Jump to content
IGNORERAD

Söka UT om båda bor i utlandet

meocon

Recommended Posts

Söka UT om båda bor i utlandet

Här kommer en lång och komplicerat fråga :huh: Jag och min fru håller på och förbereda en ansökan för UT men vårt fall är lite speciellt eftersom vi båda bor i utlandet.

I mitt fall gäller det faktiskt inte Thailand, utan Vietnam, men jag hoppas att jag kan få lite hjälp från er ändå. Jag har länge följt det här forumet (hittade det när det fortfarande hette Thai Tjejer :) ) och det är riktigt intressant att läsa om era erfarenheter.

Lite bakgrund. Jag bor i Vietnam sedan mer än 3 år tillbaka och är gift med en vietnamesiska sedan 2 år. När jag nyss hade kommit till Vietnam lämnade vi in en ansökan om UT som vi tyvärr fick avslag på eftersom jag hade sagt att jag skulle jobba i Vietnam ett år :( Enligt Migrationsverkets regler kan man inte söka UT för sin tjej/fru om man är bosatt i utlandet.

Så till dagens situation. P g a att företaget jag jobbar på i Vietnam nu ska sluta med sin verksamhet så måste vi förmodligen flytta till Sverige. Men kommer Migrationsverket att tror på det nu när jag har bott utomlands i över 3 år? Vi vill ju inte få avslag igen.

Min fråga är då; kan min fru söka UT när jag som svensk också bor i utlandet, med motiveringen att mitt jobb har upphört och att jag kommer att åker tillbaka till Sverige om några månade? En följdfråga blir också; kan hela proceduren göras när vi båda är i utlandet, eller kräver Migrationsverket att jag åker hem till Sverige för intervju eller nått?

Är det någon som har varit i samma situation som jag? Jag skulle vara jättetacksam om nån har ett svar på det här? Jag har funderat länge på hur vi ska göra men har inte vågat fråga Migrationsverket än :(

Tack på förhand!

/meocon

Dela på andra sajter

thaikonsult

Först så krävs att en av er är svensk medborgare eller har uppehållstillstånd i Sverige. Den personen räknas då som anknytningsperson till sin make/maka och behöver en aktuell bostadsadress i Sverige för att ett UT ärende ska kunna handläggas.

I ditt fall där du bor utomlands och vill söka UT till din fru, måste du först meddela en återflyttning till Sverige till Skatteverket. Detta kan svenska ambassaden vara behjälplig med.

Eftersom ni bägge vid tillfäller bor utomlands görs era intervjuer hos den svenska ambassaden i det land där ni bor.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Dela på andra sajter

Först så krävs att en av er är svensk medborgare eller har uppehållstillstånd i Sverige. Den personen räknas då som anknytningsperson till sin make/maka och behöver en aktuell bostadsadress i Sverige för att ett UT ärende ska kunna handläggas.

I ditt fall där du bor utomlands och vill söka UT till din fru, måste du först meddela en återflyttning till Sverige till Skatteverket. Detta kan svenska ambassaden vara behjälplig med.

Eftersom ni bägge vid tillfäller bor utomlands görs era intervjuer hos den svenska ambassaden i det land där ni bor.

Mvh Thaikonsult

Tack så mycket för ditt svar! Jag är svensk medborgare och har också fortfarande kvar min bostadsrätt i Sverige så då borde det inte vara några problem att vara anknytingsperson eller?

Gällande återflytting; Jag har aldrig officiellt "skrivit ut" mig från Sverige. Betyder det att jag fortfarande är skriven i Sverige enligt Skatteverket (och då inte behöver göra en återflytting)? Eller "skriver de ut" en automatiskt när man inte bott i Sverige några år?

Ser fram emot fler av dina bra svar :) Och jag hoppas att jag kan bidra med mina egna erfarenheter till forumet i framtiden. Visst måste det finnas fler i min i situation här på formet? :huh:

/meocon

Dela på andra sajter

thaikonsult

Har du kvar ditt boende i Sverige och aldrig blivit utskriven av Skatteverket, är det inga problem. Eftersom Migrationsverket tror att du jobbar i Vietnam så måste du förklara för dem att ditt jobb upphört och att du ämnar återflytta till Sverige för att bosätta dig där med din fru.

Jag kan inte se några problem för din fru att få uppehållstillstånd i Sverige. Hon är din fru och har rätt till att bo med dig i Sverige - så säger regelverket.

Får du problem - hör av dig så ska jag hjälpa dig mot myndigheterna.

Mvh

Roffe på Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Dela på andra sajter

Har du kvar ditt boende i Sverige och aldrig blivit utskriven av Skatteverket, är det inga problem. Eftersom Migrationsverket tror att du jobbar i Vietnam så måste du förklara för dem att ditt jobb upphört och att du ämnar återflytta till Sverige för att bosätta dig där med din fru.

Jag kan inte se några problem för din fru att få uppehållstillstånd i Sverige. Hon är din fru och har rätt till att bo med dig i Sverige - så säger regelverket.

Får du problem - hör av dig så ska jag hjälpa dig mot myndigheterna.

Mvh

Roffe på Thaikonsult

Tack för ditt svar Roffe!Det verkar som det borde gå att fixa UT för oss. Det låter bra att vi båda kan göra intervjun i Vietnam. Man vill ju inte behöva åka hem till Sverige för att göra en intervju där :)

Jag har för mig att Migrationsverket vill ha något slags "bevis" på att jag ska hem till Sverige (tror att de har nämnt det för mig någon gång), t ex ett papper som där det står att kontraktstiden är slut, eller att företaget upphör (som i mitt fall). Är det nått som du hört om?

Får jag några problem hör jag gärna av mig till dig. Myndigheter kan vara lite kluriga ibland :)

Trevlig helg

/meocon

Dela på andra sajter

thaikonsult

Ja, du måste visa att ditt arbete upphört så inte Migrationsverket misstänker att du kommer att stanna kvar i Vietnam efter det uppehållstillståndet beviljats din fru.

Mvh Thaikonsult

Dela på andra sajter

Antar att det fungerar pa samma satt i Vietnam som i Thailand. Efter att ni fixat papper och sant, lamnat in pa ambassaden, sa far frugan tid for intervju. Sen, nagon vecka efter, sa kommer ett brev till din registrerade adress i Sverige, med en lank och ett mycket viktigt arende nummer. Se till att ha nagon som kollar din svenska bostad da och da sa du hinner fa denna lank och nummer sa fort som mojligt.

Intervjun med dig ar bara ett formular, som du fyller i och skickar till Sverige, men det maste ankomma Swe inom 4 veckor, annars avskrivs det. Gar att ringa och be om mer tid.

Dela på andra sajter

Det ar en lagandring pa gang. Den sager att man maste visa upp lamplig bostad och tillracklig inkomst for att forsorja den som soker UT. Detaljer kan jag inte, min mor som har berattat, och henne lyssnar jag inte sa mycket pa.. :dance:

Dela på andra sajter

thaikonsult

Den nya lagändringen om försörjningskrav som ska träda i kraft den 15 april gäller inte anknytningspersoner som är svenska medborgare.

Mvh Thaikonsult

Dela på andra sajter

Antar att det fungerar pa samma satt i Vietnam som i Thailand. Efter att ni fixat papper och sant, lamnat in pa ambassaden, sa far frugan tid for intervju. Sen, nagon vecka efter, sa kommer ett brev till din registrerade adress i Sverige, med en lank och ett mycket viktigt arende nummer. Se till att ha nagon som kollar din svenska bostad da och da sa du hinner fa denna lank och nummer sa fort som mojligt.

Intervjun med dig ar bara ett formular, som du fyller i och skickar till Sverige, men det maste ankomma Swe inom 4 veckor, annars avskrivs det. Gar att ringa och be om mer tid.

Aha, tack för det tipset! Det är alltså en ganska kort tidsram man har. Hmm.. postgången från Vietnam är väldigt långsam, kan ta 2 veckor för ett brev att komma fram. Jag får försöka vara snabb :)

Dela på andra sajter

Ja, du måste visa att ditt arbete upphört så inte Migrationsverket misstänker att du kommer att stanna kvar i Vietnam efter det uppehållstillståndet beviljats din fru.

Mvh Thaikonsult

Ok, ett sånt papper borde gå att fixa. Synd det är så jobbiga regler om man bor utomlands med sin fru (och hon inte har svenskt medborgarskap).. men så är det! Tack för dina svar!!

/meocon

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...