Jump to content
IGNORERAD

Söka UT i Sverige för barn


Pontus

Recommended Posts

I Tisdags var vi på MIG i Solna och skulle lämna in alla papper för UT ansökan för fruns två barn. Vi kom en halvtimme innan dom öppnade eftersom när vi förlängde besöksvisat för frun för ett par år sedan så var det hur mycket folk som helst. Vi fick plats 13 i kön och det gick på 10 minuter. Jag läste på http://www.migrationsverket.se/ där det står att läsa följande:

Bifoga:

Om föräldern har permanent eller tidsbegränsat uppehållstillstånd fyll i blanketten: Uppehållstillstånd m.m. för barn under 18 år, blankett nr 112 021.

bevittnad kopia på barnets pass

födelse- eller släktskapsbevis

intyg som visar vem som är barnets föräldrar eller vårdnadshavare

medgivande från den andre föräldern om endast en av föräldrarna ska leva med barnet i Sverige

för barn över 21 år även ett intyg som visar att de är ekonomiskt beroende av föräldrarna.

Hade fyllt i alla papper som man ska men det räckte inte. Det som dom har glömt är ett personbevis modell familjebevis för modern. Borde vara för att dom ska se att vi är gifta. Det fixade vi lätt eftersom Skatteverket har två bås i samma lokal. Sen att deras skrivare inte funkade denna dag ordnade vi med att dom skickar pappret direkt till handläggaren.

Första handläggaren sa att det inte gick. Det var inte så man fick göra, vi hade gjort hel fel och måste göra det på ambassaden i BKK. Efter mycket tjat och påpekande, om att jag visste om folk som gjort precis som vi försökte, så ringde hon en barnhandläggare som var mycket trevlig och hjälpte oss väldigt bra. Hon ställde lite frågor som till och med jag fick vara med att svara på   :thumbsup: Hon lovade att kalla till intervju inom det närmaste. Antar att dom behöver en tolk då det är barnen som ska intervjuas? Sonen är 10 år och dottern är 8 år.

Som argument till varför vi lämnade in det i Sverige sa vi att det tar för lång tid i Thailand och att vi inte hade vare sig råd eller tid att stanna längre. Barnen är för små i vårt tycke att flyga ensamma och det var viktigt för barnen att få komma och bo med sin mor.

Fortsättning följer...

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var på "thaifest" igår och snackade lite dom andra gubbarna om hur dom gjort med sina fruars barn.

I oktober förra året anlände en av tjejernas 14-åriga dotter och hon har fortfarande inte fått komma på intervju. Antar att MIG behandlar alla barn under 18 år likvärdigt så dom där 1-2 veckorna som vår handläggare sa kanske är att ses i sjön? Man behöver tydligen inte söka nytt visum under handläggningstiden vilket ju är ganska sunt. Men ska det behöva ta ett år när det är solklara fall med anknytningen?

Problemet är ju med lång väntetid att man inte kan peta in barnen i befintlig hemförsäkring utan måste teckna det separat. Skolgång ska tydligen inte vara något problem även utan dom fyra sista siffrorna!

Vad gäller underhåll och barnbidrag så kan man tydligen få det retroaktivt. Men hur långt tillbaka, borde ju finnas en gräns där med?

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Men ska det behöva ta ett år när det är solklara fall med anknytningen?

Alla ansökningar som görs i Sverige hamnar längst ned i högen och med lägsta prioritet och det är väl helt rätt att det är så, man är ju redan "återförenade" samma ansökan när det gäller barn hade ju fått högsta prioritet om det gjorts enligt reglerna..

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde ändå att barn hade högre prioritet änn ett år?!

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Trodde ändå att barn hade högre prioritet änn ett år?!

Det finns inga garantier om hur lång tid det får ta, det gäller nog att vara medveten om det om man väljer att lämna in ansökan i Sverige, det hänger nog mycket på handläggaren och framförallt vilket tryck det är på dem för tillfället, det är ju samma sak när man söker  PUT efter de två åren med UT det kan dra ut lång tid, har man gemensamma barn verkar det dock gå snabbare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

det är ju samma sak när man söker  PUT efter de två åren med UT det kan dra ut lång tid

Skumt då i PUT fallet ska man ju ansöka hos MIG i Sverige! Men att förstå sig på MIG tar nog två livslängder  :morgon:

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortsättning...

Frugan hade fått brev ifrån MIG igår och där stod att läsa att hon tillsammans med hennes barn var kallade till muntlig utredning den 28e denna månad. Vi var där och ansökte den 28e Juli så det är precis en månad. Ville man ha tolk kunde man även få det, bara man tog kontakt med dom minst 3 dagar innan.

Undrar varför polarn får vänta så länge med hans frus dotter?

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Enklast att ha barnen med i UT ansökan det hadde vi Nitts 2 pågar har PUT i dag.

Nitt har 2 besöksvisa innan UT

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jag har en kompis som har bilvigt ihop med en tjej från Filipinerna i Sverige hon har inte varit i sverige i 2 år än så hon har inte fast upphålstillstånd i Sverige än.

Hon vill ta hit sitt barn, ett barn.

Jag lovade att försöka skriva på ett forum och fråga lite åt honom.

Vad krävs för att hon ska få ta hit sitt barn?

Måste dom vara gifta, han stå för uppehälle för både barnet och henne (troligen), eller måste hon ha fast uppehållstillstånd i Sverige?

Ja vore snällt om ni skrev lite och berätta vad som krävs, hur lång tid det tar och hur man går till väga.

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det räcker att hon har ett uppehållstillstånd, kan bevisa att hon ensam vådnadshavare om barnet.

Jag skulle låta honom stå för uppehälle (referentperson/host). Enligt reglerna ska barn få ansluta sig till sina föräldrar. Barnet kommer få samma tillstånd som modern.

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Då var vi på muntlig utredning den 28e augusti med tolk. Först blev frun intervjuad på egen hand därefter barnen. Gick hyffsat snabbt och vi var ute efter en timme.

Igår, 2 september, kom papprena (ansökte om UT för barnen den 28 juli, snabba ryck) och allt var klart. Nu har barnen samma UT som frugan och enligt tolken var det bara att söka PUT när UT går ut för allihop. Om barnen var med samtidigt på ansökan skulle man tydligen slippa avgiften för dom?

Skönt som fan!

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...