Jump to content
IGNORERAD

Vad kan man ge tillbaka?


Baa

Recommended Posts

Som gäst i Thailand känns allt 100, men bakom kulissen är det inte så glittrigt som det kan verka på chartertrippen, inga sociala skyddsnät som vi fötts med och ingen trygghet på ålderns höst om man råkar vara barnfri, eller hu så hemskt, barnen dragit till himlen innan man själv fått biljettbekräftelse.

Min enkla reflektion, vad gör vi?

I dag mår jag bra, har tillsammans med ett par grannar, farang/Thaipar, besökt ålderdomshemmet i Udon, jo, det finns ett sådant, och gemensamt införskaffades en ansenlig mängd föda, dryck och allehanda nyttoprylar, sånt som vi i Sverige tar för givet, men här är en ynnest såväl att ge som få, bara några futtiga bath och man får en sån kick tillbaka att det är svårt att riktigt formulera tankarna i skrift, så jag skickar ett par bilder och hoppas ni känner liksom jag att detta skulle vara ett av de sätt man kan ge lite tillbaka till det land vi lärt oss tycka så mycket om.

Tipsa gärna om vad Ni gjort och vad vi andra skulle kunna bidraga med, en enkel och billig gärning som skänker glädje till många.

post-3426-126825156344_thumb.jpg

post-3426-126825169445_thumb.jpg

post-3426-126825180371_thumb.jpg

post-3426-126825186093_thumb.jpg

post-3426-126825156344_thumb.jpg

post-3426-126825169445_thumb.jpg

post-3426-126825180371_thumb.jpg

post-3426-126825186093_thumb.jpg

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 35
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    5

  • mamma bäng fan pappa käng

    2

  • Khun Somtam

    2

  • Repe

    1

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Som ickenörd måste man klippa och posta nyy, men vad gör väl det.

Tacksamheten man fick går inte att i ord beskriva, även välsignelsen/lyckönskan efteråt värmde oerhört.

post-3426-126825213288_thumb.jpg

post-3426-126825213288_thumb.jpg

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Det var fint gjort fader Baa, har själv funderat på nått liknade hemma i byn

Herr Chang var till ett ålderdomshem i Chiang Mai om jag inte minns fel

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Fint Morgan det blir ett +

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow! Det där var verkligen fint gjort. :great::wai:

Med tanke på att jag tidigare arbetat ca 11 år inom vården och mycket inom äldrevården så gillar jag verkligen den här typen av medmänsklighet. Härligt att se...

Ändrades av Stefan66
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag stämmer in med tidigare skribenter, BRA GJORT!!! :clapping:

Jag är ju nybörjare och har bara varit i Thailand ett par gånger. Det närmaste jag har gjort är att skänka en slant till munkarna när jag varit tillsammans med damen i något tempel. Finns även en fattig äldre man som säljer "kakor" nära det hotell jag har bott på. Honom har jag gett en slant utöver vad kakorna kostar. Sen har man ju gett några mynt till tiggare som suttit längs trottoaren. Men inget av detta är ju i närheten av det Baa gör.

Skulle vi på MPR kunna bidra med gåva till något barnhem?

Marlon

Ändrades av Marlon
Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Min svärmor och några av mina 'fastrar' och 'mostrar' och några andra Bangkokkärringar kör ngt liknande varje år. Varje gång så plåtar dom en massa som dom visar upp för grannar och alla som vill se och dom mesta som inte vill se och varje gång får jag en lite känsla av att dom gör detta för sin egen självkänsla och för att visa grannkärringarna lite bilder hur jävla bra dom är. Varför fotograferar man överhuvdtaget sin egen välgörenhet? Men det är klart nån fattig sate får ju lite paj innan dom dör, så man kan ju egentligen kritisera dom? /mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Baa

Bra jobbat och tack för du lät oss ta del av det.

Alltid roligt att se och höra om falanger som gör något positivt i Thailand.

Och jag tror att det är sånt här som lyfter falangernas status i landet, och så får man ju en "kick tillbaka" som du sa.

Själv måste jag erkänna att jag knappt visste att det fanns ålderdomshem i Thailand, jag trodde att släkten skötte det.

Frugan och jag håller ju på och hjälper till att fixa lite i byskolan, hoppas kunna lämna en liten rapport om det snart.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.

Min svärmor och några av mina 'fastrar' och 'mostrar' och några andra Bangkokkärringar kör ngt liknande varje år. Varje gång så plåtar dom en massa som dom visar upp för grannar och alla som vill se och dom mesta som inte vill se och varje gång får jag en lite känsla av att dom gör detta för sin egen självkänsla och för att visa grannkärringarna lite bilder hur jävla bra dom är. Varför fotograferar man överhuvdtaget sin egen välgörenhet? Men det är klart nån fattig sate får ju lite paj innan dom dör, så man kan ju egentligen kritisera dom? /mvh

Lite rörigt att fatta vad Du menar.

Jag tror inte man fotograferar en samarithandling i eget syfte utan för att dokumentera det som nästan ingen vet, nämligen att det FINNS ålderdomshem i Thailand, men varför är Du så negativt inställd till detta.

Annars dräller det ja bilder på allt från bilar till brudar så varför inte visa lite glädje, för det var precis det de gamla visade, äkta glädje och tacksamhet.

Att Dina mostrar gör det för karma via Buddismen har jag full förståelse för, du kanske skulle prova själv att vara lite medmänniska, det känns faktiskt jäkligt bra att hjälpa andra som lever i skuggan att få lite sol i tillvaron.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Heja Baa :clapping: mycket fint gjort.

I Bkk Nonthanburi hemma hos Tanten lever dom äldre tillsammans

med sina familjer och blir väl omhändertagna samt deltar i dagens

alla sysslor.

Det tycker jag är den perfekta ålderdomen så skulle jag vilja ha det

själv på ålderns höst.

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Heders och respekt till dig Baa! :great:

Fin handling av dig/er.har inte gjort

något själv...än. Bra att du väcker tanken.

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Baa det här är underbart att få se vad du och din livs partner har gjort :hi::good::give_rose: vilken go gubbe du är. Det enda ja å Pen gör att sponsra hemma i byns idrotts förening, man kanske skall vida utveckla detta.

Mvh Maitan :beach:

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Lite rörigt att fatta vad Du menar.

Jag tror inte man fotograferar en samarithandling i eget syfte utan för att dokumentera det som nästan ingen vet, nämligen att det FINNS ålderdomshem i Thailand, men varför är Du så negativt inställd till detta.

Annars dräller det ja bilder på allt från bilar till brudar så varför inte visa lite glädje, för det var precis det de gamla visade, äkta glädje och tacksamhet.

Att Dina mostrar gör det för karma via Buddismen har jag full förståelse för, du kanske skulle prova själv att vara lite medmänniska, det känns faktiskt jäkligt bra att hjälpa andra som lever i skuggan att få lite sol i tillvaron.

Alltid roligt med bilder utanför dom vanliga turiststråken.

Heder till alla som hjälper en medmänniska vare sig det sker med pompa och ståt eller i det tysta.

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Baa,

Fint jobbat och att du delar med dig. Såg på skylten att stället heter ST Vincent någonting society. Låter som det drivs i kristen regi, stämmer det?

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

BAA

Snyggt gjort och väldigt bra. Som jag alltid sakt ni har ett hjärta av guld båda två.

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt men vem är bäst? Vem är största vardagshjälten? Var inte blygsamma, hur stort hjärta har ni? Själv gav jag 50 bath till en lam en en gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Nobody

Jag och exet gav pengar till templet i hennes hemby. De drev allt från barnhem för föräldralösa barn till att hjälpa de som såg för djupt i flaskan. Har man ett bra fungerande tempel som man litar på så är det ett bra sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag brukar packa en stor resväska full med öveblivna kläder och ta med på mina resor till Thailand.

Inte varma vinterkläder utan det som är användbart i Thailändsk klimat. Det mesta i storlekar för barn.

Detta lämnar tjejen sedan till familjer som hon vet inte har det så enkelt att få det att gå ihop.

Det är gott att se hur stolt en liten tjej eller kille blir över en "ny" t-shirt...

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst i test

Min sambos kompis åker ner inom kort.

Hon besöker alltid 2 barnhem.

Ett i Bangkok med blinda barn.

Dit skänker vi 7500B som oftast går till lunch för alla barn.

I Pattaya finns ett hem med föräldralösa barn. Dit skänker vi 1500B som räcker till en jättesäck med ris.

Räcker tydligen nån vecka för alla barn.

Hon tar alltid foton så man får en liten bildrapport från besöken.

PM om ni vill veta mer.

Bäst i test

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi brukar åka till SOS-barnbyn i Nongkhai och skänka pengar till dom. Jag skänker 300 sek varje månad till dom.

mvh Repe

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

Baa,

Fint jobbat och att du delar med dig. Såg på skylten att stället heter ST Vincent någonting society. Låter som det drivs i kristen regi, stämmer det?

Ja, alldeles riktig iaktagelse, Det finns en katolsk skola i Udon som för c:a 10 år sedan hade besök av en höjdare från Europa, han var den som startade en insamling för uppförande av hemmet som har en nunna nånstans i bakgrunden som håller alla sociala kontakter och tar emot de behövande, hon är ofta på resande fot för att försöka få till liknande institutioner på fler ställen, en i mitt tycke vettig syssla för kristendomens utövare.

Baa (som nära på är ateist)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru och jag har skänkt 200 skoluniformer till den lokala skolan vi har även sett till att de fått riktigt vatten istället för det stillastående vatten de hade i stora lerkrus.Och detta med vattnet ska förhoppningsvis få ner antalet sjukdommar bland byns skolungdommar,byn ligger ju i malariadrabbat område.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi tar med oss leksaker till daghemmet i byn utanför Udon Thani.

Förra resan blev det två stora resväskor fulla, och jag lovar att det uppskattas av dom små.

Hälsningar Woffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...