Jump to content
IGNORERAD

Vaxet


sakaeo

Recommended Posts

Guest wille

Vet inte om jag misstar mig men det verkar som att de som inte bor i Thailand kan leva betydligt mkt billigare dar an de som faktiskt gor det - undra varfor.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 196
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Avregistrerad clion

    17

  • Odin

    14

  • Jive

    13

  • Vaxet

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige

Vet inte om jag misstar mig men det verkar som att de som inte bor i Thailand kan leva betydligt mkt billigare dar an de som faktiskt gor det - undra varfor.

Jo, för att när jag var i Thailand senaste gången så gjorde jag inte av med en endaste THB (det var en onsdag om jag inte missminner mig).

Övriga dagar slösade jag som vanligt.

Men om man stirrar blint på den där onsdagen så går det att leva gratis. Maten och ölen var inköpta på tisdag och Hondan hade full tank...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Vet inte om jag misstar mig men det verkar som att de som inte bor i Thailand kan leva betydligt mkt billigare dar an de som faktiskt gor det - undra varfor.

Det där känner jag igen för när jag kom hem från min senaste resa fick jag höra av en tjejkompis att vi hade levt väldigt dyrt.

För enligt henne kunde man leva mycket mycket billigare än vad vi gjorde.

Men tro inte att hon ens hade varit i Thailand själv utan hon hade hört från andra som berättat att det gick att leva för 10k:-/månad :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Fråga vem som helst i Surin - Det går att leva på 3000 Baht per månad.

Fraga vem som helst - det ar teoretiskt mojligt att leva i celibat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fraga vem som helst - det ar teoretiskt mojligt att leva i celibat.

.. men man måste tydligen vara två som gör det samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

Detta meddelande är inte riktat till någon i tråden.

-Men det är många Falang, som inte får ekonomin här

att gå runt.- Som inte vill åka hem och,

``LOOSE FACE`` -Bättre att skylla på något

annat, när man själv inte lyckats här.

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitinlägg, om det faktiskt inte är så att du inte tänker äta eller dricka någonting alls under din vistelse i Thailand?

Bara för att du har en bostad som du kan nyttja, innebär det knappast att den är gratis?

...

Men om man tar Nonkis 25 000 och lägger på 5 000 för boende, 15 000 för mat och dryck; då landar man på knappa 50 000/månad. Kanske även 10 000 till per månad, för att samla ihop till de årliga flygbiljetterna.

Detta verkar väl ändå rätt rimlig för en familj, med ett barn, som bor i Udon Thani - inte BKK, men inte heller en isolerad by på landsbygden.

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Men om man tar Nonkis 25 000 och lägger på 5 000 för boende, 15 000 för mat och dryck; då landar man på knappa 50 000/månad. Kanske även 10 000 till per månad, för att samla ihop till de årliga flygbiljetterna.

Detta verkar väl ändå rätt rimlig för en familj, med ett barn, som bor i Udon Thani - inte BKK, men inte heller en isolerad by på landsbygden.

jap.gif

Visst ar det rimligt.men inte om man soker samma trygghet, standard, osv som man har by default i Sverige. Sen ar det ett val man sjalvklart kan gora.

Link to comment
Dela på andra sajter

Knappast till någon hjälp för någon här när någon påstår sig kunna leva i Pattaya med barn, hus och allt annat för 25 000 baht per månad. :crazy:

Men jag skriver som Wille, tycks vara så att de som inte bor i Thailand kan bo där billigt, emedan vi andra som bor/bott i Thailand inte klarar av detta, mycket underligt.

Påminner mig om farsgubben som är hockeyälskare och framför Tv:n eller på läktaren kan tala om precis hur sakers tillstånd är och hur man skall göra.

Men när han själv någon enstaka gång då och då tagit på sig grillorna så har han knappt styrfart och han landar alltsom oftast på häcken.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Fråga vem som helst i Surin - Det går att leva på 3000 Baht per månad.

Språkpolisen framme.

Överleva stavas med ett över före leva B)

Link to comment
Dela på andra sajter

Knappast till någon hjälp för någon här när någon påstår sig kunna leva i Pattaya med barn, hus och allt annat för 25 000 baht per månad. :crazy:

Men jag skriver som Wille, tycks vara så att de som inte bor i Thailand kan bo där billigt, emedan vi andra som bor/bott i Thailand inte klarar av detta, mycket underligt.

Påminner mig om farsgubben som är hockeyälskare och framför Tv:n eller på läktaren kan tala om precis hur sakers tillstånd är och hur man skall göra.

Men när han själv någon enstaka gång då och då tagit på sig grillorna så har han knappt styrfart och han landar alltsom oftast på häcken.

Hejsan Herr Vax

Även om du har som huvudsysselsättning att sälja bilvax så borde man kunna kräva av dig som företagsleare att du skulle kunna läsa inläggen här ordentligt...

Angående 25 000 Baht per månad i budget i Pattaya så citerade jag NoBuzz kalkyl och i hans inlägg stod det klart och tydligt: Plus mat, kläder, resor, visumkostnader, besök, inköp etc etc etc

Således gäller detta för min kalkyl också.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Nonki!

Hur många veckor/år är du i Thailand?

Hejsan Jive

Hejsan Jive.

Jag förstår inte varför du frågar detta eftersom du redan vet svaret. Vi brukar ju ses varenda gång jag kommer ner..så du vet ju redan att det inte varit så mycket som jag varit i Thailand de senaste två åren.

Men jag är ju inte helt grön utan har vistats i Thailand sedan 1994 och då långa perioder om vartannat och har även hus i Pattaya sedan flera år tillbaka.Så nog vet jag vad jag gör av med när jag bor längre stunder i Thailand fast det tror jag du begriper, Jive för jag vet ju att du är en intelligent herre med ordning och reda på både det ena och det andra.

Jag väljer att vara diplomatisk och bortser från ditt inlägg med en, i mitt tycke, helt onödiga fråga.

Hälsa hustrun.

Bästa hälsningar

Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Herr Vax

Även om du har som huvudsysselsättning att sälja bilvax så borde man kunna kräva av dig som företagsleare att du skulle kunna läsa inläggen här ordentligt...

Angående 25 000 Baht per månad i budget i Pattaya så citerade jag NoBuzz kalkyl och i hans inlägg stod det klart och tydligt: Plus mat, kläder, resor, visumkostnader, besök, inköp etc etc etc

Således gäller detta för min kalkyl också.

MVH Nonki

Skönt att du har överseendet med att jag är en idi*t då jag jobbar med fel saker.

Nonki, mitt bästa råd till dig är att inte skriva något på internet överhuvudtaget, då blir det inte fel.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitinlägg, om det faktiskt inte är så att du inte tänker äta eller dricka någonting alls under din vistelse i Thailand?

Bara för att du har en bostad som du kan nyttja, innebär det knappast att den är gratis?

Vad har den kostat hittills och hur mycket får du om du säljer den imorgon?

Eller mer intressant, vad kostar det att hyra ett boende som motsvarar ditt?

MVH Tommy

Hejsan Tommy

Tja, vad skall jag säga om mitt skitinlägg...tror jag börjar med att säga som jag sagt till en annan herre här att jag citerade NoBuzz inlägg och där stod det klart och tydligt att mat, dryck, kläder med mera tillkommer...läs själv och kontrollera.

Angående min bostad i Pattaya så är denna kontant betald och har stigit i värde med 100 % sedan jag köpte den så jag tar mig faktiskt friheten att bedöma min hyreskostnad till 0:- per månad. Så för just min egen kalkyl så är det irrelevant vad motsvarande kostnad är att hyra ett boende som mitt är.

Jag har inte påstått att min kalkyl är alenarådande utan bara presenterat den i all välmening i syfte att eventuellt kunna hjälpa blivande Thailandsboende.

Det var det jag syftade på när jag presenterade mitt skitinlägg.

Ha det bra, Tommy

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att du har överseendet med att jag är en idi*t då jag jobbar med fel saker.

Nonki, mitt bästa råd till dig är att inte skriva något på internet överhuvudtaget, då blir det inte fel.

Vaxet, om du tycker att du jobbar med fel saker så är det kanske läge för att se över sin situation...det får stå för dig.

Klar är dock att du inte läst inläggen tillräckligt utan citerade mitt inlägg utan tillräckligt kött på benen.

Så ditt råd till mig borde kanske i stället vara mitt råd till dig...

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Att leva i Bangkok, som ensamstående, är inga problem med en nettolön på 6000 SEK för det har jag gjort i många år. Jag skattar i Sverige.

Hyra inklusive el och vatten samt internet 1500 SEK

Försäkring 250 SEK i månaden.

Visum 150 SEK i månaden.

Transporter 500 SEK i månaden. (taxi, skytrain, osv)

Tvätt 100 SEK i månaden.

Har ungefär 3500 SEK över till mat och nöjen i månaden vilket räcker om man tycker om thaimat och lever i ett thaiområde.

Det som kan vara lite förrädiskt är växelkursen, när bahten stod i 5,41 hade jag 32 460 THB att spendera i månaden men när den rasade till 3,93 hade jag hux flux bara 23 580 THB att spendera.

Kan vara värt att tänka på.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att leva i Bangkok, som ensamstående, är inga problem med en nettolön på 6000 SEK för det har jag gjort i många år. Jag skattar i Sverige.

Hyra inklusive el och vatten samt internet 1500 SEK

Försäkring 250 SEK i månaden.

Visum 150 SEK i månaden.

Transporter 500 SEK i månaden. (taxi, skytrain, osv)

Tvätt 100 SEK i månaden.

Har ungefär 3500 SEK över till mat och nöjen i månaden vilket räcker om man tycker om thaimat och lever i ett thaiområde.

Det som kan vara lite förrädiskt är växelkursen, när bahten stod i 5,41 hade jag 32 460 THB att spendera i månaden men när den rasade till 3,93 hade jag hux flux bara 23 580 THB att spendera.

Kan vara värt att tänka på.

Jag vet att man inte får men finns det inga små extrajobb som en farrang kan utöka kassan med??

Får är snälla djur som finns på Gottland.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet, om du tycker att du jobbar med fel saker så är det kanske läge för att se över sin situation...det får stå för dig.

Klar är dock att du inte läst inläggen tillräckligt utan citerade mitt inlägg utan tillräckligt kött på benen.

Så ditt råd till mig borde kanske i stället vara mitt råd till dig...

MVH Nonki

Efter att du varit lite mer aktiv under ett par dagar så är jag säker på att mitt råd till dig är rätt, jag upprepar i all välmening.

"Det är bättre att du inte skriver något på internet överhuvudtaget, så blir det inte fel."

Och skall du skriva något, gör det på ditt eget forum, där alla fyra medlemmarna är dina bästa kompisar och ser dig som en gud.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte påstått att min kalkyl är alenarådande utan bara presenterat den i all välmening i syfte att eventuellt kunna hjälpa blivande Thailandsboende.

Det var det jag syftade på när jag presenterade mitt skitinlägg.

Självklart var det i välmening du jämförde kostnade och skrev att du inte kunde förstå vart pengarna gick i min budget.

Nu ska jag göra samma sak som du.

Hejsan

Om jag utgår ifrån din ovanstående kalkyl och jämför hur den skulle ha sett ut i mitt fall så blir siffrorna ugnefär så här:

Bil: 0

Bensin till Moppe och MC: 0 (har egen bensinstation)

Skola: 0 (har inga ungar)

Försäkring: 0 (har pengar på banken istället)

Hyra: 0

El, internet och TV: 0 ("lånar lite av grannens kabel")

Summa: 0

Även om din månadskalkyl är högre än min så har jag mycket svårt att förstå hur du kunnat lägga 25 000 Baht per månad som ständigt boende i Thailand.

När jag själv vistas där så springer det några hundralappar per dag, inte mer. Vissa dagar i stort sett ingenting.

Jag anser inte att din totala kalkyl är relevant för de flesta utan om man lever någotsånär normalt så klarar man sig på betydligt mindre.

I all välmening och med syfte att hjälpa andra,

NoBuzz

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att man inte får men finns det inga små extrajobb som en farrang kan utöka kassan med??

Får är snälla djur som finns på Gottland.

Visst finns det extraknäck, men sällan med arbetstillstånd.

Jag har både 12 månaders visa och arbetstillstånd att jobba över hela Thailand så jag känner mig trygg. Men skulle inte kunna tänka mig att jobba "svart" bara för möjligheten att få bo i Thailand, jag har inkomst i Sverige som jag skattar för och plockar bara ut precis så mycket jag behöver ur företaget.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Att leva i Bangkok, som ensamstående, är inga problem med en nettolön på 6000 SEK för det har jag gjort i många år. Jag skattar i Sverige.

Hyra inklusive el och vatten samt internet 1500 SEK

Försäkring 250 SEK i månaden.

Visum 150 SEK i månaden.

Transporter 500 SEK i månaden. (taxi, skytrain, osv)

Tvätt 100 SEK i månaden.

Har ungefär 3500 SEK över till mat och nöjen i månaden vilket räcker om man tycker om thaimat och lever i ett thaiområde.

Det som kan vara lite förrädiskt är växelkursen, när bahten stod i 5,41 hade jag 32 460 THB att spendera i månaden men när den rasade till 3,93 hade jag hux flux bara 23 580 THB att spendera.

Kan vara värt att tänka på.

Det var bra gjort måste jag säga blir + för den budgeten

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var bra gjort måste jag säga blir + för den budgeten

Håller med dig!

Men det finns ju faktiskt forummedlemmar som kan leva på ännu mindre i månaden, och då inte ensam, utan en hel familj, det är väl fantastiskt.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Sitter med bibban som ska pröjsas den 30

mobilräkning 2st telefoner 925kr

el vattenfall 5 årigt bundet 2132kr

Älvängens vägförening 1300kr

apoteket 150kr

ale elförening (nätkostnd)655kr

canal digital 510kr

colvofinans bensin mm 2500kr

sbab ränta2039kr

sbab ränta279kr

försäkringskassan (bidragsförskott) till ex 1273kr

gp prenumeration 1 år 1300kr

summa13063kr

om jag jobbar till 67år så får jag en pension på 20000kr i månaden(enl prognos)minus 32% i skatt kvar blir 13600kr

ok bensinen kan ju bli mindre och frugan får bara ducha varan dag gp får jag skita i Metro e ju gratis

så kan jag ju jämföra på ett ungefär? med vad det skulle kosta i Bangsale

Hyra 0

el 1500-2000bath

internet 1000bath

mat ???????10-15000bath

joels skola ??? 6000-12000bath

olycksfalls försäkring ???? (ej utskriven från sverige)

20000kr- 25% skatt 15000kr kvar med kursen 4,70bath blir det 70500bath i månaden

jag tror nog att jag får ett bättre liv i bangsale :whistle:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill ju påpeka att det absolut inte gått att leva på den budgeten om jag haft familj. Den flickvänner jag haft i Thailand, både farang och thai, har alla varit självgående ekonomiskt. Inga barn som jag förväntas bidra till eller bufflar som är krassliga. Men visst stiger utgiftskontot en aning med GF.

Jag har en BR-lägenhet i Sverige som jag hyr ut i andra hand till en student, genom lägenheten har jag en försäkring som heter något i stil med "Jobba eller studera utomlands" och kostar i runda slängar 2800 SEK för ett helår.

Bil behövs inte i Bangkok, stan är nedlusad med billiga och bra taxibilar och traskar jag 5 minuter hemifrån är jag på tunnelbanestationen Huay Khwang.

Betalar 520 THB i månaden för i princip obegränsat antal plagg tvättade och strukna.

Vattnet går på ungefär 18 THB i månaden och elen på 200 THB.

Thailunch längs med gatan, inklusive vatten 50THB. Större måltid på kvällen cirka 300 THB med något starkare än vatten till. Men man behöver ju inte dricka varje kväll, man kan ha roligt utan sprit, har jag hört iallafall...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...