Jump to content
IGNORERAD

Svensk thailandsexpert uttalar sig i Svd


Joints

Recommended Posts

Har faktiskt inte sett några artiklar av Bertil på länge, konstigt nog. Han är ju så vitt jag vet den enda journalisten i svensk media som är stationerad i Thailand. Jag håller inte alltid med honom men den här artikeln är ganska bra plus lite annorlunda än de vanliga.

Bertils syn på undantagstillståndet

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    6

  • noBuzz

    5

  • Serath

    5

  • Tallviking

    4

Mest aktiva i denna tråd

Urklipp ur den artikeln

"Hur hans anhängare i Thailand kommer att reagera på detta är inte helt klart. Utlovade jättedemonstrationer mot regeringen har uppskjutits flera gånger, men nu säger man att de nu kommer att bli av den 12–14 mars."

Nu har ni svaret, Att jaga hans pengar var ett dumt drag.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ta tillbaka statens pengar kan väl inte vara fel.

Eller tycker du man skall låta en tjuv behålla bytet för att kunna använda det för att muta ännu fler demonstranter ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Har faktiskt inte sett några artiklar av Bertil på länge, konstigt nog. Han är ju så vitt jag vet den enda journalisten i svensk media som är stationerad i Thailand. Jag håller inte alltid med honom men den här artikeln är ganska bra plus lite annorlunda än de vanliga.

Bertils syn på undantagstillståndet

Bertil Lintner har varit stationerad i Thailand för SvD sedan 1976 om jag inte missminner mig, det han inte vet om thailändsk politik och thailändska politiker är knappast värt att veta. Under ett antal år var han ordförande för FCCT i Bangkok men är sedna l¨ång tidd tillbaka baserad i Chiang Mai.

Mest känd är han nog som expert på Burma som han skrivit ett flertal böcker om.

Jag är enig med honom i det mesta han skriver, för det är ungefär så jag uppfattar dagens situation med.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ta tillbaka statens pengar kan väl inte vara fel.

Eller tycker du man skall låta en tjuv behålla bytet för att kunna använda det för att muta ännu fler demonstranter ?

Du menar Thailand bryr sig om korruption? eller bara om Thaksin snott pengar?

Och allvarligt talat så handlar det inte om pengarna utan att stoppa Thaksin's maktmedel, Och det var ett dumt drag.

Sen personligen tycker jag att thaksin skulle sitta i fängelse för korruption, Samt 90% av alla politiker, Affärsmän, Militärer och poliser samt kungen... men det lär ju aldrig hända för bara vissa får sno pengar ju.

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar Thailand bryr sig om korruption? eller bara om Thaksin snott pengar?

Och allvarligt talat så handlar det inte om pengarna utan att stoppa Thaksin's maktmedel, Och det var ett dumt drag.

Sen personligen tycker jag att thaksin skulle sitta i fängelse för korruption, Samt 90% av alla politiker, Affärsmän, Militärer och poliser samt kungen... men det lär ju aldrig hända för bara vissa får sno pengar ju.

Det värsta med Thaksin är ju att han säger sig företräda de fattiga, lurar dom att tro det samma men är den värste skurken av alla korrumperade i landet !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Det var en riktigt bra artikel! Jag håller med om det han skriver

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det värsta med Thaksin är ju att han säger sig företräda de fattiga, lurar dom att tro det samma men är den värste skurken av alla korrumperade i landet !

Klart han är en skurk, Men situationen blir inte lättare av att alla andra skor sig också oavsett om han styr eller inte.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Osminkad, koncis och faktisk artikel. great.gif

Vilken skillnad mot det populistiskt flörtande fattigmans-riddar-trams man läser på andra ställen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart han är en skurk, Men situationen blir inte lättare av att alla andra skor sig också oavsett om han styr eller inte.

Precis. Men dom följer den gamla devisen: Gör chefen det så är det OK att vi gör det också

En ledare som säger sig företräda dom fattiga och samtidigt slår rekord i korruption, ändrar lagar för att "legalisera" sina stölder är något av det värsta man kan tänka sig tror jag.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Bra skrivet. Att det finns journalister som är intresserad av sanningen och kan skriva på ett sakligt sätt, det trodde jag inte att det fanns i Sverige. Men, det kanske beror på att han varit utomlands länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det verkar som Bertil har varit för länge i Thailand eller så gillar han att bo här i förtryckar regimen.

Jag tycker allt som han har skrivit genom åren har varit pro Thailand utan fråge tecken.

Svd borde allvarligt fundera på om de skall låta honom skriva i tidningen då han försvarar diktaturen.

Han har aldrig tagit upp orättvisor typ kastsystemet samt skolan som hjärntvättar.

Utan istället skriver han stor lögner om hur Thailändare tänker och tycker.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var lite annat ljud i den skällan. Det är väl bra iaf att det finns lite olika åsikter om läget. :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart bra och sansad chatt utan en massa "kampord" och "kraftuttryck"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Bertil Lintner är ett fann av Abhisit Vejajiva

enl hans www.facebook.com/people/Bertil-Lintner/1092485704

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Bertil Lintner är ett fann av Abhisit Vejajiva

enl hans www.facebook.com/people/Bertil-Lintner/1092485704

Moo

En journalist anses väl bara vara objektiv när denne skriver något som man själv håller med om :) Annars anses det som lögn och propaganda B)

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart bra och sansad chatt utan en massa "kampord" och "kraftuttryck"

Saklig chatt dock lite torr eller turist aktig, Hade gärna sett en fråga till vinklad från andra hållet än den som ställdes.

13:30 [Kommentar från Sven ]

Vad tror du händer om rödskjortorna ej vinner i nästa val?

Gärna sett han svara på denna istället

Vad tror du händer om Gulskjortorna ej vinner i nästa val?

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Saklig chatt dock lite torr eller turist aktig, Hade gärna sett en fråga till vinklad från andra hållet än den som ställdes.

13:30 [Kommentar från Sven ]

Vad tror du händer om rödskjortorna ej vinner i nästa val?

Gärna sett han svara på denna istället

Vad tror du händer om Gulskjortorna ej vinner i nästa val?

Ja, det är väl en minst lika berättigad fråga. Gissar att han hade använt sig av sitt standardsvar - det kan man bara spekulera i.

Det intressanta var dock att han som få svenska journalister innan beskrev maktkampen från ett helt annat perspektiv - nämligen att Thaksin vill byta ut den gamla maktstrukturen till sin egen. Och då kan man se det som att de fattiga och åsidosatta mest spelar en funktion som slagträ för att Thaksin ska nå sitt högst personliga mål.

I vilket fall som helst breddar Lintner debatten och visar att det är mer komplicerat än rik mot fattig. Vilket inte på något vis hävdar att de fattiga inte har någon anledning till frustration. För de har dom ju givetvis. Men det finns det väl heller inte någon här som bestrider, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...