Jump to content
IGNORERAD

Hus för oss dödliga *smile*


Nerike

Recommended Posts

Tallviking

21000 baht / kvadrat om man räknar bara boyta

Känns inte sådär hejdlöst bra pris precis för den ser ut att vara ganska gammal och lite sliten

Svågern köpte nyss ett bra farangutrustat hus i samma område på 220 kvadrat för 1.75 mille (baht) och detta kostar ca 1.4 mille

Här är en vettig sida motsvarande "Blocket" som ha en hel del vettiga huspriser med lokala säljare som inte lägger på omvänd "Farang-rabatt"

http://www.bahtsold.com/

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 405
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • glimten66

    17

  • stefan5300

    16

  • måne

    13

  • Kenneth4618

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Hej

Jag och frugan var erbjudna ett thaihus på andra vägen ifrån stranden (ca 700 m),

ca 2 km utanför Ban Phe för 350 000 baht för 3 år sedan.

Det var 1.5 rai mark och ett thaihus på tomten, dessutom mycket fruktträd.

Jag har åkt till detta område sedan slutet på åttiotalet för lite sol och bad en vecka eller två.

Och vi har lärt känna en del som bor där, fiskare och resturangägare.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Quote

Hej

Jag och frugan var erbjudna ett thaihus på andra vägen ifrån stranden (ca 700 m),

ca 2 km utanför Ban Phe för 350 000 baht för 3 år sedan.

Det var 1.5 rai mark och ett thaihus på tomten, dessutom mycket fruktträd.

Jag har åkt till detta område sedan slutet på åttiotalet för lite sol och bad en vecka eller två.

Och vi har lärt känna en del som bor där, fiskare och resturangägare.

Mvh Isan Lover

Nytt eller begagnat ? mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Några bilder från vårt nya hus vid Rama 2, Bangkok. Bilderna är från förra sommaren så nu har vi fyllt på med lite mer inredning. Förhoppningsvis åker vi snart ner igen o njuter lite.

Fin skit, då vet vi vem som ställer upp med en beerbong fest nästa år  :drinks:

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Highlander

Ja jävlar vilka hus som byggs, är det bar

en massa onkel skrue som håller på å

fixar hus eller?

  Mvh

      Highlander

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej mamma bäng fan pappa käng

Det var ett äldre thaihus, beboligt med thailändsk standard.

Det är ju ok för min del, men dom flesta utlänningar vill ju ha svensk standard.

Inte långt därifrån såldes nybyggda hus till svenskar för 1 100 000 kr.

Men det visar att det fortfarande är möjligt för en familj med begränsad budget att kunna köpa ett hus nära havet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Quote

Hej mamma bäng fan pappa käng

Det var ett äldre thaihus, beboligt med thailändsk standard.

Det är ju ok för min del, men dom flesta utlänningar vill ju ha svensk standard.

Inte långt därifrån såldes nybyggda hus till svenskar för 1 100 000 kr.

Men det visar att det fortfarande är möjligt för en familj med begränsad budget att kunna köpa ett hus nära havet.

Mvh Isan Lover

Hej.

Det låter lovande. Något sådant tror jag att vi letar efter nu.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen

Om du är sugen på ett billigt thaihus i området så rekommenderar jag er att åka dit vid nästa resa och bekanta er med folk på plats.

Och fråga runt lite efter några dagar när ni har lärt känna en del folk.

Den plats jag talar om ligger några km öster om Ban Phe längs den väg som följer stranden.

Det finns lite lokala fiskare med nät och burar där, och några serveringar direkt på stranden.

Bl.a en som ägs av en amerikanare ifrån San Diego som är tusristpolis och har en fru ifrån Chiang Mai dom är mycket gästvänliga och hjälpsamma.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter intressant IL, hur fick ni kontakt med den säljaren, antar att det var genom bekanta?

Finns det nån "Mäklare" i området?

Det enda som oroar mig, kanske helt i onödan, är om området är förorenat av industrier i närheten

Det har varit en del snack om allvarlig miljöförstöring i dom trakterna, men jag är inte säker på hur det är i Ban Phe. Nån som vet?

Annars ligger det fint för en "liten stuga vid havet", som man kan fixa till på lediga stunder.

Tacksam för svar :wai:

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Områdena väster om Rayong har haft stora problem med förorening i främst luften men även en del i vattnet

Detta beror på de stora industriområdena i Map Ta Phut, hamnen i Ban Chang och till viss del Sattahip

Men områdena runt Ban Phe har inga problem med detta

Hela det distriktet har problem med färskvatten dock så ett kommunalt vatten kan vara sparsamt tillgängligt även om det finns. Just nu håller man just runt Ban Phe på att bygger ut detta dock för att öka på kapaciteten

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Ska väl tilläggas att jag är en fattig man och inte skulle ha råd att bygga ett hus för mina egna pengar. Huset har vi helt enkelt fått i bröllopsgåva av svärföräldrarna samt de närmaste i familjen.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Området öster om Ban Phe är helt utan föroreningar och några industrier har jag inte sett i närheten av kusten.

Vattnet längs beachen är i princip lika kristallklart som ute på koh Samed.

Jag har besökt området sedan 1987 då det främst var thailändare som semestrade där,

men numera är det mycket turister där inte minst ifrån sverige.

Det finns mäklare som vänder sig till utlänningar men då blir priserna helt annorlunda.

Så jag rekommenderar som sagt att man besöker området och lär känna folk på plats,

och om man gillar stället kan man fråga och köpa direkt utan fördyrande mellanhänder.

Bankerna i området säljer också fastigheter till hyfsade priser, priserna sjunker snabbt en bit ifrån havet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Quote

Områdena väster om Rayong har haft stora problem med förorening i främst luften men även en del i vattnet

Detta beror på de stora industriområdena i Map Ta Phut, hamnen i Ban Chang och till viss del Sattahip

Men områdena runt Ban Phe har inga problem med detta

Hela det distriktet har problem med färskvatten dock så ett kommunalt vatten kan vara sparsamt tillgängligt även om det finns. Just nu håller man just runt Ban Phe på att bygger ut detta dock för att öka på kapaciteten

Är de dessa industrier/fabriksområden man åker förbi på väg till koh samet?

'

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

phitsanulok

Tallviking, sist vi var i jomtien hyrde vi en taxi för att ta oss till sattahip, då en bekant har tänkt att bygga där, ville m a o se hur det såg ut.

Taxin snurrade runt och stannade lite varstans efter kusten, och varje gång frågade jag är detta sattahip? nono not sattahip.

Efter några timmar slapp det ur chaufören och hans kompis att de tyckte sattahip var för smutsigt att åka till, sur som ättika for vi tillbaka till jomtien och missade därmed sattahip denna resa, får väl bli nästa gång.

Frågan är ju då om det är så skitigt som dom sa eller om det berodde på nåt annat att dom inte ville, du har väl varit där så du kanske kan ge en vink om hur det ser ut, kompisen tyckte dock att det va fint.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Priserna i Ban Phe öst varierar mycket beroende på läge, betongväg, gatubelysning etc. En "galen" fransman köpte nyligen 1 nan för 500 tusen och ett engelskt par fick 2 nan (½rai) för 590 tusen. Känner en svensk som köpte 2 rai 4-5 kilometer mot La Mae Pim för 700 tusen, men då är inte läget det bästa. Lågländt mark = vått när det regnar och massa grodor, och ormar älskar grodor..

Hälsningar från ett varmt men fuktigt Ban Phe

tasa

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Sattahip är dels Thailändska Flottans huvudbas och del en industrihamn. Det ligger ju även en stor flygbas/flygplats där i östra delen av stan (militär och civil kombinerat) som bullrar en hel del

Om det är så väldigt smutsigt kan jag kanske inte hålla med om men det är inte direkt en semesterparadisstad

Strax öster om Sattahip byggs nu hamnen i Ban Chang ut till en enorm hamn ute i havet (typ nya flygplatsen i Japan) som skall vara den stora export/importhamnen i Thailand för allt gods som skall längre upp i landet/till Bangkok

Alldeles öster om hamnen ligger ett stort industriområde med petrokemisk/petroleum/gas-industri som tar in olja i hamnen och förädlar. Det heter Map Tha Phut

Det finns ett mindre raffinaderi precis i östra delen av Rayong innan stränderna österut börjar men det påverkar väldigt lite miljön i området. Det ser man från vägen när man passerar Rayong på väg mot Koh Samet

Från altanan på övervåningen i mitt hus kan jag se "eviga lågan" på det företaget men havet och stranden nedanför mitt hus är lika fint som längre österut förbi ban Phe, Lae Mae Pim och längre bort

Regeringen har senaste året legat under stenhårt tryck från miljömedvetna med stora demonstrationer för att rensa upp och ställa krav på industrierna i området så det börjar bli klart bättre men det finns mycket kvar att göra

Köpa hus i området från Rayong i öster till och med Sattahip i väster är nog tveksamt om man inte avser arbeta i området. Priserna är dock betydligt lägre i det området än öster om Rayong och norr om Sattahip av föklarliga skäl för där är utpräglat "farangland" med badstränder, resorts, parker/nöjesområden och golfbanor

Ju längre öster ut från Rayong man sen kommer desta mer glesbefolkat blir det. Öster om Chackapong/Mae Phim finns väldigt lite resorts med faranginslag ännu men det kommer att växa i dom områdena inom några år så satsar man långsiktigt kan det vara smart att nu köpa land nära havet och exploatera/sälja senare

Området mellan Ban Phe och Chackapong är ganska tätt bebyggt med hus nära havet med mycket skandinaver som äger hus där.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Tallviking,

Du glömde att nämna, under 2 timmar från flygplatsen med bil, 4 filig väg, det mesta motorväg och 1 timma tll Laem Chabang om man nu skulle vilja skicka sina grejor från Sverige till Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Jupp. Mycket bra fördelar

Jag har motorväg från Terminalen på flygplatsen till mitt hus så jag klagar inte

Och dessutom är jag på Koh Chang inom 3 timmar inräknat färjan (15 mil körväg)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

phitsanulok

Tack viking, det ser ut som jag får göra ett besök nästa resa, blir förhoppningsvis nångång nästa år, får väl ta bussen ner till sattahip så man kommer dit :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren IL och Tallviking! :wai:

Skall ta en titt på området när jag är hemma nästa gång, om sådär 6-7 veckor.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Man ska inte pumpa in mera pengar än det man har råd att lämna ryggen åt, själv uppe i 1,6milj Baht

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Kenneth4618

Då har de första bilderna kommit på vårt husbygge för di vanliga dödliga  ;)

DSCF3283.jpg

DSCF3284.jpg

DSCF3285.jpg

DSCF3286.jpg

DSCF3287.jpg

DSCF3288.jpg

DSCF3289.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...