Jump to content
IGNORERAD

Fönster


andrejsdenruskige

Recommended Posts

andrejsdenruskige

Satt och tittade på ritningar till furgans hus och upptäckte att Thailändarna verkligen gillar fönster.

1-plans hus och 33st fönster!!!

Lever dom efter mottot "den som har flest fönster när han dör, vinner"?

Personligen tror jag att det kommer att se fördjävligt ut med så mycket fönster, men det är frugans hus så hon bestämmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Menar många. 33st på ett hus som är ca 111m2. Har inte ritningarna med mig

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar många. 33st på ett hus som är ca 111m2. Har inte ritningarna med mig

Det kanske är ett växthus hon bygger... :dance1:

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Det kanske är ett växthus hon bygger... :dance1:

/ Joe

Det är fan så man kan tro det.

Är det "status" med fönster?

Om det är det så ska jag mura igen alla utom tre stycken fönster

Ett alternativ är annars att dom har grymt ful "allmän" design och skulle behöva lite "bög-hjälp" i form av inredningsdesigners.

Se bara på hur dom hänger upp gardiner och "trycker" in allt möjligt tätt efter väggarna, MYCKET ÄR BRA mentalitet!

Funktionalitet??? Vad är det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt och tittade på ritningar till furgans hus och upptäckte att Thailändarna verkligen gillar fönster.

1-plans hus och 33st fönster!!!

Lever dom efter mottot "den som har flest fönster när han dör, vinner"?

Personligen tror jag att det kommer att se fördjävligt ut med så mycket fönster, men det är frugans hus så hon bestämmer.

Håller med, det är för mycket fönster. Syftet är naturligtvis att öppna alla för att få det svalt och luftigt inne. Vill du sedan helgardera med AC så fungerar det inge vidare. När vi renoverade så murades ett antal fönster igen och ändå har vi kvar så det räcker mer än väl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte tvärtom att dom hellre har mindre antal fönster för när solen ligger på måste dom ju ändå sätta för annars så kokar ju huset. Dock så kan man ju ganska snabbt vädra ut på kvällen med många fönster.Blir ju dessutom ganska jobbigt att varje morgon dra för 33 fönster och på kvällen öppna för att vädra.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

33 fönster!!

Herre jäklar, det var minsann i överkant.

Jag håller med föregående talare om att det blir opraktiskt med så mycket fönster, och vart ska man ställa bokhyllorna, barskåpet, teven? :crazy:

Sen att det skulle vara exeptionellt vädringsbart...Njae, fönster släpper ju i sin tur in mer värme också, även om man har gardiner. Det blir nog plus minus noll i kylande effekt skulle jag tippa.

Det blir även en ordentlig kostnad om alla fönstren ska utrustas med säkerhetsgaller och myggnät. Det sistnämnda anser jag själv är nödvändigt. Ska sedan fönstren vara "UV-behandlade" så skenar det iväg i pris.

Bara några tankar, som du kanske kan använda som ofönster-argument :wai:

Mvh/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

33 fönster!!

Herre jäklar, det var minsann i överkant.

Jag håller med föregående talare om att det blir opraktiskt med så mycket fönster, och vart ska man ställa bokhyllorna, barskåpet, teven? :crazy:

Sen att det skulle vara exeptionellt vädringsbart...Njae, fönster släpper ju i sin tur in mer värme också, även om man har gardiner. Det blir nog plus minus noll i kylande effekt skulle jag tippa.

Det blir även en ordentlig kostnad om alla fönstren ska utrustas med säkerhetsgaller och myggnät. Det sistnämnda anser jag själv är nödvändigt. Ska sedan fönstren vara "UV-behandlade" så skenar det iväg i pris.

Bara några tankar, som du kanske kan använda som ofönster-argument :wai:

Mvh/

www.mangeudon.se

Som jag skrev tidigare så verkar det som att man har løst problemet med møblering genom att ha alla slags møbler i en salig blandning inskjutet efter innervæggarna (blir vældigt korridor liknande).

Æven hemma i svedala har jag lagt mærke till frugans opraktiska løsningar och konstiga inrednings design och har fått stoppa henne.

Sedan nær hon ser resultatet av hennes møblering och min møblering så førstår hon att dom tænker vældigt opraktiskt med tanke på placering och sånt.

Och ja, det kommer att kosta ganska mycket med galler och myggnæt. Ær det någon som kan ge ett estimat om vad det kommer att kosta???

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ja, det kommer att kosta ganska mycket med galler och myggnæt. Ær det någon som kan ge ett estimat om vad det kommer att kosta???

Jag betalade 13300 baht för myggnäten till nio fönster, samt två små badrumsfönster. Vanliga enkla skjutnät.

Mvh/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag betalade 13300 baht för myggnäten till nio fönster, samt två små badrumsfönster. Vanliga enkla skjutnät.

Mvh/

www.mangeudon.se

Ojdå!

Då ær ju næsta fråga given...

Hur mycket kostar betong till att mura igen ca 15 st fønster??? :whistle:

Nu hoppas jag bara på att byggherren, som i øvrigt har improviserat friskt, æven improviserar genom att plocka bort en del fønster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...