Jump to content
IGNORERAD

Citrusfrukter i Thailand


UT006

Recommended Posts

Isaan Butterfly

Citrusfrukter i Thailand

Jag är hobbyodlare i Thailand sedan fem år tillbaka. Jobbar med mina odlingar tre till fyra timmar om dan.  Odlar giftfritt det vi vill äta själva, utan hänsyn till försäljningspriserna.

Mina odlingar är i Buriram och Chiang Mai provincerna.

Lime är den citrusfrukt som har gått bäst för mig på båda platserna. Träden ger mycket frukt, och om man vattnar och har halvskugga så ger de frukt från januari till maj.

Vill man sälja lime så är priserna bäst nu i maj efter den varma perioden eftersom de flesta thailändarna skördar sina lime i januari-mars och inte vattnar under torrperioden i april-maj.

Tomater,röd paprika,  passionsfrukt, och mango har också gått bra på båda platserna. Det viktiga är tillgången till  vatten, och att växterna inte har direkt sol mer än tre till fyra  timmar per dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • UT006

    9

  • Baa

    7

  • noBuzz

    3

  • Joints

    2

Mest aktiva i denna tråd

Avokado.

Alldeles för liten inhemsk produktion för att klara lokala behov i Thailand och bra betalt relativt

andra frukter/grödor. Har lite högre underhållskrav och träden är känsliga och skadedjursbenägna.

100 baht avokadon tog de när jag var nere och kollade i affärerna idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Avokado.

Alldeles för liten inhemsk produktion för att klara lokala behov i Thailand och bra betalt relativt

andra frukter/grödor. Har lite högre underhållskrav och träden är känsliga och skadedjursbenägna.

100 baht avokadon tog de när jag var nere och kollade i affärerna idag.

Visste inte att de odlades i Thailand. Var och hur växer de bäst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Joints,

Det finns en odlare i Korat som hållt på och testat olika varianter av avokados sedan sådär 30 år.

De säljer småträd och lär blivande odlare allt man behöver veta.

Finns en pdf som cirkulerar på nätet med all info om avkastning per rai, olika avokadosorters

lämplighet och var de bäst odlas. Pdf'en är utgiven av just den odlaren. Har den tyvärr inte på den

datorn jag är just nu men ska försöka komma ihåg att leta upp den och skicka dig.

Hittade den själv via några slagningar på google om du inte orkar vänta.

Den här är bra så länge. http://www.fao.org/d...2e/x6902e0b.htm

Har för mig att bland de senare siffrorna jag sett visade på avkastning på ca 30-40k baht per rai

per år. Man skördar en gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Chrille Columbus

Quote

Hej

Kemikalieförgiftning sker ofta i Thailand då det finns mycke av det i grönsakerna.

satsa o odla så biodynamiskt som möjligt, antagligen behövs växthus.

många gånger man tror magsjuka pga. bakterier men det har varit kemikalier som orsakat problemen.

det sprutas hej vilt.

De exclusiva hotellen i Bangkok köper sina grönsaker från växthusodlare som odlar giftfritt.

odla iallafall till eget behov det höjer ens egna livskvalitet.

kemikalieförgiftning sker oftare än man tror, även i sverige

Delvis aluminiumhatt delvis rätt man skyller på div bakterier och annat när man blitt magsjuk tekniskt sätt är det gift inblandat då också bakterier producerar giftiga ämnen därav uttrycket matförgiftad. Men vi bortser från det och kan väl säga att får jag i mig sötningsmedel typ asulfam k och det nya som inte smakar diesel utan man blir lurad (det är faktiskt sött) finns i en känd läsk och i sylt ketchup m.m. Så blir jag svårt magsjuk  :fan1::beurk: :bs_offtopic:

Jag undrar om det finns citroner att få tag på i Thailand ? Jag har inte hittat eller sett  några och när det är varmt så vill man ju ha den där friska läskande smaken sen är det ju gott till fisk, vodka m.m. till ostron har jag fått en annan sur citrusfrukt ser ut som en liten apelsin fast ungefär stor som en golfboll och grön med ljusgrönt kött och det funkade men det ersätter inte citronen.

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har fått Lime, men citron finns oftast på de större varuhusen typ BigC och Tesco.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Maitan,

Nej det är inte den som är länkad till jag menar.

Det finns en annan som är nyare och uppdaterad men hittar den inte just.

Ett tips är att kontakta odlarna i Pak Chong för uppdaterad information.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...