Jump to content
IGNORERAD

Vad tror ni kommer hända med Thailands politik framöver?


andersbangkok

Recommended Posts

Samtliga, eftersom vallagarna som de ar angivna i konstitutionen har enorm paverkan pa valet. Finns det nagon legitim anledning att inte halla nyval snarast? Forutsatt att konstitutionen skrivs om?

Ska jag tolka detta som att du tycker konstitutionen måste åtgärdas innan ett nytt val kan hållas?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 114
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    11

  • noBuzz

    10

  • andersbangkok

    9

  • Tallviking

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

No Buzz Du kallar IsanLover ´ verkar vara notorisk lögnare` Varför kan du inte diskutera utan sådana personangrepp?

Du får ett minus karma från mig för detta inlägg.

Surin P3 Du som är Boss på MPR.

Skulle du inte kunna ingripa lite oftare mot rena personangrepp mot andra medlemmar på MPR?

Du menar när du till exempel skrev att jag var fascist?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Ska jag tolka detta som att du tycker konstitutionen måste åtgärdas innan ett nytt val kan hållas?

Absolut - annars ar man tillbaka pa ruta ett. Dock vet vi vari problemet med detta ligger idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/172157/reds-not-to-pay-tax-return-id-cards

Undrar hur klokt det här draget är egentligen?

Består nu de röda av så många fattiga och bönder som hävdas här på MPR med jämna mellanrum så är det nog inte många skattebaht som regeringen går miste om.

Sen kan det ju bli svårt att rösta i framtiden om de har skickat tillbaka sina ID kort och avsagt sig sitt medborgarskap?

Kan en thai överhuvudtaget avsäga sig sitt medborgarskap?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut - annars ar man tillbaka pa ruta ett. Dock vet vi vari problemet med detta ligger idag.

Bra, då har vi samma åsikt där. Först fixa konstitutionen och sedan hålla ett nytt val.

Problemet med det finns väl i Dubai eller Montenegro just nu?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill återigen påpeka att (som flera har uttryckt i div. PM och eposter till mig) hela MPR skulle må bättre av en mildare ton medlemmar emellan.

Så, om vi istället ser till att hålla oss till ämnet och inte stampar på varandras tår hela tiden, så är jag övertygad om att jag slipper jobba ihjäl mig, här i moderator-bänken.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Det är inte bara på MPR som vissa skriver av sig, även i Bangkok Post

kan man ibland få läsa ett och annat intressant och roligt.

Mr Matthew Van Someren, skriver så det osar svart av vanmakt när han ilsket kommenterar

en nyhetsartikel, Thailändarnas mentalitet och det politiska läget i Thailand!

http://www.bangkokpost.com/news/politics/34720/abhisit-calls-in-media-to-slam-thaksin

Denna kommentar levererade han:

Cycle of ignorance, and stupidity.

This is what happens when an entire country predicates itself on avoiding any and all difficulties. Anything requiring any mental facility is rejected for the easy way out--the hammock under the house, the nap while at work, the excuse that you (farang) are being too serious "thinking."

"Relax, Jai Yen (calm down)" When people do anything and everything to avoid all stress, everything begins to cause stress. Democracy is not easy. It takes work by the people, not someone else, in order to work.

You do not cut off your nose to spite your face!

You wait a few years, build relationships, think and make the best decision possible for the next term.

If it doesn't go your way, too bad!

How ridiculous Thais look to the world.

I've see this lazy, mai pen rai attitude all over the world by Thais and it doesn't work!

Thais look like children to most of the world and few "serious" people take them seriously. Thais are cute, and sweet and nice, but incompetent as the day is long. Irresponsible and childish in every other aspect of life and when the going gets tough, they can't handle it. They fall apart, explode and turn to fits of rage and utter violence.

Where are their beliefs now? Where's all the Jai yen, don't be so serious B.S. now?

Because thais have never learned how to deal with real problems they are forever slaves to them and their own failed takes on life. It is time for Thais to grow up and Face their problems like adults, not like immature children.

And when I visit your country, please don't lecture me about how to behave.

Clean up your own backyard before you go knocking on your neighbors door!

****************************************************************

Vad tycker ni - är han helt ute och cyklar?

Njaaa.jag tycker han kraftigt överdriver men det finns en underliggande sanning där. jag har under de år jag kört bil i BKK noterat att oartigare bilförare finns nog inte. Jag har funderat en del på det. Thais är ju alltid så vänliga så varför verkar det som f.n flyger i dem så fort dom sätter sig bakom ratten??

Min slutsats är att när dom sitter bakom ratten, då dom få utlopp för den uppdämda frustration som dom bygger upp genom att alltid le, vara trevliga och göra vad som helst för att undvika konflikter.

Men man kan märka en viss försiktighet även i trafiken. Jag körde en bil av lite dyrare märke och då blev det något lättare att ta sig fram eftersom dom säkert tänker "den där har pengar; jag får nog vara lite försiktig eftersom man aldrig vet om jag stöter på honom i andra sammanhang"

vad tror ni?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag har också märkt att bortsett från de galna Bangkok-bussarna som alltid tränger sig fram,

så brukar dyrare bilmärken förutsättas ha en självklar förkörsrätt i Thailand.

Vad det gäller sk "Road Rage" så är det mycket möjligt att Thailändare är extra mottagliga, eftersom de dämmer upp så mycket frustration genom att försöka vara till lags.

Men plötslig ilska bakom ratten finns även bland oss "eftertänksamma" svenskar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också märkt att bortsett från de galna Bangkok-bussarna som alltid tränger sig fram,

så brukar dyrare bilmärken förutsättas ha en självklar förkörsrätt i Thailand.

Vad det gäller sk "Road Rage" så är det mycket möjligt att Thailändare är extra mottagliga, eftersom de dämmer upp så mycket frustration genom att försöka vara till lags.

Men plötslig ilska bakom ratten finns även bland oss "eftertänksamma" svenskar.

Hehe i Sverige är det tyngst bil som har företräde. ;)

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer ihåg när jag för första gången kom hem till min familj här i Korat.

Det första Pla`s pappa visade mig att han fått pension, var ju ingen jättesumma men det var det första han fått.

Att det var Thaksin som grejat det var och är han fortfarande övertygad om, numera har jag visat att Thaksin tog mera än vad han gav, men tror ändå att många här i Korat (Isan) ser honom som hjälte.

Som dom säger här "alla tar men han gav som den förste lite tillbaka till oss".

Stora frågan nu är om det nu är så lätt att köpa röster och största andelen av thailands rikaste vill ha dom gula till makten, varför inte avstå en del av inkomsterna (mutorna) och ge inte bara till norra Thailand utan även till södra och till alla som inte har det så bra, då kommer ju rösterna som ett brev på posten

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill återigen påpeka att (som flera har uttryckt i div. PM och eposter till mig) hela MPR skulle må bättre av en mildare ton medlemmar emellan.

Så, om vi istället ser till att hålla oss till ämnet och inte stampar på varandras tår hela tiden, så är jag övertygad om att jag slipper jobba ihjäl mig, här i moderator-bänken.

Absolut! Tvättar min skitiga byk och nollställer min personangreppsvilja med omedelbar verkan! friends.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer ihåg när jag för första gången kom hem till min familj här i Korat.

Det första Pla`s pappa visade mig att han fått pension, var ju ingen jättesumma men det var det första han fått.

Att det var Thaksin som grejat det var och är han fortfarande övertygad om, numera har jag visat att Thaksin tog mera än vad han gav, men tror ändå att många här i Korat (Isan) ser honom som hjälte.

Som dom säger här "alla tar men han gav som den förste lite tillbaka till oss".

Stora frågan nu är om det nu är så lätt att köpa röster och största andelen av thailands rikaste vill ha dom gula till makten, varför inte avstå en del av inkomsterna (mutorna) och ge inte bara till norra Thailand utan även till södra och till alla som inte har det så bra, då kommer ju rösterna som ett brev på posten

Ja tycker de skall kallas för "de nya gula".

Man tar lite av det allra bästa ifrån varje parti och ser till att så många som möjligt blir nöjda, det är politik.

om man skall kunna bidra till de allra fattigaste genom en valkampanj, men man skall aldrig enbart erbjuda detta för att få någons rösträtt. Ska man ge pengar till de fattiga i Samband med valkampanj så skall man ge pengar till de som inte väljer att rösta "rätt". Tycker jag.

Tex

Familjen får 50000 baht att köpa traktor för eftersom de har valt att rösta på mitt parti, medan grannfamiljen inte får någonting för de har valt att rösta på ett annat parti.

Tycker dock att vallöften är ett bra sätt. Då har man något att leva upp till efter man blivit invald.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kommer ihåg när jag för första gången kom hem till min familj här i Korat.

Det första Pla`s pappa visade mig att han fått pension, var ju ingen jättesumma men det var det första han fått.

Att det var Thaksin som grejat det var och är han fortfarande övertygad om, numera har jag visat att Thaksin tog mera än vad han gav, men tror ändå att många här i Korat (Isan) ser honom som hjälte.

Som dom säger här "alla tar men han gav som den förste lite tillbaka till oss".

Stora frågan nu är om det nu är så lätt att köpa röster och största andelen av thailands rikaste vill ha dom gula till makten, varför inte avstå en del av inkomsterna (mutorna) och ge inte bara till norra Thailand utan även till södra och till alla som inte har det så bra, då kommer ju rösterna som ett brev på posten

Hej

Jag håller med dig, det borde inte vara svårt att föra en politik som attraherar folk både i norr och söder.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Jag håller med dig, det borde inte vara svårt att föra en politik som attraherar folk både i norr och söder.

Mvh Isan Lover

Tjaaa..hittills har uppenbarligen ingen lyckats. Jag tror det krävs en riktigt ärlig person som inte har egna ekonomiska intressen som sitt huvudmål. Dessutom måste militären och polisen "backa ner" och bli statens medel att hantera konfliktsituationer. Dom får inte blanda sig i politiken för mycket. För mig ter sig detta närmast utopiskt i Thailand. Men...det betyder inte att man skall ge upp!!

Det finns traumor som måste bort. Thaksin är ett sådant omöjligt kort. Han skapar så stora konflikter att det bara är att glömma att han någonsin skall kunna ha någon politisk position. En annan fråga är att lära politiker att dom inte skall se politiken som en födkrok för mutor utan en ärlig födkrok.

Jag har inte sett någonstans att nuvarande PM beslagits med händerna i någon syltburk. Någon som hört något om det?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det är lite rätt på spåret där med andersbangkok.

Helt enkelt koppla bort det som hände för 4 år sedan och börja om på nytt kapitel. De röda bör sluta att älta Thaksin och börja med att få in någon annan mer lämpad (med tanke på illegala handlingar ifrån T).

Någon som verkligen har tagit sig upp ifrån "skiten" och vet hur bönderna och de allra fattigaste har det, helst ingen korrupt multimiljardär som spelar korten för att kunna ändra om lagar till sin egen fördel.

Det skall vara någon som talar för folket och inte för sin egen plånbok.

Det måste finnas någon mer lämpad än Thaksin att föra Thailand in i framtiden. Sedan kan vi ju dra hur bra Thaksin var och hur dålig han var några gånger. Det bästa vore nog helt enkelt att tillåta någon ny vara ikon för de röda. Men vem skall det bli?

Förhandlingsläget är sådant att de allra flesta är trötta på demonstrationer även demonstranterna tycks vara lite mer less än tidigare. Alla vill ändå ha ett stabilt land och en mer gynnsam tillvaro än tidigare. Helt enkelt bör krutet läggas på något annat än att få Thaksin tillbaka till makten.

De gula behöver en värdig opposition, att suga tag i gamla nostalgiska stunder när Thaksin var i makten leder bara till en stillastående kamp där ingen ger vika och ingen vinner(möjligtvis de gula). Hellre lite shyssta reformer för de allra fattigaste än åter en gammal korrupt politiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...