Jump to content
IGNORERAD

Citrusfrukter i Thailand


UT006

Recommended Posts

Hej,  :wai:

Först: lite svårt att hitta lämplig avdelning för en fundering kring jordbruk. Funderade lite på att lägga in det under "Udon Thani" då där verkar finnas några faranger som har lite aktiviteter i byarna, men jordbruk är ju åtminstone företagande så jag chansar på att detta är rätt plats.

Nåväl! Frugan hittade ett reportage på "www.Sanok" om någon rik kändis i Thailand som hade en väldigt stor plantage i trakten av Pattaya. Hon odlade tydligen apelsiner och andra citrusfrukter där. Trodde att just citrus inte fungerade så bra i det klimatet, de lär vilja ha en kallare vinter för att vila upp sig på och komma i blommning efter?

  Bergamont (magrood) växer ju iofs i Thailand och det är väl en citrusvariant?!

Undrar rent allmänt om någon vet om det fungerar, eller förekommer citrusodling i Isaan? Vidare om det kan tänkas finnas någon lokal efterfrågan på t ex apelsiner. Med mer faranger i Isaan så kanske efterfrågan går mot färsk apelsinjuice istället för ananasjuice?

Funderar en hel del på olika saker att odla och alltid nyfiken på vad det finns för alternativ. :-

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • UT006

    9

  • Baa

    7

  • noBuzz

    3

  • Joints

    2

Mest aktiva i denna tråd

Guest kalim

Hej.

Isaan är visserligen inte mina hemtrakter, men rent allmänt så gäller för citrusodling god tillgång på vatten, något som normalt inte gäller för Isaan.

Citrusodlingar i Thailand lär Du bl.a. hitta i Sukhothai, och även i Korat.

Kalim

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar,

Det där med vatten kände jag iofs till, och Isaan är ju lite halvtorrt, men vi har en liten begränsad yta som kanske skulle kunna vara lämplig. Citrus kräver tydligen dock viss skötsel då det skall vara relativt känsligt för div. sjukdomar/angrepp.

Så det är inte helt ovanligt med citrusodlingar i Thailand då? Trodde annars på att det kanske fanns kring Chang-Mai eller liknande, har fått för mig att vintrarna där kan prestera lite kallare klimat.

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest kalim

Glömde att nämna att thailändska apelsiner gör sig bäst som juice. Smaken är det inget fel på men de innehåller "oändliga" mängder kärnor !

Det går åt 2,2-2,4 kg till 1 liter juice, och med ett kilopris på 12-18 bath kilo så blir min färskpressade juice billigare än "köpejuice" som kostar runt 65 bath litern.

Tillgången/priset varierar dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

:crazy: är du nu i jordbruket ;D Du verkar vilja ha en hobby :thumbsup:

Har du bara vatten & sol så ska det nog gå att odla det mesta :crazy:

Själv så sitter jag i sweden & testar odla allt,

Thai chili  :thumbsup: blommar nu  :crazy:

Paprika  :thumbsup: första skörd 12 Dec -07

Citron träd  :thumbsup: växer långsamt

Thai sallad  :thumbsup: växer som Faen!

Melon  :rolleyes3:   :thumbsup: plantor växer fort ;D

Men troligen så måste du ha solskydds nät

så inte Den starka solen bränner opp plantorna,

Tomat & paprika är dyrt i thai så där kan du nog göra Big Business.

Lycka till i trägårn  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

;D

Jo, planerna är väl att vi skall kunna flytta ned några år innan den officiella pensionen och någon liten verksamhet för att dryga ut kassan är ju välkommet. Moppemek är inget annat än en hobby, men marken har vi allt köpt i förhoppning om att den skall ge oss ett tillskott. Inget man blir rik på, det förstår jag, men några battingar extra och kanske framförallt någonting meningsfullt att pyssla med (sponken, biljard och a-go-go kanske kan bli rätt meningslöst efter ett tag  :o ).

Tack för infon om bl a "thaiapelsinerna", tänkte inte på att det kanske var så stora artskillnader. De kanske är mera som magrod då? Mindre hårdare och fyllda av kärnor.

Kul det där med hemodlandet i Sverige - vi har börjat med att sätta chillifrön istället för blommor här hemma, men ännu har inget kommit upp. Vi väntar med spänning!

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

UT, Har Du mycket mark med naturlig skuggning, typ träd så tror jag att paprika är hyggligt lukrativt, Du kanske inte kan "leva" på det men det ger en hyglig slant för en Thai, känner till en "farang" som sponsat sin Thaifamilj att starta detta, gick tyvär för bra, svärfarsan söp o spelade bort hela skiten...Normalt eller? ???   Har en svärmor som odlar tagetesblommor och säljer, hon får ihop till käk stort sett 2 veckor i månaden på en c:a 25 kv.m. stor plätt. Slipper ju en del utlägg på så vis = alla är nöjda.

MVH

Baa

PS Vi bor strax utanför Udon DSa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste ett reportage om en ekologisk apelsinodling på Mallorca. Det krävdes en hel del pyssel men var tydligen värt besväret. Och varför inte. Lufsa omkring i skuggan under träden och kolla att allt ser bra ut. Sämre kan man ha det. Om du sedan lägger lite gräs under kommer diverse blommor att växa upp där. Då är steget inte långt att även starta en biodling och tillverka honung. Sedan kan du... Och vips har du en heltidssyssla.

Även vi håller till i Udon, dessutom har tjejens familj över 40 rai med risfält utanför Nong Bua. Vi har pratat om att använda lite av den marken till annan odling.

Bl.a. har vi varit inne på att bygga ett växthus för att kunna odla chili året runt. Bra affär när det inte är normal säsong. För att vara steget före ska det självklart vara obesrutade och fläktarna i huset drivas med solceller.

Jag har även funderat på att "vintern" i Udon är som en normal svensk sommar, vilket torde innebära att potatis skulle kunna odlas då när ändå risfälten ändå ligger i träda. Förvisso är kanske inte konsumtionen för potatis så hög för tahis, men hittar man en försäljningskanal borde man kunna kränga dom till antingen faranger eller till pommes frites-tillverkning. Jag anar att man äter allt mer pommes i Thailand.

Som en extra pensionsförsäkring har jag tänkt att lägga beslag på någon rai för att plantera något trädslag som växer hyfsat snabbt. Skogar blir ju allt mer ovanligt i Thailand (Isan Lover var inne på det i en annan tråd) och om 20 år så kanske det kan ge en extrapeng.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det mesta går nog att odla för eget bruk om man skyddar mot stark sol, och höjer upp odlingsbädden samt skyddar mot för mycket vatten under regntiden, men vad man skulle tjäna pengar på som inte redan finns vet jag inte.

En sak som min fru tror på är pappaya under torrtiden (under regntiden finns det vid varenda hus), eftersom grannarna inte vattnar och sköter sina plantor får dom komma till oss och be att få ta några då och då och hon tror att man skulle kunna sälja en hel del lokalt.

Vi satsar ju som jag har skrivit tidigare på eucalyptus som tål både torka och kortare översvämmningar,

och inte kräver mycket arbete och inte så stora investeringar.

Jag tror även att ris (om priserna håller i sig) kan gå att tjäna pengar på.

Men det är inte illa att kunna vara självförsörjande på dom flesta frukt och grönsaker hellar, för det mesta på marknaderna är hårt besprutat och skulle aldrig få säljas i europa. Det gynnar ju släkten också om man odlar, dom kan få jobb och dom kan få frukt och grönsaker.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner en Yankee som huserar öster om PhomPissai, han nämnde något om en farang som planterat en ansenlig yta med , tror mig minnas, mahoggeny, c:a 20-25 år behövs tydligen men om man har ett antal år kvar innan pension så kan det säkert vara en idé. Själva har vi en liten Eucalyptusodling, c:a 15 rai som enl. uppgift ska kunna säljas var 4 år, är i skrivande stund 16 månader sedan plantering, ser hyggligt ut. Vet inte hur luckrativt det är, har inte kunnat få en vettig siffra från någon, tror kanske de"ärliga" innevånarna kommer att försöka sko sig lite, HAHA ingen blir längre förvånad. Annars vet jag ett antal farang"gifta"  damer som har rätt stora grönsaksland kring sina hus som dom åker runt i byarna och säljer, en har en tysk försörjare, hon odlar potatis som hon sedan lärt sig göra "kartoffelnsallat" av. Jättegod för c:a 100 per kilo, ja jag vet överpris men den är färsk och levereras till dörren.

Intressant tråd, hoppas på fler iderika inslag för oss hobbyodlare.

HaDe

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Baa

Din eucalyptus odling kommer nog att ge en bra peng, för tillfället är priset ca. 1000 baht per ton.

Det pendlar lite men det är bara att vänta tills priset är rätt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack IL, kanon med ett "uppslagsverk" på tråden. Tror nog många Isaanboende är glada att Du finns med här.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Roligt att vi är några "månskensbönder" här på forumet. Själva har vi gjort vår största investering i Eukalyptus, men har lite mark vid sidan om och i framtiden, om det går hyggligt, så skulle jag gärna försöka köpa lite mer mark för några olika projekt.

Känner till en amerikan i Udon Thani som är ganska stor på majs; verkar som om han odlar själv och dessutom köper upp lokalt i syfte att exportera till USA.

Att hitta någonting "nytt" är nog bara en dröm men vi "kapitalstarka och belästa" faranger kanske kan hitta några komparativa fördelar gentemot lokalbefolkningen. Något som gör att vi kan få lönsamhet där inte de kan. T ex som det där med Papayan, eller varför inte ekologisk odling. Man kanske kan få exportera till Europa istället för att sälja lokalt?

Är vi flera som odlar Eukalyptus i trakten kring UdonT, och som skall skörda om c:a 4-5 år, så kanske vi skulle försöka hitta en gemensam uppköpare och förhandla oss till ett hyggligt pris?

Instämmer med föregående, tråden börjar ju bli riktigt spännande!   :thumbsup:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen

Tanken på att odla under torrtiden är bra och gäller förutom papaya även tomater och gurkor eftersom alla inte vill ha jobbet att behöva vattna, jag tror också att ris skulle gå att odla två gånger om året på vissa platser.

Det där med priset är en ide, men jag vet inte om det går att få upp, vi får se.

Mvh Isan Lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

phitsanulok

Hej på er

Jag har haft lite potatisfunderingar i huvudet, men vet inte om det funkar där nere.

Har för mig att dom odlar lite potatis längst upp i norr, men frågan är om det går mitt i Thailand.

Sättpotatis måste väl finnas if dom nu odlar potatis i norr, i annat fall får man väl köpa på Big-c

och förgro själv.

Tänkte iaf testa nästa gång vi kommer dit, när det nu blir.

Om nån vet något om potatisodling i Thai vore det ju roligt att höra lite.

Sist köpte jag nån Thailändsk potatis och den var vidrig, men jag hittade ingen falangpotatis, men aldrig mer.

Kan man ta med några kg härifrån eller slår dom bakut i tullen tro, finns väl bestämmelser för vilka grödor man

får ta in antar jag.

mvh Walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Citrusfrukter borde ju gå , hadde citronbuskar i min trädgård i KL .

På filipinerna odlar dom ju kalamansi , en annan citrusfrukt ..

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Potatis har diskuterats på gamla TT vill jag minnas. Kontentan tror jag var, att det helt enkelt är för varmt i Thailand och resultatet skulle bli att plantan/blasten växer så det knakar och det inte blev mycket av det underjordiska.

Man skulle dock odla i begränsad omfattning i det svalare norr, men det blir inte den fina kvaliteten som vi är vana vid här i Sverige.  Mitt minne är rätt dåligt så ta det jag skriver med en nypa salt. :icon_redface:

Ang. "odlarförening" för Eukalyptus. Jag har ingen direkt koll på hur uppköpen av träden går till. Någon skrev om att det kunde vara lokala lastbilsägare som köper upp? Kanske man kunde gemensamt gå ihop och vända sig direkt till slutkunden (ett massabruk?) och på den vägen försöka få ett bättre pris. Om det blir ett hyggligt lass så kanske även huggaren/transportören kan erbjuda bättre pris?

Beträffande Eukalyptus så är det lite av "gör och lär" för vår del, vi har försökt hantera problemen efter hand och några misstag har vi allt gjort - surt med lärpengar. :furious2:

Riktigt oroligt lär det väl bli när man börjar närma sig skördedags. Misstänker att jag får tillbringa sista året på plantagen beväpnad med en AK och ett par Rottweilers. :mean: Med en 40 000 träd och priser på 1000-1500 bath per ton så är det nog tveksamt om man får ha det ifred.

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen

Jag kollade lite om Eucalyptus priser på en engelskspråkig sajt och dom hade fått mellan som lägst 8-9000 baht per rai och upptill 12-13000 baht per rai av kringresande skördare med lastbil och folk som sågade.

mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Quote

...mellan som lägst 8-9000 baht per rai och upptill 12-13000 baht per rai av kringresande skördare med lastbil och folk som sågade.

Är det verkligen så dåligt betalt, eller är det "feltryck", en nolla för lite kanske?

Nu är jag inte säker på vad ett 4-7 årigt träd kan tänkas väga, men frugan läste om en kvinna som sålde två stycken för 1500 bath. Träden vägde nog kring 5-600 kg då?

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Odla Papaya & exportera till Sverige , måste ju finnas potensial till att man kan bli miljonär då om man betänker pris skillnaden Thai/Sverige!  :P  

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Odla Papaya & exportera till Sverige , måste ju finnas potensial till att man kan bli miljonär då om man betänker pris skillnaden Thai/Sverige!  :P  

Om man ska tjäna mycket på papaya så måste man komma på ett bättre sätt att frakta hit det än flyg, som det går med idag. Som en bananbåt t.ex.

Enligt affären där vi handlar tar Thai 40 kr/kilo när dom köper in grönsaker. Sedan ska det betalas tull och moms innan dom kan säljas. Då blir det inte mycket kvar till den som odlar.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Om man ska tjäna mycket på papaya så måste man komma på ett bättre sätt att frakta hit det än flyg, som det går med idag. Som en bananbåt t.ex.

Enligt affären där vi handlar tar Thai 40 kr/kilo när dom köper in grönsaker. Sedan ska det betalas tull och moms innan dom kan säljas. Då blir det inte mycket kvar till den som odlar.

Jo jo , jag hajar , pallar Papaya åka båt då .. dom blir inte sjösjuka?!  ;D

Skoja ba´men en stor säck med Papaya i tex. Pattis kostar 20:- spänn på nån Thai marknad & då är frukterna stora som elfefant snorrar .. här kostar ett lite frukt skrälle stor som en mygg pitt 70:- spänn .. helt otroligt!

Ska fan imig börja smuggla Papaya i framtiden!  :P

Är det lika med Chillin åxå tull & moms , dom på bilden alltså??   

piccccc.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Ut006

Dom här priserna gällde om ett företag tog ner och fraktade bort träden, så för Baa med sina 15 rai skulle det bli  mellan 135 000-195 000 om man gör på det sättet. Men dom flesta i vår by tar ned och fraktar själv och då får man betydligt mer, alla dom 800-1100 bahten själv - arbetet. Och då kan man ta dom största och låta dom mindre stå kvar ett år till, och på det sättet få ut mer.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...