Jump to content
IGNORERAD

Berättelsen om Mr David Bloom


hakancnx

Recommended Posts

Jag skall försöka beskriva mina vedermödor med den gode Mr David Bloom.

Alla som rest mycket har nog någon gång stött på denne karaktär; Tar sig själv på mycket stort allvar, är högljudd, berättar hela tiden om sin egen förträfflighet och låter inte andra komma till tals. Han tar över en grupp totalt utan att ifrågasätta. Tycker att han är världens bäste kompis och alla han bara pratat med är hans närmaste vänner.

Jag träffade på honom första dagen då han var i receptionen med sin dator. Han hade något problem med att få en film att fungera. Som intresserad så blev det att jag försökte hjälpa. Inget konstigt med det. Sedan pratade vi vid poolen. Han hade varit här i Chiang-Mai lika länge som jag; 30 år nu.....han pratar utmärkt Thai. För bra enligt befolkningen...

Jag började bli besvärad då han pratade högt och oavbrutet. Han skröt vitt och brett om tidigare erövringar, billiga inköp, fantastiska restauranger mm. Varje thailändare som kom förbi fick en harrang på vägen...

Sedan berättade jag för mina kompisar om denne man. - Ohh det måste vara Mr Bloom, sa de. - Han är en riktig ”Pain in the Ass”.

Nästa eftermiddag dök Mr Bloom upp på Boomerang på eftermiddagen då min vän Dale och jag avnjöt en stilla öl. Han slog sig ned och satte igång....

Han var tidigare marknadsmånglare i Brixton i södra London. Han hade åkt själv till Thailand då frun hellre stannade hemma med hunden. Dale och jag sa vi förstod henne fullständigt.!

R0012572.jpg

På kvällen sedan kom han till vårt stambord och slog sig ned, utan att fråga. Kallade Dale sin ”gamle vän”. Restan av oss vid bordet fick inte en syl i vädret. Folk fick brått att komma iväg någon annanstan.. Alfie, Dale och jag sa vi skulle gå vidare. Då hängde den gode Mr Bloom med oss till en annan bar i närheten. Där var det många thailändare som blev varse hans thaikunskaper och förmodligen dåliga humor... Alla blir lika besvärade då han drar igång..

När vi druckit ur sa vi att vi drar till en lite dyrare Go-go-bar. Vi tänkte att den gode Mr Bloom, då han är lite småsnål, skulle få nog nu, men icke. Han skulle med. Dale var företagsam och fixade en Tuk-tuk och drog iväg före. Alfie och jag bestämde oss för att gå för att trötta ut honom, då han hade svårt att gå. Så snälla är vi... Men denne man blev vi ej av med så lätt. Vi dök upp alla 3 på Spotlight, som stället heter, till Dale's stora förtret. Alfie och jag placerade Mr Bloom invid Dale vid bardisken och själva tog vi en snabb drink och smet ut. Dale blev inte glad på oss...!

Nästa kväll kom Mr Bloom lite senare än vanligt men hade med sig en nyfunnen vän från poolen.

Han slog sig ned men alla andra vid bordet reste sig och drog. Bara en tysk vän, Peter Benz, med fru satt ovetande kvar och åt. Jag förklarade för Peter läget så han förstod varför alla försvann.

Nästa dag var Söndag och då Boomerang är stängt då, såg jag huvudpersonen bara vid poolen.

Han hade hittat nya vänner och jag trodde att nu kanske slipper vi honom. Ack naiva tanke....

Alla vid vårt stambord och personalen på Boomerang var mycket besvärade då han dyker upp.

Jag tycker inte att vi skall behöva lida för en persons skull. På Måndag kväll då Mr Bloom dök upp med ett stort leende och var på väg att ’ knö’ in sig bredvid Dale, reste jag mig och vänligt men bestämt sade till honom att han ej var välkommen vid vårt bord, och att han kunde sätta sig vid ett annat bord. Han accepterade till min förvåning utan att säga nåt.

Sedan dess visade han sig ej mer på Boomerang. Personalen var glad, vi var glada. Förmodligen var det några andra gäster som tyckte jag uppförde mig konstigt. Men det är smällar man får ta ibland.

Satt och skrev denna skröna vid poolen och trodde då detta var hela berättelsen om Mr Bloom.

Men historien tog inte slut där..!!!

Mr Bloom dök upp där jag satt och började skälla ut mig efter noter. På en perfekt Oxfordengelska ska sägas.

Det roliga i detta är att jag nu heller inte fick en chans att säga nåt...

Jag blev väldigt road av hans utbrott, där han även hotade mig med stryk…

Försökte ett par gånger att förklara men det gick inte. Han lufsade iväg förgrymmad...

Men är snart tillbaka. Nu var han mer artig. Sa att han känt mig i 30 år och ville inte vi skulle

vara ovänner. Inga problem för mig. Vi tog i hand t o m.

Jag har lyckligtsvis inte känt honom i 30 år. Dock går det många gamla historier om honom på hotellet.

Sedan skällde han lite till.... Jag frågade honom i ett lite högre tonläge om jag fick chansen att förklara. Det tog ett tag att få tyst på honom. Mannen som sköter poolen, Mr Kamoon kom och försökte lugna honom.

Till slut lyckades jag säga att just det som jag nu försökte med var problemet; att inte kunna få säga nåt....

Men det fastnade inte.... Han säger att alla andra tycker om honom för att han är så trevlig...

Och att då jag är sådan minoritet så bryr han sig inte om mig....

Jag såg Mr Bloom vid några tillfällen efter detta, men vi försökte nog båda att i möjligaste mån undvika varandra.

Det hände att vi möttes i någon hotellkorridor och då gjorde Mr Bloom en liten, men tydlig nick till hälsning. Förmodligen var det en reflex från sin brittiska uppfostran.

Det skall understrykas att jag aldrig var arg på Mr Bloom. Tyckte det hela bara var komiskt.

Han är i grund och botten en mycket snäll person, men som är hopplös att umgås med.

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Håkan kul berättelse!

Har själv råkat ut för en nästan likadan person men han var från svedala. Men nu träffas vi inte mera..tack å lov!

Beundrar att du sa ifrån för jag själv har lite svår för det.

Ett + är det värt

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand är fullt av en massa underliga typer från alla världens hörn.

Det är bara vi på MPR som är normala. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill träffa Mr Bloom! Är han i Chiang Mai 18-20 mars? Ska hälsa från dig hakancnx ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Mest en nyfiken fraga till moderatorena - ar offentligt "karaktarsmord" med tillhorande bild ok pa forumet. Generellt sa brukar det inte uppskattas pa forum att hanga ut folk med bild och namn osv. Var gar gransen? Svenskar? Medlemmar?

Sjalv finner jag texten underhallande och valskriven och har inga som helst problem med den - ar mest nyfiken pa vad som galler.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Bra där, Wille. Tänkte på samma sak. :)

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Mest en nyfiken fraga till moderatorena - ar offentligt "karaktarsmord" med tillhorande bild ok pa forumet. Generellt sa brukar det inte uppskattas pa forum att hanga ut folk med bild och namn osv. Var gar gransen? Svenskar? Medlemmar?

Sjalv finner jag texten underhallande och valskriven och har inga som helst problem med den - ar mest nyfiken pa vad som galler.

Ja du har en mycket bra poäng där. Jag har tidigare hört av moderatorerna själva att det inte är ok att hänga ut folk. Då gällde det en svensk i Pattaya. Intressant dock att det verkar finnas en gräns. Vet inte om det är en geografisk avskiljare eller om det är bundet till nationalitet.

Kul inlägg annars.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...