-polis-bekannt hon kan ringa (säger en del det med)

En annan fråga är klimatet.

Varmt och behagligt säger de flesta, och visst är det skönt med en 2-3 veckors semester där man kanske kan svalka sig i havet.

Men för undertecknade är den fuktiga värmen, utan tillgång till ens en pool, rent ut sagt pestig.

Efter ett tag får den mig att må illa och orsaker apati och jag är milt sagt salig över den kyliga svenska vinden

varje gång vi kommer tillbaka till Landvetter smiley.gif

Vi är just nu 6 i den sammanslagna närmaste familjen som bor i Sverige (eller 12 om man räknar med barnbarnen)

Två (vuxna söner) bor i Thailand, den ena med gf.

Om det vore omröstning just nu röstar jag för att dom ska komma hit smiley.gif

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Skrev nedanstående i tråden som heter "Vaxet" men det passar här också;

Vi har också starka planer på att flytta hem, kanske först om 1 år fast helst vill jag flytta nu.

Frugan är med på flytt för Jasmines och Jimmys skull, men det är ett par saker som försvårar för oss.

Frugan har en 9 årig dotter som bor hos oss på veckorna och hos sin pappa och farmor mfl, de flesta helgerna.

Hon älskar både sin mamma och pappa och det diskuteras just nu hur vi skall göra med Looksorn, skall hon stanna hos sin pappa eller flytta med oss?

Hon vet inte själv vad hon vill och det blir tufft för henne vilket beslut som än fattas.

Hennes pappas familj har det mycket gott ställt så det är inga problem vad avser skolgång för henne.

Däremot så är alla medvetna om att ett svenskt medborgarskap för henne öppnar en massa dörrar i framtiden...

Antagligen blir det nån deal med att hon stannar ett tag i Thailand för att komma efter sedan.

Sedan har vi Min svåger som kraschade sin MC för 8 månader sedan och landade på skallen, utan hjälm förstås...

Han låg i koma i 6 veckor, på sjukhus i 2 månader, på vårdhem i 4 månader och har just flyttat hem igen men är väldigt långsam i skallen, tveksamt om han blir helt återställd.

Extra trist är det att hans fru vill skiljas, OCH behålla deras gemensamma hem själv, helst utan att betala nåt för det (kommer ju inte att bli så, men man kan tycka att hon kunde vara lite trevligare efter 8 års äktenskap.).

Sist så har vi min ensamstående svärmor, som antagligen aldrig skulle trivas i Sverige men som blir rätt ensam om hon stannar i Thailand (hon har 4 bröder och 2 systrar i Bkk med omnejd).

Jag vet inte ens om det är möjligt att flytta med svärmor till Sverige, men jag skall kolla, nån som har ett snabbt svar på frågan? Alltså kan svärmor flytta med oss när vi drar till Sverige?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Får väl tillägga att i mitt fall så kommer vi nog stanna i Sverige tills dess fru har Svenskt medborgarskap och kommit in i vardagslivet.

När hon har det, och sett att hon klarar sig själv där, så gör vi (troligen) allt för att ha råd att flytta tillbaka och ha barnen i Internationella skolor i Thailand igen.

(eller något annat tropiskt land med internationella skolor och miljöer)

För naturligtvis vill vi både ha svensk trygghet och thailändskt lyxliv.

Nu är det ju himla svårt att både ha kakan, och äta upp den, men ingen kan väl klandra en för att man försöker? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...