Jump to content
IGNORERAD

Sju städerskor på rummet.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

En gång i mitten av nittiotalet (under en period som jag var skild) besökte jag några vänner från Sverige i Pattaya.

Jag kom dit från Chon Daen dagen före julafton och det var nästan omöjligt att hitta ett hotelrum, vi åkte runt och frågade överallt men gav upp, så taxin fick åka och vi promenerade runt och letade, till slut hittade vi ett rum på Cherry Hotel mitt i smeten i södra Pattaya. Jag hade med mig 15 kg makam (tamarind) som min f.d svärfar skickade med mig och en stereo med isaan musik på band. Jag visste inte var jag skulle göra av all frukt för jag ville ju ha med mig lite andra saker hem än makam, så på morgonen när städerskan kom bjöd jag henne på frukt och hon blev glad hon frågade om hon fick spela musik medan hon städade och jag svarade att det fick hon gärna och ät gärna mer frukt sa jag.

Nästa dag var det två som städade och åt frukt och stereon gick.

I receptionen varnade dom mig för att låta folk vara på rummet när jag inte var där men jag svarade att jag tog fullt ansvar, och eftersom städerskorna var från isaan var jag inte orolig.

Tredje dagen när jag kom upp från stranden var det sju städerskor som hade trevligt på rummet och alla var glada och tyckte att jag var en ovanlig falang och dom undrade också om jag var gift, dom var mella 18-30 år gammla.

Plötsligt kom en äldre dam infarande och skällde på städerskorna som genast sprang ut i korridoren och började sopa med kärringen skällandes brevid. Dom log åt mig när kärringen inte såg, och jag plockade ihop ca. 7-8 kg makam som jag gav dom, resten av frukten tog jag med till Sverige.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbart!

Du gav dom med all säkerhet ett minne för livet  :wai:

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest paw-76

Hahaha , härlig historia  .  :)   Jag brukar också bli kompis med personalen på olika ställen vi bott . Man käkar och

dricker ihop . Har riktigt kul . Det har hänt att dom har kommit och knackat på dörren och ropat på oss när dom

tycker vi sovit för länge . come eat with us ! Haha ja det är nog dom bästa stunderna , när man umgås med

den vanliga befolkningen .

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Igen

Roligt att höra fler som blir bekanta med personalen på hotellen, jag har aldrig haft någon saftybox eller liknande under mina resor sedan drygt 20 år och har aldrig blivit av med något, ändå ligger biljetter, pengar och pass på rummen och det på hotell från 70 baht till 1500 baht.

Men det kanske ändå inte är något man ska rekommendera andra, och min fru tillåter mig inte att göra så numera.

Han som jag hälsade på i Pattaya har för övrigt en fin kontakt med personalen när han reser, han brukar bjuda på tårta till personalen innan han åker hem och är någon gravid brukar han köpa dockor eller nallar, han tar också med jeans och t-shirts som han tröttnat på hemma och delar ut. Han blir alltid välkommnad och väl omhändertagen både i Thailand och Bali. Lite pengar till dom är heller aldrig fel, jag beundrar dom som tar dåligt betalda jobb och sliter istället för att ta jobb i t.ex baren, och tycker att dom är värda lite uppmärksamhet. Den service som du sedan får har garanterat ingen annan på hotellet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Du levererar som vanligt en kul story, Isan Lover.  :thumbsup:

Brukar själv också nästan alltid få väldigt god kontakt med hotellpersonalen och just städerskor har jag vid många tillfällen delat måltider med från deras medhavda matsäck etc. Har väl också under tidigare dagar (innan man gifte sig) hänt att en och annan blivit lite småförtjust i en och flörtat som tusan vid varje givet tillfälle. Något som alltid var kul och ledde till mycket skratt och glädje bland all personal.  :)

Men även idag så dröjer det ofta inte så många dagar på ett nytt hotell innan jag känner till halva livshistorien hos t ex städerskan och det beror förstås på att jag gillar att samtala med thaiomgivningen.

Att jag talar och förstår thai gör också att dom ibland blir så överväldigad över att faktiskt kunna förstås av en turist/gäst att dom nästan aldrig vill sluta berätta. Kul!

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

En gång i mitten av nittiotalet ...

Hej Älskaren i Isaan!

Som vanligt kommer du med en intressant historia! Jag brukar själv glömma bort hotellpersonalen under resorna. Nu ska jag ändra mig efter denna tråd. Det har ju sina speciella fördelarna med tanken på att de flesta (99%) kommer från Isaan!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Svarten

Gott att höra och det kommer att leda till många roliga situationer och nya vänner.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej IL (och alla andra)  har tagit för vana att lägga några småpengar på kudden när man lämnar rummet för dagen, ger ett fantastiskt resultat. Måste berätta om en lustig sak på Bali, Sonen jobbade i Malaysia och farsan fick abstinens så vi bestämmde att ta ett par veckor tillsammans på Bali, tog med mig ett par burkar inlagd sill, kalles och "renat", svensk så det förslår, bjöd snubben i receptionen på sill, tror han spottar ännu, dan efter stod 5-6 st andra utanför rummet och ville lukta på den "förgiftade fisken", så kan det gå.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Baa

Ja det är så lite som behövs för att glädja andra, och att bjuda på svenska specialiteter som sill, snus, glögg och snaps leder alltid till roliga upplevelser. Varm glögg tror dom är livsfarlig för det sticker i näsan och ögonen tåras när dom ska dricka.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle jag råka lämna nåra ören (hade tidigare som vana att lämna alla småpengar) tar tjejjen dem illa kvickt och stoppar i egen ficka.  :kort:

Kanske lämnar jag för mycket för henne?

Link to comment
Dela på andra sajter

nissehult_13

Hej

När jag kommer till ett hotell så tar jag in städerskorna på rummet och ger dem 100 bath till alla.

Den service man får är värd varje bath. När jag lämnar hotellet får de som har skött rummet 500 bath.

Prova det nästa gång det är det värda.

MVH Nisse

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hadde jau haft 7 tjejer på rummet samtidigt när det begav saj, då hadde man haft en massa släktingar i Los nowadays  :ahh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Lämnade också alla småpengar kvar på nattduksbordet, men efter första dan var det fortfarande kvar när jag kom tillbaks, för ärliga städerskor, :) så jag fick skriva en lapp, "to cleaning lady", och lägga bredvid

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

Lämnade också alla småpengar kvar på nattduksbordet, men efter första dan var det fortfarande kvar när jag kom tillbaks, för ärliga städerskor, :) så jag fick skriva en lapp, "to cleaning lady", och lägga bredvid

De ville nog haft någon liten sedel istället...  ;D

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...