Jump to content
IGNORERAD

Vaxet


sakaeo

Recommended Posts

Hej Vaxet, vad är det som gör att ni har beslutat att flytta hem till Sverig, och på vilka grunder är det. Det kan väl knapast bero på origheterna i Bangkok. Det har väl gryt längere än så. Jag är bara nyfiken på erat beslut.

MVH

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 196
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Avregistrerad clion

    17

  • Odin

    14

  • Jive

    13

  • Vaxet

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Flyttade denna till off topic från nyheter. Ser inget direkt fel med frågan men eftersom den är av personlig art kanske den borde ha ställts i ett pm först. Eftersom Vaxet redan gått ut med att han har flyttat hem får den vara kvar tills vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg inte denna fråga förrän nu, och väljer att svara då jag tror att anledningen till flytten kan intressera fler på detta forum.

Efter nästan 10 år i Thailand, om än med massor av besök för hela familjen i Sverige, så väljer vi nu att göra Sverige till vårt hemland.

Anledningarna är ju självklart flera, men barnens utveckling och deras möjlighet att i framtiden vara självständiga och också konkurrenskraftiga människor i en mer och mer internationell värld är den största anledningen.

Vi vill att barnen skall få svenska värderingar och värdegrund, de skall hellre säga "jag vet inte", än att dra till med en grov lögn för att inte avslöja sin okunskap, allt för att slippa tappa ansiktet.

Skolan i Thailand lär inte barnen att ta egna initiativ, snarare tvärtom. Skolan i Europa premierar och berömmer egna initiativ.

Både jag och min numera väldigt farangiserade fru är övertygade om att en utbildning i Sverige gör att våra barn i framtiden har möjlighet att välja det land de vill bo i själva, och i detta land vara konkurrenskraftiga.

Vi är också övertygade om att en utbildning i Thailand skulle göra det mycket svårt för dem att göra samma sak, den Thailändska värdegrunden är så annorlunda mot de flesta andra länder och skulle begränsa våra barns möjligheter i framtiden.

Framförallt detta med att tappa ansiktet är hämmande. Thailändska pojkar och män tenderar att hellre ljuga än att säga "jag vet inte" för att slippa avslöja sin okunskap. Detta gör att de många gånger undviker saker som de inte redan kan och på detta sätt lär de sig inte något nytt.

Flickor och kvinnor tycks vara mindre rädda för att tappa ansiktet i detta sammanhang, men självklart händer det även för dem ibland.

Vi har som sagt talat om att flytta till Sverige i några år, och ett exempel på varför vi nu flyttar är när vår sons Thailändske engelskelärare(thaiman) gav fel till vår son i ett engelska prov.

Sonen hade skrivet I HAVE, men läraren felade detta och skrev att det skulle heta I HAS.

Jag skrev då på provet som sonen hade med sig hem att detta måste vara felrättat och fick dagen efter svaret, i mitt klassrum heter det I HAS, vad ni säger hemma hos er är" up to you". :huh:

Detta hände alltså på en internationell skola, och jag är säker på att läraren visste att han hade fel, men vägrade acceptera att någon ifrågasatte honom.

Ja som sagt nu bor vi i Sverige, men vad framtiden bär med sig får vi se, kanske saknar vi Thailand och styr kosan åter till detta land som har så mycket trevligt att ge, inget är ju varken tvärvitt eller nattsvart.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Och.. jag, som hittils varit konsekvent endast i mitt velande, kommer troligtvis fortsätta att vara det, och antagligen komma efter om någon månad. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäkligt intressant Waxet, har du tid/lust att dela med dej fler av dina erfarenheter? Jag har tänkt mej att flytta ner till Los halvårsvis innom fem år.

Hur tar barnen livet i Svedala, pratar dom Svenska, hur gamla är dom?

//Janne

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, nu vet jag inte vad di säger i Bäste Bror's klassrum förmodligen "I MATAFAJ" och värdegrunden lär ju inte hålla någon högre klass.

Lektor Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäkligt intressant Waxet, har du tid/lust att dela med dej fler av dina erfarenheter? Jag har tänkt mej att flytta ner till Los halvårsvis innom fem år.

Hur tar barnen livet i Svedala, pratar dom Svenska, hur gamla är dom?

//Janne

Pojken är 9 år, talar thailändska och engelska samt förstår svenska. Han är självklart nervös och saknar sina polare, men han trivs och har alltid trivts i Sverige.

Flickan är tre hon talar thailändska och svenska samt förstår engelska, hon har börjat på svenskt dagis för två veckor sedan och vill nu inte följa med hem på eftermiddagarna.

Som sagt Odin, Thailand är fint, men för barn och ungdomar tror jag den svenska värdegrunden är bättre. Jag menar då inte moraliskt utan mer att man med svenska värderingar och med en svensk utbildning i bagaget som vuxen har oerhört mycket större valmöjlighet var man vill bo och vad man vill göra.

Thailändska värderingar och thailändsk utbildning passar bäst för ett liv i Thailand, och att flytta någon annan stans i världen kräver mycket stora anpassningar, ansträngningar och stora förändringar i tänket.

Om mina barn skulle utbilda sig i Thailand men sedan väljer att bosätta sig i sitt andra hemland, Sverige(dubbla medborgarskap), så blir det mycket svårt att kunna tillgodoräkna sig den Thailändska utbildningen.

Om mina barn utbildar sig i Europa/Sverige, men sedan väljer att flytta till sitt andra hemland, Thailand, så kommer de istället vara mycket konkurrenskraftiga och på en arbetsmarknad vara mycket intressanta, framförallt för internationella företag. Men även i övriga delar av arbetslivet kommer de att kunna klara sig bra.

Självklart finns det undantag, men min erfarenhet gör att jag numera är helt övertygad om ovanstående.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Pojken är 9 år, talar thailändska och engelska samt förstår svenska. Han är självklart nervös och saknar sina polare, men han trivs och har alltid trivts i Sverige.

Flickan är tre hon talar thailändska och svenska samt förstår engelska, hon har börjat på svenskt dagis för två veckor sedan och vill nu inte följa med hem på eftermiddagarna.

Som sagt Odin, Thailand är fint, men för barn och ungdomar tror jag den svenska värdegrunden är bättre. Jag menar då inte moraliskt utan mer att man med svenska värderingar och med en svensk utbildning i bagaget som vuxen har oerhört mycket större valmöjlighet var man vill bo och vad man vill göra.

Thailändska värderingar och thailändsk utbildning passar bäst för ett liv i Thailand, och att flytta någon annan stans i världen kräver mycket stora anpassningar, ansträngningar och stora förändringar i tänket.

Om mina barn skulle utbilda sig i Thailand men sedan väljer att bosätta sig i sitt andra hemland, Sverige(dubbla medborgarskap), så blir det mycket svårt att kunna tillgodoräkna sig den Thailändska utbildningen.

Om mina barn utbildar sig i Europa/Sverige, men sedan väljer att flytta till sitt andra hemland, Thailand, så kommer de istället vara mycket konkurrenskraftiga och på en arbetsmarknad vara mycket intressanta, framförallt för internationella företag. Men även i övriga delar av arbetslivet kommer de att kunna klara sig bra.

Självklart finns det undantag, men min erfarenhet gör att jag numera är helt övertygad om ovanstående.

Hej Vaxet,

Tack för att du delar med dig av dina livserfarenheter. Det var intressant läsning och dina slutsatser om den thailändska utbildningen och samhällssystemet kontra den svenska sammanfaller ganska väl med hur jag resonerade då jag stod i valet och kvalet mellan att flytta eller stanna kvar här i Sverige.

Detta var år 2003 och jag jobbade på ett tyskt företag och blev erbjuden en postering på lokalkontoret i Bangkok. Mina två barn var så pass unga att de ännu inte hade börjat skolan.

För att göra en lång historia kort så avgjordes frågan faktiskt då jag jag var ute på en tillställning med de thailändska kollegorna någonstans på Ratchada, när jag i smått berusat tillstånd satt och dryftade en eventuell flytt med familj till Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Vaxet,

Lite kusligt men det du skriver kunde lika garna varit mina funderingar. Vi har tagit samma beslut som du och din fru utifran i princip exakt samma anledningar. Nu handlar det bara om nar vi flyttar hem till Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Å nu väntar vi på willes hemflytt :whistle:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Å nu väntar vi på willes hemflytt :whistle:

Ja, om inget ovantat hander blir det i slutet pa aret.

Alisa har fatt PUT redan sa nu ar det endast en timing fraga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Ja då får man väll önska både wille å Vaxet välkomna tillbaka + ev buzzen :drinks:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tråkiga är att Mpr dräneras på skarpa hjärnor/pennor på plats.. Men visst ni är varmt välkommna tillbaka till fibravinterns land...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som ni båda gjort ett väldigt moget och bra beslut och visar hur mycket ni bryr er om era barn och dess framtid

Håller helt med er i dom besluten

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tråkiga är att Mpr dräneras på skarpa hjärnor/pennor på plats.. Men visst ni är varmt välkommna tillbaka till fibravinterns land...

Jag håller med. Nog har Vaxet varit lite sparsam med sina inlägg sedan hemkomsten. Skottat snö kanske? :D

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag håller med. Nog har Vaxet varit lite sparsam med sina inlägg sedan hemkomsten. Skottat snö kanske? biggrin.gif

Applicerar man samma typ av fundering på andra profiler så får man nog konstatera att Buzzen

nog inte bytt så förfärligt mycket annat än virtuella blöjor på IL på senaste tiden.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Applicerar man samma typ av fundering på andra profiler så får man nog konstatera att Buzzen

nog inte bytt så förfärligt mycket annat än virtuella blöjor på IL på senaste tiden.

Inte så konstigt när det kommer så mycket bajs och det inte finns så många andra "riktiga män" runt omkring som kan kavla upp ärmarna! drinks.gif

(ps.. varför finns ingen blöjbytarsmiley?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med. Nog har Vaxet varit lite sparsam med sina inlägg sedan hemkomsten. Skottat snö kanske? :D

Jo här finns saker att göra, men skotta snö, nej tack.

Idag har Fru och jag promenerat i vårsolen, tänkte ta en långpromenad, men ack. Gick förbi kvarterskrogen och där på uteserveringen satt grannarna och drack öl, inte svårt att avstå promenaden om man säger så.

För övrigt vill jag typ påstå att ryktet gör gällande att även herr moderator själv tänker sig mot Svedala så småningom, eller?

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Vaxet

Tack för dina tankar. Vi hade samma tankar när nu familjen förhoppningsvis samlas i sverige(ett undantag). Det viktigaste var dottern på 12 år. Hon har en skolgång från isaan. Vi ansåg att hon måste få en chans att lära sig mer av ALLT i skolan. Vi hade precis samma tankar. Vi lägger all krut i början på dottern för att hon ska få en rimlig chans i livet. Vi har också en på 6 månader. Den klarar sig alltid just nu och fler år framåt. När det blir dags för skolan för vi fundera över vad som är bäst för henne också.

ps dom skulle komma nu på onsdag. men det verkar bli trassel modell större

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Tack för senast!

Jag vet inte vad jag fick i mig, men jag sov ända till två idag!

Med lite avbrott för ett toabesök och en snabb frukost.

:::

Själv har jag inte funderat så mycket på detta ämne.

Det blev en automatisk konsekvens av mitt val av partner.

Jag väntar bara på dagen då Svarten går i pension. Då flyttar vi till Thailand.

Då har barnen också gått färdigt gymnasium och blir myndiga.

:::

På plats i Thailand drömmer vi om att öppna en skola som tar upp de bästa av båda världar dvs Thailand o Sverige.

:::

Mina kompisar som fått barn berättar för mig hur mycket pengar man skulle behöva för att kunna få barnet i en bra skola.

Det är mycket stora summor för oss.

:::

Jag tänker på svenska tänket som verktyg i arbetslivet på internationella plan.

Det har du nog rätt i.

Själv lärde mig att börja fatta egna beslut när jag var typ 17 år och var här som utbyteselev.

Sen lärde jag mig att vara min egen lyckas smed när jag var typ 27 år.

Men att vara lyhörd för andras känslor och vad andra tycker - det lärde jag mig väldigt tidigt.

:::

Jag tänker på en aspekt till - utifrån min erfarenhet av att jobba bland thailändare på den thailändska ambassaden.

Att jag som kvinna med det svenska tänket inte passade in där.

I början trodde jag att det bara var på ambassaden jag inte passade in.

Men med åren så började jag inse att jag kanske inte alls passa in att jobba i ett helt thailändskt klimat där könsroller är så starka och där man ska buga och svälja allting som en chef eller en äldre person säger.

Men det är nog lättare för en man.

:::

Om man tänker på internationella företag i Thailand så är det nog bara en fördel att kunna Thailand och thailändska sätt att tänka + ha det svenska tänket själv i bagaget.

:::

Jag tror att det är mycket bra ålder för er son att flytta till Sverige nu.

Det blir en mjukare start och övergång innan puberteten kommer.

Jag nämnde att du har så mycket kärlek till pojken och fru Vax så det blir säkert jättebra för pojkens anpassning i Sverige.

Glömde att nämna att många thailändska ungdomar som far illa ut i Sverige när de flyttar hit med sin mor "rycks" helt plötsligt från den tryggheten de har hos t.ex. förföräldrar. Många av dem har inte bott med sin mor på länge och mor och barn återförenas först när de ska bo i Sverige tillsammans.

Men för er är det inte så.

:::

Blablar jag för mycket nu?

Jag ville bara säga att det är bra beslut och bra tidpunkt!

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt vill jag typ påstå att ryktet gör gällande att även herr moderator själv tänker sig mot Svedala så småningom, eller?

Jo, skulle egentligen redan varit där, iaf i UK. Men blev "tvungen" att stanna ytterligare i en månad. Inget större straff dock.

Blablar jag för mycket nu?

Tror jag talar för en majoritet när jag med bestämdhet menar att du babblar alldeles för lite. Får man be om lite mer babbel tack :wai:

Förresten, det där med era skolplaner verkar väldigt intressant. Vill gärna höra mer om det i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet,

Lite kusligt men det du skriver kunde lika garna varit mina funderingar. Vi har tagit samma beslut som du och din fru utifran i princip exakt samma anledningar. Nu handlar det bara om nar vi flyttar hem till Sverige.

Vi har också starka planer på att flytta hem, kanske först om 1 år fast helst vill jag flytta nu.

Frugan är med på flytt för Jasmines och Jimmys skull, men det är ett par saker som försvårar för oss.

Frugan har en 9 årig dotter som bor hos oss på veckorna och hos sin pappa och farmor mfl, de flesta helgerna.

Hon älskar både sin mamma och pappa och det diskuteras just nu hur vi skall göra med Looksorn, skall hon stanna hos sin pappa eller flytta med oss?

Hon vet inte själv vad hon vill och det blir tufft för henne vilket beslut som än fattas.

Hennes pappas familj har det mycket gott ställt så det är inga problem vad avser skolgång för henne.

Däremot så är alla medvetna om att ett svenskt medborgarskap för henne öppnar en massa dörrar i framtiden...

Antagligen blir det nån deal med att hon stannar ett tag i Thailand för att komma efter sedan.

Sedan har vi Min svåger som kraschade sin MC för 8 månader sedan och landade på skallen, utan hjälm förstås...

Han låg i koma i 6 veckor, på sjukhus i 2 månader, på vårdhem i 4 månader och har just flyttat hem igen men är väldigt långsam i skallen, tveksamt om han blir helt återställd.

Extra trist är det att hans fru vill skiljas, OCH behålla deras gemensamma hem själv, helst utan att betala nåt för det (kommer ju inte att bli så, men man kan tycka att hon kunde vara lite trevligare efter 8 års äktenskap.).

Sist så har vi min ensamstående svärmor, som antagligen aldrig skulle trivas i Sverige men som blir rätt ensam om hon stannar i Thailand (hon har 4 bröder och 2 systrar i Bkk med omnejd).

Jag vet inte ens om det är möjligt att flytta med svärmor till Sverige, men jag skall kolla, nån som har ett snabbt svar på frågan? Alltså kan svärmor flytta med oss när vi drar till Sverige?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Såg inte denna fråga förrän nu, och väljer att svara då jag tror att anledningen till flytten kan intressera fler på detta forum.

Efter nästan 10 år i Thailand, om än med massor av besök för hela familjen i Sverige, så väljer vi nu att göra Sverige till vårt hemland.

Anledningarna är ju självklart flera, men barnens utveckling och deras möjlighet att i framtiden vara självständiga och också konkurrenskraftiga människor i en mer och mer internationell värld är den största anledningen.

Vi vill att barnen skall få svenska värderingar och värdegrund, de skall hellre säga "jag vet inte", än att dra till med en grov lögn för att inte avslöja sin okunskap, allt för att slippa tappa ansiktet.

Skolan i Thailand lär inte barnen att ta egna initiativ, snarare tvärtom. Skolan i Europa premierar och berömmer egna initiativ.

Både jag och min numera väldigt farangiserade fru är övertygade om att en utbildning i Sverige gör att våra barn i framtiden har möjlighet att välja det land de vill bo i själva, och i detta land vara konkurrenskraftiga.

Vi är också övertygade om att en utbildning i Thailand skulle göra det mycket svårt för dem att göra samma sak, den Thailändska värdegrunden är så annorlunda mot de flesta andra länder och skulle begränsa våra barns möjligheter i framtiden.

Framförallt detta med att tappa ansiktet är hämmande. Thailändska pojkar och män tenderar att hellre ljuga än att säga "jag vet inte" för att slippa avslöja sin okunskap. Detta gör att de många gånger undviker saker som de inte redan kan och på detta sätt lär de sig inte något nytt.

Flickor och kvinnor tycks vara mindre rädda för att tappa ansiktet i detta sammanhang, men självklart händer det även för dem ibland.

Vi har som sagt talat om att flytta till Sverige i några år, och ett exempel på varför vi nu flyttar är när vår sons Thailändske engelskelärare(thaiman) gav fel till vår son i ett engelska prov.

Sonen hade skrivet I HAVE, men läraren felade detta och skrev att det skulle heta I HAS.

Jag skrev då på provet som sonen hade med sig hem att detta måste vara felrättat och fick dagen efter svaret, i mitt klassrum heter det I HAS, vad ni säger hemma hos er är" up to you". :huh:

Detta hände alltså på en internationell skola, och jag är säker på att läraren visste att han hade fel, men vägrade acceptera att någon ifrågasatte honom.

Ja som sagt nu bor vi i Sverige, men vad framtiden bär med sig får vi se, kanske saknar vi Thailand och styr kosan åter till detta land som har så mycket trevligt att ge, inget är ju varken tvärvitt eller nattsvart.

Hej Vaxet Efter att ha läst ditt inlägg tror jag ni gör helt rätt, av de skäl du nämner.

Vi bor i en småstad i Isaan, och vår dotter, som är 8 år, råkade ut för nästan exakt samma sak som er son.

Hon är bäst i klassen på engelska, men blev felrättad på senaste provet. Vi ringde läraren, och han lovade

återkomma , men det gjorde han inte, och korrigerade inte felrättningen.

Jag blev förbannad och ville kontakta rektorn.

Min sambo svarade att det kan vi inte.

Hon berättade sedan varför.

När hon själv var 15 år var hon också bäst i klassen i engelska och matematik. Några av hennes

klasskompisar har berättat att hon ofta hjälpte dem i dessa ämnen.

Året efter fick de en ny lärare. Han var släkt med rektorn.

Vid slutprovet i matematik det året fick hon 78 av 80 möjliga poäng.

Därefter meddelade läraren henne enskilt att hon måste betala honom för att få det högsta betyget, med

tillhörande stipendium.

Hon och hennes familj betalade inte. Hon var den enda i klassen fick 0 som slutbetyg i matematik.

Alla i hennes klass, hemby mfl känner till hennes fall, men alla vet ockå att så här är det.

Nu är detta ett antal år sedan, men detta gick då inte att överklaga.

Vi tog ingen konflikt med läraren för dotterns räkning.

Han är usel avseende engelska, men han begärde inga pengar för betyget.

Om någon lärare, polis,kommuntjänsteman etc gjort fel, så finns det här inte det vi kallar rättvisa,

överklaga etc.

Vill du , för att få rättvisa ,ha hjälp av lärare, polis, chefstjänsteman i liknande fall kan du i bästa fall betala

rektorn, polischefen, chefstjänstemannen, för att få hans hjälp, men i många fall går inte ens detta pga

korruption.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha läst alla svar i denna tråd så får man anta att detta forum så småningom bara har medlemmar boende i Sverige, alla tycks vara på väg mot Europa.

Och som sagt, efter några år i Thailand så blir faktiskt Sverige mer intressant igen, framförallt då om man har småbarn.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha läst alla svar i denna tråd så får man anta att detta forum så småningom bara har medlemmar boende i Sverige, alla tycks vara på väg mot Europa.

Och som sagt, efter några år i Thailand så blir faktiskt Sverige mer intressant igen, framförallt då om man har småbarn.

Hmm jaha, jag får väl sitta där nere ensam då. Taskmörtar

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...