Jump to content
IGNORERAD

Vilka politiska förändringar skulle vara bra i Thailand?


noBuzz

Recommended Posts

Hehehe! Jag förstod att jag skulle trampa på ömma tår här.vilka "egna pengar" menar du? Intäkterna från vattenkraften och gruvorna? Det är svårt för mig att se det som egna pengar då det är kommersiella företag som bedriver verksamhet på någon viss plats. Det skulle vara att jämföra med bönderna i Skåne som skulle behålla "egna pengar" från jordbruket.

Vårt samhällssystem fungerar inte så.

"Vi flytt int" har kostat stora pengar i form av bidrag och utslagna människor (S har ju använt förtidspension som medel för att hantera detta). Det är egentligen konstigt att i vissa delar av landet har vi arbetsbrist och i andra delar ger vi bidrag för att folk inte VILL flytta. Det logiska ur ett samhällsperspektiv vore väl att man flyttade dit jobben finns?

Nu blir detta resonemang alldeles för kategoriskt; jag menar verkligen INTE att alla som bor i Norrland lever på bidrag. Så är det absolut INTE!!

PÅ samma sätt tycker jag det är svårt att se varför man skall ge andningshjälp till företag/verksamheter i norra Thailand om dom inte kan bidra på något sätt

Ja dom senaste högkonjukturåren har vi haft stor brist på kvalificerad yrkesarbetskraft på det gruvföretag jag arbetar åt, borde snart vara dags för regeringen att ge en spark i röven åt några arbetslösa sörlänningar att komma upp hit dit jobben finns. Går ju inte att tjäna pengar åt svenska folket om inte folk vill flytta upp, stäng av dom från a-kassan om dom inte kommer. Så här kan vi ju inte ha det.

Vad gäller hur det "fungerar" i Sverige så vet jag naturligtvis det redan, ett företag anses t ex lokaliserat samt skattar där huvudkontoret ligger. Om verksamheten till 100% finns någon annanstans spelar ingen roll. Men jag menar om vi hade haft en riksgräns vid Dalälven och Norrland varit eget land. DÅ hade vi varit rika som troll i det landet.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    9

  • andersbangkok

    7

  • Serath

    4

  • Joints

    3

Mest aktiva i denna tråd

Lung Lennart

Något som saknas i Thailand och som är en nödvändighet för demokratin är något som liknar den Svenska folkrörelsemodellen. Föreningsliv i den bemärkelse vi är vana vid existerar inte i Thailand. Den grundläggande folkliga kunskapen på demokratins område är noll. Läskunskap finns visserligen, men har hört en siffra på att Thailändaren i genomsnitt läser bara en A4 sida i veckan. Mycket kanske man kan skylla tidigare regimer på det är ju de som sätter läroplanen i skolan.

Se bara på alla Thaiföreningar i Sverige, kupper osämja och trätor, föreningen läggs ner och återuppstår igen med ny konstellation.

Är det egentligen så underligt att man kräver universitetsexamen för att bli valbar. Det går knappast att rekrytera kompetenta politiker annars. Bra är det inte men det är ett resultat av den totala avsaknaden av folkbildning som finns i Thailand. I Sverige har vi inte kravet på universitetsexamen med en väl rotad folkbildning där många politiker fått sin skolning.

Så för att kunna uppnå 100 % demokrati i Thailand så krävs att folket ”utbildas”, det tog många år i Sverige kanske vi inte ens här är riktigt klara än.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Ja dom senaste högkonjukturåren har vi haft stor brist på kvalificerad yrkesarbetskraft på det gruvföretag jag arbetar åt, borde snart vara dags för regeringen att ge en spark i röven åt några arbetslösa sörlänningar att komma upp hit dit jobben finns. Går ju inte att tjäna pengar åt svenska folket om inte folk vill flytta upp, stäng av dom från a-kassan om dom inte kommer. Så här kan vi ju inte ha det.

Jag håller helt med dig! Det är ingen skillnad mellan att flytta från Norrland och att flytta till Norrland. Samma villkor skall gälla. Erbjuds man arbete i Norrland och man går arbetslös t.ex. i Skåne; ja då borde det vara att flytta.

Vad gäller hur det "fungerar" i Sverige så vet jag naturligtvis det redan, ett företag anses t ex lokaliserat samt skattar där huvudkontoret ligger. Om verksamheten till 100% finns någon annanstans spelar ingen roll. Men jag menar om vi hade haft en riksgräns vid Dalälven och Norrland varit eget land. DÅ hade vi varit rika som troll i det landet.

Nu betalar företag statlig skatt så så länge dom finns i Sverige (gäller t.ex. Vattenfall, Boliden, mfl. )Intressant tanke med Dalälven...du kanske har rätt i det!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Läskunskap finns visserligen, men har hört en siffra på att Thailändaren i genomsnitt läser bara en A4 sida i veckan.

Så för att kunna uppnå 100 % demokrati i Thailand så krävs att folket ”utbildas”, det tog många år i Sverige kanske vi inte ens här är riktigt klara än.

9 ord per dag i genomsnitt (eller var det 7)!

Sverige fick folkskola 1864 eller liknande. Kan lugnt saga att vi har iaf ett litet forsprang.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Äger norrlänningarna vattenkraften eller är den en tillgång för hela landet?

Knappast några namngivna norrlänningar som kan ta äran av att ha tillfört potentiell energi till vattnet :-)

Samma typ av argumentation kan väl användas om det man tar upp från gruvorna.

Norrlandsstöd eller inte så tror jag ändå Norrland är den största vinnaren på gemenskapen.

Huruvida principerna vi tillämpar här, är överförbara på Thailand kan man undra.

Varhelst resurser och befolkning är ojämt fördelade måste det väl till någon form av fördelning.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

9 ord per dag i genomsnitt (eller var det 7)!

Sverige fick folkskola 1864 eller liknande. Kan lugnt saga att vi har iaf ett litet forsprang.

Ändå visade en undersökning att 70% av LO-kollektivets män aldrig läser annat än det

absolut nödvändiga som krävs för att ta sig genom vardagen.

Undersökningen har några år på nacken, kanske har Internet ändrat på den bilden.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Äger norrlänningarna vattenkraften eller är den en tillgång för hela landet?

Knappast några namngivna norrlänningar som kan ta äran av att ha tillfört potentiell energi till vattnet smiley.gif

Samma typ av argumentation kan väl användas om det man tar upp från gruvorna.

Norrlandsstöd eller inte så tror jag ändå Norrland är den största vinnaren på gemenskapen.

Huruvida principerna vi tillämpar här, är överförbara på Thailand kan man undra.

Varhelst resurser och befolkning är ojämt fördelade måste det väl till någon form av fördelning.

mvh

Ähum, nu har jag varken lust eller tid att diskutera svensk regionalpolitik, måste rasta grabben utomhus innan det är dags att åka och försöka tjäna pengar för Sverige exportindustri igen. Men för att svara på din fråga så äger väl den som bygger vattenkraften vattenkraften, däremot kan man väl ifrågasätta vem som äger älvarna den byggs i?

Äger t ex norrmännen och saudierna sina oljefält?

För övrigt är skogen Sveriges motsvarighet till Norges olja. great.gif

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Kim jag ska också iväg på jobb men det blir export först sedan import i morgon

det snöar som fan i 08 nu så vi tillhör nog norrland nu he he

Link to comment
Dela på andra sajter

Något som saknas i Thailand och som är en nödvändighet för demokratin är något som liknar den Svenska folkrörelsemodellen.

--->

Så för att kunna uppnå 100 % demokrati i Thailand så krävs att folket ”utbildas”, det tog många år i Sverige kanske vi inte ens här är riktigt klara än.

Ett annat alternativ är att de börjar organisera sig i olika fackförbund. Så gjorde vi en gång i tiden, inte utan visst motstånd men det gav ett bra resultat här.

Det har kommit fram en hel del duktiga politiker genom att de börjat engagera sig lokalt först och sedan stigit i graderna allteftersom de skaffat sig erfarenheter och kunskap utan att ha någon högre utbildning i botten.

Det viktigaste är nog ändå att det kommer någon som brinner för förbättringar för landet i helhet och inte bara för sig själv och sin egna plånbok. Men ur en välmående rörelse kan det komma en ledare värd namnet bara möjligheten uppenbarar sig.

Organiserade risodlare et.c. kanske inte är vad man helst av allt önskar sig i andra läger men snart tror jag att det blir en realitet.

Vad tror du om det IL?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ett annat alternativ är att de börjar organisera sig i olika fackförbund. Så gjorde vi en gång i tiden, inte utan visst motstånd men det gav ett bra resultat här.

Det har kommit fram en hel del duktiga politiker genom att de börjat engagera sig lokalt först och sedan stigit i graderna allteftersom de skaffat sig erfarenheter och kunskap utan att ha någon högre utbildning i botten.

Det viktigaste är nog ändå att det kommer någon som brinner för förbättringar för landet i helhet och inte bara för sig själv och sin egna plånbok. Men ur en välmående rörelse kan det komma en ledare värd namnet bara möjligheten uppenbarar sig.

Organiserade risodlare et.c. kanske inte är vad man helst av allt önskar sig i andra läger men snart tror jag att det blir en realitet.

Vad tror du om det IL?

Hej

Jag håller med dig och jag tog upp ämnet med bildande av "riktiga" fackföreningar i Thailand i en annan tråd, jag tror att det är helt nödvändigt om situationen för

landets löntagare ska kunna förbättras kraftigt, och även för att landet ska få en riktig demokrati.

Fackförbund för "risodlare" som du skrev med egna säljkanaler, för industrin, handeln, byggnads o.s.v och naturligtvis skulle dom ha strejkrätt som vapen.

Och mycket riktigt skulle nya ledare komma fram som landet skulle kunna ha nytta av i politiken.

Det vore grejer det.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Fackförbund för "risodlare" som du skrev med egna säljkanaler, för industrin, handeln, byggnads o.s.v och naturligtvis skulle dom ha strejkrätt som vapen.

Mvh Isan Lover

Ja.. då kan de ju snart möta Vietnam (som är på väg upp efter att ha lämnat sånt efter sig) ...på vägen ner. Som ledande risexportör alltså. :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Jag räknar med att ett parti för dessa grupper kommer att få en ganska stor majoritet bakom sig eftersom dessa grupper tillsammans är överlägset störst procentuellt.

Om dom går ut med ett renodlat programm som vänder sig till dessa grupper så borde man t.o.m kunna få en egen majoritet och kunna skippa kohandeln med småpartierna.

Mvh Isan Lover

Det vore helt ok för då har demokratin segrat. Det är nog bäst att det blir ETT stort parti som får makten. Detta chakrande med småpartierna är inte bra.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Jag håller med dig och jag tog upp ämnet med bildande av "riktiga" fackföreningar i Thailand i en annan tråd, jag tror att det är helt nödvändigt om situationen för

landets löntagare ska kunna förbättras kraftigt, och även för att landet ska få en riktig demokrati.

Fackförbund för "risodlare" som du skrev med egna säljkanaler, för industrin, handeln, byggnads o.s.v och naturligtvis skulle dom ha strejkrätt som vapen.

Och mycket riktigt skulle nya ledare komma fram som landet skulle kunna ha nytta av i politiken.

Det vore grejer det.

Mvh Isan Lover

Jag beskrev i en annan tråd mina erfarenheter när jag, på uppdrag av UN skulle genomföra en studie hur att använda IT på landsbygden i Thailand. Syftet var att använda IT så att man kunde effektivisera produktion.

Ett av ingångsvärdena för vad jag inte fick belysa var risproduktionen! Den ansågs så djupt rotad (med bönder som måste sälja till byns uppköpare till det pris han vill betala) att om jag rapporterade om förbättringar där så kanske hela projektet skulle stoppas av regeringen.

Bara genom att tillåta effektivisering av jordbruket skulle risbonden kunna få mycket mer kvar att leva för. Där finns det potential. Då behöver bonden inte demonstrera eller strejka (han är ju sin egen arbetsgivare ofta) utan kan ägna sig åt produktion.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag beskrev i en annan tråd mina erfarenheter när jag, på uppdrag av UN skulle genomföra en studie hur att använda IT på landsbygden i Thailand. Syftet var att använda IT så att man kunde effektivisera produktion.

Ett av ingångsvärdena för vad jag inte fick belysa var risproduktionen! Den ansågs så djupt rotad (med bönder som måste sälja till byns uppköpare till det pris han vill betala) att om jag rapporterade om förbättringar där så kanske hela projektet skulle stoppas av regeringen.

Bara genom att tillåta effektivisering av jordbruket skulle risbonden kunna få mycket mer kvar att leva för. Där finns det potential. Då behöver bonden inte demonstrera eller strejka (han är ju sin egen arbetsgivare ofta) utan kan ägna sig åt produktion.

Nja tror inte det handlar om effektivisering som dom inte ville belysa, Utan snarare att vara risbonde inte har några framtidsutsikter. Dags thailändska risbönderna lägger ner och börjar marschera in till städerna för jobb som hela västvärlden gjort första halvan av 1900 talet.

Ingen kan intala mig att det finns framtidsutsikter med ett risfält på ett par rai som dom flesta har i isaan.

Se bara till sverige, Idag kan inte ens bonde överleva med mindre 100 kor. och då är du en liten bonde...

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Nja tror inte det handlar om effektivisering som dom inte ville belysa, Utan snarare att vara risbonde inte har några framtidsutsikter. Dags thailändska risbönderna lägger ner och börjar marschera in till städerna för jobb som hela västvärlden gjort första halvan av 1900 talet.

Ingen kan intala mig att det finns framtidsutsikter med ett risfält på ett par rai som dom flesta har i isaan.

Se bara till sverige, Idag kan inte ens bonde överleva med mindre 100 kor. och då är du en liten bonde...

Det ligger mycket i det du säger men det faktum att dom inte ens får sälja riset till bästa möjliga pris, t.ex genom att korta mellanleden, gör ju inte deras situation bättre. Det första man omgående skulle kunna göra är att skära bort fettet, dvs. de uppköpare som lever på att köpa riset alldeles för billigt och därefter sälja vidare med mycket god marginal. Risbonden borde själv åtnjuta de subventioner Thailands regering har kring riset. Det skall inga feta, lata uppköpare ha!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ligger mycket i det du säger men det faktum att dom inte ens får sälja riset till bästa möjliga pris, t.ex genom att korta mellanleden, gör ju inte deras situation bättre. Det första man omgående skulle kunna göra är att skära bort fettet, dvs. de uppköpare som lever på att köpa riset alldeles för billigt och därefter sälja vidare med mycket god marginal. Risbonden borde själv åtnjuta de subventioner Thailands regering har kring riset. Det skall inga feta, lata uppköpare ha!

Jag såg en dokumentär om kaffeodlare någonstans som gjorde det. De organiserade sig och kapade bort så många mellanled de kunde. De fick det bättre överlag och utsåg några som fick föra deras talan.

Det de var upprörda över var att man i städerna i de länderna som köpte deras kaffe fick betala 25 kronor för en kopp kaffe medan de själva endast fick 2 kronor per kilo. (Siffrorna är tagna ur luften men jag tror att det är en hyfsad uppskattning.)

Det kan man ha förståelse för men eftersom de tidigare endast fått 25-30 öre (återigen siffror tagna ut luften) var de tillfälligt nöjda.

Hur risköpen går till idag har jag ingen aning om men troligtvis finns det alldeles för många som vill vara med och dela på kakan. Det är inte lätt att som ensam bonde stå upp mot uppköpare men den dagen de organiserar sig blir det med största sannolikhet bättre villkor för dem. Då kanske det inte är lika intressant för sönerna att åka till storstäderna för att försöka få jobb när de ser att det faktiskt går att tjäna hyggligt på att odla ris.

Att jämföra det thailändska jordbruket med det vi har här går inte. Vi har alldeles för många lagar och paragrafer som måste åtföljas och för att klara av det så krävs det ofta så stora investeringar att småskaligt jordbruk blir olönsamt. Tidigare kunde man köpa en traktor för omkring 50000 men idag skulle jag tro att det börjar närma sig halvmiljonen, om det räcker?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg en dokumentär om kaffeodlare någonstans som gjorde det. De organiserade sig och kapade bort så många mellanled de kunde. De fick det bättre överlag och utsåg några som fick föra deras talan.

Det de var upprörda över var att man i städerna i de länderna som köpte deras kaffe fick betala 25 kronor för en kopp kaffe medan de själva endast fick 2 kronor per kilo. (Siffrorna är tagna ur luften men jag tror att det är en hyfsad uppskattning.)

Det kan man ha förståelse för men eftersom de tidigare endast fått 25-30 öre (återigen siffror tagna ut luften) var de tillfälligt nöjda.

Hur risköpen går till idag har jag ingen aning om men troligtvis finns det alldeles för många som vill vara med och dela på kakan. Det är inte lätt att som ensam bonde stå upp mot uppköpare men den dagen de organiserar sig blir det med största sannolikhet bättre villkor för dem. Då kanske det inte är lika intressant för sönerna att åka till storstäderna för att försöka få jobb när de ser att det faktiskt går att tjäna hyggligt på att odla ris.

Att jämföra det thailändska jordbruket med det vi har här går inte. Vi har alldeles för många lagar och paragrafer som måste åtföljas och för att klara av det så krävs det ofta så stora investeringar att småskaligt jordbruk blir olönsamt. Tidigare kunde man köpa en traktor för omkring 50000 men idag skulle jag tro att det börjar närma sig halvmiljonen, om det räcker?

Man kan inte jämföra med dagens svenska jordbruk, Men 50-60 talets.

Det thailändska småjordbrukets dagar är räknade och finns inget som kan stoppa det tyvärr, Sist i isaan såg jag folk hade maskiner för att skörde riset i vissa byar, Detta är första steget mot total kollaps av den småskaliga jordbrukssektorn. Andra byar skördar fortfarande för hand, Detta innebär ju att dom byarna kommer efter och får lägga ner mer pengar på att skörda. Samt dom med maskiner kan skörda desto mer och snabbare och kan köpa upp grann byns land för att utnyttja maskinerna maximalt.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag beskrev i en annan tråd mina erfarenheter när jag, på uppdrag av UN skulle genomföra en studie hur att använda IT på landsbygden i Thailand. Syftet var att använda IT så att man kunde effektivisera produktion.

Ett av ingångsvärdena för vad jag inte fick belysa var risproduktionen! Den ansågs så djupt rotad (med bönder som måste sälja till byns uppköpare till det pris han vill betala) att om jag rapporterade om förbättringar där så kanske hela projektet skulle stoppas av regeringen.

Bara genom att tillåta effektivisering av jordbruket skulle risbonden kunna få mycket mer kvar att leva för. Där finns det potential. Då behöver bonden inte demonstrera eller strejka (han är ju sin egen arbetsgivare ofta) utan kan ägna sig åt produktion.

Hej

Jag förstår mycket väl att du blev hindrad när det gäller risodling, det verkar som "maffian" har grepp om den handeln.

Helt klart skulle det vara positivt med förändringar inom denna sektor, speciellt att få till alternativa sälj kanaler.

Sen är det nog så att dom minsta jordbruken inte bär sig ändå men dom odlar ju oftast mest för eget bruk inom familjen.

Men dom som har lite större marker skulle börja odla mer ris om priset var bättre, nu planteras eucalyptus och gummiträd på

risfälten i vårt område för att detta ger mer pengar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag förstår mycket väl att du blev hindrad när det gäller risodling, det verkar som "maffian" har grepp om den handeln.

Helt klart skulle det vara positivt med förändringar inom denna sektor, speciellt att få till alternativa sälj kanaler.

Sen är det nog så att dom minsta jordbruken inte bär sig ändå men dom odlar ju oftast mest för eget bruk inom familjen.

Men dom som har lite större marker skulle börja odla mer ris om priset var bättre, nu planteras eucalyptus och gummiträd på

risfälten i vårt område för att detta ger mer pengar.

Mvh Isan Lover

Men det måste väl ses som en naturlig utveckling, de flesta bönder väljer väl att odla den gröda som ger bäst avkastning?

Jordbruket kan inte drivas av en nostalgikänsla som går ut på att bara odla ris eftersom det har man alltid gjort.

Bönderna i Sverige odlar väl knappast samma grödor idag som för 50 år sedan. I samma omfattning menar jag då. Nya grödor har kommit in som ger bättre avkastning, då odlar man helt enkelt det.

Men "riskartellerna" som tydligen styr rishandeln skulle förmodligen självdö om bönderna började odla annat än ris. En sorts självsanering alltså.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Men det måste väl ses som en naturlig utveckling, de flesta bönder väljer väl att odla den gröda som ger bäst avkastning?

Jordbruket kan inte drivas av en nostalgikänsla som går ut på att bara odla ris eftersom det har man alltid gjort.

Bönderna i Sverige odlar väl knappast samma grödor idag som för 50 år sedan. I samma omfattning menar jag då. Nya grödor har kommit in som ger bättre avkastning, då odlar man helt enkelt det.

Men "riskartellerna" som tydligen styr rishandeln skulle förmodligen självdö om bönderna började odla annat än ris. En sorts självsanering alltså.

Hej

Visst är det positivt t.ex med gummiträd som verkligen lönar sig, men att plantera eucalyptus träd på risfält som använts i

många hundra år(kanske tusentalas)är lite synd, och folk måste ju ha ris för att äta sig mätta.

Och riskartellerna bör hindras på något sätt, dom främjar ju inte utvecklingen precis.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom många tydligen inte känner till, eller har fått förhållandena på thailands landsbygd om bakfoten så skulle jag vilja nämna att 90% av all risodling i Isaan sker enbart för eget bruk. Dom allra flesta säljer inget eller bara mindre delar av sin produktion. Tidigare var det så, och även nu för en del, att bara man fick sitt årsbehov av ris så överlevde man. Proteinkällor och grönsaker/ätliga växter kan hämtas i omgivningarna. T ex så fiskas det väldigt mycket på dom vattendränkta fälten/bäckarna under regnperioden, man samlar musslor ur dammar, gräver fram krabbor och sniglar ur fälten, plockar grodor efter regnväder, fångar insekter i ljusfällor och snarar risråttor under viss tid av året mm mm. Ätliga växter/svamp mm finns det en hel del vilt att hämta. Man odlar egna egna grönsaker, frukter och kryddor. Till det har man ett antal höns, några kor, bufflar eller gris.

Så hade man bara årsbehovet av ris så klarade man sig förr. Och en del fåtaliga gamlingar lever fortfarande så enkelt.

Nu, med det moderna samhällets krav så räcker det dessvärre inte med enbart mat på bordet utan man ska ha råd med en massa annat också. Och för att kunna ha moped, bil och fint hus samt låta sina barn få en bättre utbildning krävs tusentals rai fält att odla grödor på. Dom kanske 10-50 rai en vanlig familj har att bruka räcker i princip ingenstans. Därför har dom allra flesta, även i byarna, andra huvudsakliga inkomstkällor i dagsläget. Ingen lever enbart, eller ens till stor del av jordbruket, det ger fortfarande bara årsbehovet av basmaten riset till familjerna.

Och visst är utvecklingen Sverige såg på 50-70 talet, då dom tidigare småjordbrukande människorna flyttade in till städerna för jobb redan i full gång sedan länge. I våran Isaanby blir nästan inga unga vuxna kvar efter skolan, och dom som blir det har helt andra huvudsakliga inkomstkällor än jordbruk. Jordbruket är bara en bisyssla för dom allra flesta, en bisyssla som inte går att leva på med dagens moderna krav.

Utvecklingen har rusat och jordbruket kommer med all sannolikhet att förändras oerhört fort framöver. Mekanisering, effektivisering och storskalighet är ledorden. Bönderna kommer att bli färre och färre dom närmaste 10-20 åren och några få kvarvarande kommer bruka all jord i byn medan dom allra flesta unga ställer sig i en fabrik inne i stan istället.

Kvar i byn blir bara gamlingarna och fabriksarbetarnas barn (som tas om hand av mor- farföräldrar mot lite fabrikspengar i utbyte).

En höjning av rispriserna blir egentligen bara konstgjord andning eftersom dom flesta ändå inte har nog med areal för att kunna leva modernt på avkastningen. Själv tror jag snarare rispriserna kommer att sjunka naturligt i takt med industrialiseringen av jordbruket för att till slut vara på en så låg nivå att det för dom flesta inte är någon idé att odla för eget bruk längre. Istället säljer eller arrenderar man ut sin mark till dom få som har dom maskinella musklerna att bedriva ett effektivt industriellt jordbruk och köper sitt ris för fabrikspengarna man tjänar.

Men som sagt, den utvecklingen har redan kommit en bit på väg, i vår Isaanby finns inga unga vuxna kvar som lever på jordbruk och det är numer vanligare med skördemaskiner på fälten än en hop människor med skäror. Tror själv att jag kanske för sista ggn fick vara med om att svärfar skördade för hand i höstas. Ca 20% av hans fält fick han ragga ihop arbetare till att skörda och jag tog dit sonen och var med och tog lite bilder. Dom övriga 80% tog han ned maskinellt.

Tusan, nu måste jag springa till dagis med grabben, hinner inte skriva ner fler tankar. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Kim

Håller med om nästan allt du tar upp i inlägget.

Men på dom platser som det går att odla gummi i Isaan finns det faktiskt möjligheter att tjäna "bra" pengar på inte allt

för stora markbitar, min uppskattning efter att ha kollat på lite trådar om gummi på ThaiVisa är ca 20 000 baht per rai,

10 rai ger 200 000 baht, 100 rai ger 2 000 000 baht.

Inte så dåligt eller hur.

Så det går att stanna och tjäna skapligt om man bara har rätt jordmån.

Jag tror också att fler och fler i norra Isaan kommer att börja odla ris två gånger per år, det har ett antal bönder redan

gjort i vårt område och det blir fler och fler för varje år, det verkar som om växthuseffekten ger norra isaan mer regn,

och med allt fler borrade brunnar och uppdämda floder och åar ökar tillgången på vatten lokalt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kim

Håller med om nästan allt du tar upp i inlägget.

Men på dom platser som det går att odla gummi i Isaan finns det faktiskt möjligheter att tjäna "bra" pengar på inte allt

för stora markbitar, min uppskattning efter att ha kollat på lite trådar om gummi på ThaiVisa är ca 20 000 baht per rai,

10 rai ger 200 000 baht, 100 rai ger 2 000 000 baht.

Inte så dåligt eller hur.

Så det går att stanna och tjäna skapligt om man bara har rätt jordmån.

Jag tror också att fler och fler i norra Isaan kommer att börja odla ris två gånger per år, det har ett antal bönder redan

gjort i vårt område och det blir fler och fler för varje år, det verkar som om växthuseffekten ger norra isaan mer regn,

och med allt fler borrade brunnar och uppdämda floder och åar ökar tillgången på vatten lokalt.

Mvh Isan Lover

Om gummi eller någon annan gröda blir mer lönsam än ris beror nog mycket på dom fluktuerande och nyckfulla världsmarknadspriserna, ena året är det ena lönsammare än det andra osv. I vår trakt finns ett fåtal gummiträdsodlingar, kanske blir dom fler om växthuseffekten ökar på regnmängderna, i södern , där regnmängderna är större dominerar ju dessa (?).

Mycket eucalyptysodlingar, man sampalang (thaipotatis), sockerrör och en massa annat mindre vanliga grödor finns också, förutom riset, som kanske står för 50% av det totala antalet grödor.

För några år sen var risodling, enligt svärfar, en ren förlustaffär och många lockades att ställa om till sockerrör genom gratis utsäde mot kontrakt åt sockerföretaget. Något dom flesta ångrat djupt dom senaste 2 åren då rispriserna gått upp.

Men visst går det att leva på jordbruk, dvs om man kan bedriva det effektivt och har en massa areal. Men det saknar ju den stora majoriteten tyvärr.

Sedan beror det ju också på vilken levnadsstandard man anser vara en miniminivå. Men ska man, som jag skrev tidigare, kunna leva en hel familj av det jordbruket ger med bilar, nya mopeder, hyggligt hus och universitetsutbildningar etc till sina barn så räcker det nog inte ens med några hundra rai land. Det är i alla fall vad jag tror.

Men jordbruk kombinerat med andra inkomstkällor man kan skaffa sig även på landsbygden funkar ju. Har man t ex traktorer för jordbruket så går dom ju att använda till en massa annat som ger inkomster, året runt. Har man en lastbil så kan man ju åka till andra landsändar för att sälja sina produkter på marknader där produken är ovanligare och betingar ett högre pris. Som returlast köper man in något specifikt billigt för just den orten man åkt till samt säljer den dyrare på marknaden där hemma. Osv osv.

I vår by är den största motorn gränsmarknaden och väldigt många bybor lever på att köpa, transportera och sälja just jordbruksprodukter. Sin risfarm hinner dom knappt med att sköta.

Nu är det ju inte så länge sedan samma sak gällde i gamla Sverige. Jag själv, född på sextiotalet, har föräldrar som är födda och växte upp i byar men flyttade in till städerna för jobbens skull i samband med familjebildningen. Och både mina mor- och farföräldrar blev kvar i byarna fram till sin död och bedrev småskaligt jordbruk/skogsbruk så länge dom orkade. Kommer mycket väl ihåg dom 7-8 kor mormor skötte som sin syssla och dom ca 10 farmor hade ända in till mitten av 70-talet. Och potatis odlade vi så hela stora släkten fick sina årsbehov fyllda. Idag är det dock ingen idé längre eftersom det blir billigare att köpa "industriodlat" än att odla själv.

Och frågan är om den förvandling som i Sverige bara tog 20-30 år inte kommer att gå ännu snabbare i Thailand?

Ps Även i vår Isaanby så får man två skördar ris per år på sina ställen, tillgången på vatten styr. Men det är ingen ny företeelse, svärfar fick upp två skördar på vissa fält redan för 15-20 år sen. Men eftersom det bara handlar om kanske 5-10% av fälten i byn så gör det inte så jättestor skillnad.

Ps2 Fem pics från årets risskörd för svärfar. Ca 80% skördades med tröska och bara runt 20% av det allra först mogna för hand. Nästa år blir det med all säkerhet 100% maskinellt.

risskord2.jpg

risskord1.jpg

risskord4.jpg

risskord3.jpg

risskord5.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Kim

Tack för bilderna.

Ja tröskning för hand är helt borta hos oss också numera, bara maskiner.

Visst är det så att dom flesta hos oss också har flera inkomstkällor förutom sitt jordbruk.

Och vi har faktiskt en del som flyttar tillbaka till byn igen efter att t.ex ha bott och jobbat i Korat och Bangkok

i 20-30 år och sparat lite, rötterna verkar sitta djupt, och suget efter släkten och byn finns kvar.

Jag har också lite rötter i det småskaliga jordbruket du beskrev, även mina mor och farföräldrar bedrev det på gammaldags

vis och hade 4-6 mjölkkor, får, höns, grisar och några ungdjur på bete över sommaren.

Och som barn älskade jag att vara med dom och djuren, och jag hjälpte till med alla gårdens sysslor.

När sommarlovet var slut ville jag inte åka tillbaka till stan utan jag gömde mig i bergen eller skogen till morfars glädje.

Dom dog båda två med två veckors mellanrum 1989, och jag saknar både dom och det liv dom levde även om det inte var rikt på

pengar.

Anledningen till att jag trivs så bra i Isaan är nog att jag känner igen mycket där ifrån min barndoms landsbygd.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kim

Tack för bilderna.

Ja tröskning för hand är helt borta hos oss också numera, bara maskiner.

Visst är det så att dom flesta hos oss också har flera inkomstkällor förutom sitt jordbruk.

Och vi har faktiskt en del som flyttar tillbaka till byn igen efter att t.ex ha bott och jobbat i Korat och Bangkok

i 20-30 år och sparat lite, rötterna verkar sitta djupt, och suget efter släkten och byn finns kvar.

Jag har också lite rötter i det småskaliga jordbruket du beskrev, även mina mor och farföräldrar bedrev det på gammaldags

vis och hade 4-6 mjölkkor, får, höns, grisar och några ungdjur på bete över sommaren.

Och som barn älskade jag att vara med dom och djuren, och jag hjälpte till med alla gårdens sysslor.

När sommarlovet var slut ville jag inte åka tillbaka till stan utan jag gömde mig i bergen eller skogen till morfars glädje.

Dom dog båda två med två veckors mellanrum 1989, och jag saknar både dom och det liv dom levde även om det inte var rikt på

pengar.

Anledningen till att jag trivs så bra i Isaan är nog att jag känner igen mycket där ifrån min barndoms landsbygd.

Mvh Isan Lover

Även jag drar hela tiden paralleller mellan mina barndomsminnen från norra Sveriges småjordbrukarsamhälle med det jag upplever i Isaan idag. Och jag tycker det är en stor ynnest att jag, och framförallt mina barn, får återuppleva det bondesamhället med allt vad det innebär igen. Står man bara med en fot i det och den andra i det moderna samhället så upplevs det naturligtvis som ganska romantiskt och själsuppbyggande. Det finns så otroligt mycket som är precis likadant som i min egen barndoms Norrland.

Och Ja, visst skulle dom flesta unga i byarna nog stanna om dom bara kunde. Dagens ekonomiska verklighet tvingar dock bort dom allra flesta av praktiska skäl.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...