Jump to content
IGNORERAD

Omröstning: var drar man gränsen?


noBuzz

Omröstning: var drar man gränsen?  

41 röster

  1. 1. Vart drar man gränsen för vad som är ok?

    • "berättigat" våld ok - om provoserat.
      13
    • Våldsverkan alltid fel - provokation ok
      10
    • Våldsverkan alltid fel - provokation alltid fel
      16
    • Övrigt
      2


Recommended Posts

Folk har dött i sammandrabbningarna och både regeringen och de röda skyller på andra.

Den ena sidan säger att regering är skyldig eftersom 1. den inte avgick & 2. de skickade ut milltiär.

Den andra sidan säger att miltanta röda är skyldiga eftersom de började attackera millitären.

Vad tycker vi på MPR?

Var går gränsen för vad som inte är ok agerande.

Är det vid direkt våldsverkande (UDDs millitanta) eller är det vid redan vid hot om våld genom att t.ex postera ut millitär?

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Åhhh varför dessa komplicerade frågor?? :)

För mig går det aldrig att rättfärdiga våld för att uppnå politiska mål.

Militär skall användas för att skydda landet mot yttre fiender. Det skall vara polisen som hanterar de interna frågorna.

Å andra sidan ligger det stort ansvar på de som använder sin rätt att demonstrera, att göra det på ett ansvarsfullt sätt.

Som en del av er kanske sett så håller jag rödskjortorna ansvariga för eskaleringen av våldet. Detta genom bl.a. sina våldstal om att "släpa ut regeringen och skjuta dem", ockupationen av parlamentet (jag vet IL att du ser det bara som parlamentsområdet. En fråga där våra åsikter skiljer sig :-) ) stormningen av Thaicom mm. mm.

Så...komplicerat om man kopplar frågan till de nu aktuella händelserna!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Våld och hot om våld är aldrig OK varken i sandlådan, på fritidsgården, jobbet, i hemmets lugna vrå eller på Bangkoks gator.

Provocera, javvist.. genom utmanande handling framkalla viss motreaktion... om alla är mähän och ingetnting säger utan tyst knyter handen i fickan så händer ju nada.

Exempel på juste provokation från de senaset bataljerna... http://img215.yfrog.com/i/e2j.jpg/ ( NSFW :whistle: )

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag, om de nuvarande händelserna, att allt var ok ända tills Arisman gav sig av till parlamentet.

Sen tycker jag att Abhisit reagerade förhastat som utropade undantagstillstånd efter parlamenthändelsen.

Men för mig passerades gränsen, första gången, där.

Utan den händelsen - annat förlopp.

Jag röstade "Våldsverkan alltid fel - provokation alltid fel ".

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fanns nog inte mycket att göra innan black Saturday, Båda sidor vägra att ge sig.

Militären börjar skjuta med gummikulor. Okända personer skjuter med M79 mot militären. Militären öppnar eld med skarpa vapen.

Den våldsupptrappning som skedde i lördags kan väl ingen förneka, Finns ju otal videos som bevisar detta.

Varför militären börja skjuta mot demonstranterna med gummikulor har ingen förklarat.

Och vilka dessa okända personer är och varför dom sköt mot militären är oklart, Men verkar vara planerat. Om dom är Röda, Gula eller en tredje part vet ingen.

Kan tänka mig att vi heller aldrig får reda på vilka dom är.

Det som hände i lördags är tragiskt, Men jag hoppas det blir en vändpunkt för Thailand. detta återstår att se dock.

Att peka finger lär inte hjälpa någon sida.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag valde alternativ ett och det med anledning att det står berättigat våld. I del flesta stater med någorlunda fungerade rättssamhälle har staten monopol på våld. Så är det både i Thailand och i Sverige. Polisen använder sig av våld i mer eller mindre utsträckning varje dag. Det är liksom inte bara i göteborgskravallerna polisen använder sig av sitt sanktionerade våld utan även i mycket mindre sammanhang. Oftast går det sällan till våldshandlingar men om du som tex. misstänkt för ett ringa brott inte "lyder" så kanske konsekvensen blir våld. Något som jag tror alla är medvetna om.

Med de sagt menar jag inte att våldmonopolet ska missbrukas (vilket säkerligen sker ständigt) eller att jag vet att den thailändska militären agerade på ett korrekt vis den 10 april. För det har jag ingen aning om.

En annan intressant fråga skulle ju vara om det är rätt att med våld störta en regeringen?

Under de rätta förutsättningarna skulle mitt svara bli ja.

Inga lätta frågor det här :heat:

Link to comment
Dela på andra sajter

Exempel på juste provokation från de senaset bataljerna...

Kanon bild, Enis! crazy.gif

Våld är aldrig ok.

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Jag röstade på att våld aldrig är ok, men det finns givetvis undantag men att definiera dessa är omöjligt! Det är som fråga om vad som kom först hönan eller ägget! Våldet nu i Thailand är tyvärr en följd av tidigare handlanden från alla berörda parter att finna en skyldig person eller grupp är omöjligt. I den nu uppkomna situationen finns det bara olika alternativ som är mer eller mindre dåliga!

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

I den nu uppkomna situationen finns det bara olika alternativ som är mer eller mindre dåliga!

Absolut! T.ex alternativet "sluta kriga och börja jämka" som är ett skitdåligt alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Absolut! T.ex alternativet "sluta kriga och börja jämka" som är ett skitdåligt alternativ.

Att jämka är inget dåligt alternativ men kommer det att accepteras av de berörda parterna! De som nu är i konflikt med varandra är inte intresserade av att jämka, återställa ett fungerande parlament med alla parlamentsposter tillsatta ej heller vill någondera av de nu demonstrerande eller de som tidigare demonstrerade om belägrade flygplatsen ta ansvaret för sina handlingar var i ser du en jämknings möjlikhet som gagnar befolkningen? Den enda jämkningen är att alla berörda makthavare får sin dela av kakan när det gäller mutor, och andra sätt att tillskansa sig medel som rätteligen ej tillhör dom!

Mvh

M-C

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr, användar man ju våld!

Mvh

Kimmo

post-3089-127115787834_thumb.jpg

post-3089-127115787834_thumb.jpg

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Våld och hot om våld är aldrig OK varken i sandlådan, på fritidsgården, jobbet, i hemmets lugna vrå eller på Bangkoks gator.

Provocera, javvist.. genom utmanande handling framkalla viss motreaktion... om alla är mähän och ingetnting säger utan tyst knyter handen i fickan så händer ju nada.

Exempel på juste provokation från de senaset bataljerna... http://img215.yfrog.com/i/e2j.jpg/ ( NSFW :whistle: )

/Enis

Kom att tänka på en kommentar en vitsig kompis drog för några danska chartertjejer som passerade vårt groggbord vid en chartpool på mallis för en 15-20 år sedan.

-Fan vad snygga bröst hon har, men ska de verkligen hänga på det viset.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...