Jump to content
IGNORERAD

Tänk på Barnen!


Joints

Recommended Posts

Inspirerad av den här vill jag gärna veta hur andra forumister resonerar.

Alltså, för barnens skulle vilket land är då det primära? Är det självklart att Sverige med sin någorlunda konkurrenskraftiga skola automatiskt slår ut Thailand? För till Sveriges fördel kan vi ju även lägga barnbidrag, sjukvård (lägst spädbarnsdödlighet i världen), tandvård osv. Med andra ord blir det ingen större tävlan inom just de områdena.

Men en sak jag hört från flera håll är just det faktum att man inte vill låta sina barn växa upp i Thailand med de värderingar som råder här. Kanske en något etnocentrisk synvinkel. Inget fel med det dock. Jag känner en thaitjej i UK som bestämde sig att flytta tillbaks när hon blev gravid pga samma orsaker. Enligt henne börjar alla brittiska barn, svära, supa, röka och gänga runt när det fyller tolv och detta ville hon inte utsätta sitt barn för (hon och hennes man kom dock tillbaks till UK efter 6 månaders ekonomiska förlust).

Egentligen är jag intresserad av frågan vilket land som anses lämpligast om man tar bort de ekonomiska aspekterna. Om du själv får bestämma vilket land föredrar du att dina barn växer upp i? Har det varit ett självklart val i så fall? Här får även blivande föräldrar yttre sig precis som de med utflygna barn och all övriga som gärna bjuder på sina åsikter.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    4

  • noBuzz

    2

  • ban99arne

    2

  • Gnarparn

    2

Mest aktiva i denna tråd

Mja, kan rekommendera Lundsberg, höga betyg för medelmåttor.

Curlingföräldern Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ju börja själv. Jag vet inte. kanske därför jag frågar för att få lite mer input. jag tror nämligen att det bästa vore om barnen får smaka på bägge världar. Det kan de väl i och försig få ändå per automatik. Det finns flera faktorer som skrämmer i Thailand. Mest skolan med allt de hör till men även samhällsklimatet som är väldigt dubbelt.

Det finns mängder av dåligheter i Sverige som man kan haka upp sig på också. Mobbing och den något naiva världsbilden där Sverige på något vis framställs som självklara vinnare när det gäller det mesta. Det är några faktorer jag kommer på just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, varför inte bara acceptera att vissa ungar är lite korkade, de sluga klarar sig alltid.

Halvsluge Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan citera en av frugans bekantas 9 åriga dotter; Jag vill inte tillbaks till thailad och gå i skola där, jag frågade varför, då svarar hon; I sverige får jag ha mitt långa hår, jag kan klä mej som jag vill och lärarna får INTE SLÅ MEJ. Ett barns jämförelse, men säger ändå ganska mycket om skillnaderna i hennes lilla värld.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan citera en av frugans bekantas 9 åriga dotter; Jag vill inte tillbaks till thailad och gå i skola där, jag frågade varför, då svarar hon; I sverige får jag ha mitt långa hår, jag kan klä mej som jag vill och lärarna får INTE SLÅ MEJ. Ett barns jämförelse, men säger ändå ganska mycket om skillnaderna i hennes lilla värld.

Instämmer.

Beroende på var man bor i Thailand eller Sverige så tror jag även att luften är bättre överlag i Sverige. Tänk att bo i Bangkok med alla dessa avgaser att andas in dagligen, tänk även på alla trafikanter i Bangkok jämförelse med Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bara se två skäl till att föräldrar med valmöjlighet låter barnen växa upp och utbilda sej i Thailand:

1. Ekonomiska skäl

2. Egoistiska skäl utan tanke på barnens bästa

Utöver detta kan jag inte hitta ett enda skäl som talar för Thailand jämfört med Sverige.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Men en sak jag hört från flera håll är just det faktum att man inte vill låta sina barn växa upp i Thailand med de värderingar som råder här. Kanske en något etnocentrisk synvinkel. Inget fel med det dock. Jag känner en thaitjej i UK som bestämde sig att flytta tillbaks när hon blev gravid pga samma orsaker. Enligt henne börjar alla brittiska barn, svära, supa, röka och gänga runt när det fyller tolv och detta ville hon inte utsätta sitt barn för (hon och hennes man kom dock tillbaks till UK efter 6 månaders ekonomiska förlust).

Tror att din bekanta thaitjej lever i en liten bubbla!

Men det är lite "rough" i GB när jag snackar med mina engelska kollegor.

Men var och varannan 15 åring i Thailand blir ju gravida. Hennes verklighetsuppfattning verkar inte vara helt i ordning (angående gänga runt).

Enligt mitt tycke verkar det inte som att barn får vara barn i Thailand och därmed blir som små barn upp i 35års ålder. Men det är väl upp till föräldrarna och har kanske inte så mycket med skola att göra.

Kommer ihåg när frugans grabb var 10 år. Hans läxa den veckan var att klippa ut några katter i papper! Det gjorde våran gemensamma dotter på dagis när hon var 3 år gammal medans hon nu är 5år och kan skriva och läsa (Nåja).

Det finns säkert skolor i Thailand som är bra, men det betyder kanske att man inte kan bo där man vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

"lärarna får INTE SLÅ MEJ"

Vår son gick på förskola i en månad när han var 2-3 år gammal.

Nu snart 12 pratade vi om skola i Thailand. - Nej, jag vill inte gå

i skola i Thailand - där slår dom mej!

Hade jag inte en aning om.

Phuket18.5

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ju som att jämföra Äpplen och trumpeter.

Men visst svensk utbildning är överlägsen, jag tror åxå att det är bätre för ett barn att växa upp i Svedala... Jaa om man inte bor i Rosengård eller Tensta (då är tametusan Thailand bättre)

Men saker har förändrats efter att vi växte upp, Sverige har inte längre ett lika barnvänligt klimat det är mkt. hårdare även på barnnivå.

Hur man än vrider och vänder så vill iaf. jag att mina barn ska växa upp med Svenska vädreringar, då anser jag att man har gett dom ett mentalt försprång i vuxen ålder då dom kan välja land själva

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Sverige har ar efter ar rankats som varldens basta land for barn och foraldrar av UNICEF och OECD.

De tittar pa utbildning, sjukvard, miljo, sarskillt stod for barn med sarskilda behov, utbildningsniva av barnskotare, standard pa dagis, etc.

Top 10 listan var 2009 (2008 ars data):

Sweden: 10

Iceland: 9

Denmark: 8

Finland: 8

France: 8

Switzerland: 3

United States: 3

Australia: 2

Canada: 1

Ireland: 1

Amelia ar inte enda skalet till att jag inte kan se en framtid i Thailand men paverkar sjalvklart en hel del. Aterkommer med en lite langre fundering nar tid finnes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågeställningen om vi ska bo i Thailand, Sverige eller någonannanstanns har poppat upp med jämna mellanrum under vårt 11 åriga forhållande. När frugan blev med barn accentuerades givetvis frågeställningen. Nu är det ett och ett halft år sedan vi flyttade tillbaka till Bkk och Atom, dottern alltså, borjade dagis här och vi är nog mer overtygade än någonsin att Thailand for tillfället är bäst for oss alla tre. De allra bästa internationella skolorna i Bkk håller absolut världsklass och jag känner japanska och sydkoreanska modrar som flyttat hit trots att fädrerna är kvar i respektive land, for att barnen ska få bästa mojliga utbildning, och då brukar ända Japan och Sydkorea toppa alla internationella jämforelser. Vi har också en holländsk mamma i Atoms klass som stannar kvar i Bkk trots att mannen roterat hem till Holland for barnens utbildnings skull.

Så mycket kan dock hända på kort tid, dels privat, och dels i Thailand, så om Thailand är vårt forsta val om ett par år vet vi inget om. Att lägga 1 miljon Baht om året på dotterns utbildning kräver i vårt fall att jag fortsätter resa närmare 200 dagar om året och det har givetvis sina nackdelar. Ett klart forsämrat samhällsklimat i Thailand skulle också kunna få oss att tänka om.

Vi är också lyckligt lottade i det att vi bor i Bkk under veckorna och åker hem till byn de flesta helger och skollov. På det sättet kan Atom leka med sina, ekonomiskt sett, mindre lyckligt lottade sysslingar och forhoppningsvis undvika att bli alltfor bortskämd. Som relativt rik koper man sig ju fri från de flesta problem "vanliga" Thailändare har men det finns ju en massa andra olater ett system som thailands kan få en unga individ att anamma.

Man kan nog ge sitt/sina barn en bra uppväxt nästan oavsett var man bor och vilka forutsättningar man har och att foräldrarna är lyckliga är nog en av de allra viktigaste forutsättningarna for ett harmoniskt barn vilket i sin tur är en forutsättning for en lyckosam vuxen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ju som att jämföra Äpplen och trumpeter.

Men visst svensk utbildning är överlägsen, jag tror åxå att det är bätre för ett barn att växa upp i Svedala... Jaa om man inte bor i Rosengård eller Tensta (då är tametusan Thailand bättre)

Men saker har förändrats efter att vi växte upp, Sverige har inte längre ett lika barnvänligt klimat det är mkt. hårdare även på barnnivå.

Hur man än vrider och vänder så vill iaf. jag att mina barn ska växa upp med Svenska vädreringar, då anser jag att man har gett dom ett mentalt försprång i vuxen ålder då dom kan välja land själva

Håller helt med Odin men det mest optimala måste väl va att växa upp & gå i skola i ett

litet samhälle på landet med djur,natur,sinnesfrid där man inte behöver vara rädd för

varandra där tiden liksom stannat till lite.

Nä klimatet har blivit hårdare sen en annan satt i bänken.

Men utbildningen måste väl tala för Svedalas fördel?

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har en liten halvårig pojke och planen är att försöka vara i Thailand så mycket som möjligt under småbarnsåren. Fantastisk miljö för en liten unge med thaifamiljen ute på landet: varmt och skönt och många snälla vuxna som skämmer bort honom med uppmärksamhet, många husdjur och lekkamrater. Och pappa och mamma blir litet trött på Sverige på vintern ibland... Mest är det en praktisk fråga om jobb och pengar hur mycket vi kan vara i Thailand, jag ska försöka distansarbeta om det går att lösa.

Men när det blir skolålder får det nog bli Sverige. Tycker inte att de thailändska skolorna ute i byarna verkar särskilt bra. Och jag är skeptisk till att han ska beblanda sig med en massa hi-so-ungar på en privatskola, allt jag hör om thailändska rikemansbarn förfärar. Men det är kanske bara mina fördomar? Därmed inte sagt att svenska skolorna är fantastiska.

Kanske en svensk skola i Thailand kan vara något? Möjligen inte så lyckat att klasskamraterna byts ut varannan vecka.

Link to comment
Dela på andra sajter

De allra bästa internationella skolorna i Bkk håller absolut världsklass och jag känner japanska och sydkoreanska modrar som flyttat hit trots att fädrerna är kvar i respektive land, for att barnen ska få bästa mojliga utbildning, och då brukar ända Japan och Sydkorea toppa alla internationella jämforelser.

Intressant, vilka är de skolorna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Intressant, vilka är de skolorna?

Bangkok Pattana

NIST

ISB

Harrow's

etc.

Finns ett 10-tal riktigt bra varav 2-3 stycken har ett mkt gott rykte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bangkok Pattana

NIST

ISB

Harrow's

etc.

Finns ett 10-tal riktigt bra varav 2-3 stycken har ett mkt gott rykte.

Hur är det med privata thailändska skolor. Vilken klass håller de bästa av dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Är det så stor skillnad på privat skola kontra kommunal?förutom priset eller är det statusen?

Skulle vara intressant å höra från nån som har barn i kommunal skola är det så dåligt?

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror definitivt att det är en fördel för barn att få leva i, uppleva och verka i två världar, oavsett om man bor i Thailand och flitigt reser till Sverige eller tvärtom, bor i Sverige och flitigt reser till Thailand.

Men skulle vi tvingas välja bort antingen Sverige eller Thailand så hade vi absolut valt bort Thailand. Som tur är så behöver vi ju inte välja bort.

Utbildas kommer barnen få göra i Sverige även om jag inte hade varit främmande för att låta dom gå ett eller ett par år i thailändsk skola. Vi har inga ambitioner att skapa raketforskare eller presidentkandiater av våra barn så det dom eventuellt skulle tappa i kunskap under ett eller ett par år tror jag nog dom hade haft igen på ett annat plan, t ex i en större självinsikt och livserfarenhet.

Men som sagt, en kombination av dom båda världarna är nog att föredra framför endast en av världarna.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Hur är det med privata thailändska skolor. Vilken klass håller de bästa av dem?

Finns nastan 70 s:k International Schools i Bangkok idag. De flesta av dem ar Thailandska privatskolor och inte namnvart internationella i annat an namn.

Av de "thailandska" ar val typ Ruamrudee den med bast rykte skulle jag tro.

Clion,

Mellan de ovre skiktet av Internationella privatskolor och de kommunala ar det oandlig skillnad. Gar knappast att jamfora.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant, vilka är de skolorna?

Wille har redan svarat och skolorna 1-3 håller absolut världsklass om man ser till antal intagna till topp-10 universiteten i världen. Harrows, Shrewsbury och några andra nya skolor har nästan enbart thailändska studenter och även om de har lika bra lärare, och väl så hoga krav, så tror jag det är en nackdel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men som sagt, en kombination av dom båda världarna är nog att föredra framför endast en av världarna.

Precis min åsikt. Man kan även i de flesta fall plussa på med åtminstonde ett gratis språk vilket aldrig skadar. Det gör lite ont i mig när jag hör talas om föräldrar som bara väljer att lära barnen ett språk.

Hur är det med mobbing i thailändska skolor. Jag vet att vissa lärare ägnar sig åt det i högre grad än i Sverige, enligt hörsägen dock. men hur fungerar det bland barnen. Finns det någon generell tendens?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror definitivt att det är en fördel för barn att få leva i, uppleva och verka i två världar, oavsett om man bor i Thailand och flitigt reser till Sverige eller tvärtom, bor i Sverige och flitigt reser till Thailand.

Men skulle vi tvingas välja bort antingen Sverige eller Thailand så hade vi absolut valt bort Thailand. Som tur är så behöver vi ju inte välja bort.

Utbildas kommer barnen få göra i Sverige även om jag inte hade varit främmande för att låta dom gå ett eller ett par år i thailändsk skola. Vi har inga ambitioner att skapa raketforskare eller presidentkandiater av våra barn så det dom eventuellt skulle tappa i kunskap under ett eller ett par år tror jag nog dom hade haft igen på ett annat plan, t ex i en större självinsikt och livserfarenhet.

Men som sagt, en kombination av dom båda världarna är nog att föredra framför endast en av världarna.

En mycket bra post. Vi har heller ingen ambition att vår dotter ska bli raketforskare, eller ens atomforskare smile.gif , men jag vill inte riskera att hon inte ens har chansen att bli det om det nu är det hon vill. Att få uppleva olika kulturer och olika sätt att leva och tänka är absolut viktigt. Vi ska låta Atom gå 1-2 veckor på Missionskyrkans dagis i sommar när vi är i Sverige trots att jag är ateist ut i fingerspetsarna. Detta for att dels bättra på sin svenska men framforallt for att få nya erfarenheter. Har man sin svenska hemvist i Tibro så får man oftast forlita sig till Gud for all form av aktivitet wink.gif .

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

För vår del var det ganska enkelt; det blev Sverige.

fruns dotter ville inte gå i Thai skola eftersom man där "slår barnen"

Jag vill inte att vår son skall riskera uppleva detta.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer mina tankar om skillnader för våra barn i Södertälje gentemot Surin.

Vill börja med att säga att det är olagligt för lärare att slå barnen i skolan i Thailand, händer detta kan man se till att det slutar på ett lagligt sätt.

Har själv gjort det och ser att det funkat.

William kom hem en dag med blåmärken på ryggen, inga stora, men tillräckligt för att få både mig och frugan att gå i taket.

Efter diskussioner med både lärare och rektor, såg jag att de fortfarande satt fast i gamla vanor. Lagen om att aga barn i skolan är ju ganska ny i Thailand.

Men att inte prata ut med skolan är ju då inte fel, utan mer ett krav.

Det säger inte att jag är emot disciplin i skolan, men regelrätt misshandel är anledning nog att hota med polisanmälan för att få slut på aga i skolan.

Detta hände en gång och (det är förstås en gång för mycket), men har inte hänt igen.

Fast, disciplinen är fortfarande ett av plusen för den Thailändska skolan i min mening.

Mobbingen i Sverige var inget problem direkt, hände ett par gånger att William kom hem och var ledsen. Inte för att barnen mobbat, utan för att en lärare inte tyckte om William.

En kvinnlig lärare som oftast inte såg ett helt händelseförlopp och skyllde på William. Varje gång... Tråkigt att se att det hände, men det är ungefär likvärdigt med fysisk som psykisk mobbing. Illa.

----------

Sen kan jag tycka att det inte är nåt direkt fel på sjukvården här i Thailand, snabb och bra.

William har en mild astmaliknande sjukdom som kommer och går. När han behöver lite hjälp åker vi till sjukhuset och får den behandling som behövs och vi är klara högst en timme senare.

Säger inte att han inte skulle få behandling i Sverige på samma sätt, men att det skulle ta längre tid och kräva att antingen jag eller frugan skulle behöva ta ledigt ifrån jobbet för att åka med till vårdcentralen eller sjukhuset.

Och eftersom just detta är lättare i Thailand för oss, ser jag detta som en fördel för Thailand. En dag utan lön märks mer i Sverige.

----------

Kommer också att tänka på det sociala för barn i Thailand. Tycker William har en större social umgängeskrets i Thailand än i Sverige, här finns kusiner, kompisar och helt enkelt flera barn att leka med än vad som fanns i Sverige för vår del.

----------

Ett stort plus i vårt fall är även det att vi som föräldrar har mycket mera tid över för våra barn.

Jag kan i min situation, se hur tiden i Sverige, gick åt att jobba. Och här i Thailand, kan jag, fast jag jobbar mycket, på ett helt annat sätt samtidigt vara tillgänglig för barnen.

----------

Vår dotter, 16 år, trivdes i Sverige och pratar fortfarande om och med sina kompisar där.

Men för hennes del verkar det egentligen kvitta vilket land vi bor i. Hon har sitt stora intresse som är Tae-kwon-do och bara hon har det, så verkar allt funka utmärkt.

Sammanfattningsvis kan jag tycka att Sverige ger barnen en bättre start på livet i banor som självständighet, generell grundutbildning och allt som hör till detta.

Medan att växa upp i Thailand är bättre på andra sätt såsom, psykisk trygghet (tror barn i Sverige upplever mera stress) samt mera disciplin.

Det valet vi gjort, att bo i Thailand, känns som rätt för oss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...