Jump to content
IGNORERAD

Adoptionsfråga


Kyrönjoki

Recommended Posts

Hej alla,

Frugan och jag funderar på hur man ska gå tillväga för att kunna ta hit frugans systerdotter som är fem år.

Systern i Thailand skulle hellre se sin dotter växa upp hos oss här i Sverige, och vi skulle gärna vilja detsamma om det nu är möjligt. Frugan har PUT sedan ca nio år tillbaka.

Hoppas det finns några konkreta råd och erfarenheter som ni kan dela med er av.

mvh,

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hej igen,

Finns det verkligen ingen av er som har någon som helst erfarenhet av detta?

En fundering som vi har haft är om frugan skulle ta över vårdnaden på barnet i Thailand för att på det viset underlätta det hela.

mvh,

Petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, vet inte om detta är till någon hjälp.

När jag träffade frugan hade hon en dotter sen tidigare, och hon levde hos hennes familj på annan ort.

Jag träffade henne alltid när vi var på besök hos hennes familj, och det är en snäll o rar jänta.

När min nuvarande började prata om giftermål sade jag att på ett villkor och det är att du tar din dotter hit och bor med oss.

Detta för att jag tyckte synd om henne, de hus dom bodde i var inte mycket och det verkade mycket fattigt

Sagt o gjort idag bor hon med oss sen ett par år tillbaka .

Hon kallar mej pappa ( hon har alldrig haft nån pappa då han försvann då hon var 3 månader ) och hon har bytt till mitt efternamn.

Idag har hon mitt efternamn och jag står som ansvarig för henne, och det var inga som helst problem att ordna detta

Sen om du gör lika vet jag inte om dert är till hjälp för er

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

Jösses! Varning! Vakna! :kort:

Tar det slut blir du underhålls skyldig tills

jäntan är 20 år.-Låt frugan fixa detta själv.

Har sett detta exempel förut.

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

Jösses! Varning! Vakna! :kort:

Tar det slut blir du underhålls skyldig tills

jäntan är 20 år.-Låt frugan fixa detta själv.

Har sett detta exempel förut.

U-C

Är det bättre att svenska staten ska stå för det då eller vad menar du??

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

Nja, det var väl inte riktigt så jag tänkte.-Men har sett, när bruden drar med adoptivbarnet,

där står du sen, utan kontakt, och får pröjsa i många år.-Låt tjejen ta hand om detta

ensam.

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är fullt införstådd med allt detta med ansvar och underhåll.

Men jag skrev detta endast för att det kanske kunde vara till hjälp för "kyrönjoki".

Skriv jäntan på frun då, drar hon så har han inga problem med detta.

Budon

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Så här går det till numera: http://www.bangkokpost.com/life/investigation/30106/family-law-in-Thailand-part-xvii-adopting-a-child-in-Thailand-the-initial-process

Bor man i Sverige ska det göras en utredning hos socialtjänsten kring släktadoptionen därefter ska Department of Social Development and Welfare of Thailand (DSDW) i Bangkok besluta i frågan.

Det görs även en utredning hos det thailändska Youth and Familycourt i det distrikt där barnet hör hemma.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

LungAlahato

Så här går det till numera: http://www.bangkokpo...initial-process

Bor man i Sverige ska det göras en utredning hos socialtjänsten kring släktadoptionen därefter ska Department of Social Development and Welfare of Thailand (DSDW) i Bangkok besluta i frågan.

Det görs även en utredning hos det thailändska Youth and Familycourt i det distrikt där barnet hör hemma.

Mvh Thaikonsult

Ivårt fall när frugan adopterade sin brorsdotter vi gjorde inget utredning i Sverige - bara i Thailand hos amphur- och provinskontoret antar att det det var Youth and Familycourt. Allt gick som smort ok det blev ett antal besök de ställena. Däremot Sveriges ambassad försökte sätta käppar i hjulen men det ordnade sig även där till slut.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Det är riktigt att man kan göra inhemska släktadoptioner i Thailand. Det gjorde även min fru. Men det ska ske före det adoptivmamman bosätter sig i Sverige. Är väl adoptivmamman bosatt i Sverige får man gå den långa krångliga vägen.

Mvh

Roffe på Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

LungAlahato

Det är riktigt att man kan göra inhemska släktadoptioner i Thailand. Det gjorde även min fru. Men det ska ske före det adoptivmamman bosätter sig i Sverige. Är väl adoptivmamman bosatt i Sverige får man gå den långa krångliga vägen.

Mvh

Roffe på Thaikonsult

Ja frugan var då fortfarande endast thailändsk medborgare och och hade varit bosatt här 5 år när vi fick hit tjejen. Vad vi fick bara veta var att frugan måste vara ensam adoptant och jag bara ger mitt godkännande till adoptionen.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

Vistas i Thailand nu, tycker mycket om landet, har skrivit i trådar

när medlemmar tagit åt sig, och kännt sig träffade och blivit

arga.-Jag står fortfarande för att DU ska inte lyssna på

Tiraken när hon säger: Vi ska adoptera min systers dotter.

-Du ska köpa ett hus för ca:1,6 milj bath till oss (till familjen)

-Du vill ha en Toyota Fortuner, frugan vill ha en Hilux, så

den kan brukas när du är hemma och jobbar.

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med U-C om adoption.

Det skulle aldrig falla mig in att adoptera någon av svågrarnas ungar även om fru Chang ibland lite halvhjärtat föreslår det. Ren idi*ti.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Tanken är kanske god.

Men det kan ju sluta med att man t.o.m får adoptera grannens mormor.

Det finns barn som har det sämre utan att någon tänker på dom.

Sluta tänka med hjärtat, hjärnan har man till sådant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är riktigt att man kan göra inhemska släktadoptioner i Thailand. Det gjorde även min fru. Men det ska ske före det adoptivmamman bosätter sig i Sverige. Är väl adoptivmamman bosatt i Sverige får man gå den långa krångliga vägen.

Mvh

Roffe på Thaikonsult

Hej Roffe och alla andra,

Tack för svaren, det gav en del att fundera på. Det verkar tydligen smidigast om frugan sköter det hela själv, rent pappersmässigt och juridiskt osv.

mvh,

Petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...