Jump to content
IGNORERAD

För investerare


Budon

Recommended Posts

Hej min bästa kompis i Udon Thani har en jättefin anläggning med ett två vånings hyreshus med 22 stycken ettor, fullt möblerade alla med badrum med varmvatten och hi-speed internet.

9 av rummen har aircondition resterande electric fan.

Dessutom en två vånings villa med 3 sovrum, 4 badrum, vacker bar handbyggd på plats av exklusivt trä, Western kitchen och Thai kitchen, stor balkong på övervåningen

och en stor carport i anslutning till huset.

Hela innergården är kamera bevakad.

All är mycket välbyggt av bästa material år 2008.

Denna anläggning ligger strax innanför "ringroad" och nära Big C , ca 5 minuter till Buss o Järnägsstation, Central Plaza och Night market men ändå i ett väldigt lugnt

område, har själv bott där innan jag kunde flytta in i mitt eget hus.

Detta är ett tillfälle för den som vill investera eller starta ett bolag och ha "working permit", alla lägenheter är uthyrda och de har lista på namn som vill flytta in så fort det blir något ledigt.

Priset för denna anläggning är : 17 millioner baht.

Försöker lägga in några foton här men för den som är seriöst intresserad kan jag maila många fler foton.

post-7058-12704676923_thumb.jpg

post-7058-12704677127_thumb.jpg

post-7058-127046773754_thumb.jpg

post-7058-12704677702_thumb.jpg

post-7058-12704676923_thumb.jpg

post-7058-12704677127_thumb.jpg

post-7058-127046773754_thumb.jpg

post-7058-12704677702_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Somtam

Hej min bästa kompis i Udon Thani har en jättefin anläggning med ett två vånings hyreshus med 22 stycken ettor, fullt möblerade alla med badrum med varmvatten och hi-speed internet.

9 av rummen har aircondition resterande electric fan.

Dessutom en två vånings villa med 3 sovrum, 4 badrum, vacker bar handbyggd på plats av exklusivt trä, Western kitchen och Thai kitchen, stor balkong på övervåningen

och en stor carport i anslutning till huset.

Hela innergården är kamera bevakad.

All är mycket välbyggt av bästa material år 2008.

Denna anläggning ligger strax innanför "ringroad" och nära Big C , ca 5 minuter till Buss o Järnägsstation, Central Plaza och Night market men ändå i ett väldigt lugnt

område, har själv bott där innan jag kunde flytta in i mitt eget hus.

Detta är ett tillfälle för den som vill investera eller starta ett bolag och ha "working permit", alla lägenheter är uthyrda och de har lista på namn som vill flytta in så fort det blir något ledigt.

Priset för denna anläggning är : 17 millioner baht.

Försöker lägga in några foton här men för den som är seriöst intresserad kan jag maila många fler foton.

Hej,

Hyresintäkternas storlek?

Drift och underhållskostnader?

Detta måste man veta annars omöjligt att räkna på om det är en god investering.

Ett kort räkneexempel baserat på estimerade hyresintäkter och kostnader:

Vi antar att villan är värd 3 miljoner. Vilket ger ett pris på 14 miljoner för hyreshuset

Hyresintäkterna uppskattade till 2500 baht/rum/månad = 660 000 baht/år i kallhyra (Hyresgästen betalar för sin egen elförbrukning)

En låg drift och underhållskostnad på 120 000 baht/år

Detta ger ett driftnetto på 540 000 baht/år vilket skulle motsvara en avkastning på 3,85 % på satsat kapital!!!!!!

Detta räkneexempel är baserat på ett köp utan lånade pengar, ska man låna till köpet får man räkna med en ränta på ca 7 % och då går man t o m med förlust varje år..

En helt omöjlig ekvation.

Mvh

Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
conservator

Ja du Som Tam, lite yrkesskadad har du blivit !

Men du fick nog en och annan att tänka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Tycker det hör till sunt förnuft och inte arbetsskador ;)

De flesta "investeringar" i Thailand verkar gå ut på att 7:e generationen kanske kan få nytta av investeringen.

Med avkastning som är näst intill obefintlig så får man se det hela som en hobby och inte en investering.

Att sitta och plocka småpengar varje månad och dessutom ha äran att få "ta hand om" alla problem som uppstår tycker jag inte känns så lockande. Kanske om man skulle vara pensionär och inget att göra på dagarna.

Kör man med Somtam's räknestycke så tar det ca 30 år till break even (+- inflation). Och då gäller det att man har betalat det cash!

Nja, passar inte mig men kanske någon annan

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tycker det hör till sunt förnuft och inte arbetsskador wink.gif

De flesta "investeringar" i Thailand verkar gå ut på att 7:e generationen kanske kan få nytta av investeringen.

Med avkastning som är näst intill obefintlig så får man se det hela som en hobby och inte en investering.

Att sitta och plocka småpengar varje månad och dessutom ha äran att få "ta hand om" alla problem som uppstår tycker jag inte känns så lockande. Kanske om man skulle vara pensionär och inget att göra på dagarna.

Kör man med Somtam's räknestycke så tar det ca 30 år till break even (+- inflation). Och då gäller det att man har betalat det cash!

Nja, passar inte mig men kanske någon annan

Break even är väl den punkten när inkomsterna överstiger utgifterna? Och det gör den ju redan år ett.

Det som tar 30 år är att födubbla kapitalet?

Är inte 3.85 % avkastning hyggligt under förutsättningar att kapitalet är rejält säkert och man även kan räkna med att värdet på kapitalet ( fastigheten) ökar?

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Somtam

Är inte 3.85 % avkastning hyggligt under förutsättningar att kapitalet är rejält säkert och man även kan räkna med att värdet på kapitalet ( fastigheten) ökar?

/mvh

Det är ju upp till var och en vad man tycker är hygglig avkastning men som en jämförelse så kan jag nämna att avkastningskravet för tex kontorsfastigheter i Bangkok CBD (AA-läge) idag ligger på ca 5,5 % vilket ungefär motsvarar avkastningskravet i Stockholm CBD (Stureplan mm). Krävs dock lite mer eget kapital om man ska investera i dessa läge :)

Köp en statsobligation i Thailand istället så förräntar sig din investering bättre, normalt den säkraste investering du kan tänka dig om du nöjer dig med dessa låga avkastningskrav. Kan ju iofs välja ett annat land än Thailand att köpa statsobligationer i om man nu är orolig för landets framtid. Singapore tex!

Mvh

Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...