Jump to content
IGNORERAD

El förbrukning på Ac i Thailand


tehman

Recommended Posts

Hur många Kilowatt är en Ac på?

Jag förstår det finns olika storlekar men kanske någon vet på lite olika storlekar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • buriram

    6

  • erik-sson

    4

  • Poffa

    4

  • JohanB

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

En normal-storlek AC på 9000 -12000 BTU, är lagom för ett sovrum, drar ungefär 3,5 - 4 Ampere, vilket ger 770 - 880Watt.

Ibland anger fabrikaten "kyleffekt" på flera KW, men det är en annan sak som du inte behöver bry dig med

Det är bara när den "går" och kompressorn snurrar som den drar nämnvärd ström.

För att få kostnaden / timme, måste du sen veta hur lång tid den går per timme. Beror på inställd temperatur, storlek på rummet, ventilation och isolering.

Går den t.ex. 15 minuter per timme så drar den då genomsnittligt 200 - 220 Watt , vilket skulle ge en tid av ungefär 5 timmar per 1 KWh elförbrukning.

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja.

Jag tror Johan är lite optimistisk, i alla fall för ett "normalt" thaihus.

En AC på 12000 BTU (vilket motsvarar drygt 3500 watt kyleffekt) drar drygt 1.5 kwh (bortåt 7 A).

Har Du inte överdrivit aggregaten storlek helt åt helvete kan Du räkna med en snittförbrukning på 60-80% av max d.v.s runt 1000 w för ett 12000 BTU aggregat.

Priset för el ligger på runt 3 Bath/KWH, alltså ca 3 Bath/timme för 12000 BTU i snitt. (Dagtid runt 4.5 bath/timme nattetid 2 bath/timme).

120000 BTU räcker för ett "thai(o)isolerat" rum på ca 20 kvm.

Johan har bättre isolering än "thaistandard", så han kommer billigare undan.

Förra månaden var min elräkning på drygt 9000 bath. Kyla är dyrt! (Men helt nödvändig!)

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick ca 1000W, när jag funderade på förbrukningen på 1 12000Btu aggregat (vi har 2).

Har mätt strömmen när båda våra AC och annat går (inte alla TV men båda kylskåpen, hälften av belysningen osv.) och det blir ca 21Ampere, 220V.

Vår elräkning ligger på 4200Bath/ mån, och då kan man säga att 1 AC går 100% av tiden, eller att båda går 50% av tiden.

Vattenvärmare, TV, lampor, kyl, ingår i priset.

Vi är 5-6 boende i hemmet.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Theman: Vad vill du veta,

Strömme nkostar per månad, Vi bor i Buriram, vi har AC i tre sovrum Inkl. kyl/frys och allt annat Har det hamnat mellan 800 - 1500 Baht/månaden Vi har två gästrum När kompisar är här så ökar kostnaden, nu sedan två daga rAC i vardagsrummet, som är på 50 kv/m.

Allting hänger på användandet. Hade du en kåk i Sverige med egen energi, kunde du fixa värmen med hopprep :ironi: mvh anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur stor kåk har du ? Varför så mycket kyla hela tiden? Små barn, in och ut ?

Vad vet jag mitt arma arsle?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej vi har ett agregat som jag tyvärr inte vet storleken på,men vår totala elräkning brukar ligga

mellan 1200 och 1400 bath.Då har vi inte överdrivet kallt i sovrummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den sista vi klämde in är på 24 btu 6,5 kw Vardagsrummet Sedan har vi mindre ac i sovrummen, Frid & Fröjd // anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Tommy: Skämtar Du ?

Antar att du tycker att vi betalar för mycket?

Men 4200 är ungefär rätt, sjunker till ca 3000 de månader jag är ute och jobbar.

En av våra grannar betalar ca 7000 i månaden och en Svensk vän som använder AC hela tiden i ett dåligt isolerat hus betalar ca 14000 i månaden.

En annan av grannarna som har reggat industri i sitt hem betalar 1600 i månaden och då använder de 3ggr så mycket el som vi gör (ja jag har sett räkningen).

Har lite problem att få ungarna att stänga dörrarna till sov rummen och svärmor kör ibland AC, men glömmer att stänga fönstren :diablo:

Hur använder ni er AC Anders?

MVH Tommy, i världens varmaste huvudstad.

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja.

Jag tror Johan är lite optimistisk, i alla fall för ett "normalt" thaihus.

En AC på 12000 BTU (vilket motsvarar drygt 3500 watt kyleffekt) drar drygt 1.5 kwh (bortåt 7 A).

Har Du inte överdrivit aggregaten storlek helt åt helvete kan Du räkna med en snittförbrukning på 60-80% av max d.v.s runt 1000 w för ett 12000 BTU aggregat.

Priset för el ligger på runt 3 Bath/KWH, alltså ca 3 Bath/timme för 12000 BTU i snitt. (Dagtid runt 4.5 bath/timme nattetid 2 bath/timme).

120000 BTU räcker för ett "thai(o)isolerat" rum på ca 20 kvm.

Johan har bättre isolering än "thaistandard", så han kommer billigare undan.

Förra månaden var min elräkning på drygt 9000 bath. Kyla är dyrt! (Men helt nödvändig!)

Poffa

Du har antagligen jordfel någonstans som drar ström.

24tim * 31dag *1kwh ( 3bath) = ca 2200 bath

du få be någon o mäta upp elanläggningen

Link to comment
Dela på andra sajter

Tommy: Buriram är varmare, men det är provinsHuvudstad :)

Ok, förutom det normala, kyl/frys, tvättmaskin, tv, dvd, dator name it.

Så kör vi bara Ac,n i vårat sovrum ca kl 22.00 - 08.00 Förutom när kompisar dyker upp.

Då blir det ett eller två aggregat till igång i olika tidsperioder. Upp till en vecka, tror jag. Därför spannet mellan 800 - 1500. Förra april var inte lika varm som nu, därför köpte vi denna till vardagsrummet.

Vi är ganska tåliga här i Buriram, i alla fall jag :lol: så skiten står inte och dörnar hur som helst, Vi använder saker efter behov, det är skönast så, gumman och jag har gemensam plånbok.

Tommy, om du bor här, så förstår du att det är läggdags. Trevligt och pratas vid, hälsar gärna på dig när jag vet var du bor. Hälsningar Anders med sovande fru Nang

Link to comment
Dela på andra sajter

Godnatt Anders!

Förrresten missade du Poffas inlägg? 9000 bath / månad

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har antagligen jordfel någonstans som drar ström.

24tim * 31dag *1kwh ( 3bath) = ca 2200 bath

du få be någon o mäta upp elanläggningen

Ser inte varför ett jordfel skulle vara orsaken till en hög elräkning..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Här är specificationer på Mitsubishi Mr Slim AC's :

8000BTU 2,3kW (kyleffekt) drar 710W med running current på 3,2Ampere @230V

10000BTU 2,75kW (kyleffekt) drar 790W med running current på 3,63 Ampere @230V

Kylmedia R410A (miljövänligt)

Med 25% "dutycycle" blir det ju samma siffror som jag skrev i min post förut!!!!

Om ni bara sätter in en AC i ett helt oisolerat thaihus, med stekhett innertak och 9cm tegelväggar, så blir ju dutycyclen högre än 25%.

Kanske behövs en fetare AC också. Men det blir torrt och obehagligt inneklimat, då AC:n tar bort all fuktighet i luften.

Och givetvis ska ni stänga dörrar och fönster..Untitled-1.gif

JohanB

post-6170-127093252357_thumb.jpg

post-6170-127093252357_thumb.jpg

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser inte varför ett jordfel skulle vara orsaken till en hög elräkning..

Rock on!

Jag hade det problemet o fick en rejält dyrare elräkning en gång.

problemet va att en fet råtta hade krypit in i en ac. den blev rejält grillad.

fastna mellan fasen o jord

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade det problemet o fick en rejält dyrare elräkning en gång.

problemet va att en fet råtta hade krypit in i en ac. den blev rejält grillad.

fastna mellan fasen o jord

Ok, men det klassas inte riktigt som en jordfel..

Rock on!

Ändrades av Sangwal

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag är lite förvånad över era höga el-räk. TgF har ( hade) tvätt firma hemma med msk som gick större delen av dagen (pulsator) 2 kyl Tv mm.och Ac i ett rum Hon hade omk. 1200b-mån för el Vattnet kostade ofta mera 1400b - mån När man ser era upg. så undar man ju om jag har fattat fel om elen

Boffe :dance:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Alla AC har en termostat. Normalt så startar den på 25grader när man slår på den. Sätt upp temperaturen på 27-28grader i stället, så blir elräkningen avsevärt mindre och luften bättre att andas. Varje grad gör mycket på elförbrukningen (c:a 10-15% beroende på ute-temperatoren).

Om kompressorn (den stora burken som sitter ute) t.ex. går i 5min och sen stannar i 8 minuter, så blir "dutycycle" 5/(5+8) x100 (%) alltså 5/13 =0.385 x 100 = 38,5%.

Drar AC:n t.ex.900W när den går, så blir förbrukningen då 900x 0,385 = 346W

Mät tiderna igen, ett tag efter att du satt upp termostaten och jämför.

Förbrukar du kontinuerligt 1kW dygnet runt i en månad, så blir det ju 720timmar och ett elpris på 2160B (om det kostar 3B/kWh). Det gäller att stänga av när man inte är hemma eller använder rummen.

Ni med de höga elräkningar har nog egentligen ingen koll på när AC:na är på. Går dom dygnet runt på 25grader, så blir det dyrt.

Bättre att lägga pengarna på kalla chang drinks.gif

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja.

Jag tror Johan är lite optimistisk, i alla fall för ett "normalt" thaihus.

En AC på 12000 BTU (vilket motsvarar drygt 3500 watt kyleffekt) drar drygt 1.5 kwh (bortåt 7 A).

Har Du inte överdrivit aggregaten storlek helt åt helvete kan Du räkna med en snittförbrukning på 60-80% av max d.v.s runt 1000 w för ett 12000 BTU aggregat.

Priset för el ligger på runt 3 Bath/KWH, alltså ca 3 Bath/timme för 12000 BTU i snitt. (Dagtid runt 4.5 bath/timme nattetid 2 bath/timme).

120000 BTU räcker för ett "thai(o)isolerat" rum på ca 20 kvm.

Johan har bättre isolering än "thaistandard", så han kommer billigare undan.

Förra månaden var min elräkning på drygt 9000 bath. Kyla är dyrt! (Men helt nödvändig!)

Poffa

Kan du inte berätta hur många AC du har och hur mycket du kör dom.

Vi har AC i allas rum som bara är på på kvällar/nätter, förra månaden var det 2 sovrum + kök och vardagsrum och elnotan gick på ca 5,500 vilket jag tyckte var för mycket. Den här månaden blir nog värre för nu kyler vi även två rum på dagarna när det är så här pestigt varmt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte berätta hur många AC du har och hur mycket du kör dom.

Vi har AC i allas rum som bara är på på kvällar/nätter, förra månaden var det 2 sovrum + kök och vardagsrum och elnotan gick på ca 5,500 vilket jag tyckte var för mycket. Den här månaden blir nog värre för nu kyler vi även två rum på dagarna när det är så här pestigt varmt.

Nja, att svara på det i det här forumet är nästan förenat med livsfara!

Jag har 10 aggregat. Kör vanligtvis 2-3(4), dygnet runt. Har även en hel del elektronik i huset som både drar el och bidrar till uppvärmning av huset.

Huset är dessutom köpt färdigbyggt så det har thai(o)isolering. Förutom uppåt där jag lagt på lite glasull.

Därav min saftiga elräkning, som inte blir bättre av att damens ungar föredrar att sova i ett "kylrum". (18 grader)

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

ett tips från stickman

We run the air-con around the clock at this time of year and our power bill really spikes. We had the air-conditioning unit cleaned and the power bill dropped 700 baht per month - or about 30%! That's quite a big difference - and even better given that we did not pay a cent for it to be cleaned!

http://www.stickmanweekly.com/StickmanBangkokWeeklyColumn2010/BangkokRedShirtProtests2.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, att svara på det i det här forumet är nästan förenat med livsfara!

Jag har 10 aggregat. Kör vanligtvis 2-3(4), dygnet runt. Har även en hel del elektronik i huset som både drar el och bidrar till uppvärmning av huset.

Huset är dessutom köpt färdigbyggt så det har thai(o)isolering. Förutom uppåt där jag lagt på lite glasull.

Därav min saftiga elräkning, som inte blir bättre av att damens ungar föredrar att sova i ett "kylrum". (18 grader)

Poffa

Har du springor underkant dörrarna?

då rinner ju kylan ut

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du springor underkant dörrarna?

då rinner ju kylan ut

Svar nej. Jag har inga springor, båda för hålla kylan inne och myggen ute.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...