Jump to content
IGNORERAD

Frågor angående några punkter i Visumansökan?


bob_builder

Recommended Posts

Hejsan mitt namn är Daniel, jag har idag varit o fått lite hjälp med det här med Visum av en thaivännina som ska hjälpa till att ta hit min tjej på ett 3 månaders besök.

Min vännina har hjälpt många thai att komma till Sverige och just nu vet jag att hon har mycket att göra så därför lägger jag upp denna fråga här på forumet istället!

Jag var där idag som sagt o vi fyllde i Bilaga E samt att jag fick kopia på hennes Pass, Arbetsgivarintyg, kontoutdrag, giftermålsbevis samt Bilaga E då då!

Min fråga är ju då nu när jag kommit hem, skickat iväg dessa papper till tjejen min redan och får reda på henne att det är mera papper som ska fyllas i, Bilaga D samt Ansökan Schengenvisum...

Jag har nu fyllt i det mesta jag kan och fått svar på från tjejen, ska också imorrn träffa henne på internett så hon kan få länkarna

http://www.maipenrai...dia/bilagaD.pdf samt http://www.maipenrai...hengenvisum.pdf så hon kan skriva ut dessa! Sen har jag bifogat det jag fyllt i med mailen så hon lätt kan skriva ut detta och fylla i sitt papper utan problem!

Det jag har lite frågor om angående dokumenten här är vissa frågor som jag inte riktigt förstår!

Till detta dokument:

http://www.maipenrai...hengenvisum.pdf

21. Huvuddestination = Linköping Sverige?

22.Viseringskatigori = visering för kortare vistelse eller visering för längre vistelse? Jag har kryssat i kortare då 3månader inte är så långt

23. Visering = enskild då hon ska lämna in papper själv?

24. Antal begärda inresor = enstaka inresa?

26. Övriga Viseringar(utfärdade de senaste tre åren) och deras gilltighets tid??? = Hon har aldrig vart utanför Thailand tidigare så ska denna lämnas blank?

27. Om det är fråga om transitering, har du inresetillstånd till de land som är slutdestination? = Ska denna också lämnas blank?

28. Tidigare Vistelser i denna eller andra Schengenstater = Hon har som sagt inte vart utanför Thailand så ska jag bara skriva NEJ där?

32. Gräns för första inresa eller transitväg = Sverige då hon kommer flyga direkt BKK-STHLM ?

33. Transportmedel?= Har skrivit Flygplan är det så enkelt?

Då vi inte är gifta och det inte är en släkting ska dessa lämnas tomma eller?

37.

38.

39.

40.

41.

42.

43.

Sen till nästa papper är det dock inte så mycket hehe

http://www.maipenrai...dia/bilagaD.pdf

Min enda fråga är vad man ska skriva på Citizenship?

Blev kanonglad när jag såg att alla blanketter fanns att hämta här på sidan, och jag kommer bli minst lika glad om någon kan svara på dessa frågor lite snabbt! Jag ställer frågorna då jag vill vara 110% säker på att allt stämmer när jag väl ska säga åt tjejen hur hon ska skriva! Hon ska nämligen till Ambassaden 14/8!

Tackar och bockar för alla svar som kommer!

Och jag vet att frågan kommer att komma upp varför jag inte tar hit tjejen på mig själv, det är för att tjejen min är under 20, jag är 21 och är påväg att öppna upp nått nere i Phuket men vill att tjejen ska träffa hela min familj och vänner innan jag flyttar ner om så blir!

Mvh Danne aka bob_builder

Hemma i vänta på min tjejs visum, annars bär det av mot varmare breddgrader igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • bob_builder

    12

  • crazyswede

    11

  • cinerator

    4

  • Herr Chang

    3

Mest aktiva i denna tråd

Tjenare Broder Daniel!

Jag är ingen expert men tagit hit tjejen 2ggr. på turistvisa/vänbesök & det har funkat klanderfritt!

FYLLER I MED BLÅTT Då .. OK??

Det jag har lite frågor om angående dokumenten här är vissa frågor som jag inte riktigt förstår!

Till detta dokument:

http://www.maipenrai...hengenvisum.pdf

21. Huvuddestination = Linköping Sverige? Helt rätt , funkar bra med ARN Sweden åxå , kommer bli trångt i Link. regionen ser ja fram över!

22.Viseringskatigori = visering för kortare vistelse eller visering för längre vistelse? Jag har kryssat i kortare då 3månader inte är så långt Helt rätt!

23. Visering = enskild då hon ska lämna in papper själv?Njah , då hon ansöker/reser själv & inte i grupp antar jag!

24. Antal begärda inresor = enstaka inresa?Rätt!

26. Övriga Viseringar(utfärdade de senaste tre åren) och deras gilltighets tid??? = Hon har aldrig vart utanför Thailand tidigare så ska denna lämnas blank? Rätt igen!

27. Om det är fråga om transitering, har du inresetillstånd till de land som är slutdestination? = Ska denna också lämnas blank? Youvé got it right mr.  :thumbsup:

28. Tidigare Vistelser i denna eller andra Schengenstater = Hon har som sagt inte vart utanför Thailand så ska jag bara skriva NEJ där?Yepp!

32. Gräns för första inresa eller transitväg = Sverige då hon kommer flyga direkt BKK-STHLM ? Har inte en susning men låter troligt med Sverige , nya papper sen 1 Maj eller??

33. Transportmedel?= Har skrivit Flygplan är det så enkelt? Alles riktigt , om hon inte ska åka båt , cykla el. bil/buss/tåg förstås!

Då vi inte är gifta och det inte är en släkting ska dessa lämnas tomma eller? 

Ni är inte gifta kanske men hon kanske är det hehehe Spelar i så fall ingen roll! Nix du behöver inget skriva här!

37.

43.

Sen till nästa papper är det dock inte så mycket hehe

http://www.maipenrai...dia/bilagaD.pdf

Min enda fråga är vad man ska skriva på Citizenship? Ja , vart kommer hon ifrån , Thai , Laos , Burma , Cambo?? Vad har hon för medborgarskap?? Skriv in det där iaf.

. och jag kommer bli minst lika glad om någon kan svara på dessa frågor lite snabbt! Var det snabbt nog , 1tim.20min?

Tackar och bockar för alla svar som kommer!  Vasse Go!

Och jag vet att frågan kommer att komma upp varför jag inte tar hit tjejen på mig själv, det är för att tjejen min är under 20, jag är 21 och är påväg att öppna upp nått nere i Phuket men vill att tjejen ska träffa hela min familj och vänner innan jag flyttar ner om så blir!  Friskt vågat hälften vunnet , tuta på bara!   :thumbsup:

Mvh Danne aka bob_builder CS The Dirty Mongerer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för att du svarade så pass snabbt CS även om jag gjort det mesta rätt från första början så ville jag vara 100% säker på att det verkligen var rätt!

Citizenship är bara skriva Thai på med andra ord, även fast dom frågar på syster/bror citizenship och sen country så det är la bara skriva thai sen Thailand gissar jag på där!

23. Visering = enskild då hon ska lämna in papper själv?Njah , då hon ansöker/reser själv & inte i grupp antar jag!

Hon ska till ambasaden själv, men sen ska hon flyga ihop med 1-2 andra som känner den som hjälper mig, men som sagt det är ju bara om dom får biljetter bredvid varandra annars kommer dom ju bara att åka typ samma dag eller nått sånt!

21. Huvuddestination = Linköping Sverige? Helt rätt , funkar bra med ARN Sweden åxå , kommer bli trångt i Link. regionen ser ja fram över!

Trångt i Linköping för att jag tar hit min tjej? eller vet du någon mer som är påväg kanske? eller är du själv ifrån Linköping kanske  :sneaky:

Tack för svaren åter igen, nu kommer tjejen min garanterat bli glad när jag hjälper henne med alla papper!

/danne

Hemma i vänta på min tjejs visum, annars bär det av mot varmare breddgrader igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Bob,

"24. Antal begärda inresor"

Här skriver du 1 om det nu inte är så att ni planerar att lämna Schengen under damens besök, till exempel för att besöka England. England tillhör inte Schengen, och kräver ett nytt visa som man kan få vid personligt besök på brittiska ambassaden i Stockholm. Men åker man till England lämnar man som sagt Schengen, så för att kunna återvända till Sverige krävs det då att man har så kallat multiple entry visum, dvs minst två inresor. Damen kan förstås åka tillbaka till Thailand direkt från England, och då behövs ju inte multiple entry.

Men det är väl knappast värt allt besvär. Eller vad säger Joints ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tack för att du svarade så pass snabbt CS även om jag gjort det mesta rätt från första början så ville jag vara 100% säker på att det verkligen var rätt!

Trångt i Linköping för att jag tar hit min tjej? eller vet du någon mer som är påväg kanske? eller är du själv ifrån Linköping kanske 

Tack för svaren åter igen, nu kommer tjejen min garanterat bli glad när jag hjälper henne med alla papper!

/danne

Som sagt jag är ingen expert men klåpat lite med det där åxå & det har funkat hittills , får se om jag reder ut UT ansökningen lika bra! hahaha Det du nu har kryssat i ska nog fungera bra , no pombem!  :thumbsup:

Yepp , ja bor utanför Link. .. för mig är det "stan" om man säger även om det finns andra orter på närmre håll! Bankade ihop ett gäng flygplan för en massa år sedan bla. som så många andra!  :P

Gå ner till Siam Shop en Lördag nere vid Stångån får du se .. där är det fullt med små ärtiga Thai bruttor i alla möjliga storlekar & åldrar .. det är väl därför jag/vi bara får åka dit mitt i veckan antar jag när tjejen är här! hahaha  ;D  

Quote

"24. Antal begärda inresor"

Här skriver du 1 om det nu inte är så att ni planerar att lämna Schengen under damens besök ..

Herr Chang har talat.

Herr Elefant .. alternativen på blanketten äro "ENSTAKA RESA , TVÅ INRESOR samt FLERA INRESOR & ska markeras med X för valt alternativ , lite svårt skriva 1st då kanske?!  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe CS,

När fru Chang sökte 2005 var det antal man skulle skriva på blanketten...

Ursäkta att jag är från stenåldern ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hehe CS,

När fru Chang sökte 2005 var det antal man skulle skriva på blanketten...

Ursäkta att jag är från stenåldern ;-)

Herr Chang har talat.

Det är lugnt "Changen" .. jag är åxå från Stenåldern , sökte sist åt Tjejen 2007 & då fanns alternativen precis som du säger! Förmodligen ändrat vid "Den Stora Omvälvningen 1 Maj 2008" , känner inte alls igen en del dokument som förevisas nuförtiden!

Ta en titt på det här tex. http://www.maipenrai...hengenvisum.pdf

Nu måste jag titta kylskåpet efter en kall en , jobbigt skriva & vara sak riktig ju! hahaha  :crazy:

CS numera DUBBEL CHILLI!  :P

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det är lugnt "Changen" .. jag är åxå från Stenåldern , sökte sist åt Tjejen 2007 & då fanns alternativen precis som du säger! Förmodligen ändrat vid "Den Stora Omvälvningen 1 Maj 2008" , känner inte alls igen en del dokument som förevisas nuförtiden!

Ta en titt på det här tex. http://www.maipenrai...hengenvisum.pdf

Nu måste jag titta kylskåpet efter en kall en , jobbigt skriva & vara sak riktig ju! hahaha  :crazy:

CS numera DUBBEL CHILLI!  :P

Kanon att ni kan svara så pass snabbt! Skrev förut när jag satt på jobbet!

Jag har bott inne i linköping i många år men nu bor jag själv ute i Linghem, men har även bott åt andra hållet i Vikingstad från första början o det är väll där jag har mina grunder!

Sen att du säger att det är många små ärtiga thaidamer nere på siam shopen mitt imot the Champs på en tidig lördag? Fan det kanske man skulle inspektera någon dag!.. synd att inte champ öppnar ölserveringen tidigare  :kort:

Hemma i vänta på min tjejs visum, annars bär det av mot varmare breddgrader igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest 113BOM

Quote

Min tjej tyckte det lät lite med de papper jag skickat först o ringde då sin vän som varit i sverige tidigare, och fick då fram vilka papper det var... 

Men menar du att min tjej inte är den första som är okunnig när det gäller papper eller menar du att det inte är min första thaitjej?

förstår inte varför ni inte går in och läser här står allt om visum och vad som behövs

www.migrationsverket.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

förstår inte varför ni inte går in och läser här står allt om visum och vad som behövs

www.migrationsverket.se

Det är möjligt att allt står där, men jag hade blanketterna framför mig och fick lite funderingar om det verkligen var så lätt som det verkade... och tydligen var det så pissenkla frågor o svar att man fått skit för att man ställde frågorna.

När det gäller en så seriös sak som Visum så trodde jag inte att det skulle vara bebisfrågor o bebissvar, därför jag blev fundersam angående detta!

Hemma i vänta på min tjejs visum, annars bär det av mot varmare breddgrader igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

. men nu bor jag själv ute i Linghem, men har även bott åt andra hållet i Vikingstad .

Ok Socitets Unge alltså men skit i det nu & skit i vad alla döskallar skriver i dom närmaste 3 sidorna av inlägg .. inte ens jag orkar läsa dom , tuta på med vad du har nu & lycka till! :thumbsup:

ChokeDee! drink3.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jfk_68

Quote

Ok Socitets Unge alltså men skit i det nu & skit i vad alla döskallar skriver i dom närmaste 3 sidorna av inlägg .. inte ens jag orkar läsa dom , tuta på med vad du har nu & lycka till! :thumbsup:

ChokeDee! drink3.gif

;D ;D ;D

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

LEDSEN OM JAG FRÅGAR

MEN HAR HON INTE SÖKT VISUM FÖR ATT KOMMA OCH TRÄFFA DIG TIDIGARE

OCH FÅTT AVSLAG ??? ?

DET HAR JAG FÖR MIG PÅ DEN TIDEN JAG SKREV PÅ SS

ISÅ FALL BORDE DU JU VETA VILKA PAPPER SOM SKALL FYLLAS I ???

BLOMMAN

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

LEDSEN OM JAG FRÅGAR

MEN HAR HON INTE SÖKT VISUM FÖR ATT KOMMA OCH TRÄFFA DIG TIDIGARE

OCH FÅTT AVSLAG ??? ?

DET HAR JAG FÖR MIG PÅ DEN TIDEN JAG SKREV PÅ SS

ISÅ FALL BORDE DU JU VETA VILKA PAPPER SOM SKALL FYLLAS I ???

BLOMMAN

Tjenare blomman, nae hon har inte varit på G till mig därimot så bodde hennes syster i stockholm förut och hon skulle dit en sväng, tror det var 1år 6månader sedan och då var hon på väg att åka till ambassaden o lämna in papper men struntade i det!

Men nu har hon och hennes man flyttat till hus i Thailand istället

Så nu är första gången jag fyller i några papper till henne för att komma hit, går det inte igenom gråter jag inte blod för det då vi troligtvis kommer köpa ett Guest House i Karon i slutet på Augusti som jag kommer åka ner o sköta om! Men visst hade det varit förbannat skoj om hon får Visum så hon kan få se lite av Sverige o sen träffa resten av min familj!

Men tackar för de vettiga tips jag fått, sen att det finns sånna som alltid ska jävlas det förstod man ju... men caveman borde krypa till baka till den grotta han kom ut ifrån tycker jag!

Hemma i vänta på min tjejs visum, annars bär det av mot varmare breddgrader igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Caveman

Quote

sånt är livet bob, ställ ingen fråga på mpr eller tt för du blir bara påhoppad :7:

ingen fråga är för dum...eller? :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

ingen fråga är för dum...eller? :crazy:

den som ställer frågan ställer väl den för han är osäker, sen kanske den

är helt självklar eller idi*tisk för andra men påhoppad och utskrattad behöver man

väl inte bli för det.. springer du fram till folk på gatan och slänger i ansiktet på dom vad du

tänker om tex deras utseende med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vuxenmobbing på högsta nivå, vad tragiskt att se, suck!

Jag raderar och hoppas på att få slippa se en fortsättning.

Lycka till med tjejens besök Bob, du har träffat en riktig söting av dina bilder att dömma.  :thumbsup:

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag raderar och hoppas på att få slippa se en fortsättning.

Lycka till med tjejens besök Bob, du har träffat en riktig söting av dina bilder att dömma. 

BILDER ???

Jaha & dom har du åxå raderat ser ja .. snacka om vuxen mobbing Kim:en! angry.gif

:P

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest paw-76

Quote

BILDER ???

Jaha & dom har du åxå raderat ser ja .. snacka om vuxen mobbing Kim:en! angry.gif

:P

Se byggare Bobs reseberättelse, där finns det bilder, även för en galen svensk.  ;D

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Se byggare Bobs reseberättelse, där finns det bilder, även för en galen svensk.  ;D

PÖÖSS!!!  ;D

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

BILDER ???

Jaha & dom har du åxå raderat ser ja .. snacka om vuxen mobbing Kim:en! angry.gif

:P

De bilderna ligger i en annan trad he he ;D

Link to comment
Dela på andra sajter

Censuren är fullkomlig på det här bygget  :thumbsup:

Ett helt inlägg raderat , tror ja går ut & lägger mig i regnet i stället!  :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Byggaren om du kommer till skott och köper ditt guest house skall jag önska dej lycka till, kom bara ihåg att det kan vara en 50-50 chansing, dessutom är det ett 20-24 timmars jobb under högsäsong, och ibland inte ett enda, eller endast få vita ansikte under låg säsongen. Tyvärr måste man ha lite koll på personalen också, det är inte helt ovanlgt att mosters mans systers kompis inte har någonstans att sova denna veckan, eller att min fars kusins granne är hungrig, naturligtvis tycker man att farang betalar, han äger ju ett helt guesthouse, så han måste ha råd. Det går med andra ord aldrig lämna stället helt utan uppsikt 

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Byggaren om du kommer till skott och köper ditt guest house skall jag önska dej lycka till, kom bara ihåg att det kan vara en 50-50 chansing, dessutom är det ett 20-24 timmars jobb under högsäsong, och ibland inte ett enda, eller endast få vita ansikte under låg säsongen. Tyvärr måste man ha lite koll på personalen också, det är inte helt ovanlgt att mosters mans systers kompis inte har någonstans att sova denna veckan, eller att min fars kusins granne är hungrig, naturligtvis tycker man att farang betalar, han äger ju ett helt guesthouse, så han måste ha råd. Det går med andra ord aldrig lämna stället helt utan uppsikt   

Jadå jag hoppas på det bästa jag också! Som tur är så är det inte mina Pengar som investeras (min far och hans kollega), men visst fan kommer det bli jobb av det! Sen givetvis så måste jag hålla koll på de anställda, se till att bli vän med dom! Ett dåligt förhållande till sina anställda bådar aldrig bra!

Givetvis är det en 50/50 chansning också, just därför man inte bara slänger upp pengarna på första bästa o köper det! Måste kolla lite hur det är med återkommande kunder, inkomst under hög respektive lågsäsong! Vi har även bra kontakter på Resia här i Linköping som är högt uppsatt så det kanske går att ordna nått med dom också!

Hemma i vänta på min tjejs visum, annars bär det av mot varmare breddgrader igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...