Jump to content
IGNORERAD

Thai Style Democracy


Joints

Recommended Posts

Den italienske professorn Federico Ferrara tar i ordentligt när han ger sin syn på thailändsk demokrati, eller rättare sagt, bristen på demokrati. Han slår åt alla håll och har en vågad ton som är ganska ovanlig i akademiska kretsar. Läs hans senaste inlägg här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den italienske professorn Federico Ferrara tar i ordentligt när han ger sin syn på thailändsk demokrati, eller rättare sagt, bristen på demokrati. Han slår åt alla håll och har en vågad ton som är ganska ovanlig i akademiska kretsar. Läs hans senaste inlägg här.

Det var ju intressant. Jag skulle också vilja rekommendera att läsa dom artiklar om Thailand som the Economist aldrig vågat publicera där. Bara att googla så hittar man dom lätt. Man måste dock registrera sig för att kunna läsa dom

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Menar du den här?

Jag hade förmånen att lyssna på Federico Ferrara när han deltog i en debatt vid FCC (Foreign Correspondents Club) i BKK för några veckor sedan.

Han har givit ut en bok som inte är nådig mot Thailändsk demokrati (helt berättigat!!)

Jag pratade med honom efter mötet. Vi talade bl.a. om att OM Thaksin suttit vid makten nu, då hade Mr. Ferrara antagligen inte sluppit ut ur Thailand efter det han sa vid mötet (han bor och verkar i Singapore).

Han höll med om att "taket för politiska diskussioner" höjts på senare tid MEN att det var långt ifrån acceptabelt vilket jag håller med om till 100 %.

Nu är egentligen inget land i regionen särskilt demokratiskt. Se Singapore, Malaysia, Indonesien, Burma, Kambodja, Laos, Vietnam mfl.

Det finsn mycket att göra på demokratiområdet!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade förmånen att lyssna på Federico Ferrara när han deltog i en debatt vid FCC (Foreign Correspondents Club) i BKK för några veckor sedan.

Han har givit ut en bok som inte är nådig mot Thailändsk demokrati (helt berättigat!!)

Jag pratade med honom efter mötet. Vi talade bl.a. om att OM Thaksin suttit vid makten nu, då hade Mr. Ferrara antagligen inte sluppit ut ur Thailand efter det han sa vid mötet (han bor och verkar i Singapore).

Han höll med om att "taket för politiska diskussioner" höjts på senare tid MEN att det var långt ifrån acceptabelt vilket jag håller med om till 100 %.

Nu är egentligen inget land i regionen särskilt demokratiskt. Se Singapore, Malaysia, Indonesien, Burma, Kambodja, Laos, Vietnam mfl.

Det finsn mycket att göra på demokratiområdet!

Ja, ASEAN kan ju inte riktigt räknas till demokratins högborg. Somliga rankar Indonesien som det minst dåliga landet just nu. För Thailands del såg det lovande ut för tio år sedan...

Kul för dig att du träffat Ferrara, skulle jag också gärna göra. Är han lika bra på att snacka som att skriva?

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Ja, ASEAN kan ju inte riktigt räknas till demokratins högborg. Somliga rankar Indonesien som det minst dåliga landet just nu. För Thailands del såg det lovande ut för tio år sedan...

Kul för dig att du träffat Ferrara, skulle jag också gärna göra. Är han lika bra på att snacka som att skriva?

Det är just en av de saker som gjort mig så förb...ad på Thaksin. Det fanns faktiskt en något positiv utveckling men han lade på rent diktatoriskt sätt en våt filt över all form av fritt diskussionsklimat. Han har totalt förstört detta och flyttat Thailand lånnnggt tillbaka.

Jag håller med dig om Indonesien. Filipinerna har positiva tendenser också. Folket har ju avsatt diktatorer flera gånger där.

Ang. Ferrara; ja han var väldigt bra talare. Han var så tydlig att samtliga politiker där, såväl regering som röda, skruvade på sig många gånger och stammade fram ursäkter/försök till förklaringar.

Det var ett av de mer givande seminarier jag deltagit i vid FCC.

En intressant sak som det indirekt talades om det var de områden som även fortsättningsvis kommer vara tabubelagda att diskutera, t.ex. kungafamljens göranden. Där höll t.o.m. Ferrara låg profil.

Dom av er som bor i BKK; kolla de seminarier som FCC kör och gå dit och delta!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailands form av demokrati ska hädanefter kallas för...

Democrazy

Han har många intressanta synpunkter Ferrara och om jag inte har helt fel för mig så har jag varit på en föreläsning av honom i Singapore för något år sedan.

Indonesien måste nog ses som det mest demokratiska landet inom ASEAN, de har haft en klart positiv utveckling sedan Suharto tvingades bort för drygt 10 år sedan. Min egen ranking av demokratin inom ASEAN skulle se ut så här.

1: Indonesien

2: Filippinerna

3: Malaysia

4: Thailand

5: Singapore

6: Kambodja

7: Brunei

8: Vietnam

9: Laos

10:Myanmar

Där de fem sista inte kan sägas ha någon form av demokrati alls.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...