Jump to content
IGNORERAD

Nikon D3000 för en nybörjare, bra eller..?


Guest Knasen

Recommended Posts

Guest Knasen

MediaMarkt öppnade ju i morse i Uppsala, annonspriserna släpptes under natten och framförallt en liten notebook för 1490 kr lockade mig att svänga in på vägen hem från jobbet i morse. Jag har gått i tankar att köpa mig en systemkamera en längre tid, men varit lite för fattig och snål för att slå till.

Kameraerbjudanden via annonsen var väl så där, Canon eos 450D +18-55IS fanns för 4990:-, Olympus E-520 + 14-42 + 40-150 för 3990:- samt Nikon D3000 + 18-55 för 3490:-. Till Nikon hittade jag dessutom ett paket med väska, 4 GB minneskort och 55-200 objektiv för 2490:- Och det blev det jag slog till på då jag har varit ute efter att täcka upp till 200 mm. Inte för att jag fattar så mycket vad alla siffror betyder, men har väl fått den bilden för mig att med 18-200 klarar man sig som en glad amatör ganska långt med och det till priset av 5980kr.

Så en vänstersväng ifrån Tycho Hedéns väg kom att kosta ca 7700 kr för mig och min för tillfället ansträngda ekonomi med stundande Thailand resa och köksrenovering i sommar. Så lite frågor till proffsen. Dumt val av kamera? Skulle jag ha valt Olympuskameran istället till ett billigare pris? Finns det några för och nackdelar med Nikon D3000. Kom gärna med åsikter om mitt köp men betänk att ekonomin spelade en väldigt stor roll.

Jag är helt novis när det gäller detta område och de flesta egenskaper man kan läsa sig till är ungefär som grekiska för mig då jag ligger i startgroparna för mitt nya intresse som jag fått tacka vare alla fina bilder ni skämt bort mig med här på MPR.

Så gärna lite tankar ifrån er som har en kamera av denna modell samt mästerfotografer så som Kim, Clirre och Wille bara för att nämna några av dessa proffsfotografer som huserar här. Tacksam för alla åsikter ni har om denna kamera och gärna lite enkla tips vad man kan göra med den... Är nog världens lataste när det gäller att läsa bruksanvisningar.. :P

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Avregistrerad clion

    6

  • Spiderboy

    6

  • Baabar

    5

  • nitramj77

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Den klarar du dig utmärkt på! Det du inte får (tror jag... :whistle: ) är livewiev och filmmöjligheter, men det är bara detaljer som du kanske inte använt ändå och inte värt att slänga iväg mer pengar på. Fick du med eller får möjlighet, gå Nikon school (Dschool) finns regelbundet i stockholm, efter den kvällen kommer du bräcka alla Sony fotografer på forumet... :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, jag har hört gott om den kursen - dock har jag inte gått den själv. Den är kanon om du inte plåtat med system tidigare eller inte vet så mycket om fotografering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu förstår jag varför det var så långa köer i rondellen

Jag tog en kurs i systemkamera på medborgarskolan i Uppsala

Nu såg jag att den var fulltecknad men det går fler tåg

http://www.medborgarskolan.se/templates/pages/CoursePage.aspx?lid=380&sgid=1&cid=385721_Gustav

Dom har också veckoslutskurser

http://www.medborgarskolan.se/templates/pages/CoursePage.aspx?lid=380&sgid=1&cid=425633_Gustav

Lycka till med fotandet

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Tror det blir alldeles stralande med den nya kameran. Utrustningen gor sjalvklart sitt men jag tror halva den "forbattring" som sker nar folk skaffar ny utrustning ar en placebo-effekt av att folk dels fotar mer intensivt och dels tar sig lite tid att lara sig mer. Sa nu ar det bara ut och foto allt och inget!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Ja det är säkert ett bra köp

Så nu får du plugga för vi vill ha Knasens dagbok från din stundande resa :great:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte Kameran som gör bilden utan objektet och mannnen/kvinnan bakom spakarna..

Så lycka till med jakten av att få objekt att fastna på minneskortet

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Fan vad kul med 55-200 objektivet.. Denna bild är tagen på några hundra meters avstånd.. Tyvärr blev den inte lika bra efter att jag krympt den för att kunna lägga in den här.. Men när jag kollar i datorn så är det en enorm skillnad mot vad man ser vid fototillfället.. Ser bokstäverna på skyltarna t o m :)

post-5548-126963400418_thumb.jpg

Kanske det är någon berest person som känner igen byggnaden på bilden..?

post-5548-126963400418_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

TJABA M åste va mellan sala o heby eller västerås sala

har åkt där för mye för att komma ihåg.

mvh

FANTASY

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad kul med 55-200 objektivet.. Denna bild är tagen på några hundra meters avstånd.. Tyvärr blev den inte lika bra efter att jag krympt den för att kunna lägga in den här.. Men när jag kollar i datorn så är det en enorm skillnad mot vad man ser vid fototillfället.. Ser bokstäverna på skyltarna t o m :)

post-5548-126963400418_thumb.jpg

Kanske det är någon berest person som känner igen byggnaden på bilden..?

Bakom träden och buskarna ligger väl rutiga huset ?

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

roligt sen kan du ju kolla priset på ett par andra objektiv när du åker till los snart.tror dom är billigare där

typ vidvinkel eller nåt annat trevligt.finns ett ställe som heter big camera det kan du googla på och kolla priser

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Japp, visst är det Rutiga huset som ligger mellan Sala och Heby.. :great:

Bakom riset alltså.. Den byggnad som syns är någon form av bygdegård.. Minns ej namnet på den..

Ändrades av Knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

så kan du köpa fotoguiden och få inspiration :whistle:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, visst är det Rutiga huset som ligger mellan Sala och Heby.. :great:

Herr, Fru och Dotter Enis Valbo ------ Mor, Far och Bror Enis Västerås...

Så vid de fartkamerorna har man speglats sig i glansen många gånger

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Clirre, räcker med att kolla in alla bildtrådar här för att bli inspirerad.. :clapping: Vänta bara tills jag kommer ner till Thailand.. Då kommer denna Nikon få bekänna färg.. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

www.bigcamera.co.th

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Herr, Fru och Dotter Enis Valbo ------ Mor, Far och Bror Enis Västerås...

Så vid de fartkamerorna har man speglats sig i glansen många gånger

Ha ha, jo de är förrädiska dessa otyg till kameror.. :kort::)

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Clirre, räcker med att kolla in alla bildtrådar här för att bli inspirerad.. :clapping: Vänta bara tills jag kommer ner till Thailand.. Då kommer denna Nikon få bekänna färg.. :)

Tips tester hur man tar foton på bästa sätt mm mm en guldgruva

köp blaskan :rtfm:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle satsa på Dxx serien istället för Dxxx :) Kanske det spränger din budget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Knasen, 

Viktigt att du har ett filter på dina objektiv. Helst ett polarisationsfilter, men UV-filter duger också.

Viktigt att skydda linserna, men särskilt polarisationsfiltret gör mycket för bilden vid fotograferande i starkt solljus. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Knasen,

Viktigt att du har ett filter på dina objektiv. Helst ett polarisationsfilter, men UV-filter duger också.

Viktigt att skydda linserna, men särskilt polarisationsfiltret gör mycket för bilden vid fotograferande i starkt solljus.

:) Jag har filter endast som skydd... extra glas på objektiv är inget vidare om man inte kör ND filter för special effekt eller tar bort reflexer... ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

VIKTIGASTE FOTO TIPSET

när Ni nu införskaffat systemkamera..

lins e kanon, kostar lite, o kan varieras i färger osv. rekommenderar en neutral lins istället för lins skydd, då Ni alltid har kameran redo för ögonblicksbilder som oftast blir roligast.

:great:

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...