Jump to content
IGNORERAD

Svensk thailandsexpert uttalar sig i Svd


Joints

Recommended Posts

Ja, det är väl en minst lika berättigad fråga. Gissar att han hade använt sig av sitt standardsvar - det kan man bara spekulera i.

Det intressanta var dock att han som få svenska journalister innan beskrev maktkampen från ett helt annat perspektiv - nämligen att Thaksin vill byta ut den gamla maktstrukturen till sin egen. Och då kan man se det som att de fattiga och åsidosatta mest spelar en funktion som slagträ för att Thaksin ska nå sitt högst personliga mål.

I vilket fall som helst breddar Lintner debatten och visar att det är mer komplicerat än rik mot fattig. Vilket inte på något vis hävdar att de fattiga inte har någon anledning till frustration. För de har dom ju givetvis. Men det finns det väl heller inte någon här som bestrider, eller?

Just det påpekade jag i en radiointervju under aprilupploppen förra året, det är inte så enkelt som fattig mot rik, höger mot vänster eller staden mot landsbygden. Det är två olika rika falanger som gör upp om makten där de fattiga används som slagträ av den ena sidan.

Men vad vet Bertil, han har ju bara bevakat området sedan 1970-talet och kan väl inte lärt sig mer än en hobbyrisodlare från Sverige om Thailand och dess politiska så kallade system.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    6

  • noBuzz

    5

  • Serath

    5

  • Tallviking

    4

Mest aktiva i denna tråd

Just det påpekade jag i en radiointervju under aprilupploppen förra året, det är inte så enkelt som fattig mot rik, höger mot vänster eller staden mot landsbygden. Det är två olika rika falanger som gör upp om makten där de fattiga används som slagträ av den ena sidan.

Men vad vet Bertil, han har ju bara bevakat området sedan 1970-talet och kan väl inte lärt sig mer än en hobbyrisodlare från Sverige om Thailand och dess politiska så kallade system.

Och jag påpekade det redan för sex år sedan på TT. Det var nog där Bertil fick upp ögonen :whistle:

Ärligt talat. Han skriver för Svd vilket antagligen diskvalificerar honom i mångas ögon vilket är lite synd men det är det likväl att hänga upp sig på att han bevakat Thailand i över trettio år. Han kan ju ha lika fel för det. Men nog har han mer kött på benen än de flesta, enligt min högst personliga åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Just det påpekade jag i en radiointervju under aprilupploppen förra året, det är inte så enkelt som fattig mot rik, höger mot vänster eller staden mot landsbygden. Det är två olika rika falanger som gör upp om makten där de fattiga används som slagträ av den ena sidan.

Men vad vet Bertil, han har ju bara bevakat området sedan 1970-talet och kan väl inte lärt sig mer än en hobbyrisodlare från Sverige om Thailand och dess politiska så kallade system.

Och om denna hobbyrisodlare nu lever med en thailändska som är uppvuxen i landet. Kan då denna hobbyrisodlare inte få reda på nån fakta alls? Eller kanske thailändskorna som lever i Sverige inte begriper heller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och om denna hobbyrisodlare nu lever med en thailändska som är uppvuxen i landet. Kan då denna hobbyrisodlare inte få reda på nån fakta alls? Eller kanske thailändskorna som lever i Sverige inte begriper heller?

Bertil är vad jag vet gift med en thailändska sedan 30 år, vad kan han tänkas ha lärt sig av henne?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är väl en minst lika berättigad fråga. Gissar att han hade använt sig av sitt standardsvar - det kan man bara spekulera i.

Det intressanta var dock att han som få svenska journalister innan beskrev maktkampen från ett helt annat perspektiv - nämligen att Thaksin vill byta ut den gamla maktstrukturen till sin egen. Och då kan man se det som att de fattiga och åsidosatta mest spelar en funktion som slagträ för att Thaksin ska nå sitt högst personliga mål.

I vilket fall som helst breddar Lintner debatten och visar att det är mer komplicerat än rik mot fattig. Vilket inte på något vis hävdar att de fattiga inte har någon anledning till frustration. För de har dom ju givetvis. Men det finns det väl heller inte någon här som bestrider, eller?

Håller med dig om Thaksin, Men sett ur en röd bondes syn. Hellre vara ett slagträ än bli slagen?

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Vad jag inter forstar ar att jag utlaser hans chat svar som att Bangkok Bangkok och CP tillhor samma fraktion. Trodde CP stodde Thaksin/de roda...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag inter forstar ar att jag utlaser hans chat svar som att Bangkok Bangkok och CP tillhor samma fraktion. Trodde CP stodde Thaksin/de roda...

Blev nog lite rörigt där också.Bangkok Bangkok :)

Det är inte lätt att hänga med i svängarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Blev nog lite rörigt där också.Bangkok Bangkok :)

Det är inte lätt att hänga med i svängarna.

Sorry, menade Bangkok Bank.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Bertil är vad jag vet gift med en thailändska sedan 30 år, vad kan han tänkas ha lärt sig av henne?

Jag är övertygad om att han vet mer än oss andra här. Men jag tror inte han vet allt. Men ditt sätt att förringa "hobbyrisodlaren" ter sig ganska löjligt. Ungefär lite som: "Det inte Berra vet, är inte värt att veta". Sen hur objektiv Berra är, är ju en annan femma. Inte för att jag vet, men man vet aldrig. :mdr:

Tjåck dii btw! :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror han är gift med en dam från Burma om det nu spelar någon roll vilket det inte gör enligt undertecknad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Tror han är gift med en dam från Burma om det nu spelar någon roll vilket det inte gör enligt undertecknad.

Från Burma!?!? Ja, då blir Berra klassad som en hobbyrisodlare direkt! ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...