Jump to content
IGNORERAD

Vaxet


sakaeo

Recommended Posts

Just det buzzen säger: Att samma standard kostar mera i Thailand

är nog den sanning som många här har minst lust med att höra smiley.gif

De flesta här har kanske (eller har haft) en dröm om att flytta till Thailand

i övre medelålder eller som pensionärer och en förhoppning om att

kunna leva där - omän inte som "kungar i baren" så iaf som välbeställda.

Och nu hotas den drömmen av alla tråkiga ekonomiska fakta i denna tråd.

Tacka vet jag modellen att bo i bägge länder.

Att få det bästa av två världer till priset av ett par resor per år.

Iaf det vi hoppas på när det blir dax.

mvh

En bra sammanfattning av GD och utan minsta tvivel modellen för att optimera livet.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 196
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Avregistrerad clion

    17

  • Odin

    14

  • Jive

    13

  • Vaxet

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Samma standard kostar mer i Thailand.

Men.. bara ett litet månadsöverslag av kostnader.

Bil: 15 000

Skola: 6 000 (billig "internationell" skola a la Thaistandard)

Försäkring: 10 000 (för hela familjen 4 personer)

Hyra: 16 000

El, internet, tv: 5 000

Summa 52 000 per månad.

Plus mat, kläder, resor, visumkostnader, besök, inköp etc etc etc

Jag har, sedan mars förra året, gjort av med ungefär 400 000 SEK.

Det blir ca 30 000 per månad, vilket är ungefär 135 000 baht.

Inga större resor, förutom 3 veckor med bil runt i isaan.

Frugan gör av med noll. Hon äter en nudelsoppa per dag och går inte ut eller ska ha guld.

Vart har pengarna gått? - ut! smile.gif

Vi skulle säkert kunna leva på 80 000. kanske. tror jag.NOT!

PS.. nu ska jag till Bangkok och fixa pass till dottern.. kommer att kosta 10 000 baht.

Och då har du ändå "glömt" bort att lägga undan pengar för en framtida pension, för en årlig semestermånadslön samt för försäkringar som täcker en livsinkomst om du skulle skada dig så mycket att du blir arbetsoförmögen. Alltså sånt som vi i Sverige betalar kontinuerligt via den "dolda" inkomsten (dvs skatt/arb.givaravg), semesterlöneavdrag, fackavgifter osv.

Hur mycket man behöver för att kunna leva ett liv i Thailand med ungefär samma förutsättningar som dom som normalt gäller i Sverige beror förstås väldigt mycket på hur gammal man är samt om man har unga barn och familj. Har man t ex en livstid av arbete bakom sig i Sverige så har man ju redan tjänat ihop sin pension, men är man fortfarande i arbetsför ålder och bor i Thailand så måste man ju dra in även till denna. Och har man inga eller redan vuxna barn så har man ju inga ekonomiska åtaganden i det avseendet.

Men vad händer t ex om man bor i Thailand, har barn och plötsligt en dag blir påkörd av en bil och arbetsoförmögen resten av sin livstid? Sjukhuskostnaden är ju en sak, men vad ska man själv, familj och barn leva på efteråt om man inte klarar av att jobba längre. Såna olycksscenarior är vi i regel försäkrade mot som arbetstagare i Sverige.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Men vad händer t ex om man bor i Thailand, har barn och plötsligt en dag blir påkörd av en bil och arbetsoförmögen resten av sin livstid? Sjukhuskostnaden är ju en sak, men vad ska man själv, familj och barn leva på efteråt om man inte klarar av att jobba längre. Såna olycksscenarior är vi i regel försäkrade mot som arbetstagare i Sverige.

Ar man da utskriven och darmed utforsakrad fran Sverige ar det inte bara att flytta hem for att fa ersattning. Du far forvisso vard men ingen sjukersattning utan far snallt vanda dig till socialen i varsta fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, vad som avses med att klippa banden är väl att man säljer bostad, bil och alla övriga ägodelar i Sverige och tar med sig alla pengar till Thailand. Det är fullt möjligt att göra så... och det finns då liksom inte mycket att återvända till.

Givetvis är det så att om man med svansen mellan benen tvingas återvända till Sverige får man som svensk medborgare i värsta fall hjälp av socialen med bostad och pengar till mat, men hur kul är det...

Herr Chang har talat.

Om man tar ett noggrant övervägt beslut och säljer av allt man har, säger upp lägenhet osv, och flyttar till Thailand. Tvingas men sen att flytta tillbaka av orsaker utanför ens egen kontroll såsom sjukdom, så tycker i alla fall inte jag att man återvänder med svansen mellan benen.

Jag tycker tvärtom att man kan återvända med högburet huvud eftersom man faktiskt vågat spänna bågen, vilket de allra flesta aldrig vågar...

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tar ett noggrant övervägt beslut och säljer av allt man har, säger upp lägenhet osv, och flyttar till Thailand. Tvingas men sen att flytta tillbaka av orsaker utanför ens egen kontroll såsom sjukdom, så tycker i alla fall inte jag att man återvänder med svansen mellan benen.

Jag tycker tvärtom att man kan återvända med högburet huvud eftersom man faktiskt vågat spänna bågen, vilket de allra flesta aldrig vågar...

/ Joe

Tja man kanske kan hålla huvudet högt, men frågan är hur länge man orkar det.

Tillbaka i Sverige, utan pengar, utan inkomst, utan bostad, utan A-kassa, o.s.v.

Tror att det absolut är viktigt att inse att det inte blir mycket billigare att bo i Thailand än i Sverige.

Oavsett hur mycket man vill att det skall vara så, så blir det inte det. Jo det kan bli det om man markant förändrar sin levnadsstandard.

Men jag har hitills aldrig träffat en enda farang som klarat om denna omställning under en längre tid, ja typ resten av livet.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Tja man kanske kan hålla huvudet högt, men frågan är hur länge man orkar det.

Tillbaka i Sverige, utan pengar, utan inkomst, utan bostad, utan A-kassa, o.s.v.

Tror att det absolut är viktigt att inse att det inte blir mycket billigare att bo i Thailand än i Sverige.

Oavsett hur mycket man vill att det skall vara så, så blir det inte det. Jo det kan bli det om man markant förändrar sin levnadsstandard.

Men jag har hitills aldrig träffat en enda farang som klarat om denna omställning under en längre tid, ja typ resten av livet.

Skulle vara intressant med inlägg som beskriver just det du nämnar: Mångårig markant förändring av levnadsstandard.

Ett förändrat liv där munnen är anpassad efter matsäcken.

Inte brända broar för att allt i Sverige är skit, eller för att man vill spela överklassrollen i ett "billigt" land

utan uppoffringar som har gjorts med glädje för att man gillar Thailand, thailänderna och livsstilen där.

Varför kommer jag plötsligt att tänka på IL smiley.gif

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tar ett noggrant övervägt beslut och säljer av allt man har, säger upp lägenhet osv, och flyttar till Thailand. Tvingas men sen att flytta tillbaka av orsaker utanför ens egen kontroll såsom sjukdom, så tycker i alla fall inte jag att man återvänder med svansen mellan benen.

Jag tycker tvärtom att man kan återvända med högburet huvud eftersom man faktiskt vågat spänna bågen, vilket de allra flesta aldrig vågar...

/ Joe

Håller med Joe ang. spänna bågen och försöka. Man har inte misslyckats förrän man slutar att försöka.

Är alla överrens om att "klippa banden med Sverige" innebär att skriva ut sig?

Jag är själv utskriven och ser inte detta som något särskilt. Det passar mig nu och inom överskådlig

framtid men kan ändras om och när frugan och jag anser vi vill det.

Jag har kvar svenska banker (Lön, studielån, kapitalförsäkring), A-kassa samt Telenorkort då jag ringer

mina vänner och släktingar i Sverige.

Låter ju kanske konstigt att man kan vara med i a-kassan men de sade det gick bra iom att jag är anställd

av ett svenskt rederi på en svensk båt. Hoppas det stämmer.

Försäkringar känns som jag har varit för slö att kolla upp så noga som jag borde pga att jag är försäkrad

så fort jag åker till jobbet tills jag kommer hem och därimellan är försäkrad via frugans jobb.

Skall dock, när jag orkar, kolla upp BUPA's försäkring för oss som stannar 6 månader/år i Thailand.

Bupa Sunshine

Dvs att skriva ut sig känns inget märkvärdigt, dock bra för att få 15% skatt (sjömän).

Ni som bor och arbetar utanför Sverige, hur mycket anser Ni man bör lägga undan på sparande till pensionen

i månaden? Jag menar då från det man skriver ut sig tills man ev. återvänder för att uppnå detsamma som Ni

hade fått om Ni inte flyttat.

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Ekonomiska kalkyler har ofta en förmåga att spricka, trots det vågar jag påstå att jag och min fru kan leva bra till en betydligt lägre kostnad än i sverige, hur kan jag påstå det, jo vi är båda i 59års ålder har naturligtvis inga skolutgifter utgifter för fritidsaktiviteter e,dyl som atom, vaxet, wille, buzzen i sin situation som småbarns förälder måste kalkylera in, har även tjänat in till det mesta av min pension, något som herrarna ovan måste själva avsätta pengar till om de inte är avlönade och beskattade från sve. Inte att förglömma sjuk och olycksfallsförsäkringar. Om man avser att som barnfamilj i Thailand bibehålla svensk standard på skola, fritids, bostad, bil osv så kostar det skjortan, jag vet och tänker inte säga emot er i det fallet. Däremot så är min situation annorlunda, har ett hus sedan c:a 10år fullt betalt och möblerat mao inga skulder, ett om inte fett så ganska hyggligt banktillgodohavande, dessuom börjar snart pensionen att ramla in. Har inte räknat baht för baht men vi var nere tre o en halv månad senaste resan, frånsett att jag köpte de sista möbler som fattades plus en resa till erawan och ett besök hos yngsta dottern i ayuttyha så uppskattar jag att kost, el o vatten för oss båda i kåken gick lös på ungefär 50/55000 under tre månader, tilläggas bör att där finns ingen ac, något som skall komma, i sovrummet, måste även investera i något fordon och tyvärr tvunget, en form av sjukförsäkring. Allt tillsammans något som troligen något mer än fördubblar den förra månads kostnaden från 18500 till c:a 35/40000 baht/mån och då finns det en liten månatlig buffert för smärre oförutsedda utgifter, som om den inte utnyttjas står kvar och växer nästa månad ( i den kalkylen har jag även räknat in en o annan chang )

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Joe ang. spänna bågen och försöka. Man har inte misslyckats förrän man slutar att försöka.

Är alla överrens om att "klippa banden med Sverige" innebär att skriva ut sig?

Håller också med Joe i just det resonemanget. Jag förstår dock inte varför han verkar vara så arg, eller har jag missuppfattat?

Med klippa banden menar jag att man har tagit sit pick och pack och lämnat Sverige syfte att aldrig återvända. Det är inget fel i det alls men om man känner sig så osäker på vad som bjuds när man bor i ett land som Thailand till den grad att man ställer frågor här, så kan det bero på att man inte är av den allra äventyrligaste sorten.

För det är givetvis inget fel att klippa band, spänna bågar, pröva vingar och allt det där. Men man ska nog veta vad man ger sig in på och vet man inte det är det nog bästa att hålla dörrarna öppna för en retur till Sverige.

När det gäller levnadsstandard så är det väldigt inviduellt. Eftersom jag har gratis boende både i Bkk och Ranong kan jag leva på väldigt lite. Om det bara hade gällt mig själv skulle jag kunna leva på 20.000 baht och fortfarande ha lite skoj. Dock skulle jag vara tvungen att räkna varje satang och hur roligt är det i längden. Om vi räknar på att hus, försäkringar, bil, flygbiljetter är betalda så skulle jag och min fru kunna leva ganska gott på 60.000 baht under en längre tid.

Gäller det att bo i Thailand för gott så måste den summan upp. Hur mycket vet jag inte just nu men det blir nog tvunget att vi måste komma upp i de siffrorna som tidigare nämndes. Minst. Jag vill nämligen inte hamna i en situation där jag känner mig tvingad att stanna i Thailand. Och för det behövs det kapital. Jag har heller inga planer på att dö när jag är 65 och därför måste jag skyffla in en massa pengar i någon form av sparande ganska snart.

Min slutkläm;

Det är en stor skillnad på att lämna Sverige för gott och på att bo här halvårsvis. Har man lämnat allting ser man tillvaron i ett annat ljus. Bor man här under en begränsad tid är det lättare att stå ut med en mindre inkomst, både mentalt och fysiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma standard kostar mer i Thailand.

Men.. bara ett litet månadsöverslag av kostnader.

Bil: 15 000

Skola: 6 000 (billig "internationell" skola a la Thaistandard)

Försäkring: 10 000 (för hela familjen 4 personer)

Hyra: 16 000

El, internet, tv: 5 000

Summa 52 000 per månad.

Plus mat, kläder, resor, visumkostnader, besök, inköp etc etc etc

Jag har, sedan mars förra året, gjort av med ungefär 400 000 SEK.

Det blir ca 30 000 per månad, vilket är ungefär 135 000 baht.

Inga större resor, förutom 3 veckor med bil runt i isaan.

Frugan gör av med noll. Hon äter en nudelsoppa per dag och går inte ut eller ska ha guld.

Vart har pengarna gått? - ut! smile.gif

Vi skulle säkert kunna leva på 80 000. kanske. tror jag.NOT!

PS.. nu ska jag till Bangkok och fixa pass till dottern.. kommer att kosta 10 000 baht.

Hejsan

Om jag utgår ifrån din ovanstående kalkyl och jämför hur den skulle ha sett ut i mitt fall så blir siffrorna ugnefär så här:

Bil: 0

Bensin till Moppe och MC: 3 000

Skola: 6000

Försäkring: 10 000

Hyra: 0

El, internet och TV: 6 000

Summa: 25 000

Även om din månadskalkyl är högre än min så har jag mycket svårt att förstå hur du kunnat lägga 135 000 Baht per månad som ständigt boende i Thailand. När jag själva vistas där så springer det några hundralappar per dag, inte mer. Vissa dagar i stort sett ingenting.

Jag anser inte att din totala kalkyl är relevant för de flesta utan om man lever någotsånär normalt så klarar man sig på betydligt mindre.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

De som inte har jobb i Thailand utan bara en svensk pension eller sparade medel

får nog påräkna att det kostar en del att få tiden att gå :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Min kalkyl ser ut så här:

Bil: 26000 (Avbetalning på 2 år)

Bensin till Bil, Moppe: 4000

Skola: 12000

Försäkring: 10 000

Amortering: 6100

El, internet och TV: 4 500

Summa: 62 600

Sen tillkommer nudlar inkl. isvatten för 4 pers 2 ggr per dag: 25*4*2*30 = 6000 (Eller om vi ska vara realistiska hamnar mat- och drickakontot på runt 20.000 per månad)

Månadspeng till barnen: 2000

Schampo od.: 1000

Telefoner: 2000

Månadspeng till "mormor": 3000

Månadskostnad på rismaskiner och andra maskiner: 65000

Hyra av kontor inkl. el och internet: 6000

Totalt alltså: 161.600 per månad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min kalkyl ser ut så här:

Bil: 26000 (Avbetalning på 2 år)

Bensin till Bil, Moppe: 4000

Skola: 12000

Försäkring: 10 000

Amortering: 6100

El, internet och TV: 4 500

Summa: 62 600

Sen tillkommer nudlar inkl. isvatten för 4 pers 2 ggr per dag: 25*4*2*30 = 6000 (Eller om vi ska vara realistiska hamnar mat- och drickakontot på runt 20.000 per månad)

Månadspeng till barnen: 2000

Schampo od.: 1000

Telefoner: 2000

Månadspeng till "mormor": 3000

Månadskostnad på rismaskiner och andra maskiner: 65000

Hyra av kontor inkl. el och internet: 6000

Totalt alltså: 161.600 per månad.

alltså va investeringen i rismaskiner rena förlusten. minus 65000 i månaden

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller också med Joe i just det resonemanget. Jag förstår dock inte varför han verkar vara så arg, eller har jag missuppfattat?

Med klippa banden menar jag att man har tagit sitt pick och pack och lämnat Sverige syfte att aldrig återvända.

Jag läste igenom mitt ursprungsinlägg igen och jag håller med om att det kan uppfattas som ganska aggressivt. Detta var inte meningen, men det är svårt ibland att uttrycka sig i text... :whistle:

Jag håller med dig angående definitionen av att klippa banden, sälj/släng rubbet och flytta!!

Den dagen jag flyttar så skall jag och min fru aldrig mer behöva jobba och pensionsinbetalningarna skall vara klara för att leva livet ut. Innan vi flyttar så skall också boendet vara fullt betalt så vi kan bo 'gratis'.

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

De som inte har jobb i Thailand utan bara en svensk pension eller sparade medel

får nog påräkna att det kostar en del att få tiden att gå smiley.gif

Som jag tidigare nämnde så har vi ett hus i en issanby, med en stor orörd trädgård. Framsidan skall bli prydnads trädgård med blommor och prydnadsträd inget är ännu påbörjat där, samma med baksidan, där frugan skall ha köksträdgård. Sedan har hon en del mark som hon tänker odla blandat ris och annat som går att sälja. Räknar inte med att bli rik på dessa grödor, men går det åtminstånde med något plus så är det ok. Utsäde är en smärre kostnad och skörden är gratis eller billig för oss. Kostnaden för att få tiden att gå är nog inividuell, persoligen har jag inga stora besvär att roa mej med det lilla, en god bok, lite pyssel i trädgården, en stund framför tv;n eller när de är hemma, leka en stund med barnbarnet, tro mej man växer ifrån det hektiska utelivet när man blir lite äldre. För mej är höjden av livskvalitet :en god bok med en kanna kaffe en cigarr ett glas congac och någon mjuk skiva med Brahms, Vivaldi, Mozart eller varför inte Beethoven i bakgrunden, medans jag sitter på altanen i banhuana och låter timmarna gå.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså..

... om man har avbetald husvagn, egen tomt på 20 kvm och äter en burk tonfisk från ICA (3kr?) om dagen så lever man i Sverige på mindre än 5000 baht per månad.

Inklusive försäkring och sjukvård, barns skolgång, visumkostnader och allt.

Omöjligt att slå!

Fattar inte att inte alla människor i hela världen inte bor i Sverige. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Som jag tidigare nämnde så har vi ett hus i en issanby, med en stor orörd trädgård. Framsidan skall bli prydnads trädgård med blommor och prydnadsträd inget är ännu påbörjat där, samma med baksidan, där frugan skall ha köksträdgård. Sedan har hon en del mark som hon tänker odla blandat ris och annat som går att sälja. Räknar inte med att bli rik på dessa grödor, men går det åtminstånde med något plus så är det ok. Utsäde är en smärre kostnad och skörden är gratis eller billig för oss. Kostnaden för att få tiden att gå är nog inividuell, persoligen har jag inga stora besvär att roa mej med det lilla, en god bok, lite pyssel i trädgården, en stund framför tv;n eller när de är hemma, leka en stund med barnbarnet, tro mej man växer ifrån det hektiska utelivet när man blir lite äldre. För mej är höjden av livskvalitet :en god bok med en kanna kaffe en cigarr ett glas congac och någon mjuk skiva med Brahms, Vivaldi, Mozart eller varför inte Beethoven i bakgrunden, medans jag sitter på altanen i banhuana och låter timmarna gå.

Tror jag också är pensionär i förtid. :)

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om din månadskalkyl är högre än min så har jag mycket svårt att förstå hur du kunnat lägga 135 000 Baht per månad som ständigt boende i Thailand.

Jaha. :)

När jag själva vistas där så springer det några hundralappar per dag, inte mer. Vissa dagar i stort sett ingenting.

Jaha. :)

Jag anser inte att din totala kalkyl är relevant för de flesta utan om man lever någotsånär normalt så klarar man sig på betydligt mindre.

Nähä. :)

Ok. whistle.gif

Ps. Jag beskrev inte min månadskostnad för att tävla med någon om vem som kan vara snålast. I jämförelse med dig vinner du den tävlingen lätt. Ville bara visa mitt faktiska kostnadsläge.

Link to comment
Dela på andra sajter

alltså va investeringen i rismaskiner rena förlusten. minus 65000 i månaden

Nej, vi pratar inte om inkomster... Jag trodde vi pratar om utgifter.

Jag skulle inte behöva ha internet heller, inte ett kontor heller. Inte TV heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Jaha. smile.gif

Jaha. smile.gif

Nähä. smile.gif

Ok. whistle.gif

Ps. Jag beskrev inte min månadskostnad för att tävla med någon om vem som kan vara snålast. I jämförelse med dig vinner du den tävlingen lätt. Ville bara visa mitt faktiska kostnadsläge.

De e rätt Buzzen.

Tack för info från dig och alla andra

Tror vi skulle få lika stora variationer om alla skrev ner sin budget här i Sverige beroende på bostadsort, familjesituation, sparande, ålder mfl variabler.

All input är bra input och sedan är det bara att applicera all input till sig själv, beroende på sina egna variabler.

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror vi skulle få lika stora variationer om alla skrev ner sin budget här i Sverige beroende på bostadsort, familjesituation, sparande, ålder mfl variabler.

All input är bra input och sedan är det bara att applicera all input till sig själv, beroende på sina egna variabler.

Japps. Håller med. great.gif

Förhållanden i andras situation kan också få en själv att reflektera över kostnader man annars missat att tänka på, vilket är bra.

Någon universalkostnad som passar alla finns ju inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Om jag utgår ifrån din ovanstående kalkyl och jämför hur den skulle ha sett ut i mitt fall så blir siffrorna ugnefär så här:

Bil: 0

Bensin till Moppe och MC: 3 000

Skola: 6000

Försäkring: 10 000

Hyra: 0

El, internet och TV: 6 000

Summa: 25 000

Även om din månadskalkyl är högre än min så har jag mycket svårt att förstå hur du kunnat lägga 135 000 Baht per månad som ständigt boende i Thailand. När jag själva vistas där så springer det några hundralappar per dag, inte mer. Vissa dagar i stort sett ingenting.

Jag anser inte att din totala kalkyl är relevant för de flesta utan om man lever någotsånär normalt så klarar man sig på betydligt mindre.

MVH Nonki

Nonki!

Hur många veckor/år är du i Thailand?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

De e rätt Buzzen.

Tack för info från dig och alla andra

Tror vi skulle få lika stora variationer om alla skrev ner sin budget här i Sverige beroende på bostadsort, familjesituation, sparande, ålder mfl variabler.

All input är bra input och sedan är det bara att applicera all input till sig själv, beroende på sina egna variabler.

/mvh

Helt säkert får vi väldigt olika resultat även i Sverige.

Oftast spenderar man det man har råd att spendera.

Vem hade inte haft ett bekvämare och tryggare liv med 9 siffrigt belopp på kontot?

Hade man höjt sin levnadsstandard eller hade man fortfarande bott i en 1:a med kokvrå och tagit bussen?

Själv tycker jag att mina kostnader är skrämmande höga både i Sverige och när jag tar min semester i Thailand och kan inte förstå hur "vanliga arbetare" kan få ihop ekonomin här i Sverige. Då ingår i.o.f.s sparande i "kostnaden".

Men att "fly" Sverige för att man tycker att det är dyrt tror jag inte är någon bra idé.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Om jag utgår ifrån din ovanstående kalkyl och jämför hur den skulle ha sett ut i mitt fall så blir siffrorna ugnefär så här:

Bil: 0

Bensin till Moppe och MC: 3 000

Skola: 6000

Försäkring: 10 000

Hyra: 0

El, internet och TV: 6 000

Summa: 25 000

Även om din månadskalkyl är högre än min så har jag mycket svårt att förstå hur du kunnat lägga 135 000 Baht per månad som ständigt boende i Thailand. När jag själva vistas där så springer det några hundralappar per dag, inte mer. Vissa dagar i stort sett ingenting.

Jag anser inte att din totala kalkyl är relevant för de flesta utan om man lever någotsånär normalt så klarar man sig på betydligt mindre.

MVH Nonki

Skitinlägg, om det faktiskt inte är så att du inte tänker äta eller dricka någonting alls under din vistelse i Thailand?

Bara för att du har en bostad som du kan nyttja, innebär det knappast att den är gratis?

Vad har den kostat hittills och hur mycket får du om du säljer den imorgon?

Eller mer intressant, vad kostar det att hyra ett boende som motsvarar ditt?

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kostnaden för att få tiden att gå är nog inividuell, persoligen har jag inga stora besvär att roa mej med det lilla, en god bok, lite pyssel i trädgården, en stund framför tv;n eller när de är hemma, leka en stund med barnbarnet, tro mej man växer ifrån det hektiska utelivet när man blir lite äldre. För mej är höjden av livskvalitet :en god bok med en kanna kaffe en cigarr ett glas congac och någon mjuk skiva med Brahms, Vivaldi, Mozart eller varför inte Beethoven i bakgrunden, medans jag sitter på altanen i banhuana och låter timmarna gå.

Skont skrivit och visst är det sant att många av livets bättre ogonblick är gratis eller nästintill. For mig är att komma hem till byn när jag varit ute och flängt ett par veckor svårslaget. Att gå upp vid halvsex på morgonen och traska runt i trädgården innan familjen vaknat och det blivit alltfor varmt. Eller att på eftermiddagen, när thailändare och halvthailändare gommer sig i luftkonditionerade rum, hälla upp en kall singha och kasta lite dart, läsa en bok eller skriviga tramsiga inlägg på MPR i sin ensamhet. Då känns stressen från Bangkok, Bombay och Beijing långt bort.

Men, jag har fortfarande många års flängande kvar innan jag på heltid kan leva det enkla livet och jag tänker se till att jag och min familj får och har det vi behover forst och det kostar inte så mycket mindre här än på de flesta andra ställen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...