Jump to content
IGNORERAD

Vad tror ni kommer hända med Thailands politik framöver?

andersbangkok

Recommended Posts

andersbangkok

Erkänn nu att du köpte ett sånt där Elit-visa av honom. :)

555!!! Nej så långt gick det aldrig. Man har ju gränser :-)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Dela på andra sajter

• Svar 114
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• MaiChai

11

• noBuzz

10

• andersbangkok

9

• Tallviking

8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

Det finns faktiskt alternativ till att tvinga folk till att flytta söderut, som att utveckla även dom norra och nord östra delarna av landet.

Man har avsiktligt lagt nästan alla landets industrier och infrastruktur runt Bangkok, se bara på Chonburi där miljön nu lider av föroreningar i både jord, luft och

vatten.

Varför inte lägga några av dom nya fabriker som ska byggas i norr och nordost, det skulle förändra mycket.

Bangkok är inte Thailand, det är en av många städer i detta land.

Problemet med att hitta en ledare med ekonomiska muskler som är intreserad av att hjälpa Thailands fattiga är nog inte lätt att lösa,

hitills är det väl bara en som har försökt, fler är välkommna.

Mvh Isan Lover

Jag skrev inte att hela Isaan ska evakueras och folket tvångsforflyttas soderover. Redan nu finns det stora industriområden i Korat och det finns säkert ett par storre orter till som kan utvecklas. I norra Isaan och runt Chiang Mai skulle man kunna satsa på massproduktion av frukt och kanske annan livsmedelsindustri framforallt inriktad mot export till Kina. Det är alltså inte så att Isaan ska utarmas utan snarare en intern forflyttning från alla småbyar där mojligheten till utveckling är liten till storre Isaanska städer. Det är smärtsammt for många att lämna den lilla jordplätten men att odla ris på ett par rai är knappast vägen ur fattigdom även om både Thaksin och kungen säger så.

Som Tallviking och andersbangkok påminner om så är Thailand en marknadsekonomi så man kan inte tvinga foretag att bygga stålverk i en liten by i Mukdahan när 90% av det som produceras måste skeppas ut från Laemchabang. Däremot så kan, och kanske bor, regeringen hjälpa landsbyggden genom skattesubventioner for etableringar mm. Detta finns redan men kan forbättras, inget som Thaksin var intresserad av dock. Det är tyvärr svårt for politiker att ta långsiktigt gynnsamma beslut i det politiska klimat som finns i Thailand; 1,000 baht idag väger ofta tyngre hos väljarna än en god chans till 100,000 om 10 år. Vi kommer tillbaka till behovet av utbildning och ett fundamentalt omtag angående den thailändska kulturen.

Jag är fullt medveten om det svåra i att hitta en rik ledare som vill hjälpa thailands fattiga och det är onekligen dyrt, om än oerhort lonsamt, att bli rikspolitiker i Thailand. Sveriges bonder och arbetare var dock än fattigare och än sämre utbildade än thailands diton när de lyckades, utan att anlita en korrupt kapitalist, att driva igenom sina krav.

Dela på andra sajter

sten pa flaggan

Det är varje brottslings, misstänkt eller dömds, rättighet att ljuga för att försöka försköna sitt handlande. Endast vittnena står under ed.

Mh sten på flaggan

Dela på andra sajter

Hej

Det finns faktiskt alternativ till att tvinga folk till att flytta söderut, som att utveckla även dom norra och nord östra delarna av landet.

Man har avsiktligt lagt nästan alla landets industrier och infrastruktur runt Bangkok, se bara på Chonburi där miljön nu lider av föroreningar i både jord, luft och

vatten.

Varför inte lägga några av dom nya fabriker som ska byggas i norr och nordost, det skulle förändra mycket.

Bangkok är inte Thailand, det är en av många städer i detta land.

Problemet med att hitta en ledare med ekonomiska muskler som är intreserad av att hjälpa Thailands fattiga är nog inte lätt att lösa,

hitills är det väl bara en som har försökt, fler är välkommna.

Mvh Isan Lover

Jag tycke man ska satsa på ett gigantiskt skeppsvarv i Khon Kaen, vad spelar det för roll att staden ligger hundra mil från kusten? Det är principen!

Kommer bara Thaksin tillbaka ska du se till att han fördelar investeringarna i industrin rättvist. Det är ju bara att skita i att bilfabrikerna och andra industrier vill ha sina fabriker vid kusten för att kunna exportera utan tvångsflytta dem till Lampang istället. Plus att Thakisn då kan tjäna lite extra pengar på tågtransporter och de vägtullar som sätts upp runtom Lampang.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag tycker att Atoms ide om frukt och jordbruksrelaterad industri borde fungera alldeles utmärkt i dom norra och nordöstra delarna av landet.

Det borde t.o.m vara billigare p.g.a att man då slipper transportera det som odlas till Bangkok till industrierna där, och lönerna är säkert högre i Bangkok också.

Sen kunde man transportera färdiga produkter till hamnarna i Bangkok.

Sen var det ju ett antal hånfulla inlägg som det ej är någon mening att besvara, dom talar bäst för sig själva med sitt förakt för dom fattigas situation.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Hej

Sen var det ju ett antal hånfulla inlägg som det ej är någon mening att besvara, dom talar bäst för sig själva med sitt förakt för dom fattigas situation.

Mvh Isan Lover

Hej IL!

Beroende på vilken typ av debatt du befinner dej i, så svänger du mellan att ena gången förhärliga livet i Isaan, medan du nästa gång beklagar de fattiga Isaanbornas livssituation.

Du har ju t o m uttryckt en önskan om att dina barn skall välja den Isaanska livsstilen istf studier och möjlighet till högre materiell standard.

Kan du förklara och utveckla dina tankegångar?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej IL!

Beroende på vilken typ av debatt du befinner dej i, så svänger du mellan att ena gången förhärliga livet i Isaan, medan du nästa gång beklagar de fattiga Isaanbornas livssituation.

Du har ju t o m uttryckt en önskan om att dina barn skall välja den Isaanska livsstilen istf studier och möjlighet till högre materiell standard.

Kan du förklara och utveckla dina tankegångar?

Hej Jive

Du har helt rätt i att jag beundrar och gillar den gammla livsstilen i Isaan, och att den förmodligen bara kommer att finnas kvar under min livstid,

och jag själv stortrivs i det dagliga livet där i storfamilj, och tror att det skulle vara möjligt även för min son att växa upp där.

Men jag har också många gånger sagt att utveckling för dessa människor är helt nödvändigt och jag njuter av varje liten förbättring som dessa människor får.

Det går faktiskt att leva på jordbruk, skogsbruk och inte minst gummiträds odlingar där, om man har tillräckligt med kapital och mark.

Och jag beundrar och lider faktiskt lite med dom flesta naturfolk och ursprungs befolkningar i världen, som ofta har det sämst i sitt land fastän dom var först på plats.

Dom passar inte riktigt in i det moderna samhället som går för fort, och dom har ofta förföljts och utnyttjats av folk med mer kunskap.

Men dom har så många goda sidor som vi borde ta till oss.

Och jag tycker att det är självklart att dom ska ha samma rättigheter och inflytande i landet som övriga innevånare,

oavsett sin genomsnittligt låga utbildningsnivå och brist på pengar.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Dela på andra sajter

edit.

Ändrades av Jive

Dela på andra sajter

Och jag tycker att det är självklart att dom ska ha samma rättigheter och inflytande i landet som övriga innevånare,

Mvh Isan Lover

Här håller jag helt med!

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Här håller jag helt med!

Hej igen

Det var ju roligt att vi är överens på några punkter.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej Jive

Du har helt rätt i att jag beundrar och gillar den gammla livsstilen i Isaan, och att den förmodligen bara kommer att finnas kvar under min livstid,

och jag själv stortrivs i det dagliga livet där i storfamilj, och tror att det skulle vara möjligt även för min son att växa upp där.

Men jag har också många gånger sagt att utveckling för dessa människor är helt nödvändigt och jag njuter av varje liten förbättring som dessa människor får.

Det går faktiskt att leva på jordbruk, skogsbruk och inte minst gummiträds odlingar där, om man har tillräckligt med kapital och mark.

Och jag beundrar och lider faktiskt lite med dom flesta naturfolk och ursprungs befolkningar i världen, som ofta har det sämst i sitt land fastän dom var först på plats.

Dom passar inte riktigt in i det moderna samhället som går för fort, och dom har ofta förföljts och utnyttjats av folk med mer kunskap.

Mvh Isan Lover

Jag håller också med dig om allt det som du skrev. Kul att vi kan enas kring vissa gemensamma värden :-)

Jag hoppas verkligen att dessa människor får behålla sin nationella stolthet. Det finns alldeles för många exempel där det blivit helt galet.

Utmaningen för Thailand blir väl att på ett lämpligt och varsamt sätt stötta dem så att dom kan utvecklas med förbättrad skolgång mm.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."

Dela på andra sajter

Naturligtvis ska alla i Thailand ha samma rättigheter-och skyldigheter.

Men finns det verkligen någon här på MPR som inte tycker att alla thai ska ha rätt att rösta, rätt till sjukvård och bra utbildning?

Jag har aldrig sett det iallafall. Nej, bara för man inte tycker att Thaksin är lösningen på Thailands problem så är man inte emot dessa grundläggande rättigheter.

Problemet med Issan och dess småskaliga jordbruk är att lönsamheten är för dålig, de möter konkurrens av större och mer effektivare produktionsmetoder både från andra områden i Thailand och grannländerna.

Ska staten stödköpa deras produkter till ett högre pris för att de ska få behålla sitt traditionella liv?

Eller ska Issan även komma till insikt att det är 2010?

Jordbruket måste effektiviseras, annars kommer de att gå under.

Visst finns det industrijobb, ofta med anknytning till jordbruket i Issan, men problemet är infrastrukturen att transportera produkterna till hamnar för export. Det behöver investeras i järnvägen till exempel.

Nu står Thailand inför en positiv ekonomisk spiral, men det gör deras grannländer också och ju längre den här konflikten pågår desto längre tid tar det innan Thailand kommer ur startblocken.

Kan bara de röda släppa Thaksin fixeringen och acceptera att han är en dömd brottsling som förskingrat DERAS pengar ur skattekistan så kommer den gula att automatsikt försvinna.

För de pengar som han förskingrade kunde det blivit massvis med sjukhus, bättre skolor och infrastruktur i Issan.

Men så länge ingen fri media tillåts och propaganda basuneras ut 24/7 så lär det inte bli någon förändring.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Jag vill inte låta paranoid men jag tycker att Thailand uppvisat en del tecken på instabilitet den senaste tiden. :whistle: Typ 4 år till följd av Thaksin. Det kändes lite som att statskuppen 2006 var startskottet på någonting. :suicide:

Hur som helst så känns det lite dumt att sätta en prognos på något som de senaste 4 åren har varit en enda stor demonstration mellan två grupperingar i Thailand och jag har frågat mig enda sedan dess ifall Thailand i sin helhet består av två läger eller om det finns folk som tycker att varken de röda eller gula har rätt eller fel???

Så länge det finns något att vinna för någon så kommer det vara kamp. Det känns för tillfället som det hela kan fortsätta i 4 år till och att därefter sker det en liten återhämtningsfas, lite lugnare på gatorna och sedan blir det tjafs igen.

Angående kungen och tronföljden undviker jag att spekulera. Det kan dröja många år innan det blir aktuellt trotts den höga åldern.

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag håller också med dig om allt det som du skrev. Kul att vi kan enas kring vissa gemensamma värden :-)

Jag hoppas verkligen att dessa människor får behålla sin nationella stolthet. Det finns alldeles för många exempel där det blivit helt galet.

Utmaningen för Thailand blir väl att på ett lämpligt och varsamt sätt stötta dem så att dom kan utvecklas med förbättrad skolgång mm.

Hej

Det var ju kul att vi också kan ha samma syn på något.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Guest wUThai

Jag är nog ganska övertygad om att som Maichai skriver, så är vi alla på samma sida när det kommer till rättigheter och bra utbildning med allt det innefattar. Sen handlar det bara om vem/vilka som är bäst lämpade att styra landet åt det hållet.

IL, jag måste säga att jag håller med dig i mycket, men din påstridighet angående Thaksin som en modern Robin hood, är väldigt enögd och naiv imo. Sen tror jag inte att Abhisit heller är rätt man.

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag är nog ganska övertygad om att som Maichai skriver, så är vi alla på samma sida när det kommer till rättigheter och bra utbildning med allt det innefattar. Sen handlar det bara om vem/vilka som är bäst lämpade att styra landet åt det hållet.

IL, jag måste säga att jag håller med dig i mycket, men din påstridighet angående Thaksin som en modern Robin hood, är väldigt enögd och naiv imo. Sen tror jag inte att Abhisit heller är rätt man.

Hej

Det var roligt att höra att du också håller med om en del av det jag skriver.

Och jag tror också att Thaksin inte är helt oskyldig i sina affärer, framför allt moraliskt, men det tror jag i.o.f.s. inte att någon annan Thailändsk person med

makt och en position är heller, framför allt inte någon politiker eller f.d.

Men så länge folk i Isaan vill ha hem honom så stöder jag det, men att en annan person tog över kampen mot eliten hade nog varit det bästa.

Frågan är bara vem och om denne har ekonomiska möjligheter att ta upp kampen mot eliten som har kapitalet.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Hej

Och jag tror också att Thaksin inte är helt oskyldig i sina affärer, framför allt moraliskt, men det tror jag i.o.f.s. inte att någon annan Thailändsk person med

Men så länge folk i Isaan vill ha hem honom så stöder jag det, men att en annan person tog över kampen mot eliten hade nog varit det bästa.

Frågan är bara vem och om denne har ekonomiska möjligheter att ta upp kampen mot eliten som har kapitalet.

Mvh Isan Lover

Vad menar du med "ekonomiska möjligheter" ?

Är det att man skall ha tillräckligt mycket pengar att köpa sig makt eller hur menar du ?

Skall inte politik vara ideologiskt och inte ekonomiskt styrt ?

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Guest wUThai

Är det att man skall ha tillräckligt mycket pengar att köpa sig makt eller hur menar du ?

Nu är det ju så att det kostar en del pengar att driva en politisk kampanj. så helt fel har han väl inte. Om nu inte du tänker på att det ska till nån känd politiker som redan är aktiv? Ska man sen bli sponsrad av andra så är ju risken stor att dom förväntar sig nåt i gengäld för sponsringen. Det är ju just det som är det stora problemet med korruptionen i Thailand. Att hitta en nån som med egna medel kan föra en bra politik och har sunda värderingar, är väl det man hoppas ska ske nån gång.

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Som du nog vet så kostar en valrörelse en hel del, även i Europa och inte minst USA, du har massor av saker som kostar t.ex TV tid, reklam, annnsering, möteslokaler,

resor, andställdas löner o.s.v och detta under flera års tid, så utan en ordnad ekonomi är man nog chanslös att ge sig in i politiken.

Mvj Isan Lover

Dela på andra sajter

Men om detta skall bygga på personlig ekonomi och tillgångar känns systemet felaktigt redan från början

Det borde ju vara ett parti med en karismatisk ledare som driver kampanjer och ev donationer till partiets arbete

Så fort man hamnar i personlig ekonomi och makt blir hela systemet tiltat och korruptionen tar över ideologin och trovärdigheten dör snabbt av det som sägs och görs.

Då hamnar man i Thaksin-läget där allt han säger och görs döms av mot vilka ekonomiska intressen som ligger bakom det han säger

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Men om detta skall bygga på personlig ekonomi och tillgångar känns systemet felaktigt redan från början

Det borde ju vara ett parti med en karismatisk ledare som driver kampanjer och ev donationer till partiets arbete

Så fort man hamnar i personlig ekonomi och makt blir hela systemet tiltat och korruptionen tar över ideologin och trovärdigheten dör snabbt av det som sägs och görs.

Då hamnar man i Thaksin-läget där allt han säger och görs döms av mot vilka ekonomiska intressen som ligger bakom det han säger

Hej

Det är nog problematiskt att få donationer till ett parti som i huvudsak söker sina väljare bland dom som har det sämst ekonomiskt.

Men jag förstår din synpunkt.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Mvh Isan Lover

Det kan väl inte ha undgått dig att han dömts i domstol? Är det "moraliskt"? Jag kallar det kriminellt. Men kanske det blir fel när just Thaksin dömts av domstol? Då är det militären som styrt?

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det kan väl inte ha undgått dig att han dömts i domstol? Är det "moraliskt"? Jag kallar det kriminellt. Men kanske det blir fel när just Thaksin dömts av domstol? Då är det militären som styrt?

Hej

Som du kanske såg i texten så skrev jag "framför allt moraliskt" och det lämnar ju öppningar, vad jag kan förstå så är det väl t.ex lagligt att skriva över tillgångar

på fru och barn i Sverige, då blir det ju mera omoraliskt än kriminellt att göra så av t.ex skatteskäl.

Men visst Thaksin har säkert begått fel precis som sina föregångare, men det största misstaget enligt eliten var nog att öppna "pandoras ask" för dom fattiga.

Jag väntar nog och låter tiden gå ett tag innan jag bestämmer mig för vad som egentligen har hänt, detta p.g.a att jag inte ger ett piss för dom domar dessa domstolar

fattar så länge dom agerar på uppdrag och inte agerar självständigt.

Dessa domstolar förhalar och väntar på att dom brott PAD har utfört ska preskriberas, och förkastar dom uppenbara brott som anmäls av oppositionen.

Dom är farsartade och påminner om domstolar i Burma, Zimbabwe, Irak, Iran och Sydamerikanska diktaturer, jag tror att många på forumet får anledning att omvärdera sin

enorma tilltro till dessa domstolar och deras agerande när historiker sammanfattar vad som egentligen har skett en gång i tiden.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...