Jump to content
IGNORERAD

Citrusfrukter i Thailand


UT006

Recommended Posts

Jag käka på ett ställe, potato no have  :crazy:

men dom hadde mangoo inlindad i folie som grillats långsamt :D

När jag smaka så var det faktiskt äkta Potatis godaste på länge :thumbsup:

Lite Norr om Bangkok är det en tjej som odlar potatis :thumbsup:

Som hon sedan säljer till en fabrik som gör Pommes & strips  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • UT006

    9

  • Baa

    7

  • noBuzz

    3

  • Joints

    2

Mest aktiva i denna tråd

Jag ar ingen agronom men just ekonomin runt eucalyptus har jag lite koll pa. Vi har Advance Agro's (Double A) stora massafabrik runt hornet och flera slaktingar/grannar som jobbar dar samt tusentals sma eukalyptusodlingar runt om. For 5-10 ar sedan tjanade de oerhort bra pa sina sma odlingar men som sa ofta innebar det att allt fler borjade odla och lagen om utbud och efterfragan gor att det nu inte ar nagon vidare bra ide. 8,000 Baht/Rai efter cirka 4 ar ar siffror jag ocksa hort pa sistonde vilket skulle ge en nettoinkomst for en normalstor odling (20 Rai) pa  40,000 Baht/ar och en nettoinkomst (efter avdrag for godsel mm) pa 30,000 Baht/ar. Sedan tillkommer givetvis arbetskostnader.

Jag tror pa att exportera frukt till de stora landerna i Ostasien (Japan, Sydkorea, Kina mm) men det kraver givetvis lite kontakter. Annu battre att salja processade livsmedel (typ spring rolls mm) som kan frysas och darmed ga med bat. Kraver en hel del kunskap dessvarre.

Som hobbyverksamhet kan man nog odla det mesta men det ar det nog svart att gora nagra stora pengar om man inte har kontakter eller unik kunskap, om det gick skulle ju inte sa manga av Thailands jordbrukare behova jobba hart for att komma upp i 5,000 Baht/manad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Atom

Det var ju bra att vi har fått fram samma siffror, det som skiljer med att odla eucalyptus är att du bara behöver arbeta lite med odlingen under dom 4 åren jämfört med t.ex ris som ska sås, plöjas, gödslas och skördas varje år, så även om avkastningen nästan bara blir densamma så är eucalyptus ändå ett bra alternativ för oss falanger.

Man borde också som  Baa var inne på plantera lite långsiktigare träd sorter so t.ex teak och liknande.

Tack för infon.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Isan Lover, helt klart ar eukalyptus mindre arbetskravande. Double A (tidigare delagt av StoraEnso och fortfarande med flera svenska ingenjorer har i Thailand) har tagit fram en ny sort som de saljer for 1.5 baht till de odlare som odlar at dem och den ar fullvaxt efter 2-3 ar. Ett stort problem med eukalyptusodlingarna ar den enormt negativa miljopaverkan de har. i omraden med dalig jordman kan du oftast bara odla en gang, efter det ar marken "dod" i decennier. Har, dar vi har lite battre jord, brukar de kunna odla tva ibland tre omganger. Har man da anvant nastan all jord man ager utan att gjort nagon storre vinst sa ar det inte sa roligt. Vi har omraden har pa 100-tals rai som paminner om Kalaharioknen, sonderbrand jord med enstaka tuvor av ogras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Atom, kanon att ha så många experter att konsultera, det Du nämnde om död jord har jag med fasa även sett runt Udon, därför har vi lämnat en del plättar inom vår odlinsyta med gamla träd, ingen aning om vilken sort men stora är dom, just för att kunna växla gröda, kanske någon sorts grönsak, mellan Eucalyptus-skördarna, hoppas det hjälper. Vi kommer dessutom att gräva upp en gammal damm som just nu är ganska igenvuxen och på så sätt hjälpa naturen, även detta utan någon agronomisk bakgrundskunskap, men man får väl göra så gott man kan.Tror nog att Thaifamiljen är ganska nöjd med ekonomibidraget som ju annars hade förväntats ur min plånbok. Win win situation.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Baa, har har vi dessutom alla rakodlingar som forstor marken  :-

Att skjuta till lite pengar for att slaktingar ska kunna starta nagot jordbruksprojekt tror jag absolut pa. Det jag staller mig mer tveksam till ar Faranger som tror sig kunna leva ett Farangliv pa inkomster fran det thailandska jordbruket. Sma investeringar ger nastan alltid sma intakter. De 30-40,000 Baht jag skulle kunna tjana pa en eukalyptusodling snusar jag upp pa ett halvar, sorgligt och orattvist men sant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr har du nog rätt i det säger, de faranger som gör stora slantar i Thailand har nog ett välbetalt jobb för ett större företag eller ljus-skygg verksamhet. Det som ger mig och släkten lust att jobba med detta skogsprojekt (låter lite övermaga men skogspatron är väl fint) är att dom inte sitter med bena i kors och latar sig och farangen pröjsar allt ändå. Tror fler skulle må bra av att syssesätta sin Thaifamilj isället för att bara skicka ner stålar, lite jobb, lite pengar, men mer än dom hade innan farangen kom in i bilden. Det behöver ju inte ge någon vinst till farangen, han vinner ändå på att slippa skicka lika mycket som tidigare. Sen tycker jag personligen, är nog inte ensam om det, att det är kul att se nåt växa som man varit med om att dra igång.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen

Jag reserverar mig mot att det skulle handla om falangliv som vi är ute efter, något att göra och leva Isaan liv är mitt mål och jag kan vara falang några gånger om året och åka till havet t.ex. Men jag är nöjd med ungefär samma standard och mat m.m som mina grannar och släktingar, och då räcker pengarna länge och man sticker inte ut och drar på sig avundsjuka.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Isan Lover, jag syftade inte pa nagon i denna trad nar jag skrev "Faranger som tror sig kunna leva Farangliv pa thailandskt jordbruk" utan Faranger jag last om pa bla thaivisa.com. Sjalv har jag en ganska stor tradgard som jag gillar att pyssla med nar jag ar har, finns inget atbart dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Quote

... tagit fram en ny sort som de saljer for 1.5 baht till de odlare som odlar at dem och den ar fullvaxt efter 2-3 ar. Ett stort problem med eukalyptusodlingarna ar den enormt negativa miljopaverkan de har. i omraden med dalig jordman kan du oftast bara odla en gang, efter det ar marken "dod" i decennier. ...

Har fått erbjudande om det där nya "superträdet" men backade ur då det tydligen suger musten ur jorden för lång tid framåt. Något som tydligen även har blivit känt bland gemene man.

Jag har oroat mig för den "vanliga" eukalyptusens miljöpåverkan tidigare, men då var det någon medlem som hävdade att det inte blev så stora skador och att det gick att odla annat efteråt. Var tydligen inget jättebekymmer att återställa marken?

Några faranginkomster räknar jag inte med - i bästa fall lite sidoinkomster som guldkant på tillvaron. Det finns nog många orsaker till att inte bönderna i allmänhet lever något "lyxliv". Jag kan tänka mig att saker som småskalighet, stora lånekostnader, dåliga försäljningskanaler, dyra inköp m m gör att det inte blir många satang över.

Skulle vara intressant om någon visste priset per ton eller kubik? Priset uttryckt per rai är ju lite oprecist. Kan det vara så att skogsägarna säljer sina träd i förväg till avtalat pris/rai?

Håller helt med om att mycket pengar ut oftast kräver mycket pengar in; och det är kanske här man som farang har en liten nich. Kanske genom att bygga växthus eller liknande så kan man odla något med tillräcklig lönsamhet enligt våra mått mätt? Nåja, alltid intressant att bolla idéer, särskilt med folk som har lite koll. :thumbsup:

Baa, Jag tycker också att det är en fin känsla att se det man har planterat växa.   :aff:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej UT006, jag har hort att priset om man saljer direkt till Double A sjunkit till 800 Baht/ton men da star de for transport.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen

Det är helt ok Atom jag ville bara påpeka att jag vet vad jag gör och också vilken nivå på standard jag vill ha.

Men visst är det roligt att odla och jobba lite på egen hand och inte minst för att ha giftfri mat hemma.

I byn har priset varit strax över eller strax under 1000  baht per ton nu ett tag men det är nog lokalt.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Vi måste ha ganska bra jord hos oss då för svärfar kan odla jordnötter och liknande redan 1.5 år efter plöjning i tidigare eucalyptus odlingar, sedan har jag hört att man måste tillföra näring efter varje skörd av eucalyptus, och vi gödslar ju skogen här i sverige också, kanske är det det som dom har gjort fel när marken har tagit skada. Och våran plan är att mellan 5-10 bitar på 10-15 rai så att vi kan skörda mellan 10-30 rai per år, det blir ett bra tillskott. Skillnaden för oss falanger är att vi kan vänta med att avverka om priset är dåligt och vänta ett år eller två till om priset tillfälligt är lågt,men att också plantera andra träd än eucalyptus är också en bra ide. För att återställa marken efter eucalyptus odling ska sockerrör vara en bra gröda, den ger avkastning och ska vara bra för jorden.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker man ska fundera några extra gånger innan plöjer ner sina pengar på mark i LOS.

Det alltid svårt veta om framtiden :2: ingen bra pensions plan att tro man ska kunna sluta jobba lite tidigare har i Svedala sen flytta till LOS för att bli jordbrukare.

Varje gång man har kommit till byn brukar man få höra vem köpt mark (falanger) ofta ser man dom bara några gånger. Sen tar förhållandet slut efter några år marken är givets viss skriven på damen.

Såg någon stans att man sökte odlare av dill Thailand till Sverige tycker jag låter intressant.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Nej man kan inte ta något för givet, men ev. framtida problem är inget jag oroar mig för, och våran son skulle ärva oss båda ändå längre fram och jag trivs på landet så för mig är det självklart att satsa lite på det. Jag tror också att om man går runt och misstror varandra är det risk att förhållandet skadas.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Citat.Såg någon stans att man sökte odlare av dill Thailand till Sverige tycker jag låter intressant. EC

Dill och gräslok växer bra och kostar stort sett ingeting att odla, lönsamt med export? Har ingen aning men svärmor säljer i Udon och är glad för det lilla.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Nej man kan inte ta något för givet, men ev. framtida problem är inget jag oroar mig för, och våran son skulle ärva oss båda ändå längre fram och jag trivs på landet så för mig är det självklart att satsa lite på det. Jag tror också att om man går runt och misstror varandra är det risk att förhållandet skadas.

Mvh Isan Lover

Helt klart ska man inte misstro varandra, men man ska bara satta pengarna kan förlora utan livet är slut.

Jag har träffat några falanger i byn som lever sjukpension lätt inte som liv i pardiset  :ahh: . Dom hade sålt allt i Sverige hade inte råd åka "hem" på semester. 

Jag själv skilde mig för 5 månader sedan vi var tillsammans 8 år. Nästan all mark ex.frugan köpte var sina egna pengar som hade jobbat i hop i Sverige. Nu hade ex.frugan hus och mark när vi träffades så det blev aldrig läge bygga eget. Hade tänkt bygga eget om några år för kunna leva som pensioner i isaan så blev det inte.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet priset på gummi och palmolja ? ???

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Quote

Någon som vet priset på gummi och palmolja ? ???

Råvarubörs i Thailand

Hoppas det funkar med länken, men annars så verkar priserna på gummi ligga strax under 100 THB/kg för olika leveranstider på terminsmarknaden. Palmolja har jag inte hittat någon site för.

När vi nu ändå diskuterar alla möjliga jordbruksprodukter i den här tråden, så undrar jag om det är någon som har hört talas om Tagoo eller "Tagu"?

Ett dyrare och mer krävande träd att plantera, men växer hyggligt snabbt. Den stora frågan är dock om det också är ett miljöförstörande träd? Tacksam om någon har något att berätta om det trädet.

http://www.afet.or.t.../data/quote.php

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jag satsar oxå på Ecca. Petar ner så mycket jag kan varje år för att ha minst 5 olika fält så jag kan fälla varje år..Den infon jag har fått är att man bör vänta minns 4 år INNAN man fäller. Har tänkt vänta 5 år. Kan man vänta längre så gör dom virke av träden då högre pris. Priserna skilljer sig om man fäller själv och trp. till större väg men inte mycket. Har fått info om att efter 21 år c:a är det dax att plöja bort stubbarna. Bra att plantera är majs under regnperioden sen lämna plasten kvar. :yipi:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Kemikalieförgiftning sker ofta i Thailand då det finns mycke av det i grönsakerna.

satsa o odla så biodynamiskt som möjligt, antagligen behövs växthus.

många gånger man tror magsjuka pga. bakterier men det har varit kemikalier som orsakat problemen.

det sprutas hej vilt.

De exclusiva hotellen i Bangkok köper sina grönsaker från växthusodlare som odlar giftfritt.

odla iallafall till eget behov det höjer ens egna livskvalitet.

kemikalieförgiftning sker oftare än man tror, även i sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

IL,

har glömt att tacka för länken. Jag vet tyvärr inte om det är rätt träd.  Lite pinsamt men jag befinner mig i den "explorativa fasen", så har dålig koll om det inte stämmer med namnen.

Skipper,

känner igen det där, eukalypusen är ju rätt artfrämmande och behöver väl en viss sanering efteråt. Blir väl dags att räkna på om det skall fällas eller om det lönar sig att vänta när den dagen kommer - efter en 5-6 år kanske.

Vad menar du med majsodlingen? Skall det odlas efteråt eller tänkte du odla mellan träden under tiden?

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej,

IL,

har glömt att tacka för länken. Jag vet tyvärr inte om det är rätt träd.  Lite pinsamt men jag befinner mig i den "explorativa fasen", så har dålig koll om det inte stämmer med namnen.

Skipper,

känner igen det där, eukalypusen är ju rätt artfrämmande och behöver väl en viss sanering efteråt. Blir väl dags att räkna på om det skall fällas eller om det lönar sig att vänta när den dagen kommer - efter en 5-6 år kanske.

Vad menar du med majsodlingen? Skall det odlas efteråt eller tänkte du odla mellan träden under tiden?

:wai:

Efter slutplöjningen under regnperioden

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Quote

Hej på er

Jag har haft lite potatisfunderingar i huvudet, men vet inte om det funkar där nere.

Har för mig att dom odlar lite potatis längst upp i norr, men frågan är om det går mitt i Thailand.

Sättpotatis måste väl finnas if dom nu odlar potatis i norr, i annat fall får man väl köpa på Big-c

och förgro själv.

Tänkte iaf testa nästa gång vi kommer dit, när det nu blir.

Om nån vet något om potatisodling i Thai vore det ju roligt att höra lite.

Sist köpte jag nån Thailändsk potatis och den var vidrig, men jag hittade ingen falangpotatis, men aldrig mer.

Kan man ta med några kg härifrån eller slår dom bakut i tullen tro, finns väl bestämmelser för vilka grödor man

får ta in antar jag.

mvh Walle

Visst går det att odla potatis. På marknaden i Cha Am finns stora potatisar (typ bakpotatis) till salu alla dagar. De riktigt smakar bra. Funkar perfekt att lägga på grillen i lite alufolie. Även gjort potatisgratäng och klyftpotatis i ugn med gott resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...